Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Opetuslupa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Alkaa tässä tällä tai ensi viikolla perheen teinin opetusluvalla B-kortin opettaminen. Jengillä on varmaan jotain kokemuksia asiasta. Vois kerätä ihan yleisellä tasolla ohjeita, vinkkejä, huomioita.

    Comment


      #32
      Voin itse aloittaa mitä tuosta pään päältä nopeasti keksin opetussuunnitelman ensimmäiseksi rungoksi. Tottahan nämä on aina tapauskohtaisia ja yksilöllisiä asioita mutta mitäs tuosta listasta vielä puuttuu? Tarkoitus vähän niinkuin tuossa listan järjestyksessä lähteä liikkeelle.


      AUTON HALLINTALAITTEET JA AJOASENTO

      1. Penkin, ratin ja peilien säädöt.
      2. Mittariston näytöt, lasinpyyhkijät, lämmityslaite, käsijarru
      3. Auton käynnistys, sammutus, liikkeellelähtö ja pysäyttäminen.
      4. Ajo hitaasti eteenpäin, ohjausliikkeet, hallittu hidastaminen autoa pysäyttämättä.
      5. Vaihteenvaihdot isommalle ja pienemmälle, kytkimen käyttö, poljintuntuman opettelu

      AJAMINEN LIIKENTEESSÄ

      1. Muun liikenteen seuranta, vilkuttaminen, ryhmittyminen.
      2. Ajonopeus, ennakointi, ajolinjat
      3. Peruuttaminen
      4. Taajama-ajo, väistämisvelvollisuudet, liikenteen seuranta
      5. Maantieajo suuremmalla nopeudella, ajonopeus, sijainti kaistalla
      6. Taloudellinen ajo

      ERIKOISTILANTEET

      1. Mäkilähtö
      2. Hätäjarrutus, -väistö
      3. Taskuparkki
      4. Auton varoitusvalot mittaristossa

      Comment


        #33
        Aika hyvä runkohan tuossa on. Varmasti parempi mitä oli kun itse toimin isälle "harjoitus"oppilaana.
        Äkkiseltään tulisi mieleen että olisi hyvä käydä läpi seuraavat asiat:
        1. Valot ja vilkut ja niiden käyttäminen. Vilkun käyttö, ajovalot, mahdolliset drl, palaako takavalot, pitkät, sumuvalot taa/eteen
        2.
        3. Hälytysajoneuvot ja niiden kohtaaminen liikenteessä. Vastaantuleva/ohittava, maantie/taajama
        4. Auton perus tarkistukset. Rengaspaineet, öljyntaso, jäähdytinneste, polttimot

        Osa näistä ehkä sisältyy jo muihin osioihin, mutta on ainakin mainittuna.

        Kaikkiaan voi olla mukava kokemus, mutta molemmille hyvä varata malttia ja kärsivällisyyttä mukaan

        Comment


        • #34
          Itsellä tuli molempien opetettavien kanssa lähes ensimmäisellä maantieajokerralla kohdalle tarve ohittaa traktori. Eli "Ajaminen liikenteessä"-osioon voisi lisätä ohittamiseen liittyvät asiat, etteivät ne ole aivan vieraita kun hyvä harjoitustilanne osuu kohdalle pyytämättä ja yllättäin.

          Comment


            #35
            Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
            Minulla on jäänyt vähän toisenlainen käsitys. Omasta autokouluajasta on toki 16 vuotta aikaa mutta silloin kun kortti oli tuore itsellä ja kavereilla niin kaiken pahimmat asennevammat ratin takana oli niillä joille se oli opetusluvalla siirretty. Juuri tästä syystä en tule omia muksuja opetusluvalla sitten joskus ajattamaan, nyttenkin vaikea pitää suuta kiinni liikenteessä kun itse ajaa täydellisesti ja muut kämmäilee ympärillä. Aika pienestä pitäen se nimittäin muksuihin tarttuu.

            Ei tietenkään voi näin raa'asti yleistää eikä se ole tarkoituskaan. Just my 5 pennies.
            Näin mieli muuttuu ja hyvä näin. Luulen että teillä on ihan hyvä kokemus tyttäresi kanssa :) !

            Comment


              #36
              Kymmenessä vuodessa muuttuu moni asia.

              Comment


                #37
                Tuossahan tulikin hyvin jo nuo aloitukseen liittyvät jutut. Voisin omasta kokemuksesta vinkata että omien tyttärien kanssa aloitettiin ajoharjoittelu pyörimällä ilta-aikaan pienteollisuusalueen katuja. Oli hiljaista ja rauhallista aloittaa autoilu. Ja siellä saatiin rauhassa tuntuma autoon ja itseluottamusta opppilaalle. Siitä sitten kohti vilkkaampaa liikennettä kun tuntui että oppilas on valmis siihen.

                Comment


                  #38
                  Tämä se itelläkin pläni. Tossa on alle kilometrin päässä iso teollisuusalueen parkkikenttä jossa ei liiku ilta-aikaan ketään. Siellä aikanaan käytiin skootterilla ajoakin harjoittelemassa ennen mopokortin ajoa.

                  Opetuspolkimen ja lisäpeilit kävin äsken asentamassa autoon. Ja kaivoin hanskalokerosta auton käyttöohjekirjan esiin että saa tyttö tutustua kun kumminkin kiinnostaa. Eilen kysyin kuinka paljon asteikolla 1-10 on innostunut ylipäätään koko asiasta. "Kyllä varmaan ainakin joku yhdeksän vähintään." :)

                  Tuo liikenteessä ison ajoneuvon kohtaaminen ja hitaamman ohittaminen on ihan selkeä keissi joka pitää etukäteen miettiä. Jos tulee traktori eteen eikä ole vielä itsevarmuutta ohitukseen niin sitten mennään bussipysäkille ja lähdetään vaikka toiseen suuntaan, tai odotellaan hetken aikaa.

                  Comment


                    #39
                    Sellainen vinkki inssiin, että pään pitää kääntyä kuollutta kulmaa tarkistaessa niin paljon, että hävettää. Ei riitä, että se kuollut kulma tarkistetaan vaan inssin täytyy se tarkastaminen nähdä kunnolla. Näin ainakin täällä meillä päin oli, kun emännän opetin ajamaan. Se oli ainut mistä tuli sanomista.

                    Comment


                      #40
                      En tahdo seuraavalla kommentilla mitenkään aliarvioida oppilasta vaan peilaan omaan menneisyyteen.

                      Mutta ihan vasen ja oikea kannattaa kerrata pari kertaa ennen liikenteeseen lähtöä.

                      Comment


                        #41
                        Alkuperäinen kirjoittaja GaIIe Näytä viesti
                        Sellainen vinkki inssiin, että pään pitää kääntyä kuollutta kulmaa tarkistaessa niin paljon, että hävettää. Ei riitä, että se kuollut kulma tarkistetaan vaan inssin täytyy se tarkastaminen nähdä kunnolla. Näin ainakin täällä meillä päin oli, kun emännän opetin ajamaan. Se oli ainut mistä tuli sanomista.
                        Tästä syystä nuorempi sai hylsyn inssissä ja jouduttin seuraavaan inssiajoon oikein opettelemaan sitä "esittämistä" inssille.

                        Comment


                          #42
                          Tuo kuolleen kulman tarkistaminen on hyvä pointti, ei olisi erikseen tullut mieleeni korostaa asiaa nimenomaan ajokokeen kannalta. Inssiajoon on tosin meillä aikaa vielä vähimmilläänkin yli 6kk.

                          Comment


                          • #43
                            Tuota kuolleen kulman tarkastamisen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Itse kun tulee kesät ajettua mp:llä niin ei kesää etteikö joku haluaisi vaihtaa kaistaa / tai lähteä ohittamaan edellä ajavaa, kun olet itse lähes rinnalla.

                            Comment


                              #44
                              Pari juttua mitä itselle jäi mieleen, kun itse olen opettanut opetusluvalla:

                              -Poljintuntuman harjoittelua opetin ihan vain ensimmäiseksi pyytämällä nostamaan kierrokset tiettyyn lukemaan ja pitämään siinä. Sitten nosta jalka irti polkimelta ja palauta heti perään takaisin samaan kierroslukemaan. Ei tosin onnistu, jos autossa softarajoitin. Nopeuttaa merkittävästi kytkimen hahmottamista, kun kaasun käyttö on jo jotenkin hallinnassa.
                              -Lopulta oli todella hyvä idea aloittaa talvella lumiaikaan. Kytkin ei ottanut niin itseensä, kun ylinopeat nostot sutasivat vain renkailla tyhjää. Pitävää asvalttiakin toki löytyi sitten myöhemmin.
                              -Kaupunkiajoa oikeassa ruuhkassa olisi pitänyt opettaa paljon enemmän. Risteysluku muuttuu ihan erilaiseksi, kun on painetta kanssa-autoilijoilta edetä.
                              -Ohittaminen ja myös kyky päästää irti tarpeesta ohittaa. Matkavauhtia voi myös hidastaa ja ohi ei ole aina pakko mennä.
                              -Isojen autojen rinnalla ajaminen, erityisesti rampista tulevat. On suht pelottavaa, ennen kuin oppii luottamaan tilaan. Samoin hyvä opettaa, että bussi/rekkakuski ei näe kaikkia kulmia, joten jos pitää vierellä ajaa pitkään, asemoituu pois katvealueelta.
                              -Oman tilan ottaminen vs. joustavuus. Tätä pitää oikeasti opetella. Jos ei aktiivisesti näytä pitävänsä omista oikeuksista kiinni, ne kyllä otetaan aika nopeasti pois muiden toimesta ja homma menee turvattomaksi. Vaatii paljon kokemusta, että pystyy hallitsemaan tilanteen turvallisesti.

                              Isoin virhe mitä tein oli, etten tajunnut varoa siirtämästä omia asenteita liikaa eteenpäin. Esim. turha hermostuminen muiden töpeksintään ja hidasteluun. Siinä mielessä se autokoulu on kyllä monella tapaa parempi.

                              Opettajana en meinannut myöskään saada perusvirhettä millään kitkettyä, eli omiin kykyihin nähden turhan reippaalla vauhdilla tilanteisiin eteneminen. Monesti kun meni jokin vaikea risteys sekaisin, niin vastaus oli "en ehtinyt nähdä merkkiä". Vaikka kuinka yritin sanoa, että silloin ajoit liian kovaa...

                              Comment


                                #45
                                Tuo oman pinnan kesto on se mitä itse ihan rehellisesti eniten jännitän. Viimeksi tän viikon tiistaina on keskisormi noussut ja suu käynyt sen verran että hävettäis jos en tietäisi tekeväni sen joka tapauksessa taas huomenna uudestaan.

                                Ihmiset on huonoja jotka ei osaa tehdä mitään elämässään oikein, kroonisia alisuorittajia jotka pitäis saada jälkiabortoida välittömästi jos jättävät vilkuttamatta liikenneympyrästä poistuessaan.

                                Että joo, mulla on huomiseen asti aikaa kasvaa ihmisenä kun aloitetaan tytön kanssa opettelu.

                                Comment


                                  #46
                                  Miten se menikään, parhaimmat opit liikenteeseen saadaan nuoruudessa kun seurataan vanhempien tekemistä sen farmariauton takapenkiltä..

                                  Comment


                                    #47
                                    Pari harjoittelukertaa nyt takana, lähinnä pyöritty parkkikentällä harjoittelemassa kytkimen ja jarrun käyttöä. Pakko myöntää että haastavaa opettaa noin alkeista lähtien kun opetettavalla ei ole minkään sortin pohjatietoa eikä ymmärrystä niistä asioista mitä tapahtuu kun jotain poljinta painaa. Mutta toistoa toiston perään vaan niin kauan että tulee rutiinia ja itsevarmuutta auton käsittelyyn.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Itsellä on kokemusta 3 tyttären kohdalta autokortin ja yhden kohdalla mopo-kortin opetuksesta. Nyt pitäisi aloittaa pojan kanssa mopo-kortti ajelut.

                                      Kahden ensimmäisen tyttären kanssa ajettiin manuaali TT:llä ja olihan se alku hankalaa kun ei ollut koskaan kytkintä tarvinnut käyttää, kun mopotkin oli Vespoja. No siitä se oman ymmärryksen kautta pikku hiljaa lähti sujumaan. Ajokertoja ennen inssiä tuli molemmille yli 40. Väitän että itse opettamalla on nuorella paremmat eväät lähteä tuonne liikenteen sekaan itsekseen ajamaan. Toki sellainen miinus tuossa nykyjärjestelmässä on että opettajan osaamista ei kyllä kukaan valvo, kun kaikki jolla on kortti ollut rittävän aikaa eikä mitään isompia törttöilyjä löydy on kelvollinen opettamaan. Liikenteessä kun seuraa kanssa ihmisten autoilua, niin onhan siellä monenmoista suhaajaa. Mikä mahtaisikaan olla kirjallisista ja inssistä läpipääsy prosentti esim yli 10 v ajokortin omaavilla. Mahtaisiko puoletkaan päästä enää läpi...

                                      Kolmannen tyttären kohdalla tein sellaisen poikkeuksen että aloitettiin ajoharjoittelu automaatilla. Sai kaikessa rauhassa perehtyä liikenteessä kulkemiseen eikä tarvinnut kiinnittä suurinta huomiota vaihteiden vaihtamiseen ja risteyksistä liikkeelle lähtemiseen. Ajettin parisen kuukautta näin ja kun rupesi se oma paikka ajoradalla pysymään hanskassa, niin sitten vasta ruvettiin harjoittelemaan manuaalilla. Kävimme yhtenä iltana isommalla parkkipaikalla harjoittelmassa vaihteiden vaihtoa ja liikeellelähtöjä ennen liikenteen sekaan siirtymistä. Tämä oli meille kyllä todella toimiva kombo. Toki meilläkin otettiin välillä auton sisällä yhteen siinämäärin että ei päästy kotoa kuin ekaan kiertoliittymään ja ajettiin kotia takasi ja juostiin sisälle äitille itkemään kuinka tuo iskä on yks vit..pää. Joutuu kyllä myöntämään että ehkä opettajan palutteen annossa oli ja on parannettavaa. Pitäisi melkein olla kristallipallo josta voisi katsoa että huomasikohan tuo ajaja nyt itse virheensä ja kannattaako siitä siis mitään mainita. :-)

                                      On ollut myös jännä huomata kuinka se valkoinen kolmio aiheuttaa monessa autoilijassa närää liikenteessä, vaikka sen pitäisi viestiä muille että tässä on nyt harjoittelu menossa ja kannattais siellä takana olevassa autossa zillailla ihan rauhassa.

                                      Comment


                                        #49
                                        Kävin tytön kanssa taas valkoisen kolmion kanssa vähän ajelemassa. Käytiin jo hiukan isommalla tiellä ja muutenkin haastavampia ympäristöjä pikkuhiljaa lisää. Siinä hiukan muutamaa juttua ihmettelin ja kotona sitten kysyin että "mitenkä paljon sillon aikanaan mopokorttia ajaessa opetettiin ylipäätään liikennemerkkejä ja -sääntöjä?"

                                        "No ei kyllä juur mitään."

                                        Mikko sitten varmaan opettaa nekin. Hyvin tuolla on ajeltu nyt jo useemman kerran ilman että on ees väistämissääntöjä opeteltu missään vaiheessa :D

                                        Comment


                                          #50
                                          No tuo selittäisi nykyään mopolijoiden ajokäytöstä. Siis itsekin ajoin junnuna skootterilla ihan pitkin vittuja ja miten sattuu mutta tiesin ajavani vastoin sääntöjä.

                                          Comment


                                            #51
                                            Kyllä minä koko tämän ajan oon ollu siinä uskossa että autokoulussa olis mopokortin opetukseen liittyny edes perus väistämissäännöt. Eilen oli siis sellainen tilanne että ajettiin isompaa kolminumeroista valtatietä josta oltiin kääntymässä risteyksessä vasemmalle. Sieltä vasemman suunnalta odotti kärkikolmion takana auto että me mennään edestä pois. Tyttö pysähty siihen ennen risteystä oottamaan ja katsomaan että voiko mennä, ihan kuin oltaisiin oltu liittymässä ite jonkun kolmion tai stop-merkin takaa etuajo-oikeutetulle ladulle.

                                            Se tilanne siinä keskusteltiin sitten läpi mutta selvästi pitää kaivaa teoriamatskut esiin ja käydä kaikki perusjutut läpi. Sitä vaan ihmettelen että millä helvetin tuurilla ne mopopojat ja -tytöt pärjää liikenteessä jos näitä ei oikeasti opeteta kuin jotenkin ohimennen. Voi olla myös ajo-oppilaan epävarmuutta vielä mukana koska sen skootterin kanssa kulkee jo ihan luontevasti. Edelleen polkimien ja vaihteiden käyttö tuo yhden lisäkerroksen jännitystä ja vaikeustasoa verrattuna variaattoriskootterilla ajoon. Siihempä taas ei auta kuin rutiini ja lisää harjoittelua.

                                            Polkimien käyttöä olen siinä seurannut ja eilen näin kun tyttö painoi jarrua vasemmalla jalalla. Sen otin puheeksi heti kun päästiin kohta siitä parkkiin että se on yksiselitteisesti väärin eikä kannata ollenkaan opetella tavaksi. Siitä alkoikin sitten mielenkiintoinen keskustelu jota en olisi kyllä mitenkään itse osannut ajatella etukäteen.

                                            M: "Huomasin että painoit vasemmalla jalalla jarrua äsken kun tultiin tuohon risteykseen. Sellaista ei kannata tehdä ollenkaan, vasen jalka on vain kytkinpoljinta varten. Oikealla jalalla käytetään jarrua ja kaasua."
                                            I: "Miksei sitä saa painaa vasemmalla jalalla?"
                                            M: "No koska kaasua ja jarrua ei tarvitse koskaan painaa samaan aikaan (joo joo, hiljaa rallimiehet), niitä painetaan aina vuorotellen vaan toista poljinta kerrallaan. Kytkinpoljinta taas pitää vähän väliä painaa samaan aikaan kuin jarrua tai kaasua, sille pitää olla oma jalka."
                                            I: "Olis helpompaa jos kytkintä painettas oikealla jalalla, kaasua ja jarrua vasemmalla jalalla."
                                            M: "Niin oletko sinä, sen lisäksi että olet vasenkätinen, myös vasenjalkainen?"
                                            I: "Joo."

                                            Tyttö on tosiaan vasenkätinen, en ole ikinä ajatellut sen olevan merkityksellistä siihen mitä jalat tekee mutta miksei se vasen puoli on muissakin raajoissa pätevämpi. Siitäpä ei vaan pääse mihinkään. Se on voi voi ja pakko opetella ajamaan tolla poljinkonfiguraatiolla jolla kaikki autot on viimeisen sata vuotta jo tehty.

                                            Comment


                                              #52
                                              Mikä mahtaisikaan olla kirjallisista ja inssistä läpipääsy prosentti esim yli 10 v ajokortin omaavilla. Mahtaisiko puoletkaan päästä enää läpi...
                                              No en tiedä tarvitsisiko edes päästä. Tässä sivusta seuranneena voi todeta, että niissä kompatehtävissä ei oo kyllä mikään muuttunut 30 vuodessa. Eihän niissä oikeesti testata liikennesääntöjen osaamista, vaan sitä että osaa etsiä kokeesta nokkelan tehtävänlaatijan kikat. En voi käsittää, miten joku kuvaan piilotettu liikennemerkki mittaa osaamista ajotilanteessa. Ymmärrän toki sen, että tarkoitus on varmaan havainnollistaa, että tarkkana pitää olla, mutta jos sitä merkkien osaamista oikeasti halutaan mitata, niin nehän vois yhtä hyvin olla ihan nähtävissä.

                                              Comment


                                                #53
                                                Kolmen polkimen mallissa tietysti noin kuin Mikko sanoit - on automaagisesti luontevaa käyttää jarrua oikealla. Tyttäresi varmasti harvinainen poikkeus ?

                                                Kaksoiskytkimellä oli itselle vuosia sitten luontevaa alkaa jarruttamaan vasurilla. Sama tapa ollut käytössä radalla ja normiliikenteessä pitkästi toistakymmentä vuotta.


                                                Muoks: ja jottei ihan otsikon ohi menisi, niin oma faija ajatti minut opetusluvilla 41 vuotta sitten.
                                                Viimeksi muokannut marre; 23.7.2024, 14:36.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Niin siis yleensähän silmät, kädet ja jalat ovat ristissä. Jos olet vasuri, niin oikea silmä on tarkempi, samoin oikea jalka. Oikeakätinen taas yleensä käyttää vasenta silmää ja vasenta jalkaa tarkemmin... ehkä siksi kytkin on aikanaan päätetty laittaa vasemmalle, kun autojen tehot ovat olleet mitä ovat (50 heppaa jo urheiluauto) ja sitten oikealla jalalla on ruvettu käyttämään niitä on-off polkimia...

                                                  Tämä ihan vain arvailua.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Kytkimen käytön opettelu alkaa muuten olemaan vähän jo sellaista "tehdään kun aina on tehty". Kuinka montaa alle 10v autoa on enää edes saanut manuaalilaatikolla?

                                                    Jos auto on opetettavalle nyt ja jatkossakin vain väline liikkua, niin kauheasti ei pysty enää perustelemaan miksi pitäisi oppia käyttämään kytkintä.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Valitettavasti inssiajon pitää suorittaa manuaalivaihteisella. Ainakin vielä, voi olla että tulevaisuudessa tämäkin muuttuu.

                                                      Jos ajokokeen suorittaa automaattivaihteisella autolla, siitä kirjataan ajokorttiin erityisehto. Tällöin kuljettajalla ei ole lupaa ajaa manuaalivaihteista autoa.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Eihän niitä henkilöautoissa enää tosiaan paljon ole mutta en halua sellaista rajoitetta korttiin.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Aika monesti nuorten eka auto on niitä 20v tonnipommeja joita ei automaatilla varustettuna kukaan halua.Ne kun tuppaa olemaan tuossa iässä ja isoilla kilsoilla vähemmän luotettavia kuin manuaalit. Sikäli harmi et uudempia autoja ei manuaalina enää saa, aika moni auto joutuu tulevaisuudessa ennenaikaiseen paaliin automaattilaatikon petettyä.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Haettiin junnulle ajokorttilupaa mopokorttia varten pari päivää sitten. Aika himmeä toi Traficomin systeemi. Missään ei selkokielellä kerrota mistä oikea hakemus Traficomin netistä löytyy ja miten saa selville onko ajokorttilupa myönnetty. Hakemus maksettiin ja tehtiin ilmeisen onnistuneesti mutta mitään tietoa ei saatu myönnetäänkö lupa samantien vai meneekö siihen joku aika ja miten siitä ilmoitetaan, onko lupa myönnetty. Lajitoveri tiesi kertoa, että ajokorttiluvan voimassaolon voi testata varaamalla aikaa kirjalliseen tenttiin ja jos se onnistuu niin sitten lupa on myönnetty. Varsinainen virkamiesportaali tuo Traficom.

                                                            Tietääkö joku ilmoitetaanko ajokorttiluvan myöntämisestä jossain, tuleeko siitä sähköpostia tai joku tiedote vai löytyykö jostain Traficomin syövereistä tieto siitä, että lupa on myönnetty?

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Noin siellä lukee:

                                                              Saat sähköpostiisi vahvistuksen myönnetystä ajokorttiluvasta ja myöhemmin tulokset suorittamistasi kuljettajantutkinnon kokeista, jos tallennat sähköpostiosoitteesi Oma asiointi –palvelun Omat tiedot –osioon. Lisää sähköpostiosoitteesi ennen kuin aloitat Ensimmäinen ajokortti –palvelun käytön.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X