Alkuperäinen kirjoittaja audiq
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Insinöörien suunnitteluvirheet
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viestiEräässä kulkineessani rikkoutui tuo pohjamuovi ja vähän muutakin, kun ajoin rekasta tippuneen alumiinisen jarrukiilan yli. En halunnut ajaa vastaantulevan kanssa nokkakolaria ja jäiseen penkkaan ajaminenkaan ei kiinnostanut, sekä perässäni oli autoletka. Kait oli kuskin vika sitten.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja markush Näytä viestiRelehän sieltä kyllä löytyy, muttei kai minkäänlaista sulaketta paitsi noissa loppupään malleissa. Eli ymmärtääkseni jos/kun flekti päättää joku kaunis päivä jumiutua siellä virta kasvaa kunnes johdot sulaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viestiNiin juu sulake-sulaketta. Harvinaisen huonolaatuista sähköjohtoa noissa, että toivottavasti toimivat tarvittaessa johtosulakkeen tavoin polttamatta koko autoa. Tai rele sulakkeena.
"The radiator cooling fan motor on the 5000/T/Q and early 1989-90 100/200TQ have a nasty habit of causing a complete meltdown of the wiring harness if the fan motor bearings seize up which creates a huge current draw from the fan motor."
Melkein voisi omaan lötköön jälkiasentaa tuollaisen sulakkeen ihan mielenrauhan vuoksi.
Comment
-
eiköhän se pohjapanssari oo ihan sitä varten mitä nimi kertoo. hyvä varuste sinällään kun melko harvoin vanhemmissa autoissa on niitä ollenkaan. ainakaan noin isoja. ja muovia varmaan edullisuuden ja painon säästämiseksi.
joo kiinnikkeet on kyllä melko hupaisat, itelläkin piti kateruuveja laittaa kaveriksi että pysyy kiinni.
Comment
-
Kyllä ainakin oman kokemuksen pohjalta toi pohjamuovi on parempi kuin joku metallista tehty umpinainen levy, ainakin näissä malleissa missä välijäähdyttimet virtaa läpi konehuoneeseen eikä etulokareihin kuten esim. rs4. Orkkis pohjamuoveissa kun on ne NACA-scuupit luomassa ilmavirtaa konehuoneen läpi. On itellä tupannu imulämmöt nousemaan noitten peltipanssarien kanssa, joten tuunasin jonkulaiset ilmanottoaukot niihin. Lisäksi tuntuu tosiaan olemaan toi äänenvaimennus päinvastaista kun moottorin ääni on mutulta kovempi peltipanssarin kanssa kuin ilman.
Comment
-
Ilmanohjausaukot noista munkin pelleistä puuttuu, mutta jotain sinne olisi tarkoitus viritellä kesän ja lämpimän tallin tultua.
Kirsi, pohjapanssarilla minä ymmärrän sellaisen kun vanhassa AS-kilpurissa oli. 6 vai 8 millin alumiinia ja niin tukevasti kiinni, ettei haittaa kontaktit kiviin ja kantoihin. Äänenvaimennus- ja ilmanohjausmuovi ei ole panssaria nähnytkään.
Comment
-
"Äänenvaimennus- ja ilmanohjausmuovi ei ole panssaria nähnytkään. "
Tuota mieltä itsekin olen. Ja mullehan tuota ilmaa ei tarvitse liiemmin ohjailla. Riittää kun moottorin ja vaihteiston suojaa. Ainakin omat ajosuoritteet tapahtuvat useinkin teillä, joissa auraus on ollut puutteelista tai ei ollenkaan. Ihan kiva puskea vallin yli, kun ei tarvitse jännitellä. Toki jokaisella on omat tarpeensa, joten kyllä muovi varmaankin useimmille kelpaa. Tosin sitä nyt ei juuri nopeammin irroita, kun esim. 2mm teräspanssaria.
Comment
-
Voihan toi flektin sulakkeettomuus olla sellanen, että se ottaa käynnistysvirtaa sen verran että sulakkeen paukkuminen on sen verran todennäköistä (moottorin keittäminen?) että fiksu saksalainen insinööri on laskenut moottorin säilyvän ehjänä todennäköisemmin ilman flektin sulaketta??
Comment
-
Joo, mieluummin polttaa koko auton kuin keittää koneen :) Lähinnä johtunee siitä, että noihin aikoihin ei kovin isoja autosulakkeita oikein ollut autokäytössä. Liekö sopivia edes ollut saatavilla? Akun yhteydessä olevat +60A pääsyöttösulakkeethan yleistyivät aika paljon myöhemmin, kun aiemmin niitä ei ollut missään.
Comment
-
Oli missään, nus nus. :) Bertone-Mazdassa (vm 67-73?) ainakin oli jo pääsulake. Kokoluokkaa 40-60A. Muistaakseni puolan esivastuksen tyyppisessä telineessä liuska. Sitä en enää muista, että vaihdettiinko pelkkä liuska vai koko palikka. Mutta japsi on japsi ja heillä taitaa olla saksalaisia paremmat sähköt, ainakin joiltain osin. Tai sitten heille ei muista syistä tule sähköongelmia enää 25 vuoden iässä oleviin malleihin, joilla on 500tkm takana.
Comment
-
Noihin myöhempiinhän lötköihin on lisätty 80A sulake flektin maapuolelle. Myös V8 sisältää samanlaisen sulakkeen. Eli insinööri on jostain syystä kuitenkin tullut loppupään autojen kanssa toisiin ajatuksiin sulakkeen tarpeellisuudesta. Tai tuon kokoluokan autosulakkeet ovat alkaneet yleistyä ja täten hinnat laskea siinä määrin, että niitä on "vara" laittaa? Ja flektin käynnistysvirta on 50-60 A, jatkuva virta 35-40A.Viimeksi muokannut markush; 23.12.2012, 14:00.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja markush Näytä viesti... jatkuva virta 35-40A.
Comment
-
Niin... tuosta pohjamuovista voidaan todeta sen verran, että ilman pohjamuovia oleva C4 koppainen aihio sylkee toisen etuvilkun ulos Saksassa Bahnilla... pohjamuovin kanssa näin ei käy, siittä voi päätellä jo aika hyvin, että onko se sinne oikeasti suunniteltu vai ei ;)
Comment
-
Ei ole mun urssista vilkut irtoilleet, ei Bahnilla eikä muuallakaan. Pohjamuovikaan ei ole ollut paikoillaan vuosiin. Epäilen vilkun kiinnityksen puutteellisuutta kyseisessä tapauksessa. Tehtaan huippunopeuslupauskin ylittyi merkittävästi ilman pohjamuovia, kuinka lujaa mahtaisi muoveineen mennäkään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viestiNäköjään watteja löytyy, kun tuollaista virtaa tarvitsee.
Edit: Vilkustahan on aihe täälläkin.
Comment
-
Lähinnä johtunee siitä, että noihin aikoihin ei kovin isoja autosulakkeita oikein ollut autokäytössä. Liekö sopivia edes ollut saatavilla? Akun yhteydessä olevat +60A pääsyöttösulakkeethan yleistyivät aika paljon myöhemmin, kun aiemmin niitä ei ollut missään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ipsi Näytä viestiIlmanohjausaukot noista munkin pelleistä puuttuu, mutta jotain sinne olisi tarkoitus viritellä kesän ja lämpimän tallin tultua.
Kirsi, pohjapanssarilla minä ymmärrän sellaisen kun vanhassa AS-kilpurissa oli. 6 vai 8 millin alumiinia ja niin tukevasti kiinni, ettei haittaa kontaktit kiviin ja kantoihin. Äänenvaimennus- ja ilmanohjausmuovi ei ole panssaria nähnytkään.
toki itsellä meinas melko ajan patinoima olevan että jos tulee tiensä päähän niin silloin tulee itselläkin väännettyä se alumiinista, ehket kuitenkin 2-3 mm riittää :D
Comment
-
Liekö Audissa samoja ongelmia, kuin uudessa passat alltrackissa. Eli pakkasella kondensiovesi kertyy raitisilmasuodattimen koteloon ja jäätyy sinne. Suojaus estää puhaltimen pyörimisen. "Korjaustoimenpiteenä" poraavat koteloon lisäreiän josta vesi pääsee poistumaan ja ongelma korjaantuu sillä. Ei tuo nyt mielestäni aivan loppuun suunniteltu rakenne, kun "uusia" autoja on modattava oikein poralla.
Comment
Comment