Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
No onhan nuo äänet nyt paljon vaihtelevammat mitä aikasemmin. Noista verrokkiäänistä 2013/2014 huomaa, että vaparissa oli kyllä "paljon melua tyhjästä" jos vauhdit oli lähelleenkään samat tuossa suoralla. Ja nuo mutkiin tulothan kuulosti todella hyvältä turbon ujelluksineen ja räpätyksineen. Peukkua nousee ainakin minulta tämän vuoden moottoreille.
Toivottavasti moottorien luotettavuus on koetuksella tällä kaudella. Saadaan vähän draamaa, kun koneet porsii välillä. Viime kausilla ollu aika hiljaista tällä sektorilla.
http://youtu.be/Kh67yhZh21U kohdassa 1:10 kun kone lämmennyt ja alkaa "murisemaan" jos tuo ei saa moottoripäiden sydäntä sykkimään ja kusemaan housuunsa niin mikä sitten.. juu, video ei ole V6:sta eikä V8 koneesta
Oi aikoja, silloin kun koneet vielä sai oikeasti kiertää sen mitä kestää.
Nyt "säästetää" jotta kansa saa pasuunoihinsa 1.2 moottoreita.
Sillä on komia työntää rekasta ohi, jalka konehuoneessa ja koko suku kädet ristissä kyydissä, suksiboksi katolla matkalla kauas hiihtokeskuksiin.
Kuninkuusluokka on mennyt mauttomaksi media sonnaksi.
Ajetaan maissa joissa autourheilusta ei ymmärretä mitään.
Vain sillä on merkitys kuka saa isoimmat otsikot ja kenen perse on kaunein osastolla kukka ja kakku iltakokkereilla.
Kävisivät noissa kolmansissa maissa tutustumassa ekologisuuteen ne jotka keksii "säästämis" sääntöjä, siellä saa peseytyä sananmukaisesti pullomeressä muovikassien seassa lähi järvissä.
On hyttysen pieru jos toistakymmentä autoa "säästää".
Laji, joka on yleisön takia, F1 tarvitsee yleisöä, voi olla tulevaisuudessa että yleisö ei tarvitse F1 lajia.
Ne moottorien äänet on ollut iät ja ajat se juttu miksi kansa on radoille vaeltanut ihmettelemään "kuninkuusluokkaa".
Tulevaisuudessa, kuka viitsii kävellä tuntikaupalla esim. Silverstonen pelloilla saappaat savessa kuuntelemaan hybridien suhinaa ja maksaa itsensä kipeeksi kylmästä hotdogista ja lämpimästä oluesta.
Kiihdytyskisoissa saa vielä kokea sen efektin kun koneissa on oikeasti voimaa. Samoin muutamissa lajeissa joita ajetaan lätäkön toisella puolella.
[ame]http://m.youtube.com/watch?v=CHaN1tg8fEw[/ame] tuossa noita vanhoja moottoriääniä. Ja täytyy sanoa että tuo v12 soundi kohdassa 0.28 eteenpäin nostaa karvat pystyyn. Nuo moottorit sais muutenkii tulla takas.
Nico Rosberg kommentoi hiljattain uutisissa, että uusilla turbokoneilla voi ajaa shikaanin kolmosella, kun vanhoilla vapaastihengittävillä piti tarjota ykköstä silmään samassa tilanteessa. Vaihteistojen välityksiä ja mitään muitakaan yksityiskohtia en uusista autoista/koneista tiedä, mutta minusta tämä kuullostaa siltä, että turbokoneissa on enempi voimaa keskialueella.
Ei taida rellun pippanat kestää. Tosin eiköhän se ole aika selvää että jos joltain koneet laukeaa, niin Kimiltä. Tullut jo opittua että epäonni seuraa myös tiimistä toiseen...
On noi kyllä aika masentavat äänet. Tuli mieleen joku vakioautosarja tms.
Täytyy toivoa, että homma hieman muuttuu sitä myötä, kun alkavat uskaltaa oikeasti viemään autoja limiitille. Tällä hetkellä ajetaan vain kierroksia ja koneetkin varmaan on jollain safetyasetuksilla vielä.
Eiköhän ne äänet livenä ole ihan kilpa-auton äänet edelleen. Videoituna/äänitettynä formula1 ei ole koskaan kuulostanut juuri miltään.
Kisassa paikan päällä olleet tietävät mikä se äänimaailma oikeasti on. Ei ole mikään telkkarista tuttu ininä vaan jotain aivan muuta.
Miltähän kuulostaisi biturbo-v6-audi, jos sen laittaisi pyörimään vaikkapa 14 000 ja suorat putket ahtimista auton kyljistä ulos. Parikytä sellasta samaan aikaan radalle. Nii.
Ääntäkin on monenlaista, V10 koneissa oli myös ns äänenpainetta, eli sen kyllä tunsi myös rintakehällä kun kone kiertää 20000rpm.
Sekä ne vasta pauketta piti kun pudottelivat vaihteita alaspäin kun hidastelivat seuraavaan mutkaan. Television äänimaailma on todella kaukana siitä mitä se oli livenä kun härvelit pamahttaa 50m päästä täysillä ohitse.
Turbon tuoma alavääntö varmasti on isompi mitä on vapari koneissa, mutta huipputeho ja korkeita kierroksia, se on sitä tekniikkapornoa kun insinöörit pähkäilevät miten härvelit pysyy nipussa 20000 rpm kierroksilla, mäntä kun pysähtyy joka kerta kun se muuttaa suuntaa.
Eli jos esim. prätkätkin on tulevaisuudessa saman suuntaista kehittelyä on hankittava talliin jotain jota nautti sunnuntai ratapäivillä omaksi iloksi. http://youtu.be/ourWLPWtv0Y
No makuasioita. Videolta kuultuna V10 on kuitenkin aivan eri maata kuin nämä V6:t.
Olihan isommat V:t selkeitä kierroskoneita, ja ilmeisesti nämä turbot nyt jaksaa vääntää paremmin matalammalta. Se taas voi olla vähän masentavan kuulosta, kun mutkiin ei tartte niin paljon downshiftata, vaan mennään läpi "väännöllä"
Hieman sama fiilis tuli aikoinaan ralli mitsuista joskus 90 luvulla. Ne ei kuulostanu ollenkaan räyhäkkäältä, vaikka lujaa menivätkin.
Onpas tämä uusien koneiden äänimaailma saanut jotenkin suhteettoman suuren osan kommentoinneissa. En tajua, mitä väliä sillä on miltä auto kuullostaa, jos se kuitenkin kulkee? Eikö kuitenkin ole kyse kilvanajosta eikä äänillä hifistelystä?
Mulla on vain sellanen käsitys ettei ihmisiä paljo kiinnostas mennä kattoon esim. kiihdytysajoja jos autot vain surisis. Telkkaris ny on melki se ja sama mitä ääntä ne pitää mutta mua ei ainakaa kiinnostasi lähtiä johki Italiaan kattoon ku autot surisee ympäri rataa. Ja vielä ku puhutaan kuninkuusluokasta mitä tuo ei kyllä mun mielestä oo enää näinä päivinä. Kaikki saatanan erssit ja kerssit, perkele. Turha elektroniikka helvettiin ja keppivaihteet takas!
No ei minun mielestä 80-luvun 4-6 sylinteriset turboformulat huonoilta kuullostaneet. On tietysti totta, että täysmoottorinen formula on äänimaailmaltaan erilainen, mutta tingittiinhän jo siinä, kun täysmoottorit korvattiin ensin v10 koneilla ja sitten tuli tilalle kasit. Nythän mennään edelleen saman kaavan mukaan.
Nii ei kai siihen mee tätä tahtii ku muutama vuosi niin ollaan veekakkosesta jättämässä toista pyttyy pois.
Kai se peli on pelattu vasta sitten kun se jäljelle jäänytkin otetaan pois, ja jätetään pelkkä startti. Joku Arhinmäki sitäkin suunnittelee jo kämmeniään hieroen.
Auton äänet tuo tunnelmaan aika paljon lisää kilvanajon ohella. Olin 1999 Monacossa katsomassa kisaa ja siellä kun ajetaan vähän niin kuin hevosenkengässä, niin autojen äänet, paitsi radalta, myös kaiutettuna vuorenseinämistä toi kyllä fiilistä ihan riittävästi.
Minulle on aivan sama miltä ne autot kuullostaa, kunhan kulkevat niin, kuin kuninkuusluokan autojen kuuluu mennä. Vaikka olisivat sähköautoja ja pitäisivät vain pientä surinaa :)
"Kuninkuusluokassa" ei tulisi suuremmin olla mitään teknisiä rajoitteita taikka määräyksiä pl. turvarakenteet ja ulkomitat. Tehköön jokainen osallistuja niin nopean auton kuin osaa.
Mitä nykyautojen ääniin tulee, on se ainakin videolta kuultuna ankeata ja astmaattista pihinää, kerrassaan surkeata. Ykskutonen? Kuninkuusluokka? Lol.
Olen samaa mieltä Wisan kanssa noista rajoituksista. Minusta yksi luokka pitäisi olla, jossa "kaikki" on sallittu, jossa voidaan näyttää se tekniikan kirkkain kärki. Toki F1 on sitä edelleen, vaikka rajat on tiukat, mutta esim. aktiivijousituksen kielto yms. on minusta väärin.
Le Mans -autot ovat alkaneet kiinnostaa entistä enemmän, kun formuloihin lyödään "kapuloita rattaisiin".
Tuollainen "kaikki sallittu" -luokka olisi todella mielenkiintoinen. Tälläisessa vaan käy helposti niin, että rikkaat tallit dominoivat liikaa, kun heillä olisi edellytykset hankkia kaikki mahdollinen tekninen innovaatio autoihinsa. Helposti kävisi niin, että voitosta taistelisi vain muutama talli. Mutta niinhän se on tosiasiassa tälläkin hetkellä.
Mielenkiintoista kyllä olisi, jos koneina olisi takavuosien 3,5 litraiset täyskoneet tuplaturboilla ryyditettynä ja kaikilla mahdollisilla teknisillä/elektronisilla avuilla varustettuina. Autot olisi varmaan niin nopeita, että uskaltaisiko kukaan niillä enää ajaa kilpaa?
Comment