Ei kai parkkeja tarvitse olla enempää kuin yhdet puolellansa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Katsastusmonologit
Collapse
X
-
Reippaana katsastukseen sanotaan "pientä jonoa" jään odottamaan, samalla kun maksan huomaan, on vuosi aikaisemmin lediparkit määrätty vaihtoon luki oikein rekisteriotteessa, vitutti kun ei muistanut vaihtaa.... Tunti viisikymmentä minuuttia myöhemmin katsastus ohi, muuten olisi mennyt läpi mutta, lediparkit vaihtoon ja jouset pitää muutoskatsastaa.... vitutti taas kun ei muistanut antaa tuv lappuja inssille, katsastuksen jälkeen ei enää onnistunut "kun on vähän ruuhkaa ei kerkeä nyt" . Vitutti taas... Pitää mennä uusiks kun pääsee joskus ajoissa lähtee duunista.
Comment
-
Kärryn katsastus oli edessä. Samalla piti muutoskatsastaa pienemmät pyörät kärryyn. No katsastus meni itsessään ok. Mutta sitten kun alettiin keskustelemaan pyöristä, ei se nyt millään käynyt.
Katsastus miehen mukaan halkaisia muuttuu liian pieneksi jarruihin nähden. Huomioitavaa oli että tämän hän veti ihan hatusta. Tiedossa oli meillä, että netistä ei löytynyt vastauta tai mitään tietoa peräkärryn muutoksista. Ainoa mitä olin kuullut, että jotkut soveltaneet auton muutoksia. Siellähän kielletään pyörän koon suurentaminen liiallisuuksiin ja jarrujen parantaminen ilman rajoituksia.
Katsastusmies pyysi todistamaan että renkaat sopivat kärryyn. Miten niin siitä hänellä ei ollut tietoa. No sellaisen todistuksen sai sitten akselien maahan tuojalta. Siellä päässä vain ihmeteltiin että 23vuoden aikana ei kukaan kyseistä paperia ole tarvinnut. Vaikka samoja muutoksia tehty.
Menimme sitten konttorille paperin kanssa, mutta ensin kysyimme että saisiko nähdä jotain mustaa valkoisella missä määrätään jotain kärrynpyöristä. Ei kukaan pystynyt näyttämään.
Kova väite oli edelleen, että liian pienet jarruihin nähden. Sitten kysyttiin, että oisko ees mitään mustaa valkoisella kärryn rakennemuutoksista. Ei sitäkään saanut.
Sitten pamautettiin lappu pöytään, että joko nyt onnistuu. Niin vanha herra katsastusmies (asemanjohtaja) kääntyi vain pois ja kieltäytyi tekemästä mitään. Onneksi nuorempi hahmo (jolla selvästi jotain hampaankolossa tätä kääpää kohtaa) Suostui muutoksen tekemään. Mainitsi perään, että tämänkin homman olisi nähnyt tuosta tietokoneelta jos olisi vaivautunut.
Todellisuudessa olisimme voineet vielä melkein millaisen lapun vaan konttorille koska kukaan ei edelleenkään katsonut mitkä akselit kärryssä on. Me sen teimme ja nyt on täysin lailliset 195/55/10c pyörät alla.
Maksaessa vanhaukko tuli vielä aukomaan päätään kun asiakkaat ei tajua kaikkea jne. Eikös se heidän hommansa ole selittää ja selvittää.
Kärryyn ostetut pyörät ostettiin sillä verukkeella, että kärryn osia ja pyöriä myyvä yritys sanoi, ettei ole koskaan mitään ongelmia ollut ja kyllä ne tähänkin malliin saa alle.
Luultavasti valittiin vain väärä konttori. Haluttiin kuitenkin toimittaa asia loppuun samalla konttorilla. Ja selvittää että oliko tuo nyt jotain mielivaltaista toimintaa.
Jota se nähtävästi oli jos muut eivät ole todistuksia tarvinneet.
Toinen asia tuli samaisessa paikassa ja yleisesti eteen vetokoukuista.
T3 syncro portterissa on normaalisti 1500kg vetokyky. Yleensä Kovilin koukulla.
Samaan autoon saa 2500 tai 2000kg vetokyvyn westfalian valmistamalla koukulla. Vuosimallista riippuen.
Mikä määrittää auton vetokyvyn? Suomessa maahantuojan ilmoittama.
Mikä määrittää koukun vetokyvyn ? D-voima arvo. Arvo ei kerro suoraan auton vetokykyä.
Esim westin koukulla D-arvo on 12,7 kN joka auton kokonaismassan kanssa laskettuna antaa noin 2600kg.
Eli koukulla saa kiskoa 2600kg, mutta autolla ei.
Meidän kohdallamme auton vuosimalli on sellainen, että sillä saa kiskoa vain 2000kg. Tätä ei näy trafin tiedoissa, se siis vaatii maahantuojalta todistuksen. Semmoisen saa. Ei ongelmaa.
Huomiota herättävää oli se, että kukaan ei konttorilla tiennyt mitä se D-arvo meinaa tai miten sitä käytetään.
Noh katsastajan käsikirja sanoo, että vetolaite on tarkastettava.
Mitäs jos vaihdankin westin koukun tilalle kovilin jonka D-arvo ei annakkaan hinata kuin 1500kg. Ja myyn auton pois. (westin koukku melko arvokas ja harvinainen)
Auton papereissa lukee edelleen 2000kg, mutta koukku kestääkin vain 1500kg.
Kerron uudelle omistajalle että näin on. Mutta uusi omistaja ei muutoskatsasta autoa.(eikä katsastusmies tarkista) Ja myy taas eteenpäin ja unohtaa kertoa asiasta. Seuraava omista hinaa 2000kg, koukku särkyy ja tulee pahamieli.
Noh tämä oli tälläinen autojoppari skenaario.
Ihmetyttää vain se, että kyllä rengaskokoja nuuskitaan ja pakoputken tyyppihyväksyntöjä tiiraillaan. Vaikka otteeseen olisi rengaskoot merkattu 205 225 mutta ei 215 leveyttä niin alkaa natina. Tai pakoputken viimeinen äänenvaimennin on vaihdettu tarvikemalliin. Mihin sekään vaikuttaa? Ei päästöihin ainakaan. Vaikka niin minulle eräällä toisella konttorilla kerrottiin.
Comment
-
Erään paikallisen katsastuskonttorin tunnettu nipottaja sattui kohdalle, kun vein B6 Avantin katsastukseen. Takalasit ja etusivulasit oli ennen omaa omistusta tummennettu ja oikeastaan tiesinkin, että etulaseista saattaa nipottaja riemastua. Näinhän siinä kävikin. Koitin selittää, että autossa on tehdastummennukset varustekoodin mukaan ja siksi etulasit ovat hieman tummat. Kuulemmat kalvot näkyy, katso vaikka. Korjauskehotushan siitä sitten tuli, muuten auto on "teknisesti loistavassa kunnossa". Eipä siinä, ihan sääntöjen mukaan mentiin ja ei siitä sen enempää.
Viikon-parin päästä vaihdoin täristävät etujarrulevyt uusiin tai tein jotain muuta etupäässä ja totesin, että molemmat etujarruletkut ovat aivan murtuneet. Mutta eihän tämmöisiä vähäpätöisiä juttuja tarvitse tarkistaa, kunhan etulasit eivät ole liian tummat...
Comment
-
Tuo on kanssa jännä, että korjaamoilla autot saadaan nosturille, mutta katsastuskonttorilla ei matalia/pitkäsiltaisia nostimia tunneta ollenkaan :D Eikä tarvii olla edes madallettu auto. Ihan perus S-linet jo raapii. Ja se on sitten aina asiakkaan syy jos katsastusmies ajaa puskurin lytyyn nosturilla...
Comment
-
HMLssa on ainakin 2 konttorilla sellaiset nosturit, että patikkaa tarvitsee jos vähänkin matalampi. Saati sitten säädösten vaatima 8cm alustan korkeudeksi. Myös välillä näkee vähän vauhdikkaasti nosturille saapumista, niin kyllähän siinä keula notkahtaa. Pitkällä keulaylityksellä saattaa lippa raapaista keventimeen, vaikka kuinka varovasti tulisi. Luttuun ajoa tarkoitin kun on ollut monesti juttua, kun katsuri vetässy vauhdilla nosturille. Oho vähän osu kun tähtäys pielessä tai tosiaan auto niiannut sopivasti. Opiskelessa kun kävi koulunkautta katsastamassa asiakkaiden autoja niin läheltäpiti tilanteitakin tuli nähtyä.
Comment
-
Onko ongelmana pinta-asennetut nosturit, joille joutuu nousemaan vai myös keventimet? Aika monessa paikassa nosturit upotettu lattiaan, jolloin ajosillat on lattian tasalla. Niistä asemista millä itse käynyt olisi varmaan helpompi luetella ne missä ei ole upotettu. Esim. "isolla pahalla A:lla" upotuksia tehty jo 90-luvulla ennen kilpailun vapautumista. Pienyrittäjillä tietysti houkutus säästää kuluissa, kun lattian piikkaaminen ei varmaankaan mitään halpaa touhua ole... Joillain asemilla saattaa olla nettisivuilla kuvia hallista.
Comment
-
Puskuri ei ollut ongelma vaan pohjasta auto otti kiinni, kun se alkoi "taittumaan" nosturille. Ongelmana minulla oli nostureiden korkeus ja niille menevät rampit jotka olivat liian jyrkkiä. Keventimet kaikilla taitaa olla tämän 8cm korkeudessa eli niiden yli pääsee hyvin.
Tosiaan kävin pienellä asemalla, kun siellä katsastus hinta oli yli 25€ halvempi, kun näillä A asemilla.
Comment
-
Konalan motonetin viereinen K1 ainakin on nostureiden suhteen hyvä. Siinon upotetut ajosillat ja kevenninkin mallia matala. Toi matalanpuoleinen skoda ei tuottanu mitään ongelmaa pari päivää sitten. Kesällä saabia leimattaessa meni nätisti nostimelle, vaikka pakoputki roikkui keskeltä eikä ollut kuin joku 5 cm maavaraa.
Comment
-
Kävin eilen katsurilla tuon B6 kanssa ja otti siihen nostimeen hiukan mahastaan kiinni, johon katsuri totesi että virallinen raja on 8 senttiä ja loput sen alle menee omistajan piikkiin jos jotain hajoaa nostimen yliajettaessa. Mielestäni reilu katsuri. Jarrut testasi rengas kerrallaan vastapäivään toista pyörittäen. Sekajousituksesta ei sanottu mitään, vaikka tuskin edes huomasi.. Ei myöskään maininnut mitään LED-kilvenvaloista tai etuparkeista, yleensä niistä on ainakin vähän moraalisaarnaa annettu. Tämä siis Salon K1-katsastuksessa.
Comment
-
Mulla ei menny kitkarenkaista läpi kun ovat liian levelillä vanteilla ja kantavuus ei riitä takapään osilta. 10kg jäi vajaaksi. No eihän se katsurin vika ole jos itse tietosesti on sellaset renkaat hommannu. Tosin se kantavuus oli menny iteltä ohi kun hommasin ne. Ovat 88 kun 89 olis minimi. LED-polttimot meni kaikki läpi. Rekkari, päiväajo, parkit ja sumarit.
Sen verran rikollinen aion kyllä olla että jos joku lahtelainen foorumisti lainaa pyörät katsuria varten niin ota yhteyttä!
Comment
-
Painopiste muutenkin vissiin tänä vuonna renkaissa ja syynäävät tarkkaan. Tutun rengasliikkeen pitäjän kanssa tänään juttelin niin huomattavan paljon tullut tänä talvena renkaiden liian suuren nastoituseron takia hylättyjä autoja heillekin asiakkaaksi.
Tuossa on yksi hyvä ja kaksi aika surullista asiaa. Aina hyvä asia on että renkaisiin puututaan ja niiden kuntoa seurataan tarkemmin. Aivan paskaa on se, että 3 mm urasyvyydellä oleva sata vuotta vanha nastaton talvirengas on laillinen mutta 7mm pinnalla oleva uudehko nastarengas jossa nastoitusero on parhaimman ja huonoimman välillä yli 25% onkin laiton. Muuttuu kuitenkin takaisin lailliseksi kun nyppii ylimääräiset nastat pois. Näitä säädöksiä katsastusinssi ei tietenkään itse päätä vaan noudattaa vain niitä ohjeita joita ylempää määrätään. Siitä päästäänkin sitten siihen toiseen surulliseen kohtaan. Mistä niitä hylkykuntoisia renkaita nyt yhtäkkiä on tänä talvena tullut niin paljon? Olisko niin että on joku teemavuosi ja tarkastuksen painopiste on rengastuksessa? Minusta on vaan niin paljon väärin jos joka vuosi ei tarkisteta jokaista kohdetta samalla vaatimustasolla.
Comment
-
Voisikohan myös renkaiden kehitys näkyä tuossa rengasasiassa. Tämän päivän renkaat alkavat olemaan melko kehnoja. On menty lähes kaikilla osa-alueilla kehityksessä taaksepäin. Että voisiko esimerkiksi jonkun testivoittajamallin ikääntyminen näkyä hylkytilastoissa? Täälläkin on ollut juttua nastansa tiputtaneista Nokialaisista. Oliko ne 7 vai 8 mallia.
Omista renkaistani on lähtenyt viimeisen 20 vuoden aikana muutama nasta. - Muistaakseni kolme nastaa vuoden -94 jälkeen. Ja nastat on tuntuneetkin siltä, että ei ne mihinkään ole lähdössä. Mutta näissä uudemmissa kumeissa on niin pehmeä kumiseos, että niistä voi uskoakin nastojen irtoilevan aika herkästi. Ja juuri joku kirjoitti ESP:n puuttumisesta ajoon. Jos joku oikeasti pysyy ESP:n avulla tiellä, niin on siinä renkaat ja nastat kovilla.
Tuohon satavuotiaaseen ja kolmen millin kulutuspintaan sen verran, että lisäisin listaan amerikkalaiset M+S kesärenkaat ja saksan kitkakesärenkaat.
Otsikkoon: Mondeo katsastus oli taas ajankohtaista. Siinä on käyntivikaa ollut jo useamman vuoden. Joko suutin tai venttiili falskaa, kun käy vähän vajaasti yhdellä pytyllä. Tästäkin syystä oli alettu katsomaan, että ei ole katsastuspäivänä tankissa enää kovin paljoa polttoainetta, kun todennäköisesti auton tarina alkaa olemaan loppulaulua vaille, käyntivika kun on pahentunut viimeisen vuoden aikana. Lisäksi kun Ford on Ford, niin oli oletettavaa, että jonkinlaista uudelleen pellitystäkin saattaa löytyä katsimiehen toivelistasta. No, pystypäin katsastukseen ja katsimies auton katsottuaan läpi toteaa, että ajovalo on palanut. Taas on vuosi ajoaikaa. :)Viimeksi muokannut audiq; 2.2.2015, 13:39.
Comment
-
Kyllä tällä hintatasolla saisivat katsoa joka kohdan todella painokkaasti. Hinta/palvelunlaatu on kyllä aika vinksahtanut. Hmlssa on jo 3konttoria meikäläisellä pannassa. Kaikissa katsuri käytöksellään hoitanut homman. Ja kaikissa jäänyt jotain katsomatta kokonaan. Monesti myös siellä ollut jotain vikaa.
Täälläpäin on myös ihan yleisesti konttoreilla tapana, että jos asiakas kyseenalaistaa jotain, niin aletaan haukkumaan eikä voida näyttää mistään että asia on näin. Aletaan vaan kiukuttelemaan. Pyydetään hankkimaan lippua ja lappua joita ei sitten edes tarkisteta vaan kuhan on jokin paperi.
Comment
-
Olen syvästi eri mieltä tuosta että renkaat olisivat huonompia kuin ennen mutta se kuuluu johonkin toiseen ketjuun.
Eikö katsastuksen kilpailun pitänyt vapautua ja muuttua dramaattisesti jos raskaan kaluston katsastusvelvoite poistuu? Aika hiljaista on ainakin tähän asti ollut. Jos nyt miettii vielä tuota hintatasoa ja vertaa työn laadun tasaisuuteen. Maksajana eniten jäytää että perusteet katsastuksen hylkäykselle tai hyväksymiselle heittelevät näköjään aivan laidasta laitaan. Sekä konttorien välillä että saman konttorin sisällä yksittäisten katsastusmiesten välillä vaikka tuon tyylisessä työssä pitäisi minusta olla niin tarkka ohjeistus olemassa että sitä noudattamalla ei pitäisi löytyä mitään eroja katsastusasemien väliltä.
Comment
-
Joko ne saa korjaamot katsastaa autoja? Olin jonkun mainoksen näkevinäni, mutta siitä ei ihan selvinnyt, että missä varsinainen katsastus suoritetaan. Oli vaan hinta mainittu katsastukselle ja mainos oli jonkun korjaamon.
Hyrylässä on useampi asema ja monesti tunnistanut yhden aseman toiminnan, jos on joku tuttu kertonut katsastusreissustaan. Heillä on tapana monesti puuttua kaikenlaisiin turhanpäiväisyyksiin. Ihan jo palvelutiskiltä lähtien.
Esimerkiksi jos vien asetusten vastaisesti piiloon teipattujen sumuvalojen kanssa auton katsastukseen, niin suhtautuminen on erilaista eri asemilla. Tavallaan ymmärrettävää, mutta sellainen eroavaisuus toiminnassa, joka ei kuitenkaan vaikuta liikenneturvallisuuteen millään tavalla, näkyy katsastustilastoissa selvästi monella eri tavalla. Käytännössä tekee niistä tilastoista merkityksettömiä, kun ei niistä tilastoista enää tiedä, että mistä ne kertoo ja mitä.
Ja että kukaan ei puuttuisi pelkästään tuohon valohommaan, niin laitetaan toinen esimerkki. Minulta pyydettiin rekisteristä poistetusta autosta vakuutustarkastajan ottamat valokuvat todistuksena siitä, että ajoneuvoa ei ole koskaan kolaroitu, eikä kolarin takia poistettu rekisteristä. Jos asiat eivät ole hankalia, niin ei niistä pitäisi sellaisia myöskään ehdoin tahdoin tehdä.
Comment
-
Onko tietoja meneekö leimasta läpi jos multitronicin ohjainlaitteessa vikakoodi? tais olla nopeus anturi..
tämäkään ei ole vaikuttanut auton toimivuuteen mitenkään, nätisti vaihtaa ja rullaa menemään..Viimeksi muokannut aanelonenturbo; 8.2.2015, 12:12.
Comment
-
Läpi meni b5q. Mikähän siinä on, että laillisista ksenoneista pitää jokakerta yrittää nilittää? Onko se jotenkin heiltä pois jos joku haluaa laittaa? Noh katsurille piti näyttää miten lampun pesimet toimii ja että miksi valot näyttää ylös, (kontti täys tavaraa ja meni säätämään korkeuden säädön nolliin noin 10sek aikaisemmin)
Noh mitä jäi katsomatta niin takapään puslat, vetokoukun tyyppikilpi, ledit etuparkeissa ja rekvaloissa. (Ledeihin olin varautunut lausahduksella: en minä tiedä, en ole itse laittanut. Katso itse. ;D)
Coolerin sain maskattua näköjään onnistuneesti :D
Comment
-
Muutoskatsastukseen liittyvä hypoteettinen kysymys voisi kai sopia tänne? Vuosituhannen vaihteen (tai uudempi) auto, jossa ilmoitettu co2 lukema otteessa. Moottoria vaihdettaessa ei kuulemma saisi uuden moottorin päästöt mennä otteessa merkityn alkuperäisen lukeman yli? Eikö tuo käytännössä estä tehokkaamman moottorin vaihdon autoon? Näin kuulemma jollain konttorilla sanottu, mutta eikö tuo nyt ole vähän väärin? Kai moottorin saa vaihtaa, jos päästöluokka on muuten sama tai parempi?
Ja siis kun tehonnousu pysyy sallituissa prosenteissa?Viimeksi muokannut T.Hell; 4.4.2015, 12:38.
Comment
-
Kun edellinenkin tääktä kysyi niin kysympä minäkin, että miten menee jos vähäpäästöseen tahtos bensan tilalle tuoreemman dieselin iskiä. Pätteekö sama päästöluokka systeemi kuin bensoissakin. Osus dieselikonneet paremmin tehorajoihin yms..
Comment
Comment