Tuosta puuttuu miun vanhus, Passat 32B Syncro. Se on siis torseeni, ja sen verran harvinainen, että eivät uskaltaneet ajaa rullille. Olisikohan uskaltanut?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Katsastusmonologit
Collapse
X
-
-
-
Juhannusaaton aatto tuntui olevan hyvä katsastuspäivä, yksi auto oli jonossa edellä. Etuparkin kosketushäiriön fiksasin konttorin pihalla, niin huomautuksitta meni. Tosin tiedossa on rikkinäinen sisävetarin kumi edessä ja välys jossain oikean puolen alapallonivelissä, mutta eipä tuo niitä löytänyt.
Edelleen kummastuttaa korkeahko savutusarvo (0,8), vaikka tähän on suuttimetkin vaihdettu ja ilmanputsari suht tuore.
Comment
-
Muutoskatsastus alustalle osaa kyllä olla vähän haasteellista touhua. Nelipyöräsuuntaustodistuksesta puuttui ensin tekijän allekirjoitus ja nimenselvennys ja casterit oli jäänyt mittaamatta. Nämä Incar Malmi hoiti kyllä asiallisesti heti seuraavana päivänä rekkulasta samaan rahaan kuntoon. Katsastusasemalla huomattiin vielä, että lapusta puuttuu vielä maininta mikä alusta autossa on. Eli sen lisäksi että lapussa lukee minkä alustan ohjearvoilla säätö on tehty pitää löytyä myös maininta mikä alusta autossa on mittaushetkellä ollut. Sitten kun sekin saatiin kuntoon niin muutoskatsastuksessa ei kauaa nokka tuhissut. Noiden suuntaustodistusten kanssa pitää näemmä olla oikeasti itsellä skarppina. Vaatimukset suuntauslapusta löytyville merkinnöille kun tuntuu olevan kovin tulkinnanvaraisia sekä katsastusasemilla että suuntausten tekijöillä.
Alustasarja saatiin kuitenkin muutoskatsastettua ja koko auto määräaikaiskatsastettua tänään. Ei tuota autoa kukaan kehunut, mutta ei katsastusinssi liki 300tkm ajetusta kolmosesta mitään vikaakaan löytäny. Pienestä sekoilusta huolimatta pisteet Incarille ja Koivuhaan Autokatsastukselle; palvelu pelasi molemmissa mainiosti.Viimeksi muokannut Wezq-Ape; 30.6.2017, 15:10.
Comment
-
Kävin tänään hakemassa tuoreen leiman tuohon B5:een. Apparin puolen takalaakerista tuli tosin korjauskehoitus, mikä tulikin heti vaihdettua. Ääntä se pitikin, mutta oli jo päässyt tosi väljäksi, kun koko rengas lonksui kun heilutti.
Samalla tuli vaihdettua vetariin molemmat suojakumit, kun sisempi oli päässyt vähän halkeilemaan. Tuosta ei tosin mitään maininnut, eikä aivan löysistä nivelen kiinnityspulteista, mitkä oli jo ihan kunnolla irti.
Comment
-
Kävin tänään lötköä näyttämässä konttorilla vaikka olin melko varma että hylkyhän sieltä tulee.No tulihan sieltä mutta aivan eri syistä kuin kuvittelin esim takapäässä jokin kolissut jo liki vuoden , absit eivät toimi ja päästölappukin tuli vahingossa otettua semmoinen jossa happea yli 5 %. Näistä ei siis inssi huomioinut mitään vaikka ajaessa halliin abs-valo paloi mittarissa
No mutta syyt hylkyyn olivatkin "alustasarja" eli konin keltaiset iskarit ja punaiset jouset saattaahan ne jotkin madallusjouset olla mutta voisin kyllä väittää että kyseisillä jousilla auto on katsastettu useamman kerran.
Kaksi muuta hylkyä tuli välijäähystä ja hydekässäristä.
Kässärin luulin olevan laillinen kun rinnalla on kuitenkin vakiokin. No pitänee jälki tarkastukseen tempaista välijäähdytin kokonaan pois, laittaa varmasti vakiot jouset ja irroitta hydekässäri.
Ei kyllä jäänyt kyseisestä inssista kauhean ammatitaitoinen kuva kun oli lisäksi pitkälti puhekyvytön ja oli repiny irti vähän heikosti kiinni olleen käsinoja/kahva moduulin ja oikein liittimenkin oli irroitanut.
Comment
-
Toteutettu haaroittamalla takajarrulinjasta eli ei sentään omia satuloita ole laitettu vaikka tämä olisi ilmeisesti ainakin laillinen keino. Tuo välijäähy on onneksi todella helppo korvata putken pätkällä olisi vaan pitäny ennen leimaa sutaista mustaksi niin eipä olisi luultavasti tullut sanomista.Eniten harmittaa kyllä tuo jousi homma kun vaikea muutoskatsastaa kun ei ole mitään hajua minkä merkkiset jouset ovat jos siis edes ovat madallusjouset.
Comment
-
Sanot että ne madallusjouset on ollu siellä ikuisesti. "Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei ole tarpeen määrätä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita. Pyynnöstä muutoskatsastus voidaan kuitenkin tällaisillekin autoille tehdä."
Jos näyttää upouusilta ja kyljessä on liian kiiltävää Bilsteinin tai Konin tarraa, niin ei vaan välttämättä irvistelemättä mene läpi. Tosiaan mittasiko korkeutta, Konin laitteita eikös saa ihan vakionakin?
Comment
-
No jousistahan on kyllä melkein kaikki maalitkin jo rapisseet pois ja iskaritkin on kyllä aika vanhan näköiset vaikka eipä sen kai väliä kun saahan ne olla olla säädettävätkin kun ei korkeuteen vaikuta.
Eipä se kyllä korkeutta näyttänyt mittaavan vaikka kyllähän niiltä varmaan koneelta arvot löytyy.
Eli luulisi menevän vain sanomalla että ollut liki uudesta asti (ennen 93) kun milläs todistavat että onko vai ei.
Comment
-
-
Ruosteisien jousien vaatiminen muutoskatsastukseen on kyllä aivan turhaa. Kaikki merkinnät kadonneet ja miksi nyt, kun niin monta vuotta jo olleet. Varsinkin kun auto ei ole edes tyyppihyväksytty.
Muutenkin alalla vallitseva käytäntö tuntuu olevan ettei tiettyjä virheitä voi korjata. Jos vaikka joku sellainen auto on päätynyt kilpiin, mitä ei olisi pitänyt koskaan hyväksyä tieliikenteeseen, niin Trafi levittelee käsiään. Toisaalta hyvä näin, niin syytön ja tietämätön autonostaja ei joudu kärsimään muiden virheistä.
Comment
-
Tuo on kyllä jonkin tason oikeusmurha että vuosikausia ajossa ollut auto menee mielivaltaisesti käyttökieltoon jonkun tuollaisen teknikaalin vuoksi. Omaan autoon kun säädettävän alustan vaihdoin takavuosina niin olihan siinä esitettävä kaikki liput ja laput jotka toki oli esittää kun sellaiset kerran sarjan mukana tuli. Samat paperit kopioin mukaan kun eräästä purkuautosta purin täysin eri merkkiset kynätolpat ja myin käytettynä. Ostaja tiesi ettei osat ja paperit oo mitään sukua mutta paikallinen katsuri ei. Laput kun laput, ketään ei kiinnosta. Sitä en ihan ymmärrä että miten se auto muuttuu yhden A4:sen kanssa sen turvallisemmaksi tai vaarallisemmaksi kaikella ylimääräisellä byrokratialla ja pikkutarkalla neppailulla jos vertaa miten vapaasti autoja muualla maailmassa saa muokata.
Eikö se auton tekninen kunto voisi olla määräävä tekijä ja jostain puuttuvasta paperista sitten voisi jakaa huomautuksen eikä hylkäystä? Just my 2c.
Comment
-
Hippasen erään tuttavan puolesta harmittaa. Onneksi ei oo kuin muutamista kympeistä kyse.
Pyysi voisinko käydä katsastamassa hänen autonsa, C5 A6 quattro. Ajatuksena että jos jotain korjattavaa löytyy niin on hyödyksi että korjaaja (minä) on jo valmiiksi auton vieressä näkemässä vikakohdan. Katsastaja kolusi autoa ja löysi väljän raidetangon pään. Hain Motonetista ja vaihdoin osan, hain leiman uusintanäytöltä paperiin. Laitoin nupin niin liki vanhaa säätöä kuin omin kätösin omassa tallissa sain mutta neuvoin kuitenkin käymään säädättämässä pyöränkulmat.
Euromasterin lasku 25€, ei saa säädettyä kun toiselta puolelta on etummainen ylätukivarsi väljä. Taas hakemaan uutta osaa, taas uudet bensat motonettiin ja takas, taas pari tuntia aikaa hukkaan ja taas auto uudestaan ylös ja tukivartta vaihtamaan. Ei katsastaja vaan ollu pari päivää aiemmin löytänyt sitä väljää niveltä, irtonaisena kun kädessä koitti niin se oli aivan loppu että ei siinä ollut edes mitään epäselvää. Olishan sen siinä samalla nosturikeikalla vaihtanut kun raidetangonpäänkin.
Ensi viikolla on oman auton katsastus, meinasin kyllä reklamoida ja vinkua hiukan. Palautetta se on negatiivinenkin palaute.
Comment
-
Ei niitä käsipelin millään ravista niin paljon että tuntisi yhtään mitään. Varsinkin pyörät ilmaan nostettuna jousitus painaa kaikki palikat ääriasentoonsa eikä siellä silloin mitään klappia oo. Katsastusaseman ravistimella löytyy jos löytyy kun voi auton paino päällä heiluttaa. Sitäpaitsi vähän turhaa nostaa auto ylös ja huomata siinä vaiheessa että puolet osista puuttuu.
Eniten sylettää se, että siitä määräaikaiskatsastuksesta kuitenkin maksaa ja silti noinkin loppuunajettuja (todnäk alkuperäiset 290tkm) pääsee läpi käsien.
Comment
-
Ei se ravistinkaan autuaaksi tekevä ole. Tietyt välykset näkyy sillä paremmin, mutta tarkempi tutkiminen tehdään kevennettynä ihan perinteisesti käsin heiluttamalla sekä raudalla vääntelemällä. Tässä olennaista on oikea kevennyspaikka, joka yleensä tapahtuu jousikuormaa vastaan, ettei se paina välyksiä pois. Audin ylätukivarret on kyllä helpoimmasta päästä tarkastaa. Enemmän haastetta on alatukivarsissa.
Hyvä niksi ylätukivarsiin on kääntää rengas niin, että pystysuunnassa renkaasta heiluttaessa liike kohdistuu tukivarren suuntaisesti. Eli rengas on 90 asteen kulmassa tukivarteen nähden (molempiin erikseen).
Niitä ylempiä on muuten aika hankala edes nähdä ravistimella auton alta käsin. ;)
Comment
-
Nyt kyllä ihan virallisesti v****taa! Luulin edellisen katsastuksen yhteydessä käydyn taistelun riittäneen mutta ei. Pakokaasuarvot, tai tarkemmin pelkästään häkä korkealla, noin 0,5-0.6. Lambda-arvo on just mitä pitääkin, ei näytä korjaavan mitään tarkoituksella ja muut arvot nätisti vihreällä. Olisko MAF sökö? Tai pahimmillaan ehjänä asennettu käytetty katti on alkanut sulamaan? En tiedä, mentävä taas pahalle tutkittavaksi ja toivottava, että joku vika löytyy.
Comment
-
Leimaa taas vuodeksi.
Miniavautuminen. Istuin odotushuoneessa ja lopputuomion saapuessa heitin inssille huumorilla, että "oot rohkea kun uskalsit ajaa ton nelivedon jarrudynoon". Torsen, joo, kestää hetken.. mutta sittenpä inssillä valahti naamasta värit ja tuumasi, että hän ei huomannu ees että on neliveto. Yllätys oli sen verran aidon näköinen, että taisi olla tosissaan tästä nelivetoisuudesta vielä autoa palauttaessaankin. Olispa jännä nähdä, käytiinkö auton alla ollenkaan. Katsastus kesti 11 minuuttia avainten luovutuksesta avainten palautukseen.
Tai sitten vain kuvittelin koko tilanteen.
Comment
Comment