Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastusmonologit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 54mmy
    vastasi
    Pitäisi nykyisin onnistua asemalla kuin asemalla ilman TUV lappuja. Jos oot jo jotain tuonne K1:lle maksanut niin tulostat netistä laput ja sanot, että lukee niistä tai jos et ole niin vaihda konttoria.

    Lainaus suoraan tuon uuden lain tulkintaohjeesta alustasarjan osalta:
    Vaikka asiaa ei tässä erikseen sanotakaan, soveltamisohjeen perusteella
    muutoskatsastuksessa edellytetään valmistajan tai maahantuojan selvitys osien
    soveltuvuudesta tieliikennekäyttöön kyseisessä automallissa. Selvityksen ei tarvitse
    olla tutkimuslaitoksen todistus, mutta sellainen edelleen kuitenkin kelpaa. Tässäkään
    kohtaa tyyppihyväksynnällä ei ole enää merkitystä.

    Leave a comment:


  • Hallikainen
    vastasi
    Noniin, onko pk seudulla joku leimannut D2:sia lähi aikoina? K1 katsastajat eivät nimittäin lähde leimaamaan ilman TUV lappua :(

    Leave a comment:


  • panu
    vastasi
    Joissain 4F:issä varustetarra on tehtaalla lipsahtanut tyyppikilven päälle ja voi olla aika heikossa hapessa, jos kilpeä on kaiveltu esille sen alta.

    Leave a comment:


  • TeePri
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja ^^BeBe Näytä viesti
    Nii sitä minäkin meinasin, että mitä sillä tarran katselemisella on virkaa. Kun siinä ainoa info mitä katsuri osaa siitä tulkita on kW. Runkonumeron joutuu kuitenkin katsomaan stanssista. Ainakaan omista tai asiakkaiden autoista ei varustelistoja ole kyselty tai kaiveltu.
    Valmistajan kilpi (="tyyppikilpi") ja varustetarra on eri asia. Tyyppikilvessä katsuria kiinnostaa auton massat (jotka vaikuttavat mm. ajoneuvoluokkaan ja kantavuuteen) ja toki valmistenumero. Eivät kaikki varmaan tuota tyyppikilpeä jaksa ruveta kaivamaan, mutta katsastusohjeiden mukaan se kuuluu tarkastuskohteisiin. Varustetarra ei ole mikään lakisääteinen varuste eli sillä ei pitäisi leimalla olla mitään väliä.

    Leave a comment:


  • Ipsi
    vastasi
    Katsastusherra oli sitä mieltä, että mun pitäis ryhtyä pieneen tukivarsijumppaan. Onneksi ei mitään isompaa. Kaksi vuotta sitten vaihdetun raidetangon pään uusintamääräys kyllä vähän ihmetytti. Taisi olla maanantaiosa tuo vanha.

    Leave a comment:


  • juuhok
    vastasi
    Leima tuli berttaseitsikkoon. Taidan juhlistaa illalla Hoegaardenilla.

    Leave a comment:


  • gedu
    vastasi
    Kyllä mulla tuijoteltiin ahkerastikin urssin varustetarraa, kun sanoin, että tehdas xenonit tässä on, ilman pesureita :D

    Tivattiin vielä vihaisesti, että mikäs näistä nyt sitä muka merkitsee.... Vastaukseni oli "vitustako minä tehtaan koodeista tiedän" ;D

    Tiedän kyllä tasan tarkkaan optioleiman tarrassa, mutta enpä sitä kiusallanikaan tässä mainitse, ne ketkä tarvitsee löytävät kyllä tiedon.

    Leave a comment:


  • elexter
    vastasi
    4Fssä runkonumero löytyy edellämainittujen lisäksi myös MMI:sta ja jomman kumman kynnyskotelon sisältä. Katsurille riittä kyllä yksikin niistä, mutta halutessaan katsuri voi myös tarkistaa, että runkonumerot täsmäävät myös auton eriosissa.

    Ei se runkonumeron tarkistus katsastuksen yhteydessä mikään mekaaninen toimenpide ole, jossa numero luetaan tietystä paikasta. Pohjimmiltaan tarkoitus on varmistua, että auto ja paperit täsmäävät. Useimmisssa tapauksissa se yhden numeron lukaisu on katsurille ihan riittävä, mutta pistotarkastuksena tai epäilyksen vuoksi katsuri voi tarkistella myös muita tunnisteita.

    Eli ei siinä mitään ihmeellistä ole jos katsuri haluaa lukea runkonumeron muualta kuin konehuoneesta. No sieltä kynnyskotelon sisältä nyt ei luultavasti ruveta tutkimaan, ellei sitten ole todella vahvaa epäilystä auton alkuperästä. Ainakaan perus vuosikatsastuksen osana.

    Leave a comment:


  • ^^BeBe
    vastasi
    Nii sitä minäkin meinasin, että mitä sillä tarran katselemisella on virkaa. Kun siinä ainoa info mitä katsuri osaa siitä tulkita on kW. Runkonumeron joutuu kuitenkin katsomaan stanssista. Ainakaan omista tai asiakkaiden autoista ei varustelistoja ole kyselty tai kaiveltu.

    Leave a comment:


  • Jay
    vastasi
    Pikkukakkosen kohdalla katsuri totesi ettei tarroilla ole virkaa ja katsoi vain stanssatun numeron.

    Leave a comment:


  • TDIq
    vastasi
    Ok, tuo selvensi.

    Leave a comment:


  • MrMicke
    vastasi
    4F:n tyyppikilpi/-tarra sijaitsee varapyöräkotelossa. Se taas on kyseisessä automallissa saavutettavissa paremmin takakontin kautta kuin konehuoneesta. Siksi tarra ja takakontti.

    Leave a comment:


  • TDIq
    vastasi
    Konehuoneen tyyppitarran ymmärrän mutta millä perusteella takakontin varustetarra? Sitähän ei muilla merkeillä edes ole.

    Leave a comment:


  • LauriJT
    vastasi
    Juu, se katsoo edestä ja takaa tarrat je vertaa niitä kiinteämpään runkonumeroon.
    Minulta halusi tarkistaa tiedon paikkansa pitävyyden että touaregia tosiaan on saanut kuusimäntäisillä satuloilla ja että ne tosiaan käy tuohon. Ei riittänyt tälle, että näki ettei niissä ole mitään itsetehtyä vaan suora bolt-on.

    Leave a comment:


  • MrMicke
    vastasi
    Trafin katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan:

    A1.1 Valmistajan kilpi
    Tarkastus: Olemassaolo, luettavuus ja oikeellisuus.
    Tarkastusmenetelmä: Merkityt tiedot tarkastetaan rekisteröintitodistukseen vertaamalla.

    Leave a comment:


  • ^^BeBe
    vastasi
    Mitä se siitä tarrasta halusi lukea ? Eikös tarvittava (tarkastettava) runkonumero löydy ihan jostain muualta...

    Leave a comment:


  • MrMicke
    vastasi
    Tilastonikkareille tiedoksi: vuonna 2008 käyttöönotettujen A6 C6:n määräaikaiskatsastusten hylkäysprosentti ei kasvanut tänään minun ajoneuvoni vuoksi.

    Viheltelin kyllä vieressä muutaman minuutin kun katsuri yritti irrottaa takaluukusta varapyöräkotelon muovia päästäkseen tyyppikilpitarralle. Näytti siltä, että hän ei todellakaan aio luovuttaa vaan haluaa ihan tosissaan tarkastaa sen, niin otin takaluukun pohjalevystä kiinni nostaen myös sitä etummaista osaa ja pyysin yrittämään vielä kerran.

    Leave a comment:


  • kari.rautio
    vastasi
    Ostin kesällä Audi A4:n 2.0 vm 2004, mittarissa nyt 245 tkm. Menin 1. katsastukseen ko autolla. Ei ollut mitään tietoa päästöistä tai onko ehkä vikakoodia muistissa. Meni kuitenkin läpi. Takajarruletkuissa oli molemmissa pientä murtumaa. Molemmat parkkivalot oli pimeänä ja siitä tuli korjauskehotus. En ollut huomannut valojen toimimattomuutta, kun olivat molemmat olleet rikki koko ajan. Muutoin kaikki oli hyvässä kunnossa.

    Iskarit:
    etu 88% ja 88%
    taka 77% ja 76%

    Jarrut:
    etu 2,6kN 2,5kN, ero 4%
    taka 2,4kN 2,4kN, ero 0%
    käsi 1,8kN 1,8kN, ero 0%

    Päästöt, tyhjäkäynti / kierroksilla

    C0% 0 / 0
    CO2 0 / 14,6
    HC 0 / 0
    O2 0 / 0,1
    Lambda 1,00


    CO2 tyhjäkäynnillä 0 ?? Sehän on mahdotonta, ehkä ei mitata tyhjäkäynnillä.

    Leave a comment:


  • Ipsi
    vastasi
    Eikös se aina ole palkitsevampi vaihtoehto ensin vaihtaa jarrut ja sitten hakea tehoja?

    Leave a comment:


  • Puuhapete
    vastasi
    Joo vaihda suosiolla HP2 jarruihin. Pysähtyy hieman paremmin niillä.

    HP2 satulat ei mene mun mielestä sitten A6 tolppiin ilman adapteria. Tarttisi S6(Tai S4) tolpat.
    CAC HP2 Satulat on tehty juuri A6:een, mutta niitä ei enään saa, kun CAC lopetti toimintansa.

    Leave a comment:

Working...
X