Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audin paras bensa/diesel-moottori

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audin paras bensa/diesel-moottori

    Nykysiä ja vanhempia ei varmaan voi järkevästi vertailla mut mitä mieltä muut on et mitkä moottorit on ollu, tai on parhaimmasta päästä?

    Itte pitäsin vanhoja viispyttysiä parhaimpina, varsinki AEL:ää. RT, PS ja muut samantyyppiset ei varmaan pysähdy ikänä jos pikkusenki on malttanu huoltaa. Ja ei kai tuota AEB:tä turhaa jumalmoottoriksi sanota. Laiskahan se nykysellä mittapuulla on mut melkosen luotettava muttei silti viispyttysten tasoa.

  • #2
    Mää lisäisin listaan 1.9TDI:n. Onhan toi nyt aika saletti peli kanssa, kunhan öljyt vaihtaa. Ja kertoohan se omaa kieltään myös, että moneen korimalliin on ollut saatavissa.

    Comment


    • #3
      Melko vaikea vertailla kun on parametreja aika paljon minkä suhteen voisi laittaa järjestykseen..
      Tällä hetkellä suosikki luonnollisesti 2.7 biturbo. ;) Luotettavuutta en itse kauheasti arvosta, moottorin luonnetta sen sijaan paljonkin.
      Vanhoja vitosturboja ei tietenkään äänimaailmassa voita mikään.

      Comment


      • #4
        Aika pomminvarmaa tekniikkaa tuntus olevan myös vanhemmat v8:sit (abh, aec ym...), kaksi omistaneena voin rehellisesti kertoa. Vaikkakin perushuollot maksaa hieman enemmän.

        Comment


        • #5
          Isäukko osti uutena Audi 100 2.3 (AAR) vm -91 ja viimevuonna se myytiin ylimääräisenä pois. Mittarissa päälle 600tkm eikä konetta aukastu ikinä.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Smooth Näytä viesti
            Isäukko osti uutena Audi 100 2.3 (AAR) vm -91 ja viimevuonna se myytiin ylimääräisenä pois. Mittarissa päälle 600tkm eikä konetta aukastu ikinä.
            Isännällä ollut kaksi identtistä Audi 100 dieseliä (muistaakseni -88 ja -89). Ikävä kyllä koneen mallia en muista, mutta ensimmäisen kone antoi periksi, kun mittarissa oli yli 900tkm ja toisen osti heti tilalle ja ostaessa taisi olla yli 300tkm. Ajeli senkin yli 600tkm kunnes vaihtoi A6:een.

            Comment


              #7
              Tähän on kyllä vaikea vastata jos ei tiedä millä perusteilla "paremmuus" ratkaistaan.

              Jos arvioinnissa painaa luotettavuus niin taitaa vanhat vapari bensa vitoset ja 1.9tdi olla melko korkealla.
              1.8t ja 2.7bit taitavat taasen olla melko päteviä viriviri kohteita.
              Teho/luotettavuus suhteessa kasikoneiset taitaa olla melko korkealla kun taas fiiliksessä ja äänissä ei taida olla 10vent. turbon voittanutta.

              Jottei täysin OT:ksi menisi niin täytyy se oma arviokin antaa. Omassa vaakakupissa painaa teho yhdistettynä kohtuulliseen kulutukseen. Pitkän aikavälin luotettavuudesta taitaa tämän moottorin kanssa vielä vaikea sanoa.
              Eli tämä uudehko 2.0tdi 170hp moottori on omaan käteen tosin miellyttävä. Vääntää alhaalta ja puhtia löytyy vallan mainiosti arkikäyttöön. Kulutus jää matkassa alle 5 litran. (tämä siis A5 SB quattrolla ajeltuna)

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Jondetski Näytä viesti
                Mää lisäisin listaan 1.9TDI:n. Onhan toi nyt aika saletti peli kanssa, kunhan öljyt vaihtaa. Ja kertoohan se omaa kieltään myös, että moneen korimalliin on ollut saatavissa.
                Hieman offaria mutta jos noin ajattelee niin sitten se uusi (siis viime vuosien) 1.4 TSI:kin on luotettavuuden perikuva kun joka koslasta löytyy ?

                Itse en ole noita 5-koneita päässyyt fiilistelemään, alakierroksilla lojuvasta voimasta kun tykkään niin kyllä 3.0 TDI on hieno mylly, ois kait oma auto täydellinen (omaan makuun) jos tuo löytyisi 2.0 TFSI:in tilalta.

                Comment


                  #9
                  Riisselipuolelta rankkaisin kärkikastiin 1.9tdi 1Z koneen.

                  Kone perustuu aika pitkälti rungoltansa vanhempiin koneisiin. Mekaanisesti aika idioottivarma. Kansi on suoraruutta, joka ei ole niin halkeiluherkkä kun vahemmat kammiokannet. Yksinkertainen rakenne. Ei jumiutuvaa VNT-turboa (vaikka tämän ansiosta menetetään hieman ominaisuuksia). Viritettävyys aika hyvä. Jonkin verran vikadiagnostiikkaa ym. mikä helpottaa selvittelyä. Ongelmapuolella sitten nuo nykymoottoreiden pikku sähköviat, esim. maf.

                  Comment


                    #10
                    Parhaimmuuteen on eri kriteereitä. Harrastusmielessä nuo 20vt-viispytyt nousevat kärkijoukkoon. Vakiona kestävät vaikka mitä, vaikka litratehoakin on yli 100 hv/l. Lastuttamalla melkein 50 hv vakiomoottoriin lisää on ihan hyvä arvo. Kulutus pysyy suorituskykyyn nähden maltillisena.

                    Tehot voi melkeinpä tuplata avaamatta moottoria ja melko pienillä kustannuksilla saadaan virityskestävyyttäkin. Vakio moottorinohjaus riittää viritysmielessä pitkälle, osia löytyy sekä uutena että käytettynä.

                    Tämähän on tietysti viispyttyharrastajan mielipide eräästä näkökulmasta. Huimasti paremmat käyttöominaisuudet omaavia moottoreita on varmasti olemassa, mutta kaikki plussa- ja miinuspuolet yhteenlaskettuna 20vt-viispytty jää aika reilusti plussalle.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja tuxo
                      Riisselipuolelta rankkaisin kärkikastiin 1.9tdi 1Z koneen.

                      Kone perustuu aika pitkälti rungoltansa vanhempiin koneisiin. Mekaanisesti aika idioottivarma. Kansi on suoraruutta, joka ei ole niin halkeiluherkkä kun vahemmat kammiokannet. Yksinkertainen rakenne. Ei jumiutuvaa VNT-turboa (vaikka tämän ansiosta menetetään hieman ominaisuuksia). Viritettävyys aika hyvä. Jonkin verran vikadiagnostiikkaa ym. mikä helpottaa selvittelyä. Ongelmapuolella sitten nuo nykymoottoreiden pikku sähköviat, esim. maf.
                      Eihän nuo hukkaportti-TDI:t huonoja ole, mutta itse yhdellä vastaavalla VNT-vehkeellä ajelleena laittaisin sen käyttömukavuuden kuitenkin noiden edelle. Meikäläisen AFN:llä oli myydessä vedetty 300 tkm ilman sen kummempia murheita. Myös turbo toimi normaalisti.

                      Nuo 5-zyl. TDI:t (AEL, AAT ja kai 1T:kin, ja Transportterien vastaavat) on kyllä vahvoja vehkeitä. Itselläni toinen menossa ja ensimmäisen avasinkin, kun auto muuten ei ollut enää mielestäni kunnostamisen arvoinen. Yli 400 tkm vedetty ja täysin käyttökuntoinen. Tiivisteiden vaihdolla saisi täysin soivan vehkeen.

                      Comment


                        #12
                        1Z ja AEL molemmat ovat olleet luotettavia. Molemmissa, kun muistaa vain tehdä jakopään ohjeiden mukaan, eli kiristää sen kampuranpultin kunnolla, pitäs olla huolettomia kilsoja.

                        Turbot molemmissa on vielä alkuperänen. 1Z:ssa yli 430tkm mittarissa ja eikä vuoda tai kulut öljyä. AEL vasta 380tkm, mutta todellisista kilsoista ei ole hajua. Voi pitää paikkaansa tai sitten ei.
                        Ei tuo Pumppari AJM Passattikaan ollut lopuksi huono. Alkuperänen turbo, kansitiiviste ja tippiloota ja mittarissa varmaan 450tkm jo. Kaverille möin sen. AInoa vika oli muusiksi menenneet vesiletkut.

                        Comment


                        • #13
                          Täytyy ääni antaa tuolle 1,9 tdi koneelle. Sen huonoin ominaisuus on ruma käyntiääni. Kuljettaa isompaakin koppaa todella pienellä kulutuksella.

                          Jos kestävyysasiat jätetään huomioimatta, niin nämä tsi koneet tarjoavat bensapuolella mainioita ominaisuuksia.

                          Comment


                            #14
                            Heitetään ihan bensakoneisa tälläset 2.2 20v turbot ;)

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä ääni on annettava vitos bensakoneelle.
                              Viimeksi muokannut gedu; 21.10.2012, 20:04. Perustelu: typot ja tervehdykset...

                              Comment


                              • #16
                                Täältä menee ääni 1.9 tdi. Huolettomin ja erittäin mukava moottori. Taisi olla 450tkm mittarissa kun oma lähti vaihtoon.

                                Comment


                                  #17
                                  5-pyttyset 10v ja 20v moottorit.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kuulemieni juttujen ja pienen kokemuksen perusteella ääni Villen valinnalle.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mitä isompi kone, sen parempi. Ei kompromisseja.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kasit ja vitoset.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä dieselkoneen pitää olla kutonen, eikä kahta pyttyä vajaa!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Niii.. Työkoneissa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tein siis ilmeisen hyvän valinnan kun hommasin 850 volvon 2,5l tdi koneella?! Sehän on audin kone :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Kyllä dieselkoneen pitää olla kutonen, eikä kahta pyttyä vajaa!
                                                Ai mikä on kahta pyttyä vajaa? ;)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja valtsu Näytä viesti
                                                  Kyllä dieselkoneen pitää olla kutonen, eikä kahta pyttyä vajaa!
                                                  Eiks se just oo kahta pyttyä vajaa?:)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Hartsi Näytä viesti
                                                    Eiks se just oo kahta pyttyä vajaa?:)
                                                    Mun laskujen mukaan kuutta.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Joo, mutta siinä on yksi huono puoli; ei saa henkilöautoihin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Veskuh Näytä viesti
                                                        Joo, mutta siinä on yksi huono puoli; ei saa henkilöautoihin.
                                                        Eikös R8:iin saa?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Q7:n saa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No niinhän minä kirjoitin, ei henkilöautoihin :)
                                                            12-pyttyisiä bensakoneitahan saa kaseihinkin mutta dieseliä ei taida saada kuin Q7:ään.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X