Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 B4 2,8 q avant ostamassa (92-94 ei autom.)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 B4 2,8 q avant ostamassa (92-94 ei autom.)

    Terve foorumilaiset. Toivottavsti tämä tuli oikeaan paikkaan. Haulla ei juuri tunnu juuri tällaista topicia löytyvän. Otsikon kaltaisia kulkimia tässä katsellut jo pitkän aikaa. Pari todellista helmeä mennyt sivu suun liian hitaan oman toiminnan vuoksi.

    Tiedossa on se että tuon ikäisessä on varauduttava mm. sähkövikoihin ja siihen että vanhat vaihtamattomat osat alkavat olemaan aika rapeita. Onko kyseisessä mallissa/ koneessa jotain varsin ikävää tyyppivikaa? Perus takajarrusatulajumit ym. perusjutut on tiedossa. Kansiremppaan saa varmaan varautua noin 300tkm paikkeilla? Oma tietämys enemmän vaggilaisissa dieseleissä ja vähän uudemmissa malleissa. Ja quattroa ei vielä ole ollut, audeja kylläkin. Itse voimalinjassa tuskin mitään on. Ja se on tiedossa että soppa maistuu ajon mukaan.

    Olisin kiitollinen jos saisin hieman lisätietoa mallista. Voisi sitten haudata haaveet tai katsoa jotain muuta vastaavaa audia. Tai sitten hankkia pois kun sattuu sopiva kohdalle.

    #2
    Noissa ei ole enää mitään tyyppivikoja, vaan kaikki on enemmän tai vähemmän pommeja, kun ovat jo 20 vuotta vanhoja. Yks mitä ainakin moottorit tulee aina lähestulkoon tekeen, niin on vuotaa/syö öljyä.

    Comment


      #3
      Itsellä on AAH moottorinen satanen ollut ajossa tämän talvea ja ei voi valittaa.

      Venttiilikoppien tiivisteet ja laturin jouduin vaihdattaa talvella, muuten on menty ihan öljynvaihtohuolloilla moottorin osalta. Öljyä vei ennen VK:n tiivisteiden vaihtoa jonkin verran mutta nyttemin rauhoittunut. Hieman pölläyttää sinistä putkesta jos jarruttaa voimakkaasti moottorilla ja sitten polkaisee kierroksia. Kilometrejä komeillee tripissä 390tkm.

      Ajolleen moottori on mukavan sitkeä ja vääntävä. Kulutuskin oli alhaisempi mihin alunperin varauduin. Mitään räjähtävää kiihtyvyyttä ei noilla tehoilla vielä C4-korissa saavuteta. En sitten tiedä miten on pienemässä kopassa.
      Viimeksi muokannut Lipponen; 14.5.2013, 11:09. Perustelu: Ettei tule väärin ymmärrystä.

      Comment


        #4
        Millainen on laturin tiiviste? ;)

        Yleiskunto ratkaisee paljon enemmän kuin kilometrit. Jos mahdollista niin hanki kerholaiselta, historia on yleensä hyvin tiedossa ja voi olettaa että omistaja on jopa jotain ymmärtänyt autoista. Joku taatelintallaaja ei paljon 20 vuotta vanhaan autoon remontteja enää teetä joten kuntokin yleensä sen mukainen jos ei ole enää välitetty.

        Comment


        • #5
          Haulla löytyy paljon keskusteluja aah:sta. Huolettomasti pidettyä ei kannata ostaa, saat vaan armottoman vitutuksen ja hharmaita hiuksia. Järkevällä käytöllä olleen huomaa jo ulkokuoresta ja käyntiäänestä. Vapaammin virtaavalla putkella näihin saa ihan hyvät äänet, kulutus on kyllä aikalaisiin verrattuna kohtuullinen, mutta teho-kulutussuhde on huono.

          Onhan noissa tyyppivikoja, mitä varmasti kaikissa on jossain vaiheessa: juurikin vk tiivisteet, halkeavat pakosarjat, halkeavat kannet ja kannentiiviste-viat, öljyventtiili nakutukset. Huohotusjärjestelmän ongelmia voi olla ja harvinaista, muttei mahdotonta on myös "juuttuva"pituuksinen imusarja ja itsellä toivottavasti yksilötapauksena imusarjan läpän kiinnitysruuvin katkeaminen ja konerikko sen seurauksena.
          Toivottavasti en pelotellut liikaa, toki huonommankin koneen tuohon koriin voi valita: 2.6 abc. Laturi tosiaan on aah:ssa aika veemäisessä paikassa, ja on melko ihana vaihtaa kylmällä betonilattialla selällään maaten :P

          http:// http://www.audiclub.fi/audif...ad.php?t=36094
          http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=73733
          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=115715
          Viimeksi muokannut vV8m5; 14.5.2013, 12:20.

          Comment


          • #6
            Kiitokset tähän asti. Jotain tämän suuntaista osasinkin arvellla. Se on toki tiedossa että taitaa lähes kaikki tämänikäiset audin vinkkelikoneet viedä öljyä. Oli mukeja sitten 6 tai 8.

            Historialla on todellakin suuri merkitys. Ja sen tiedän että jos jotain on autoista tajuttu ja vähänkään pidetty huolta niin ikä ja kilsat on enemmän lukuja. Tuossa vielä viime viikonloppuna oli harrastajalla (ei tietääkseni klubilainen) myynnissä tuollainen hopeinen Lahden lähellä Nastolassa. Nettiautossa oli kuvattu todella perusteellisesti ja fiksuista paikoista. Laite oli todella hienokuntoinen. Tais olla myynnissä 3-4 päivää. Olin liian hidas, toivottavasti meni hyvään kotiin. Sorry OT.

            Joo tarinaa AAH:motista kyllä löytyy, kiitos linkeistä. Ja viimeisessä postauksessa alkaa olla jo sitä mun kaipaamaa "vikalistaa". Taitaa siis olla parasta asennoitua siihen että jos tuollaisen hankkii niin saa harrastaa. Kimppatalli on onneks olemassa, mutta aika tahtoo olla kuitilla ja paria muutakin autoa saa laitella. Täytyy ruveta pitämään foorumin myyntipalstaa silmällä. Noita ei vaan ihan hirveästi siellä ole.

            Onkos tästä mitään tietoa, ei nyt mikään helmi, mutta päällisin puolin ok: http://www.nettiauto.com/audi/80/5603496
            Viimeksi muokannut ramikoo; 14.5.2013, 12:57. Perustelu: Lisätty linkki

            Comment


            • #7
              Kuntohan selviää, kun menet katsomaan ja kokeilemaan tuota yksilöä. Kannattaa kuitenkin vähintään paria käydä kokeilemassa, että saa vähän vertailupohjaa. Tyhjäkäyntiventtiili eli ISV on myös eräs tyyppivikakohde, eli paskaantuu ja tukkeentuu jolloin tyhjäkäynti heijaa ja saattaa hävittää tyhjäkäynnit kokonaan. Purku ja perusteellinen liuotinpesu+rasvaus esim. Teflonspraylla helpottaa.
              Termostaatit on liian monesti näistä vehkeistä myös jumissa ja lämpömittari saattaa kuolla myös mittariston pohjan kylmäjuotoksista. Jäähdytysjärjestelmään kuuluvat anturit saattaa oireilla.

              Comment


              • #8
                Täytyy käydä tosiaan koeajamassa useampaa. Tuo linkin laite on noin 500 km päässä, että ehkä ei ihan vaan koeajolle. Ellei myyjä aja sitten tänne :O Kiitokset kaikille vinkeistä. Tästä on hyvä jatkaa rauhassa ajatuksella. Nyt selvisi nokimiehelle myös mikä tuo ISV on.

                Comment


                • #9
                  Tuli vaan mieleen, onko sen oltava välttämättä v6 ja farkku? Itse hairahdin kerran vee-koneiseen, kun aiemmin oli vain suoria vitosia. Kadun aah-koneisen vehkeen hankintaa edelleen, vaikka sitä ropatessa oppi yhtä jos toista.
                  Tästä päästäänkin tähän:
                  http://www.nettiauto.com/audi/90/5570805
                  Upea sedan 90 sillä OIKEALLA koneella ja hintaluokka samaa kuin aiemmin linkittämälläsi. Kilometrejä ei tartte pelätä...

                  Comment


                  • #10
                    2.8 AAH on kyllä paljon modernimpi kuin noi 5- pyttyset . Moottorin ohjaus on ehkä Audin paras . Ko. kone kestää erittäin hyvin. Ko. koneen hyötysuhde on paljon parempi kuin esim . viisipyttyisten .
                    Koneen tyyppivikoihin kuuluu lievää öljyvuotoa .
                    Viimeksi muokannut vepek; 14.5.2013, 22:28.

                    Comment


                    • #11
                      Kaikkia vaihtoehtoja tässä hintaluokassa sopii silti harkita/kokeilla. Omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan kuitenkin sen auton valitsee.
                      Itselleni sattui aikanaan varsinainen raiskattu susi, joten ei ehkä parhaita kokemuksia aah:sta. Kaikkia omassa yksilössäni ilmenneitä vikoja kuitenkin oli jo useammalla ollut aiemmin, joten tyyppivioiksi ne kai voi laskea. Hyvällä pidolla ollut kestää varmasti pitkään, kuten mr. Lipposella. Yleiset huoltokulut voivat vitoskoneisella kuitenkin jäädä pienemmiksi ja modernius vanhassa vehkeessä meinaa enemmän anturi+sähkövikoja. Voin olla väärässäkin.

                      Aletaanko väittelemään ja katotaan kuinka kauan vie, että puheenjohtajat (modet) lyö nuijaa pöytään? :)

                      Comment


                      • #12
                        Mukavaa kun aihe jaksaa kiinostaa. Koitetaan nyt olla heiluttelematta niitä modelukon avaimia ;) Kyllä sen täytyy olla farkku, tulee pienen perheen käyttöön. Muuten katselisin S2:sia. Ei tarvitse olla v6-koneinen ja onhan noita parikin pyörinyt nettiautossa sillä "oikealla" koneella. Taitavat kuitenkin olla 2,3 vapareita. Taitaa S2 farkkuna tuossa korissa olla ainoa turbovitonen tehtaalta (poislukien rs2)? Ja noiden hinnat sitten ihan jotain muuta. Lähinnä vain sitä silmällä pitäen että n.1500 kg auto ja nelikko niin joku 2,3 vapari on kohtuu nuhainen tuossa kokooonpanossa. Siksi pitäisin miniminä vaikka tuota ABC koneen 150 ponia. Mikään ohjushan tuo ei ole vielä tuolla AAH koneellakaan, mutta kyllä sillä jo quattro lähdön talvella ottaa. Ohituksetkin käy suht kivasti. OT: Tällä hetkellä käyttiksenä sdi-koneinen cordoba, joten tuo nuhaisuus alkaa riittää ja on liiankin tuttua. On muuten ollut aivan pirun luotettettava ja halpa käyttis.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä se aah on pirteä kun pitää kierrokset yli 4k. Olikohan tuo kahdella öljypohjan tiivisteellä? Lueskelin jostain että aika tympeä vaihtaa jos vuotaa.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä on 2-osainen ö-pohjan tiiviste. Suht helppo se on vaihtaa, kun öljypohjakin irtoaa nätisti ilman apurungon irroitusta. Tiivisteliimaa siinä saa kyllä käyttää, että tiivistyy varmasti
                            Kierroksia saa tosiaan käyttää, että aah kulkee. Alakierroksilla löytyy vääntöä, kiitos muuttuvapituuksisen imusarjan. 4200rpm jälkeen aukeaa pitkä imusarjan osa. Kyllähän se polkiessa ainetta vie. Ja melko aliviritteisiä ovat molemmat abc ja aah.
                            Pikkukorisissa (t89&b4) väljistyy vaihdetangon pallo/kuppi niin voi olla epämääräinen tuntuma kepissä :)
                            Jos sulle riittää abc:n 150hp niin nettiautossahan oli se tumma 2.6q avant vähän halvemmalla kuin tuo linkittämäsi punainen. Se taitaa vielä olla harrastajaltakin.
                            Ja jos oikeasti haluat alkaa harrastamaan niin urS4 avanteja saa edullisesti.

                            Comment


                            • #15
                              Ursseja on kyllä edukkasti kaupan. Omaan makuun hieman liian iso auto. Ja tuota seattia tulee harrastettua ajan sallimissa puitteissa. Tää sais pysyä sellaisena että pidetään huolta, mutta ei mitään ihmeempää- ainakaan aluksi. Seattiin tulossa käytännössä täydellinen tekniikanvaihto alustoineen ja jarruineen eri vag konsernin tuotteista, jää harrasteautoksi. Itsekin olen tällainen 170 cm tumppi niin jotenkin tuo 80 / b4 tuntuu omemmalta. Jos sitten isompaa niin suoraan vaikka C5 a6 2,5 tdi AEL koneella kitosh! Olen enempi dieselmies, mutta jos tuota B4 nelikkofarkkua on joskus saanut 1Z tdi-koneella niin yhtään en ainakaan ole nähnyt. Ja se vasta nuhainen vakiona onkin. Paria ABC-koneista käynyt kokeilemassa. Yhtään AAH:ta en ole vielä ajanut, kaikki olleet niin kaukana täältä (Lahdesta).

                              Ja jos nyt joku foorumilainen omistaa AAH:koneisen 80 q-avantin niin tarjoan vaikka pullakahvit tai hampparin jos saapuu vaikka lahden VAG-miittiin.

                              Comment


                              • #16
                                Tuo linkin kulkine on nyt aika vahva ostoehdokas ellei joku vie taas nenän edestä. Pahus kun on niin kaukana. Mistäs tämä korimalli ruostuu helpoiten eli mitä kannattaa tiirailla erityisesti kun käy katsomassa tai pyytää myyjältä kuvia? Jos nyt koeajolle saakka pääsee niin mitä kannattaa huomioida/kuunnella kun kyseessä nelikko? Peruslähtökohta varmaankin että jos mikään voimalinjassa ei pidä ääntä tai kolise niin hyvä on vai kuinka?

                                Kiitokset taas jos joku vaivautuu vastaamaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Re: 80 B4 2,8 q avant ostamassa (92-94 ei autom.)

                                  Ainakin oma B3 on hieman alkanut kukkimaan heti eturenkaan takaa lokasuojan alareunasta, tämä on melko yleinen paikka. Avant saattaa ruveta myös takalasin reunoista kukkimaan, erityisesti alareunasta. Ja tietenkin jos joitakin naarmuja tai vekkejä on tullut niin niihin ruoste iskee melko nopeasti. Ovien alareunat kannattaa myös katsoa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuota punaista kasikymppi avanttia ruodittiin jonkin verran nettiauto ketjussa. Nimimerkki cucco sitä taisi käydä katsomassakin ja kokemukset voi lukea nettiautoketjun viimeisimmältä sivulta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Oli se sitten B4 tai C4 koppa, niin pitää muistaa autojen ikä. Ihan oikeasti.

                                      Vaikka olisi hyvin pidetty yksilö, niin silti lähes varmasti tulee se 2000-4000e lisäkulunki, kun kaikki päättääkin porsia yhtä aikaa. Varsinkin jos itsellä ei ole paikkaa tehdä, niin kustannukset karkaavat yllättävän nopeasti kun ruvetaan vaihtamaan jotain v-mäistä pikku o-rengasta, tai haljennutta bakeliitin palaa koneen perseestä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä ja tiedoista. Kuten jo mainitsin tiedossa on että auton ikään liittyen saa varmasti varautua siihen että kaikenlaista tulee. Siihen onneksi auttaa se että on oma talli ja jonkinlainen perusosaamistaso. Katsotaan nyt sitten että mitä ja kuinka paljon ja kestääkö lompakko. Otin nimittäin sen reilun riskin ja ostin tuon linkkaamani B4 80 avantin.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X