Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Sepä löysi katsuri Kolopallosta katkenneen etujousen. Ja oikea takaiskari oli huono, kai se siellä on välillä kolissut. Iskarista ei merkintää lappuun. Olisi nyt olleet viat edes samassa päässä autoa. Hyvä syyhän siihen olisi nyt laittaa koko alusta uusiksi mutta kun ei budjetti anna tällä hetkellä myöten...
Käsijarru tehoton ja ajovalojen led projektorit ei ole halogeenit. Edellämainituista hylky. Moottorin öljyvuodosta paheksuntaa. Ihmettelyä pienesti epätasaisesta takaiskunvaimennustehosta. Väittelyä onko pakoputkessa iso reikä vai pitääkö laihaseosmoottorin käydä yli 2 lambda-arvolla.
Pyöräpainot
417 398
409 394
arviolta 100kg katsuri kyydissä.
Kyllä N53. Katsuri varmaan löysi tuon kun lopetti vänkäämisen ja alkoi sanomaan että näissä suorasuihkukoneissa on imukanavat karstoittuneet aina aivan tukkoon. Lähdönpäihin toivotteli vielä että hän kyllä vaihtaisi tuollaiset coilover jouset normaali alustaan.
Lähestytään tätä ketjua välillä hieman toisesta näkökulmasta, kun aiheen ammattia harrastelen. Viimeaikoina on tullut B8-koppaisten ja muiden vastaavilla alustoilla olleiden taka-apurunkojen ruostetapauksia vastaan, joten suosittelisin kurkkaamaan apurunkojen muovien alle, ettei omalle kohdalle sattuisi mätää sellaista.
Jos ei halua samalla asemalla/katsurilla käydä jälkitarkastuksessa niin onko käytävä koko katsastus uusiksi? Hylkylapusta voisi ymmärtää, että jos kuukauden sisään ei jälkitarkasta, niin tämän jälkeen on kuukausi vuosikatsastaa uudestaan?
Itse en periaatteesta käy samassa paikassa jälkitarkastuksessa. Se raha menee toisen konttorin kassaan. Joskus olen poikennut periaatteestani: kun mainitsin korkeasta jälkitarkastusmaksusta, niin katsastusmies kirjasi alemman tarjoushinnan hylkypaperiin.
Noissa jälkitarkastusmaksujen hinnoissa on suurta vaihtelua. Vakipaikassani katsastus maksaa 29 € + Trafin maksu ja jälkitarkastus 27 €. Se mitä käytän jälkitarkastuksissa veloittaa katsastuksesta 44 € ja jälkitarkastuksesta 20 €.
---Hylkylapusta voisi ymmärtää, että jos kuukauden sisään ei jälkitarkasta, niin tämän jälkeen on kuukausi vuosikatsastaa uudestaan?
Jälkitarkastuksessa 1 kk sisällä katsotaan vain ne korjattavaksi merkityt; jos menee toiselle kuukaudelle niin täysi katsastus uudestaan. Ajaa saa sen aikaa, jos viat on korjattu.
Ei kerennyt jälkitarkastaa. Kun menen kuukauden päästä katsastamaan kokonaan uudestaan eri asemalle, niin sekö näkyy katsurille mistä hylky ensimmäisellä kerralla?
Tässä on jo yritystä. En muista, että itsellä olisi koskaan ollut kahta kohdetta enempää merkattu. Kuitenkin yli 40 vuotta olen konttorilla käynyt ja useampaa (nykyisin kuutta) autoa vuosittain näyttänyt. Näistä nuorinkin on jo 20-vuotias.
Ruostevauriota lukuunottamatta ihan normaalit viat vanhalle Audille joista selviää muutaman tunnin pajotuksella. Vähän vastaavanlainen lista oli kun joku vanha B5 koppanen vietiin Veikon katsastukseen. Tuli niin pitkä lista et just silloin ei jaksanu alkaa pajottaan. Auto seiso 1,5v ajamattomana ja uusi yritys toisella konttorilla. Totesi et 1 raidetangonpää vähän väljä mut ei merkannut otteeseen ja leima tuli. Jotkut konttorit vaan vihaa vanhoja autoja ja nillittää joka asiasta...
On tuossa ollu jo omistajallakin vähän zerofucksgiveniä. Jos nyt vie auton näytille jossa tuollaisia helposti kotona todettavia ja korjattavia vikoja kuten toimimattomia valoja ja sekaisin kesä-/nastarenkaita niin näkeehän sen katsastajakin jo kilometrin päästä että ei tälle oo mitään muutakaan huoltoa tehty. Näkyis olevan jonkun firman auto nimestä päätellen. Todnäk joku huoltoauto jolla on vaan ajettu ja tankattu ilman että ketään on varsinaisesti kiinnostanut missä kunnossa vehkeet on kunhan vaan liikkuu. Eri asia on pedantti autoharrastaja joka huolehtii omastaan, tuollaiset rikkinäiset jarrut sun muut kyllä huomaa ajossakin mutta ei noista firmojen yhteiskäyttöautoista kukaan välitä, melkein päinvastoin.
Taas on tullut käytyä parilla konttorilla katsastamassa Audeja. Iskaritestit ihmetyttävät.
Audi 1: Ensimmäisen konttorin arvot olivat vasemmalla puolella 5 %-yksikköä pienemmät sekä edessä että takana. Oikealla puolella arvot olivat 11 %-yksikköä pienemmät. Kummasti pieneni iskareiden välinen ero-%.
Audi 2. Sama ensimmäinen konttori. Mittalaite näytti nollaa, mutta pari sanaa katsurin kanssa vaihdettuani käytti autoa toisella testerillä ja tuli leima otteeseen.
Näistä ensimmäisellä konttorilla kaverin Ässä hylättiin iskareista. Moittivat vielä, että kyllä sen jo ajossakin huomasi. Kai se joku MikaSalo oli, kun ei siitä konttorin pihalta kauemmaksi lähtenyt koeajolle. Viikko-kaksi siinä yritettiin keksiä, että kuinka ne nyt on niin huonot, kun ei keksitty sellaista tienpintaa, jossa auto olisi huonojen iskareiden takia pyrkinyt karkaamaan omille teilleen. Vaihdettiin kesärenkaat alle, kun tuli toukokuu ja käveri vei toiselle konttorille. Siellä kehuivat, että ovat hyvät (prosentit jossain 60 hujakoilla) ja leima tuli paperiin.
Ovatko noi iskaritesterit ihan lottokoneita? Mikä on viralllinen hylkyraja vai onko sellaista?
Itse ainakin luotan jarrutestereihin enemän kuin noihin ravistimiin. Harmi vain, että aina eivät käytä nelivetoa jarrutestissä, vaan kuittaavat jarrujen toiminnan koeajolenkillä. En ole sitten jälkikäteen enää kehdannut pyytää käyttämään jarrutesterissä, kun on jo lappu kourassa. (Normaalisti olen kyllä hallissa seuraamassa katsastusta, mutta jotkut katsurit ovat ovelasti luikahtaneet takakautta pihalle ja päässeet yllättämään. Useimmat kyllä kertovat, että nyt lähtevät katsastamaan sitä ja sitä autoa, mutta kaikki eivät ole yhtä asiakaspalveluhenkisiä.)
Iskaritestereissä on eroja havaittavissa varsinkin eri testimenetelmä(eusama vs boge), mutta meidänkin asemalla on kaksi käytännössä samanlaista testeriä käytössä ja tulokset voivat silti heittää toisistaan. Molemmat laitteet on luonnollisesti tarkastettu/kalibroitu säännöllisesti.
Varsinaista hylkyrajaa vaimennusteholle ei ole(pl. 0-tulos), koska eri ajoneuvojen rakenteiden takia tulokset eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Sen sijaan akselin iskunvaimentimien keskinäisen eron ylittäessä 40 %, voidaan ajatella toisen vaimentimen olevan teholtaan huomattavasti toista heikompi.
Varsinkin kevyillä autoilla vaimennustulokset testerillä voivat olla tosi alhaiset, vaikka vaimentimet olisivat uudenveroiset. Matalaprofiiliset renkaat korkealla rengaspaineella heikentävät myös herkästi tulosta oman kokemuksen mukaan.
282tkm ajettu 2015 BiTDI A7 huomautuksitta läpi, mittauksissa K-Arvo 0,00 ... Audi TDI Clean Diesel vai työntikö mittalaitteen sinne pakoputken osaan missä on Active Sound generaattori?
Vierasmerkki Toyota MR2 Turbo oli seissyt viimeiset 6 vuotta. Tämä "latolöytö" lähti akun vaihtamalla käyntiin kuin palmun alta, eikä päästöissäkään ollut vahalla bensalla mitään vikaa. Ihan normi 6-vuotiasta 98E-bensaa oli tankissa. Leima tuli niin vähällä työllä, että itseäkin ihmetyttää. Ei tällä Mörrillä toki ollut ajettu edellisen katsastuksen jälkeen kuin 100 km, mutta silti.. autot tykkää ajamisesta.
En enää keksi mitään tekosyytä olla lähtemättä viikon kuluttua Forssan PickNickiin. Hyvä syy ajaa tankki tyhjäksi ja tankata tuoretta bensaa. Pitäisiköhän tankata seuraavaksi Kekkosentien Nesteeltä alkylaattibensaa?
Comment