Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Polkupyöräilyä, kuinkas moni harrastaa?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Syksyllä/talvella saa yleensä aika edukkaasti vanhaa mallistoa. Keuloja kannattaa myös katsella käytettyinä.

Comment

Noinhan nuo menevät, poislukien Sora minkä on mielestäni korvannut Claris. Satavitosesta eteenpäin käyttökelpoista kamaa.
      Ok, kiitos tiedosta.

Kellään vinkkejä mistä liikkeistä pk-seudun lähettyviltä kannattaisi cycloa tänä päivänä hakea vai onko netistä tilaaminen se edullisin vaihtoehto edelleenkin? En ole kolmeen vuoteen uusia pyöriä katsellut sillä silmällä ja olen vähän pihalla nykyhetken tilanteesta.

Mitä olen noita cyclocrosseja tutkaillut niin näyttää siltä, että paritonnia tuollaiseen menee kun speksit on seuraavat:
      - hydrauliset levyjarrut
      - Shimanon vaihteisto (105 ->)
      - Hiilikuituhaarukka

No ei taida olla tämän syksyn hankinta, mutta kytätään, jos sopiva pyörä osuu kohdalle. Käytetyt olisi tietysti myös vaihtoehto. Parhaat käytettyjen ostopaikat taitavat olla pyöräilyfoorumeiden myyntipalstat?

Comment

Varvig: tuossa ite kyselin aiemmissa viesteissä juurikin uuden keulan hankintaan apuja nykyiseen jäykkäperä Trek:n. Niitä kun hieman lukaset, katselet ja mietit mitä sillä max. 500€ voisi saada. Ilmakeula vai vieterillä, keulan pituus, kuinka paljon säätöjä tarvitset yms. kun ovat selvillä, niin kyllä se sieltä hahmottuu. Myös fillarifoorumi / fillarikeskustelu.com lukeminen auttaa keulan valinnassa. Aiempi keula oli itsellä myös Suntour ja sillä ei ole kyllä mitään tekemistä joustokeulan kanssa. Joustaa kun pumppaa paikallaan, mutta siinä se onkin. Tosin siinäkin tahmaa. Ajossa hakkaa käsille oli maasto minkälaista tahansa, ollessaan samaan aikaan todella löysä. Ennen kaikkea todella painava. Itse päädyin Rockshox Reba RL Soloair 120mm 2015 keulaan. Alkuperäinen oli 100mm ja hyvin toimii hieman pidempikin. Eli ilmakeula kyseessä ja voi pojat kun ajotuntuma muuttui. Nyt kun keulan on saanut jotenkin säätöihin, niin kyllä pyöräily maistuu taas ihan erilailla. Ennen kaikkea pyörän hallittavuus parani, osittain keveyden ansiosta. Itse olen hankkimassa nykyisen rinnalle täysjoustoa ja sen olen tehnyt itselleni selväksi, että siinä panostan entistä enemmän osien laadukkuuteen pyörää valittaessa.
        Viimeksi muokannut Audi; 28.8.2015, 14:18.

Comment

Cycle Centerissä on Ridley X-Bow ihan hyvään hintaan. On uusin 11-lehtinen satavitonen mikä on toimivuudeltaan ultegran kanssa aika tasan. Tuossa on vain vaijerilevyt, mutta on myös saatavana hydraulisilla..oli muutaman satkun kalliimpi.

http://www.cyclecenter.fi/product/11...w-10-disc-2015
          Viimeksi muokannut lemmentalja; 28.8.2015, 18:03.

Comment

Oliko kukaan TdH:ssa ajelemassa?

Itse vain penkalla kuvaushommissa.

http://s126.photobucket.com/user/mer...?sort=3&page=1

Comment

Kävin polkemassa 28 ryhmässä, ihan hyvä lenkki ja oma ryhmä ajoi kohtuullisen siististi. Muissa ryhmissä ei oltu ihan yhtä onnekkaita, sekoilua ja kasoja piisasi pitkin matkaa. Pahimmat Lepsämässä jossa kaks tajuntonta, tsemppiä heille.

Vähän 50-50 meniskö ens vuonna, nyt ei tuntunut vaaralliselta kun sattui hyvä ryhmä, mutta tosiaan herättää vähän ajatuksia jos tien varressa on noin paljon porukkaa..

Comment

Juu, samoin varusteet ja muut tarvikkeet on näin syksyllä edullisia. Esim. Contin maantiekummeja (niitä hyviä GP4000) saa liki puoleen hintaan, 33 euroo tais olla kappalehinta (Bike-discount). Nytpä niitä on sitten pariksi kesäksi varastossa...

Comment

Mä oon ajellut pajon Contin GP 24mm kumeilla. Saa parhaimmillaan 13e/kpl ja ovat ihan yhtä hyvät kuin GP4000s:t. Molempia ollut ja mitään eroa en kyllä noissa tunne ja molemmat kestävät hyvin. Nykyään alla on enää tuubeja. Contin sprintteriä ja Competitionia. Niistäkään ei oo valittamista. Sprinter on hemmetin hyvä hinta/laatusuhteeltaan ja compe muuten hyvä, muttei niin edullinen.

Comment

Tällä iällä pitää kaikki koittaa käyttää hyväksi, ja Contin nelitonniset oli jossain testissä (?) parhaiten rullaavat. Siispä niillä ajellaan! Satunnaisia kokeiluja lukuunottamatta oon ajanut niillä vuosia, useita kesiä mennyt ilman rengasrikkoja, ja pari kestää hyvin meikäläisen kesän ajot, nyt mittarissa 3300. Tuubikokeilu kyllä kiinnostaisi... aikaisemminhan tuubit vaati tuhraamista liiman kanssa, mahtaako edelleen olla sama homma edessä? Onko vanteille mitään vaatimuksia, jos meinaa tuubeja käyttää?

Comment

Mä oon vaan teipannut. Varatuubiin sivelen sen verran liimaa, että pysyy sitten vanteella, jos joutuu käyttämään. http://www.tufo.com/accessories-2/

Rensselit kulkee kätevästi paketissa satulan takana. Pumppu, jossa C02 täyttövehje, 2x co2 patruuna ja varatuubi. Lisäksi yks rengasmuovi, jolla saa kaivettua hajonneen tuubin pois vanteelta. (kuva liitteenä) Teipattu rengas on todella kovaa kiinni vanteessa. Kun sen saa alulle, niin kyllä se sitten siitä lähtee. Liimalla en jaksa liisteröidä.

Mä uskaltaisin väittää, että GP4000s ja GP renkaan välillä ei kyllä ole minkäänlaista havaittavaa eroa rullaavuudessa. Itse en ainakaan ole huomannut. Noi rullaavuusjutut on muutenkin aika subjektiivisia juttuja. Hyvin ja vähän huonommin rullaavan ero wateissa tarkasteltuna on lähestulkoon mitätön. Silti, hifistely kuuluu kyllä lajiin ja sillä voi puolustella minkä tahansa hankinnan, eikä se oo suinkaan väärin :D
                      Attached Files

Comment

• Hifistelystä puheenollen, minkälaisia lamppuja porukalla on pyörissään?
                        Oon koittanu etsiä tuohon pyörään nyt lamppua, mutta ei meinaa löytyä mieleistä.
                        Lähinnä koittanu etsiä näitä kiinanledejä mitkä on erillisellä akulla. Kertokaas kokemuksia ja suosituksia lampuista.

Comment

• Kylällä ja pyöräteillä ajeluun hommasin viime talvena tämän. http://www.bike-discount.de/en/buy/b...6439/wg_id-803

Muuten hyvä, mutta kiinnike lampun puolelta meni rikki kaatuessa. Akkua riittää hyvin ja pienemmälläkin valoteholla pärjää hyvin.

Comment

• http://m.motonet.fi/fi/tuote/381588/...sin-500-Lumen-

Tällä vedin viime talven ja olen ollut tyytyväinen. Hyvä valoteho ja kompaktin kokoinen. Puoliteho riittää taajamassa vallan mainiosti ja pimeässä metsässä täysitehollanpärjää hyvin. Ainoa miinus on erillinen akku, mutta tämä taitaa olla kaikkien kunnon valotehon omaavien lamppujen ongelma.

Comment

• Mulla oli kriteerinä se, että akun pitää olla valaisimessa itsessään. Otan lampun aina taskuun kun jätän pyörän kylille parkkiin ja silloin säätämiseen ei saa mennä kauaa.

Comment

• Mulla on käytössä ledlenserin perus kuminen pyöräteline + maglite XL100. Yksinkertaista ja kestävää. Valo teho riittää taajamassa ja pimeässä metsässäkin pärjää kyllä. Pattereiden kesto ok tasoa. Lamppu on kestänyt viskely yllättävän hyvin - valmistaja lupaa metristä lennätystä. Lamppu kulkee mukana takin taskussa näppärästi, jos sitä auton kanssakin tarvitsee. Aivan varmasti löytyy parempia lamppuja pyöräily käyttöön, mutta tuo on ollut toimiva jokapaikan höylä.

Comment

Fenix BT10 on pelanut hyvin itsellä.

http://www.fenixgear.com/fenix-bt10-nw.html

Comment

• Pohjois-espoo (y) aina vailla porukkaa, ei sitä yksin koko ajan viitti :D
                                    Ei mitään hirveetä sporttia kyl tulee siitä, keskinopeudet yleensä 20kmh maissa...

Comment

• Onko jollain kokemuksia tälläisestä Fenix BC30R valaisimesta.
                                      Maastopyörään valoa hankkimassa.

Comment

• Fenix on kehuttu valo ja monet sitä käyttää. Itse tosin hain https://www.xxl.fi/magicshine-ms-616...114079_1_style tämän ja kyllä näkee. Langaton kaukosäädin toimii kuin ajatus ja saa hyvin asennettua peukalon viereen. Mukana 2kpl akkuja. Ainoa miinus tulee lampun kiinnityksestä tankoon, on kumilenkillä kiinni. Juurakossa/kivikossa ei ole valo tärissy, mutta sitä päivää odotellessa että menee rikki kun sitä koko ajan ottaa tangosta irti ja kiinnittää (kumilenkki menee varmaan poikki jossakin kohtaa)

Comment

• BC30 löytyy, samoin BT20. BC30 mallissa hieman jopa kellertävä valo, BT20 selvästi valkoisempi josta itse pidän metsässä.

Hyviä valoja molemmat, BC30 suht leveä valokeila niin valoteho tuntuu hieman hukkuvan johonkin.

Fillarifoorumilla on valoihin liittyen paljon lisää http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?20366

Comment

• Hep! Yksi lisää ilmoittautuu. Vaikka on kyllä jääneet ajot ihan hävettävän minimiin tänä vuonna.. Paremman puoliskon kanssa ollaan maasto- tai ihan vaan polkulenkeille pyörähdetty silloin tällöin ytimen itäpuolelta.
                                            Attached Files

Comment

• Laitetaas omastaki pyörästä kuva, vaikkei tätä voi oikeen harrastukseksi sanoa, enempikin satunnaista soheltamista.

Talvea varten ostin DX:stä pyörään valon joka toimii tarpeenvaatiessa myös otsavalaisimena. Tuossa on enemmän valotehoa mitä suomesta ostetussa "hirvenjalassa" jossa pitäisi olla 1600lm. valokin on kirkkaamman valkoinen, jospa se näin pimeänä syksyiltana vain tuntui?
                                              Attached Files

Comment

• Moi
                                                Itse en pyöräile kovinkaan paljon, mutta liikun kevyenliikenteen väylillä koirien kanssa ja yksi pieni pyyntö olisi teille pyöräilijöille , käyttäkää sitä merkinantovälinettä kun lähestytte takaapäin koirankusettajia . Näin toimien jää hetki aikaa varautua ohitus tilanteeseen.

Comment

• Kellon käyttö tuntuu saavan 90% jalankulkijoissa aikaan saman reaktion, kuin autolla torven soittaminen kanssa-autoilijassa :(

Silti pyrin käyttämään kelloa ns pro-aktiivisesti, eli kilautan jos kävellään samalla puolella minun kanssa selkä minuun päin. Jalankulkijahan saa nykyään kulkea kummassa reunassa tahansa kumpaan tahansa suuntaan yhteisväylällä.

Comment

• Itse en pahemmin pyöräile enkä ulkoiluta koria, mutta täällä päin ainakin on huomannut kävellessä, että koiran ulkoiluttajilla on aika harvoin tiedossa missä päin se oma koira menee, kun naama on kiinni luurin näytössä ja yleensä napit vielä korvilla. Kun sitten pyöräilijä suhahtaa ohi siltä puolen mistä pääsee niin yleensä tulee käsi merkkiä ulkoiluttajalta.

Tämä vain huomiona täällä isolla kirkolla, enkä siis todellakaan syyllistä kaikkia koira ihmisiä tässä, joten ei herneitä :)

Comment

• Itse jätin aika kauan sitten kellon pois työmatkapyörästä kun sen käytöstä tuntui syntyvän enempi haittaa ja vaaratilanteita kuin hyötyä. Aika usein ihmiset kuullessaan kellon hyppäävät arvaamattomasti (50/50) jompaan kumpaan suuntaan ja sitten toisinaan vielä hermostuvat. En toisaalta ihmettele, jos liikenteessä säikähtää niin jotenkinhan se usein purkautuu ja tuollaisessa tilanteessa varmaan hermojen menettämisenä helposti.

Ongelma on mielestäni kaupunkiliikenteessä että usein tilanteet tulee niin nopeasti, että kellolla ei pääse tarpeeksi etäältä ilmoittelemaan itsestään. Eli siis silloin jos vastaantulija tai samaan suuntaan menijä on jotenkin keskellä kaistaa tai liikkuu jotenkin epämääräisesti. Ja kauempaa ei välttämättä äänimerkki aina edes erotu muiden äänien joukosta. Oma ratkaisu on ollut että hiljennän reilusti tilanteen vaatimalla tavalla ja kierrän riittävän kaukaa. Vaikka kävelyvauhdiksi jos koirasta jalankulkijaan esimerkiksi kulkee ansanaru poikki väylän. Moikkaan vielä toisinaan ystävällisesti jos vastapuoli väistää. Ei ole muistaakseni ollut koskaan niin kiire ettei ehtisi näin tehdä jos on tarve.

Kellon äänen tarkoitus on tietysti erottua muista äänistä, mutta onhan se sellainen "hälytysääni" että läheltä selän takaa kuultuna pistää varpaisilleen. Joku havaintopsykologi varmaan kertoisi seikkaperäisesti miksi näin käy. Sellaisen jännän jutun olen huomannut, että jos keskellä väylää kulkevaa jalankulkijaa lähestyessä "naksuttelen" jarrukahvoja, kun niistä lähtee sellainen kopsaus kun kahvan päästää nopeasti irti, niin se ei mitään säikähdysreaktioita yleensä aiheuta. Ihminen vaan kiinnittää huomion siihen että joku sieltä takaa on tulossa. Ehkä pitäisi alkaa jossain vaiheessa suunnitella sellaista omaa äänimerkinantolaitetta, joka kiinnittää huomion, mutta ei säikäytä. Minkähänlaisia hyväksyntöjä vaatisi, että saisi myydä?

Comment

• Noista valoista vielä. Jotakuinkin tuollainen tuli tilattua jokunen vuosi sitten myös dealextremesta ja kyllähän sillä näkee myös pitkälle. Noita pidempiä voi käyttää myös tavalliseen tapaan taskulamppuina. Varmaan vastaavia tuikkuja löytyy valikoimasta nytkin. Pyörän sarviin kiinnike, laturi ja li-ion akut tarvii tietysti tilata myös. Paremmin käy tosin työmatkapyöräilyyn, maastossa ei välttämättä pysy tuollainen varrellinen niin hyvin paikoillaan.

Comment

Mun mielestä isoimpia ongelmia on jalankulkijoiden vapaus liikkua miten sattuu kevyenliikenteen väylillä. Ei niitä touhuja pysty ennakoimaan mitenkään. Sitten kun siihen lisätään vielä pari koiraa suloisesti hihnat ristissä niin, että koko pyörätie tulee käytettyä, saattaa joskus vähän v*tuttaa. Olis kiva, jos jalkaisin kulkevat noudattaisivat pääperiaatteena samaa logiikkaa, mikä maantienlaidassakin pätee. Tästä syystä en itse juuri viitsi edes pyöräillä töihin. Turhan riskialtista touhua. Vetelen mielummin rauhassa maanteiden laitoja. Kaipa loppujen lopuksi parasta olisi, kun kukaan ei ajattelemattomuuttaan liikkuisi tuolla niin kuin ei muita olisikaan. Koitanulkoiluttaja pitäisi koiran yhdessä reunassa kelviä ja pyöräilijä ottaisi vähän elukoitakin huomioon. Parhaita on kyllä nää eukot, jotka lähtevät sosiaaliseeraamaan tuonne väylille kaksistaan kahden koiran kanssa. Siinä ei paljon muita huomioida ja koko jalkakäytävä tulee varmasti käytettyä. Tuossa kun vielä kilikelloa kilkkuttelisit flexien sotkeutuessa yhteen, pääsisit hengestäsi, jos jäisit paikalle seuraamaan tuon teatterin loppuun asti.

Edit:
                                                          Ei tarvii kilikelloja kun on hiilarikiekot ja vähän lasittuneet jarrupalat kaverina. Jarrujen mekkala on niin kamalaa, että kaikki juoksee pois alta :D
                                                          Viimeksi muokannut JM; 25.10.2015, 22:46.

Comment

• Pyörällähän sitä tulee työmatkat kuljettua, eli kaipa sitä voi vielä harrastamiseksi sanoa! Toki maastossa tulee myös jonkun verran käytyä mutta nykyään vähemmän kun juuri myin täysjouston pois. Tuossapa jonkunlainen kuva nykyisestä kulkineesta.
                                                            Attached Files
                                                            Viimeksi muokannut Driv3r; 18.3.2016, 14:22.

Comment

• Tässä odotellaan innolla pyöräilykelien alkamista. Mulle pyöräilykeli nykyään tarkoittaa sellaista selvästi plussalla olevaa lämpötilaa (10+ astetta) ja kuivaa keliä. Hetken jo näytti, että ne ajat olisivat nyt käsillä, mutta hieman tuli takapakkia.

Kauden alkamista odotellessa on tullut hankittua uudet kiekot, parit takit ja kengät... siellä ne nyt huutaa käytön perään kaapissa.

Comment

Working...
                                                              X