Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä Audi kannattaa ostaa näillä kriteereillä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä Audi kannattaa ostaa näillä kriteereillä?

    Hinta max noin 10 000 €. Farmari pitää olla. Ajan sen verran, että diesel ei ole pois suljettu vaihtoehto. Jos on bensakoneella niin en enää halua vapaasti hengittävää.

    Mitä tekniikkaa kannattaa välttää liian monimutkaisena tai vikaherkkänä? Kriteetinä on että haluan jatkossakin korjata ja huoltaa autoni itse? Ainakin turbodieseleistä Mersun ja Seatin kanssa olen pärjännyt hyvin. Korjaamista on ollut, mutta kaikesta on selvitty ilman ammattiapua.

    Viiden Golfin ja yhden Seatin perusteella konsernin tuotteisiin kyllä uskon. Seuraavan talviauton pitää olla neliveto eli Audi. Audit eivät ole pahan näköisiäkään ainakaan kun vertaa nykyiseen Cordobaani.

    Lueskelin foorumilta että Audit ovat olleet sinkittyjä jo pitkään eli ruoste ei taida olla suurimpia murheita. 2,5 l turbodieseliä moititaan jonkin verran jne. Triptronicia kehuu työkaveri, mutta onko liian hienoa tekniikkaa kotikorjaajalle? Joskushan sekin hajoaa.

    Täältä varmaan löytyy paljon kokemuksen tuomaa viisautta Audeista.

    #2
    A4 (B6) 1.9 TDI quattro manuaali on lähellä hyvää huoltosuhteeltaan.
    - 1.9 TDI pumppari on vähän karu kone nykypäivänä mutta loivaa nokkien sorvautumisongelmaa lukuun ottamatta luotettava kone
    - manuaalilaatikko on kestävämpi kuin automaatti, ainakin jos automaattiin menee vaihtamaan öljyt niin yleensä ongelmat alkaa siinä vaiheessa
    - torsen -neliveto on kestävyydeltään luokkaa "ikuinen"

    Tilaa ei ole valtavasti mutta Cordobaan verrattuna sitä on enemmän.

    Hetken kuluttua tulee varmaan suositus C4 -korin A6 2.5 (R5) TDI quattrosta mutta sen jättäisin jo tuolla budjetilla taka-alalle. Tuoreimmatkin kun on rippikouluiässä ja sekä aktiivinen että passiivinen turvallisuus ihan eri kaliiperia B6-koriin verrattuna.

    Tuossa lukemista A4 B6-korista: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=44083

    Comment


    • #3
      -99 Cordoba Tdi taitaa olla moottoriltaan aika lähellä tuota A4 b5:a. Pikku kippoa tuo 90 hv vie iloisesti. Audeissa näyttää olevan viritysaste korkeampi. Saahan sitäkin myös lastutettua jos siltä tuntuu.

      Onko teknisesti paljonkin eroa B5 ja B6 välillä jos on tuo 1,9 Tdi manuaalilla?
      Minulle ei ikä ole este, jos on hyvä yksilö. Hiukan nätimpihän tuo B6 on kuin B5.

      A4:n tilat riittää oikein hyvin. Jos budjetti sallisi niin uuden puoleinen A6 3.0 Tdi olisi valintanil.

      Comment


      • #4
        Cordobassa taitaa olla AGR moottori eli jakajapumpulla, joka vastaisi B5:n prefaceliftiä. 1999 lopussa B5:een tuli faceliftin myötä pumppusuutin ATJ moottori 115hv:llä, joka vastaa enempi tuota B6 alkupään konetta. ATJ:stä saa softalla 150hv/380Nm alle 6l kulutuksella q:ssa ja on luotettavan maineessa. Lisäksi siinä on aina ns isompi kytkin sekä 6 vaihteinen manuaali.

        Comment


          #5
          Vuosimallista päätellen Cordoba on prefacelift, eli silloin moottori on todennäköisesti AHU. Faceliftin myötä tarjolle tuli sitten AGR ja ALH. Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että siirtymisessä jakajapumpullisesta (AGR) Cordobasta pumppusuutinkoneiseen (AVF) A4:ään koneiden luonteessa on aika selkeä ero. PD:ssä tarjolla oleva voima tulee selkeästi ärhäkämmin esiin ja kerrasta, jakajapumpullisen tasaisempaan alavääntöön verrattuna. Erityisesti tyhjäkäynnin tuntumasta ylöspäin pumpparikone tuntuu alkuun puhdittomammalta, kunnes ollaan ns. alueella ja tulee repäisy. Ohjelmoinnilla mm. tähän saa aika huomattavan muutoksen ja sitä voin lämpimästi suositella.

          Audin 6v laatikkoa saa myös hämmentää hieman useammin kuin Cordoban 5v, sillä molemmissa autoissa isoin vaihde on abaut yhtä pitkä välitykseltään. Cordoban jälkeen A4 on varmasti kohtuu tilava auto, mutta takakontin koolta ei kannata odotella kuuta taivaalta, Cordoban takaluukku on kokoisekseen todella tilava. Joka tapauksessa voin lämpimästi suositella esim. B6 1.9TDI quattroa, Seattia ei ole pahemmin ikävä ollut.

          Comment


          • #6
            B5 Facelift tai B6 ja 1.9tdi quattrolla saa myös meikäläisen äänen. Toki myös 1.8t on varteenotettava vaihtoehto.

            Comment


              #7
              Tuohon PD:n voimantuottoon sellainen kommentti että aiemmin mulla oli A2 1.4 TDI ATL-moottorilla eli 66kW versio. Sen voimantuotto oli juuri tuollaista Harjulan kuvaamaa kunnes kävin autolla Saksassa ajamassa pari tuhatta kilsaa moottoriteillä. Kun moottori / imusarja puhdistui, koneen luonne muuttui huomattavasti sivistyneemmäksi. Lienee muuttuvasiipinen ahdin ja tosiaan imusarja puhdistuneet ja alkoivat toimia kuiten kuuluukin.

              Comment


              • #8
                Helposti kallistuu mieliteko tuohon 1,9 Tdi:n. Pitääpä ottaa selvää miten B5 on faceliftissä muuttunut.

                B6 kyllä kiinnostaisi hiukan enemmän, mutta lähinnä ulkonäkösyistä. Riittävää tietämystä ei muihin perusteisiin vielä ole. Koko ajan kylläkin viisatun, kiitos vastaajille siitä.

                Hiukan yli budjetin saattaa mennä nuo nelivetoiset B6:t. Nelivetoisuudesta en kuitenkaan tingi, koska silloin voisin jatkaa talvet Cordoballakin. Pikkuveroinen Seat jää joka tapauksessa keväällä vara-autoksi koska kesäautoni ovat hiukan vanhan puoleisia eikä luotettavuus, ajettavuus tai taloudellisuus ole huippuluokkaa.

                Audi on tulossa siis pelkkään talvikäyttöön.

                Comment


                  #9
                  Suosittelen myös A4 B6 1.9 tdi quattro avantia. Laadukas auto, jossa on aika vähän kalliita tyyppiongelmia.

                  Tuohon 10 k€ saa helpostikin ruotsista blocket.se haun kautta. Suomessa noi on vähän ylihinnoiteltuja monen mielestä. Kysyntä ja tarjonta määrää kuitenkin niitten hinnat.

                  Comment


                  • #10
                    Jos B6 TDIq-hintataso on budjetin ylärajoilla ja haluaa samanikäistä samalla tekniikalla, niin 3BG Passatista voisi löytyä vaihtoehto, jos ei Audi ole välttämättömyys. Samaa tekniikkaa vähän eri kuorissa ja jonkin verran edullisemmin.

                    Comment


                    • #11
                      Oisko C5 korinen A6:n mitään? Niiden hinnatkin tuntuu olevan ihan kohtuulliset nykyään.

                      Comment


                        #12
                        1.9tdi:tä ei saa C5-koriin quattrona. Ehkä loppupään 2.5tdi rullanokilla voisi olla vaihtoehto, jos C5-korisen haluaa?

                        Comment


                        • #13
                          onko tuo 2,5 Tdi:n ongelma nokat ennen rullanokkia? Auton haku ulkomailta on varteenotettava vaihtoehto. Katselin Passattejakin, mutta kyllä A4 vain on niin paljon nätimpi omaan silmään.

                          Comment


                          • #14
                            Kuten sanottu, 1,8t bensa, tai 1,9tdi. Molempia saa erinäisillä koreilla a3-a4-a6 akselilla.

                            Comment


                              #15
                              Kaikilla jääny vielä noi nokkakauhut päähän ja pelkäävät niitä turhaan. Ottaa vaan auton historian selville, että onko siihen tehty jo nokkaremontti, niin nukkuu yöt rauhas. Varsinkin reilummin ajetut on todennäiköisesti jo kertaalleen korjattu.

                              Comment


                                #16
                                Jos kerta auton haku ulkomailta on vaihtoehto, niin silloin varmaan kannattais katella sieltä sitä B6 1.9tdi:tä kun niitä on Suomessa sen verran vähän tarjolla. Jos siis budjetti antaa periksi, omasta mielestä paras vaihtoehto tässä topicissa ehdotetuista.

                                Comment


                                • #17
                                  Huoleton käyttis jolla kiva ajaa jos on hakusessa niin A4 B6 1.9tdi quattro manuaalilaatikolla on mun suositus.
                                  Jos kilsoja tulee riittävästi niin 1.9tdi on ehkä järkevämpi kuin 1.8t sekä huoltotarpeiden että käytännön ajettavuuden kannalta. Tehoja haluavalle bensaturbo toki parempi mutta sehän nyt ei ollut kriteerinä.
                                  Kokonaan uusittu korimalli ja tuoreempi vuosikerta vähentää aina ärsyttäviä pikkuvaivoja jos ajattelee vertaamista B5:een, kolariturvallisuuskin on kohentunut huomattavasti.

                                  Comment


                                    #18
                                    B6 hinnat pysyvät jostain syystä aika korkeina. Oma valinta olisi varmaan 3BG Passatti vastaavalla tekniikalla eli PD130 neliveto. Highline-varustelu on ihan ok ja tilaa on hitusen enemmän kuin B6:ssa.

                                    Jos diesel ei ole edellytys eikä tilan tarvetta ole niin kummoisesti niin A3-korin autoja kannattaa myös katella. Kymmenellä rahalla alkaa olemaan jo valikoimaa S3-rintamallakin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jeps, 3BG 4motion PD130 olis kyllä järkivalinta kieltämättä (kunhan ei tip!). Tonnin-pari (?) saattaa joutuua rinkeleistä maksamaan jos haluaa B6:n, ja onhan siinä laatuvaikutelmassa tietty eronsa vaikka asiansa käyttiksinä molemmat ajaa hyvin. Vastaavasti jälleenmyyntiarvo tuntuu vuodesta toiseen noissa B5 ja B6 pysyvän hyvänä mikä kertoo jotain mallien arvostuksesta. Yhden oman ja muutamien tuttujen omistuskokemuksien perusteella kieltämättä varsin onnistunut auto.

                                      Comment


                                        #20
                                        Käsittääkseni kummassakaan ympäristössä (3BG tai B6) nelivetoista 1.9TDI:tä ei ole saanut automaattina, kaikki on 6v manuaaleja. Näin siis ainakin euroversioissa, Jenkki/Kanada-osastosta ei ole tarkempaa tietoa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä se taitaa olla niin, että ostan Suomesta tai käyn hakemassa B6 1,9 Tdi:n. Ei se kymppitonni ole ehdoton yläraja kuitenkaan.

                                          Kokemusta on kolmesta Saksan tuontimersusta ja kaksi oli hyviä ja yksi täysi romu. Ehjää oli lähinnä moottori ja tuulilasi, vaikka oli juuri katsastettu. Oma häpeä kun ostin.

                                          Vielä en ole ehtinyt käydä katsomassa Audien hintoja Ruotsissa tai Saksassa, mutta pitää käväistä. Muistaakseni jossain, kai tullin sivuilla, on laskuri hinnan päälle tulevalle verolle. Pitää käydä koeajamassa joku yksilö niin tietää mistä täällä puhutaan. Tiedä vaikka jäisi käteen jo siinä vaiheessa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tullin veroarpakone: http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ruotsintuonnista hyvä kokemus, kunhan valikoi sen siistin ja hyvällä historialla olevan. Farmarit tosin ovat sielläkin todella suosittuja ja selvästi kalliimpia kuin sedanit. Säästyi nelinumeroinen summa kaikkine kuluineen vrt. Suomesta ostettu. Ja tämä oli 1.4.2012 jälkeen olevilla korkeilla veroilla (1.8tq oli 39,6%, 1.9tdi lienee alempi jonkin verran). Valitushan siitä veroprosentista pitää uuden hallinto-oikeuden päätöksen valossa tehdä, "oikea" prosenttihan olisi 29% bensa tai 30% diesel.

                                              Hirmuhinnoissa näyttävät olevan kyllä Suomessa, 200-300k ajettuja kaikki ja hintahaitari 12-15k!
                                              Viimeksi muokannut jcarlson; 12.2.2013, 12:03.

                                              Comment


                                                #24
                                                Hirmuhinnoissa näyttävät olevan kyllä Suomessa, 200-300k ajettuja kaikki ja hintahaitari 12-15k!
                                                Saattaisin myydä omani (2002 B6 Avan 2.5TDiq manuaali) sopuhintaan tosiostajalle suoralla kaupalla. Vaihdossa kelpaisi manuaalivaihteinen vähillä kilometereillä oleva S-line varustuksella oleva B8 tai miksei loppupään B7 3.0TDi Avant. Yv:tä kehiin, jos kaupankäynti kiinnostaa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Viimeisen vuoden aikana verotetut B6 1.9TDIq:t -> http://www.automatch.de/cgi-bin/vero...tkm=138&kk6=12

                                                  Ja itse ostin juuri tuon B7 3.0TDIq:n ja ei mene paljoa yli tuosta budjetista :=)
                                                  Viimeksi muokannut jta; 12.2.2013, 22:08. Perustelu: Samaankin viestiin mahtuu

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä tuo kolmen litran tekniikka olisi koko lailla unelmien täyttymys. Ei sellaisen hankinta budjetin pieneen ylitykseen kaadu, mutta hirvittää se että joka pikkuvian takia pitäisi hakea ammattiapua. Onko tuo 3,0 Tdi kotikorjaajalle ylivoimainen riippuu tietysti omista taidoista. Autoharrastajalla ei ole varaa satsata yhteen autoon liikaa.

                                                    1,9 Tdi houkuttelee siksi että täällä ainakin on tullut ilmi, että sen kanssa pärjäisi mahdollisesti omilla taidoilla. B6 ja kyllä B5 korikin on vielä hyvän näköinenkin. Noita korimalleja voi jopa harrastaa toisin kuin emännän Avensista. Siitä ei saa persoonallista oikein millään.

                                                    Minkälaiset hinnat muuten Ruotsissa on verrattuna Saksaan? Onko Ruotsin autoissa yleensä lonkolämmittimiä tai nastarenkaita? Mersujen aikakaudella totesin että Saksan kitkat eivät olleet hyvät. Talvirenkaat ja lohkolämmitin piti hankkia saman tien.

                                                    Työkiireet painaa päälle eikä ehdi juurikaan surffailla netissä. Onneksi ei ole kiire, mutta kyllä tämä viimeinen kevät etuvetoisella on. Mökillekään ei pääse pihaan jos ei pysähdy mäen alle ja käy hiekoittamassa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tilaus lähti Saksaan. Siellä on monelle tutulle autoja tuonut ihminen etsimässä 1,9 Tdi manuaalilaatikolla olevaa neliveto farmaria. Hakusessa B5 tai mielummin B6-korinen kunhan on hinta ja kunto ovat oikeassa suhteessa. Jos Suomesta löytyy nopeammin niin sitten ostan täältä. Hakuaikaa on kyllä nyt kun kesäkin on tulossa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tulossa

                                                        Ensi torstaina kotiutuu Saksasta nelivetoinen Audi. B6 1,9 tdi, jolla on ajettu vajaat 230 tkm.

                                                        Saa nähdä mihin hinta muodostuu, mutta budjetissa todennäköisesti pysytään.

                                                        Huoltokirjan pitäisi olla kunnossa ja jakohihnan vaihto on pian edessä. Nyt alan tonkimaan tätä foorumia selvittääkseni hihnan ja vesipumpun vaihtohommaa. Vielä ei ainakaan ole tullut vastaan liian hankalaa jakohihnaremppaa, mutta saa nähdä. Voihan sen tietysti teettääkin.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X