Terve!
Minun auton tarina menee näin. Olis mukava kuulla muittenki mielipidettä asiaan. Ei ole lyhimmästä päästä tapahtuma, koska haluan kertoa kaiken tarkasti.
Ostin elokuussa 2012 Saksasta, A4 3.0TDI vuosimallia 2008. 2 päivän päästä auton ostosta laski jäähdytinnesteen pinta monta senttiä alle minimin. Vein auton paineistukseen ja ilmoitin autojobbarin kautta auton myyneeseen Audi-liikkeeseen neste hävikistä. Paineistuksessa ei löytynyt ulkoisia vuotoja, joten päätimme tarkailla tilannetta. Ennustettiin kuitenkin jo EGR-jäähdytintä. Nestettä hävikki kuitenkin jatkui. Vein uudestaan paineistukseen, mutta ei löytynyt ulkoisia vuotoja. Seuraava askel olikin sitten EGR-jäähdyttimen ja läppäyksikön vaihto.
Autojobbari pyysi minua lähettämään Pörhön virallisen kustannus arvion korjauksesta, jotta hän voi sen toimittaa myyjäliikkeelle. Pyysin kustannusarviota Pörhöltä, mutta sain ensiksi arvion, jossa kaikki hinnat oli "noin" arviolla. Eihän semmonen kelpaa toiselle Audi-liikkeelle. Pyysin toistamiseen sellaisen, jossa olisi viralliset työnumerot jne. Sain ja lähetin sen Saksaan autojobbarille, joka puolestaa toimitti se myyjäliikkeelle.
Myyjäliike teki kyselyn tehtaalle ja tehdas vastasi, että menee takuuseen. 70% korvaa tehdas ja 30% korvaa kyselyn tehnyt osapuoli, eli myyjäliike. Korjausta ei saa tehdä muu kuin kyselyn tehnyt liike.
Tällöin minun olisi pitänyt viedä auto takaisin Saksaan. Liikkeestä kehoittivat pyytämään Pörhöä tekemään kysely, niin saisi korjauksen Suomeen. Kysyin asiaa Pörhöltä, mutta sieltä sanottiin, että ei onnistu, koska vikaa ei ole Suomen "goodwill-listassa". Mitään muuta ei voi kuulemma kysyä, kuin listassa olevaa vikaa. Se on ainut yhteys tehtaaseen. Näin minulle asia selitettiin.
Olin jo takuukorjauksesta riemastunut, ja vieläpä että myyjäliike hoiti homman, mutta pettymys tuli. Mielestäni takuu on kuitenkin aina autokohtainen, eikä maa/autoliike kohtainen. Viasta oli kuitenkin annettu jo myönteinen päätös Saksassa.
Vika piti kuitenkin korjauttaa ja maksoin kaiken itse. 1350€ tuli kustannuksia. Soittelin sitten suoraan takuukäsittelijöille Ouluun ja Helsinkiin ja pyysin heitä vielä tarkastamaan, että eikö ole mitenkään mahdollista saada kyselyä tehtaalle tai myöntää vian korjaus jollekkin toiselle Audi-liikkeelle. Tässä tapauksessa Saksasta olisi tehty kysely ja korjaus myönnetty Suomeen.
Takuukäsittelijät eivät voineet tehdä mitään. Lähetin sitten sähköpostia suoraan maahantuojalle, mutta siellä oli sama tulos. Harmitus senku vaan lisäänty, kun kukaan ei pystynyt mihinkää. Totesin tilanteen toivottomaksi ja lähetin viestiä myyjäliikkeelle, että ei täältä Suomesta voida tehdä kyselyä. Liike oli kuitenkin luvannut, että maksaa kuitenki osat, jos ei kyselyä saada aikaiseksi. Onneksi siellä oli vastuullista porukkaa. Ei heillä olisi tarvinnut maksaa, jos eivät olisi halunneet, koska tarjosivat ilmaista korjausta Saksassa. Sen kyllä ymmärtää, että heillä ei kiinnosta maksaa koko remonttia, koska tietävät, että vika mennee takuuseen.
Ongelmana tässä on: Jos ostat Saksasta auton, jossa on vika jo ostaessa ja myyjaliike, etkä sinä tiedä siitä. Vika ilmenee vasta kun saavut Suomeen. Tällöin vastuu on myyjällä. Kun myyjä tekee tehtaalle kyselyn, niin kaikki tyssää siihen, että auto on Suomessa. Tämä ärsyttää kaikkein eniten, että periaatteessa olet takuun piirissä, mutta käytännössä et.
Päätin sitten ottaa käyttöön viimeisen oljenkorren ja lähettää ihan rakentavassa mielessä sähköpostia ongelmasta suoraan Saksan Audille. Kerroin heille tapauksen ja ehdotin, että alkaisivat myöntää poikkeustapauksina korjauksia toiselle Audi-liikkeelle, kuin kyselyn tehneelle liikkeelle. Ikäväkseni sieltä tuli vastaus, että palautteesi on ohjattu alueesi edustajalle, eli maahantuojalle Suomeen. Sieltä vastasi taas sama henkilö, jonka kanssa olin ollut yhteydessä aijemminkin. Selitin asian vielä kerran hänelle. Tämän jälkeen ei ole kuulunut minkäänlaista vastausta maahantuojalta.
Nyt jo seuraava vika ilmottelee itsestään. Tekee kyllä välillä mieli ajaa koko auto rotkoon. Ei kuitenkaan raski ko on hieno auto ja haettu vielä Saksasta asti.
Pakko tässä nyt vähän avautua kun on yksin tullu tämän asian kans painittua. Sitä enempi harmittaa, mitä enempi miettii tapahtunutta.
Tuossa vielä asia tiivistettynä
Korjausta ei saa tehdä muu kuin kyselyn tehnyt liike.
Viasta oli kuitenkin annettu jo myönteinen päätös Saksassa.
Mielestäni takuu on kuitenkin aina autokohtainen, eikä maa/autoliike kohtainen.
Tämä ärsyttää kaikkein eniten, että periaatteessa olet takuun piirissä, mutta käytännössä et.
Ja sitten kun lähettää palautetta siitä ei välitetä.
Mulle jäi tästä vain tosi pettyneet tuntemukset. Joka paikassa kuitenki toitotetaan, että huollatat autosi aina Audillla, niin saat kaiken maailman liikumisturvat ja paremman "onnen" takuuasioihin.
Jokainen saa olla ihan mitä mieltä haluaa asiasta ja saa kommentoija. Minullakin voi olla asiassa joitaki väärinkäsityksiä, mutta mielestäni aika pitkälti oikein olen asian ymmärtänyt
Kiitokset kun jaksoit tänne asti lukea :)
Minun auton tarina menee näin. Olis mukava kuulla muittenki mielipidettä asiaan. Ei ole lyhimmästä päästä tapahtuma, koska haluan kertoa kaiken tarkasti.
Ostin elokuussa 2012 Saksasta, A4 3.0TDI vuosimallia 2008. 2 päivän päästä auton ostosta laski jäähdytinnesteen pinta monta senttiä alle minimin. Vein auton paineistukseen ja ilmoitin autojobbarin kautta auton myyneeseen Audi-liikkeeseen neste hävikistä. Paineistuksessa ei löytynyt ulkoisia vuotoja, joten päätimme tarkailla tilannetta. Ennustettiin kuitenkin jo EGR-jäähdytintä. Nestettä hävikki kuitenkin jatkui. Vein uudestaan paineistukseen, mutta ei löytynyt ulkoisia vuotoja. Seuraava askel olikin sitten EGR-jäähdyttimen ja läppäyksikön vaihto.
Autojobbari pyysi minua lähettämään Pörhön virallisen kustannus arvion korjauksesta, jotta hän voi sen toimittaa myyjäliikkeelle. Pyysin kustannusarviota Pörhöltä, mutta sain ensiksi arvion, jossa kaikki hinnat oli "noin" arviolla. Eihän semmonen kelpaa toiselle Audi-liikkeelle. Pyysin toistamiseen sellaisen, jossa olisi viralliset työnumerot jne. Sain ja lähetin sen Saksaan autojobbarille, joka puolestaa toimitti se myyjäliikkeelle.
Myyjäliike teki kyselyn tehtaalle ja tehdas vastasi, että menee takuuseen. 70% korvaa tehdas ja 30% korvaa kyselyn tehnyt osapuoli, eli myyjäliike. Korjausta ei saa tehdä muu kuin kyselyn tehnyt liike.
Tällöin minun olisi pitänyt viedä auto takaisin Saksaan. Liikkeestä kehoittivat pyytämään Pörhöä tekemään kysely, niin saisi korjauksen Suomeen. Kysyin asiaa Pörhöltä, mutta sieltä sanottiin, että ei onnistu, koska vikaa ei ole Suomen "goodwill-listassa". Mitään muuta ei voi kuulemma kysyä, kuin listassa olevaa vikaa. Se on ainut yhteys tehtaaseen. Näin minulle asia selitettiin.
Olin jo takuukorjauksesta riemastunut, ja vieläpä että myyjäliike hoiti homman, mutta pettymys tuli. Mielestäni takuu on kuitenkin aina autokohtainen, eikä maa/autoliike kohtainen. Viasta oli kuitenkin annettu jo myönteinen päätös Saksassa.
Vika piti kuitenkin korjauttaa ja maksoin kaiken itse. 1350€ tuli kustannuksia. Soittelin sitten suoraan takuukäsittelijöille Ouluun ja Helsinkiin ja pyysin heitä vielä tarkastamaan, että eikö ole mitenkään mahdollista saada kyselyä tehtaalle tai myöntää vian korjaus jollekkin toiselle Audi-liikkeelle. Tässä tapauksessa Saksasta olisi tehty kysely ja korjaus myönnetty Suomeen.
Takuukäsittelijät eivät voineet tehdä mitään. Lähetin sitten sähköpostia suoraan maahantuojalle, mutta siellä oli sama tulos. Harmitus senku vaan lisäänty, kun kukaan ei pystynyt mihinkää. Totesin tilanteen toivottomaksi ja lähetin viestiä myyjäliikkeelle, että ei täältä Suomesta voida tehdä kyselyä. Liike oli kuitenkin luvannut, että maksaa kuitenki osat, jos ei kyselyä saada aikaiseksi. Onneksi siellä oli vastuullista porukkaa. Ei heillä olisi tarvinnut maksaa, jos eivät olisi halunneet, koska tarjosivat ilmaista korjausta Saksassa. Sen kyllä ymmärtää, että heillä ei kiinnosta maksaa koko remonttia, koska tietävät, että vika mennee takuuseen.
Ongelmana tässä on: Jos ostat Saksasta auton, jossa on vika jo ostaessa ja myyjaliike, etkä sinä tiedä siitä. Vika ilmenee vasta kun saavut Suomeen. Tällöin vastuu on myyjällä. Kun myyjä tekee tehtaalle kyselyn, niin kaikki tyssää siihen, että auto on Suomessa. Tämä ärsyttää kaikkein eniten, että periaatteessa olet takuun piirissä, mutta käytännössä et.
Päätin sitten ottaa käyttöön viimeisen oljenkorren ja lähettää ihan rakentavassa mielessä sähköpostia ongelmasta suoraan Saksan Audille. Kerroin heille tapauksen ja ehdotin, että alkaisivat myöntää poikkeustapauksina korjauksia toiselle Audi-liikkeelle, kuin kyselyn tehneelle liikkeelle. Ikäväkseni sieltä tuli vastaus, että palautteesi on ohjattu alueesi edustajalle, eli maahantuojalle Suomeen. Sieltä vastasi taas sama henkilö, jonka kanssa olin ollut yhteydessä aijemminkin. Selitin asian vielä kerran hänelle. Tämän jälkeen ei ole kuulunut minkäänlaista vastausta maahantuojalta.
Nyt jo seuraava vika ilmottelee itsestään. Tekee kyllä välillä mieli ajaa koko auto rotkoon. Ei kuitenkaan raski ko on hieno auto ja haettu vielä Saksasta asti.
Pakko tässä nyt vähän avautua kun on yksin tullu tämän asian kans painittua. Sitä enempi harmittaa, mitä enempi miettii tapahtunutta.
Tuossa vielä asia tiivistettynä
Korjausta ei saa tehdä muu kuin kyselyn tehnyt liike.
Viasta oli kuitenkin annettu jo myönteinen päätös Saksassa.
Mielestäni takuu on kuitenkin aina autokohtainen, eikä maa/autoliike kohtainen.
Tämä ärsyttää kaikkein eniten, että periaatteessa olet takuun piirissä, mutta käytännössä et.
Ja sitten kun lähettää palautetta siitä ei välitetä.
Mulle jäi tästä vain tosi pettyneet tuntemukset. Joka paikassa kuitenki toitotetaan, että huollatat autosi aina Audillla, niin saat kaiken maailman liikumisturvat ja paremman "onnen" takuuasioihin.
Jokainen saa olla ihan mitä mieltä haluaa asiasta ja saa kommentoija. Minullakin voi olla asiassa joitaki väärinkäsityksiä, mutta mielestäni aika pitkälti oikein olen asian ymmärtänyt
Kiitokset kun jaksoit tänne asti lukea :)
Comment