Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastusmonologit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Sepä löysi katsuri Kolopallosta katkenneen etujousen. Ja oikea takaiskari oli huono, kai se siellä on välillä kolissut. Iskarista ei merkintää lappuun. Olisi nyt olleet viat edes samassa päässä autoa. Hyvä syyhän siihen olisi nyt laittaa koko alusta uusiksi mutta kun ei budjetti anna tällä hetkellä myöten...

    Comment


      Käsijarru tehoton ja ajovalojen led projektorit ei ole halogeenit. Edellämainituista hylky. Moottorin öljyvuodosta paheksuntaa. Ihmettelyä pienesti epätasaisesta takaiskunvaimennustehosta. Väittelyä onko pakoputkessa iso reikä vai pitääkö laihaseosmoottorin käydä yli 2 lambda-arvolla.
      Pyöräpainot
      417 398
      409 394
      arviolta 100kg katsuri kyydissä.

      Comment


        Varmaankin N43- tai N53-moottori kyseessä? Tuohonhan löytyy Traficomin listalta valmistajan ohje, joita katsastajien täytyy noudattaa.

        https://www.traficom.fi/sites/defaul...mbda_arvot.pdf

        Comment


          Kyllä N53. Katsuri varmaan löysi tuon kun lopetti vänkäämisen ja alkoi sanomaan että näissä suorasuihkukoneissa on imukanavat karstoittuneet aina aivan tukkoon. Lähdönpäihin toivotteli vielä että hän kyllä vaihtaisi tuollaiset coilover jouset normaali alustaan.

          Comment


          • Lähestytään tätä ketjua välillä hieman toisesta näkökulmasta, kun aiheen ammattia harrastelen. Viimeaikoina on tullut B8-koppaisten ja muiden vastaavilla alustoilla olleiden taka-apurunkojen ruostetapauksia vastaan, joten suosittelisin kurkkaamaan apurunkojen muovien alle, ettei omalle kohdalle sattuisi mätää sellaista.

            Comment


              Jos ei halua samalla asemalla/katsurilla käydä jälkitarkastuksessa niin onko käytävä koko katsastus uusiksi? Hylkylapusta voisi ymmärtää, että jos kuukauden sisään ei jälkitarkasta, niin tämän jälkeen on kuukausi vuosikatsastaa uudestaan?

              Comment


                Jälkitarkastuksessa voi käydä ihan missä vaan, ei mene katsastus uusiksi. Toisessa paikassa jälkitarkastus voi olla jopa halvempi.

                Comment


                  Itse en periaatteesta käy samassa paikassa jälkitarkastuksessa. Se raha menee toisen konttorin kassaan. Joskus olen poikennut periaatteestani: kun mainitsin korkeasta jälkitarkastusmaksusta, niin katsastusmies kirjasi alemman tarjoushinnan hylkypaperiin.

                  Noissa jälkitarkastusmaksujen hinnoissa on suurta vaihtelua. Vakipaikassani katsastus maksaa 29 € + Trafin maksu ja jälkitarkastus 27 €. Se mitä käytän jälkitarkastuksissa veloittaa katsastuksesta 44 € ja jälkitarkastuksesta 20 €.

                  Comment


                    Alkuperäinen kirjoittaja pv Näytä viesti
                    ---Hylkylapusta voisi ymmärtää, että jos kuukauden sisään ei jälkitarkasta, niin tämän jälkeen on kuukausi vuosikatsastaa uudestaan?
                    Jälkitarkastuksessa 1 kk sisällä katsotaan vain ne korjattavaksi merkityt; jos menee toiselle kuukaudelle niin täysi katsastus uudestaan. Ajaa saa sen aikaa, jos viat on korjattu.

                    Comment


                      Ei kerennyt jälkitarkastaa. Kun menen kuukauden päästä katsastamaan kokonaan uudestaan eri asemalle, niin sekö näkyy katsurille mistä hylky ensimmäisellä kerralla?

                      Comment


                        Kyllä.

                        Comment


                          Tässä on jo yritystä. En muista, että itsellä olisi koskaan ollut kahta kohdetta enempää merkattu. Kuitenkin yli 40 vuotta olen konttorilla käynyt ja useampaa (nykyisin kuutta) autoa vuosittain näyttänyt. Näistä nuorinkin on jo 20-vuotias.

                          Comment


                            Ruostevauriota lukuunottamatta ihan normaalit viat vanhalle Audille joista selviää muutaman tunnin pajotuksella. Vähän vastaavanlainen lista oli kun joku vanha B5 koppanen vietiin Veikon katsastukseen. Tuli niin pitkä lista et just silloin ei jaksanu alkaa pajottaan. Auto seiso 1,5v ajamattomana ja uusi yritys toisella konttorilla. Totesi et 1 raidetangonpää vähän väljä mut ei merkannut otteeseen ja leima tuli. Jotkut konttorit vaan vihaa vanhoja autoja ja nillittää joka asiasta...

                            Comment


                              On tuossa ollu jo omistajallakin vähän zerofucksgiveniä. Jos nyt vie auton näytille jossa tuollaisia helposti kotona todettavia ja korjattavia vikoja kuten toimimattomia valoja ja sekaisin kesä-/nastarenkaita niin näkeehän sen katsastajakin jo kilometrin päästä että ei tälle oo mitään muutakaan huoltoa tehty. Näkyis olevan jonkun firman auto nimestä päätellen. Todnäk joku huoltoauto jolla on vaan ajettu ja tankattu ilman että ketään on varsinaisesti kiinnostanut missä kunnossa vehkeet on kunhan vaan liikkuu. Eri asia on pedantti autoharrastaja joka huolehtii omastaan, tuollaiset rikkinäiset jarrut sun muut kyllä huomaa ajossakin mutta ei noista firmojen yhteiskäyttöautoista kukaan välitä, melkein päinvastoin.

                              Comment


                                Leima tuli. Saa olla nuo mataksi hakkaantuneet purku-umpiot varmaan syksyyn asti kunnes tarvii taas valoilla jotain nähdäkin.

                                Comment


                                • Onko tietoa, meneekö auto katsastuksesta läpi vaikka pre-sense valo palaa? Audi Q5 2017 2.0 TDI FY

                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut Killeri; 12.5.2024, 10:58. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

                                  Comment


                                  • Turvajärjestelmästä kun on kyse, hylätty tulee. Löytyy katsastuksen arvosteluperusteista C12.4. kohdasta.

                                    Comment


                                      Näin se vaan on, ainoastaan vaihtamisopastimesta tulee korjauskehotus jos se ei toimi.

                                      Comment


                                        Revin takapenkin pois 8J:stä. Onko kokemuksia, kyselläänkö sen perään katsastuksessa?

                                        Comment


                                          Jos on puusilmä katsuri niin ei välttämättä kysele, mutta todennäköistä on että alkaa ihmettelemään. Katsastin tuosta syystä oman A3:n 2-paikkaiseksi.

                                          Comment


                                            Nimim. Henri_ hifisti 9N Polon ja poisti takapenkin kokonaan, teki muutoskatsastuksen niin kuin edellinen.

                                            Comment


                                              Taas on tullut käytyä parilla konttorilla katsastamassa Audeja. Iskaritestit ihmetyttävät.
                                              Audi 1: Ensimmäisen konttorin arvot olivat vasemmalla puolella 5 %-yksikköä pienemmät sekä edessä että takana. Oikealla puolella arvot olivat 11 %-yksikköä pienemmät. Kummasti pieneni iskareiden välinen ero-%.
                                              Audi 2. Sama ensimmäinen konttori. Mittalaite näytti nollaa, mutta pari sanaa katsurin kanssa vaihdettuani käytti autoa toisella testerillä ja tuli leima otteeseen.

                                              Näistä ensimmäisellä konttorilla kaverin Ässä hylättiin iskareista. Moittivat vielä, että kyllä sen jo ajossakin huomasi. Kai se joku MikaSalo oli, kun ei siitä konttorin pihalta kauemmaksi lähtenyt koeajolle. Viikko-kaksi siinä yritettiin keksiä, että kuinka ne nyt on niin huonot, kun ei keksitty sellaista tienpintaa, jossa auto olisi huonojen iskareiden takia pyrkinyt karkaamaan omille teilleen. Vaihdettiin kesärenkaat alle, kun tuli toukokuu ja käveri vei toiselle konttorille. Siellä kehuivat, että ovat hyvät (prosentit jossain 60 hujakoilla) ja leima tuli paperiin.

                                              Ovatko noi iskaritesterit ihan lottokoneita? Mikä on viralllinen hylkyraja vai onko sellaista?

                                              Itse ainakin luotan jarrutestereihin enemän kuin noihin ravistimiin. Harmi vain, että aina eivät käytä nelivetoa jarrutestissä, vaan kuittaavat jarrujen toiminnan koeajolenkillä. En ole sitten jälkikäteen enää kehdannut pyytää käyttämään jarrutesterissä, kun on jo lappu kourassa. (Normaalisti olen kyllä hallissa seuraamassa katsastusta, mutta jotkut katsurit ovat ovelasti luikahtaneet takakautta pihalle ja päässeet yllättämään. Useimmat kyllä kertovat, että nyt lähtevät katsastamaan sitä ja sitä autoa, mutta kaikki eivät ole yhtä asiakaspalveluhenkisiä.)

                                              Comment


                                              • Iskaritestereissä on eroja havaittavissa varsinkin eri testimenetelmä(eusama vs boge), mutta meidänkin asemalla on kaksi käytännössä samanlaista testeriä käytössä ja tulokset voivat silti heittää toisistaan. Molemmat laitteet on luonnollisesti tarkastettu/kalibroitu säännöllisesti.

                                                Varsinaista hylkyrajaa vaimennusteholle ei ole(pl. 0-tulos), koska eri ajoneuvojen rakenteiden takia tulokset eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Sen sijaan akselin iskunvaimentimien keskinäisen eron ylittäessä 40 %, voidaan ajatella toisen vaimentimen olevan teholtaan huomattavasti toista heikompi.

                                                Varsinkin kevyillä autoilla vaimennustulokset testerillä voivat olla tosi alhaiset, vaikka vaimentimet olisivat uudenveroiset. Matalaprofiiliset renkaat korkealla rengaspaineella heikentävät myös herkästi tulosta oman kokemuksen mukaan.

                                                Comment


                                                  Q7 leimattu tänään ilman huomautuksia.

                                                  Comment


                                                    282tkm ajettu 2015 BiTDI A7 huomautuksitta läpi, mittauksissa K-Arvo 0,00 ... Audi TDI Clean Diesel vai työntikö mittalaitteen sinne pakoputken osaan missä on Active Sound generaattori?

                                                    Iskarit etu 67/66%, taka 74/75%.

                                                    Comment


                                                      Vierasmerkki Toyota MR2 Turbo oli seissyt viimeiset 6 vuotta. Tämä "latolöytö" lähti akun vaihtamalla käyntiin kuin palmun alta, eikä päästöissäkään ollut vahalla bensalla mitään vikaa. Ihan normi 6-vuotiasta 98E-bensaa oli tankissa. Leima tuli niin vähällä työllä, että itseäkin ihmetyttää. Ei tällä Mörrillä toki ollut ajettu edellisen katsastuksen jälkeen kuin 100 km, mutta silti.. autot tykkää ajamisesta.

                                                      En enää keksi mitään tekosyytä olla lähtemättä viikon kuluttua Forssan PickNickiin. Hyvä syy ajaa tankki tyhjäksi ja tankata tuoretta bensaa. Pitäisiköhän tankata seuraavaksi Kekkosentien Nesteeltä alkylaattibensaa?

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X