Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastusmonologit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Leima paperissa ja ajoaikaa vuodeksi. Kunhan korjaa takaovien lukot, hajosi toinenkin. Kuukausi aikaa korjata.

    Äimätien katsastusta (Äimätien katsastus) voi suositella. Asiallisesti syynäävät auton, ja vinkkaavat mahdollisista muista jutuista jotka kannattaa katsella kuntoon jossakin vaiheessa, vaikka eivät katsastusvikoja olekaan (vielä). Itse en ole kokenut, että olisi jätetty joku olennainen turvallisuuteen vaikuttava seikka huomioimatta tai että olisi valitettu aiheetta jostakin epäolennaisesta asiasta.

    Comment


      #32
      volvossa ... ja jarruista kuuluu jumalaton mekkala
      No, Volvon kohdalla katsastajan käsikirjassa varmasti lukee, että "jarrut on varustettu merkkiäänellä".

      Comment


        #33
        Tyttären droF pommpasi katsastuksessa, alapallonivel ja raidetangon pää väljä. Varasin korjaamolle ajan ja he tilasivat osat. Tänään sitten soittivat että kuka helvata on väittänyt että alapallonivel on väljä- kuulemma kummassakaan ole mitään vikaa. Pyysivät soittamaan katsastusmiehelle että tulisi näyttämään missä sitä väljää on....
        Tukivarsien kiinnityspuslat olivat korjaamon mielestä loppu. No nyt sitten odotellaan uusia tukivarsia ja auto uudestaan perjantaina korjaamolle.
        Onneksi on ihan hyvä korjaamo ja lähellä- ei nyt hirveetä vaivaa veivata autoa edestakaisin sinne - ja onnistuu sekä vienti että nouto ihan mihin aikaan vaan

        Comment


          #34
          Onneksi kohta saadaan korjaamoillekin katsastusluvat, niin korjaajakin mukisematta löytää ne samat väljät mitä leimaisimen haltija :)

          Comment


            #35
            Kävin aamulla Vantaalla Kehän Autokatsastuksessa. Tykkään paikasta koska siellä homma toimii mukavasti ja aiheellisista asioista sanotaan. Tälläkään kertaa ei tosin ollut sanomista. Olisi se enemmän tai vähemmän ihme ollutkin sillä tuota autoa on käytetty siellä viimeisen 500 km aikaan nyt kolme kertaa, siis 2011, 2012 ja 2013.

            Comment


            • #36
              Alkuperäinen kirjoittaja Benkku Näytä viesti
              --Tänään sitten soittivat että kuka helvata on väittänyt että alapallonivel on väljä- kuulemma kummassakaan ole mitään vikaa.
              Tutulla kävi samalla tavalla, että ei ollut väljää mainituissa nivelissä. Tarkistettiin sitten toiselta puolen ja siellä oli väljä nivel. Vaihdettiin molemmat, kun samallahan ne kannatti vaihdella ja katsimiehelle tuosta huomautettiin, että tuli ylimääräisiä kuluja ehjän nivelen vaihdosta, niin oli sitten jälkitarkastus maksuton.

              Tämä katsimies oli merkannut väärän puolen lisäksi, että hammastangon päästä pitäisi tarkistaa jokin välys (en muista enää) klonsuvan äänen takia. Siitähän se ääni johtui, kun nivel klappasi toisella puolella ja hammastanko oli vaan siinä välissä. :)

              Comment


              • #37
                Vein viimeviikolla A6:sen -10 2.7 autom. tdi:iin..katsastukseen..autossa PDF ja jne,autostahan ei voi ottaa savutusarvoa...ottaa max n.1800 kun laatikko on n.asennossa,eli moottoria EI voi ryntäyttää,ja niin ollen arvoa ei saada mitattua,silti tästä hommasta perittiin ylimääräiset 39e normaalihinnan lisäksi...ja nollaa se näytti..kusetusta..:O!!!

                Comment


                  #38
                  Satuitko kysymään, miksi maksu otettiin, jos ei kerta voi ottaa?

                  Comment


                  • #39
                    Miten mittaustulos voi näyttää nollaa jos ei mittausta voitu tehdä?

                    Comment


                    • #40
                      pitää se letku sinne putkeen työntää vaikkei sieltä mitään tuu Sano Inssi.. ja,ja vaikka konetta ei voi ryntäyttää..mutta ku sitä anturia siellä putken suulla käytetään..nollaa näytti.. ni sillon maksu peritään..:O!!
                      Viimeksi muokannut Pekka L; 26.11.2013, 22:17.

                      Comment


                      • #41
                        Taitaa paikallinen kilpailu katsastusasemien kesken olla heikkoa, kun tuplahintaa pyytävät saastemittauksesta vaikkapa Ouluun verrattuna. Ensi kerralla haet lapun joltakin korjaamolta.

                        Comment


                        • #42
                          Jou..:)!

                          Comment


                            #43
                            Tai jos sattuu asiaa Joensuun nurkille, täällä saat about tuohon hintaan koko ruljanssin.

                            Comment


                            • #44
                              Onko kenelläkään kokemuksia yläpään laakereista liittyen katsastukseen? Coupe sai hylkytuomion, kun "ne yläpäät heiluu". Kysyin että renkaat ilmassako, vastasi kyllä. Miten niiden väljyys tulisi oikeasti tarkistaa, kun eikös niiden kuulukkin heilua pyörät kevennettynä?

                              Comment


                                #45
                                Käytin C5:sta vuosikatsastuksessa alkukuusta. Parisen vuotta vaivannut hienoinen kolina etupäässä paljastui väljäksi ylätukivarreksi. Tätä vikaa on haettu sekä aikaisemmissa katsastuksissa että huolloissa, mutta nyt se vasta paljastui. Hyvä niin, vaihdoin sitten molemmat ylätukivarret (ja kohta varmaan saan vaihtaa myös toiselle puolelle). Myös tuulilasista tuli korjauskehotus, mutta se ei ollut yllätys. Tuulilaseja saa vaihtaa kerran vuoteen, taidan siirtyä moottoritieltä muille teille ajelemaan.

                                Comment


                                • #46
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Goldust Näytä viesti
                                  Onko kenelläkään kokemuksia yläpään laakereista liittyen katsastukseen? Coupe sai hylkytuomion, kun "ne yläpäät heiluu". Kysyin että renkaat ilmassako, vastasi kyllä. Miten niiden väljyys tulisi oikeasti tarkistaa, kun eikös niiden kuulukkin heilua pyörät kevennettynä?
                                  Sen enempää ole kokemusta, mutta portterissa viime katasastuksessa toinen laakereista paukutti (toinen jo vaihdettu) Sanoin vaan katsastusmiehelle kun se sen sano, että uus laakeri hommattu ja toiselle puolelle jo vaihdettu, ni sanos vaa, ettei viittii ees lappuun mitään merkintää laittaa. Oli puhetta että aika tyypillinen vika portterissa ni sanos vaan, että pikkuvikoja skudoon verrattuna.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Jo kaksi katsastusta tänä vuonna takana ilman harmaiden hiuksien lisääntymistä.

                                    Pakko kyllä suositella kahden käynnin perusteella tuota Koivuhaan Autokatsastusta. Suomalaisomisteinen ketjuun kuulumaton asema, josta löyty kunnon laitteet, asiallinen henkilökunta ja kohtuulliset hinnat. Kunnon laitteet mainittu lähinnä siksi, että uskalsivat testata haldexistakin jarrut rullilla.

                                    Aikasemmin isoilla ketjuilla käydessä on aina ollut jotenki nihkeän olosta asiointia. Nyt on tuntunu että sillä pakollisella vuosittaisella käynnillä saa rahansa vastineeksi jotain muuta kun vain keveämmän lompakon ja leiman tympeän palvelun säestyksellä.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Goldust Näytä viesti
                                      Onko kenelläkään kokemuksia yläpään laakereista liittyen katsastukseen? Coupe sai hylkytuomion, kun "ne yläpäät heiluu". Kysyin että renkaat ilmassako, vastasi kyllä. Miten niiden väljyys tulisi oikeasti tarkistaa, kun eikös niiden kuulukkin heilua pyörät kevennettynä?
                                      Kävinpä vielä Länsiautossa kyselemässä ja pitkään keskustelin huoltoneuvojan kanssa kuka tuntui osaavalta. Totesivat että välys kuuluukin olla, eikä se siitä parane vaikka laakerit vaihtaa. A-katsastus, VMP.

                                      Comment


                                        #49
                                        En tiedä millainen laakerointi coupessa on mutta C4 kopassa ei väljää ole, jos on niin sitten laakeri taitaa olla vaihtokunnossa. Opel on kyllä sellainen merkki jossa yläpäät antaa periksi vaikka olisi juuri vaihdettu. Jos coupessa on samanlainen ratkaisu niin sitten on kyllä inssin moka ja tästä kannattaa käydä hänen kanssa juttelemassa ettei tarvii turhaan osia vaihtaa. Vaikka inssin ammatti on yksi vihatuimmista niin kyllä nekin on vain ihmisiä ja kulkee niin paljon erimerkkejä päivittäin läpi ettei voi kaikkien mallien ominaisuuksia muistaa.

                                        PS. En ole itse katastusmies vaikka niin voisi ymmärtää :D

                                        Comment


                                        • #50
                                          Derbyssä heilui yläpäästä akseli ylhäällä ja jotain oli vialla, jos ei heilunut. C3:ssa taas on jotain vikaa, jos yläpäästä heiluisi.
                                          Kannattaisi tutkia, että mistä syystä yläpää antaa periksi. Derbyssä ja C3:ssa on yläpään kiinnitys ihan erilainen. Jos Coupessa samanlainen kuin C3:ssa, niin voisi olettaa, että välystä ei kuuluisi olla.

                                          Jos yläpään laakeri olisi vaihtokunnossa, jota se voi myös olla, niin täytyisi vian ilmetä jollain muullakin tavalla kuin pelkkänä välyksenä. Paino akselilla, kun jousen yläpäästä kääntää käsin, niin jousen pitäisi kääntyillä aavistuksen mukana. Jos kääntyy, niin voi olettaa, että laakeri ainakin jollain tavalla hoitaa tehtäväänsä.

                                          Comment


                                            #51
                                            Sanovat, että C4:ssa kun laskee auton alas laakerien vaihdon jälkeen niin ne on taas rikki.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Ei sitte Audis kestäny oikeanpuolen takapyöränlaakeri 3tkm enenpää katsastuksen jälkee :D Audil on nyt ajettu 308tkm ja ei oo huoltokirjas/kuiteis merkintää et toi laakeri olis jo ennenpää vaihdettu. On toi laakeri vähä aikaa ääntä pitäny mut ei oo viel tullu vaihdettuu tota. Eile ku nostin renkaan ilmaa ni varmaa 5mm oli väljää laakeris. Tänää ajattelin vaihtaa ton.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Olettaen että on quattron takapyöränlaakeri, niin paha sitä on katsastuksessa katsimiehen huomata. Toki välyksellisen pitäisi huomata, koska se on jo aivan paskana. Sitä ihmettelen, että miten laakerin saa tuollaiseen kuntoon ajettua. Senhän täytyy huutaa vuosia. Kaverilla huusi laakeri toista vuotta, sitten lopetti rengas pyörimisen liukkaalla, mutta edelleenkään siinä ei ollut välystä. Välystä siinä ei ollut sen takia, kun sitä ei oltu ajettu niin loppuun vielä.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Ei ne aina huua, Terho totesi olleen yksi pahimpia, jos ei pahin näkemänsä kun minun urssiin vaihtoi pyöränlaakeria tässä taannoin ja se ei pitänyt mitään ääntä. Katsastuksestakin meni muutamaa viikkoa aiemmin läpi, siellä itse asiassa inssi huomautti alkavasta välyksestä, muuten en olisi tajunnut edes vaihtaa moista.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Tuossakin silti tuo, että inssi juuri huomannut "alkavan" välyksen ja laakeri ollut siinä vaiheessa kuitenkin jo todella pahassa kunnossa. Pääsääntöisesti laakerit alkavat huutamaan, toki ei aina, mutta huutoa on katsastuksessa vaikea havaita, koska koeajo on niin lyhyt.

                                                    On myös mahdollista, että napapultti tai -mutteri on löysällä, jolloin on välystä, mutta ei todennäköisesti aluksi huutoa. Uudemmissa autoissa voi kanssa olla vähän erilainen kulku tapahtumilla, kun ne on niin heppoisesti tehtyjä ja kaikki hajoaa vähän niin kuin pikakelauksella vanhempiin verrattuna. Mutta nyt ei puhuttu niistä.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Tuossa omassa katsastusmies sano, että alkavaa välystä. Pyöri kuitenkin todella iloisesti rengas eikä pitänyt mitään ääntä. N. 400km katsastuksen jälkeen laakeri leikkas kiinni akseliin. Ja on siis etuvetonen.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Minusta näissä kiinni vedettävissä laakereissa ei ole alkavaa välystä, on vain "ei-välystä eli ehjä, jos ei pidä ääntä" tai "viallinen".
                                                        Erikseen on sitten kartiorullalla varustetut.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Itsellä oli vähän erikoinen tuo senaattorilötkön leimaus.
                                                          Annoin tiskillä paperit inssille ja ilmoittauduin määräaikaiskatsastukseen.

                                                          Katsuri: "Jahas, oikein voimamoottori... V8"
                                                          Minä: "Khyyyl"
                                                          Katsuri: "Mikäs se on tuon auton malli?"
                                                          Minä: "No V8 kuten lapussakin lukee"
                                                          Katsuri: "Niin, mutta mikä se auton malli on??"
                                                          Minä: "Se on Audi V8, tehtaalta ihan sillä nimellä lähtenyt"
                                                          Katsuri: "Ymmärrän, mutta mikä se malli oikein on?? A8?" *hieman tuohtuneena jo*
                                                          Minä: "Ei, kun se on V8! Onko tässä nyt joku ongelma? Se lukee siinä rekisteriotteessakin. Audi V8, tehtaan ilmoittama malli D11. Se on Audi A8:n edeltäjä, joka puolestaan on D2."

                                                          Katsuri ei käsitä ja tuijottaa tyhmänä: "ööö, siis onko se Audi 200?"
                                                          Tuossa kohtaa en enää jaksanut taistella tuulimyllyä vastaan ja kysyin, että voitaisiinko laittaa vain saman tiedot mitkä vanhassa lapussakin on ja katsastaa auto, jotta pääsen takaisin töihin (olin ruokatauolla leimaamassa).

                                                          Ko. konttorilla oli nelivetoisillekin käypä jarrudyno, joka pyörittaa akselin renkaita eri suuntiin testattaessa. En tätä tiennyt, mutta kehoitin silti inssiä kuitenkin jättämään dynon väliin, koska en tiennyt miten tuo V8:n automaatikon keskilukko (monilevy?) käyttäytyy moisessa tilanteessa. Manuaali Urssinihan tuohon voi laittaa, ei pyri pois rullilta.

                                                          Inssi viis veisasi kehoituksestani, sanoen, että kyllä koneella lukee, että tämän saa rullille ajaa (vaikkei juuri äsken edes tiennyt, mitä Audia oli edes katsastamassa?). Joten hän kuitenkin ajoi rullille, auto nousi rullilta pois, mikä tuli yllätyksenä allekirjoittaneellekkin.
                                                          Mutta sitä en ymmärrä millä järjellä sitä piti toistamiseen yrittää vielä, kun selvästikkään ei onnistunut? Lähdin kävelemään jo autoa kohti, kun inssi ajoi auton rullilta pois ja sanoi sitten, että ei pysty näköjään mittaamaan, mumisten omaa ihmetystään miksi näin kävi... Omituista jurinaa auto piti mielestäni motarivauhdeissa tuon jälkeen, mutta se saattoi olla vain omaa ylikriittisyyttäni tapahtuneen jälkeen (390tkm jo muutenkin mittarissa).

                                                          Käsijarrukahva nousi kuitenkin aivan ylös tunnottomasti, josta tuli hylsy. Tämä olikin tiedossa, kässäri kyllä jaksoi pitää auton paikallaa, mutta ei ollut kovin tehokas. Yllättäen piti taas jättää leimalla käyttäminen viimeiseen päivään ja jäi ennakoivat huollot tekemättä.
                                                          Vika kuitenkin korjautui purkamalla molemmat takasatulat, toisen satulan mekanismi ei toiminut -> ei vastetta vaijeriin -> kahva nousi ylös asti.

                                                          Uusintanäytössä sama inssi nyki pihalla kässäriä ja oli nyt tyytyväinen, leima paperiin ja kovaa ajoa. Oli kyllä kaiken kaikkiaan hämmennyttävin katsastuskokemus tähän astisen autoiluhistoriani aikana :D

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja 54mmy Näytä viesti
                                                            Tuossa omassa katsastusmies sano, että alkavaa välystä. Pyöri kuitenkin todella iloisesti rengas eikä pitänyt mitään ääntä. N. 400km katsastuksen jälkeen laakeri leikkas kiinni akseliin. Ja on siis etuvetonen.
                                                            Vähän vastaavaa itsellä kävi vanhassa B5:ssa. Quattro takalaakeri, katsastuksessa sanoi että välystä ja sitten koitti uudestaan ja sanoi ettei tässä olekaan mitään kun vähän pyöritteli. Varauduin toki vaihtoon jo, mutta yllättäen ilman sivuääniä motarilla alkoi tökkimään ihan kuin joku olisi nykäissyt autosta vauhdissa kiinni ja sitten alkoi rohisemaan. Heti tien sivuun ja lavettiauton tilaus. Ilompi vetonivel meni myös vaihtoon, oli säpäleinä. Auto ajossa taas parissa päivässä, hintalappuna itselle osat ja pari tuntia töitä, kiitoksen vain TH Huoltoon.. hinausauto oli vartissa paikalla ja sen lasku suoraan vakuutusyhtiöön. Ei paljoa sujuvammin olisi voinut mennä, olisi varmaan auto pitänyt korjata motarilla lennosta... :)

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Täälläpäin ei ole yksikään katsastusmies ajanut yhtään minun omistamaani nelivetoista Audia rullilla. Ei edes tarvitse erikseen siitä sanoa, että on nelivetoinen auto :D Sen verta tietävät noista vanhuksista.

                                                              Aina tulee vaan ihmetystä ja mukavaa tarinaa vanhoista autoista yleisesti ja välillä kysymyksiä Audeista :) Asiasta sanovat ja hylkäävät, ei sillä. Suotta sitä minun vastaan sanomaan, kun on selviä vikoja aina ollut, kun se hylkäys sattunut tulemaan.

                                                              Tuota terroristiriston mukaista juttua olen itsekin saanut selvitellä joillekin välillä. Yleensä menee perinteisesti, että A8:n edeltäjä ja malli on yksinkertaisesti V8. Tollain halusi Audi nimetä edustusautonsa 80-luvun lopulla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X