Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajatuksia autokaupasta, epäonninen autonostaja kertoo.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Tuota tuota...

    Jos sitä autokauppaa rupeaa tekemään niin eikös nämä riskit pitäs silloin olla tiedossa? Eikös toi ole jollain tapaa verrattavissa esim. osakekauppaan? Joskus tulee kylmää kyytiä ja joskus taas rahaa tulee ikkunoista ja ovista?
    Ja kuka h*elvetti käskee olla autokauppias jos se on niin perseestä ja aliarvostettua hommaa? Nyt itketään jossain kanahäkissä vanhassa parakissa kun kukaan ei arvosta ja kaikki autot on p*skoja, tappiota tulee, vaimo jätti, hampaat hajoaa suuhun ja pukamatkin vaivaa.
    Ajaisivat v*ttu vaikka taksia tai istuisivat Siwan kassalla myymässä kaljaa?
    Tai myisivät kaikki autot maininnalla "myydään korjattavaksi".
    Eiköhän tästäkin ketjusta selviä varsin hyvin se toimintamalli mitä valitettavan suuriosa autokauppiaista harrastaa, ja samalla itketään kun autokauppiaita ei arvosteta.

    Comment


      #92
      Alkuperäinen kirjoittaja dr_ink Näytä viesti
      Tuota tuota...

      Jos sitä autokauppaa rupeaa tekemään niin eikös nämä riskit pitäs silloin olla tiedossa? Eikös toi ole jollain tapaa verrattavissa esim. osakekauppaan? Joskus tulee kylmää kyytiä ja joskus taas rahaa tulee ikkunoista ja ovista?
      Ja kuka h*elvetti käskee olla autokauppias jos se on niin perseestä ja aliarvostettua hommaa? Nyt itketään jossain kanahäkissä vanhassa parakissa kun kukaan ei arvosta ja kaikki autot on p*skoja, tappiota tulee, vaimo jätti, hampaat hajoaa suuhun ja pukamatkin vaivaa.
      Ajaisivat v*ttu vaikka taksia tai istuisivat Siwan kassalla myymässä kaljaa?
      Tai myisivät kaikki autot maininnalla "myydään korjattavaksi".
      Eiköhän tästäkin ketjusta selviä varsin hyvin se toimintamalli mitä valitettavan suuriosa autokauppiaista harrastaa, ja samalla itketään kun autokauppiaita ei arvosteta.
      Mä en kyllä käyttäisi sanaa "suurinosa".
      Paljon olen marmorilla korjannut liikkeiden piikkiin autoja, samoin tänä päivänä, joten mulla on kyllä erilainen kuva autoliikkeistä, kaikesta huolimatta.
      Toki on sekin totta, että mahtuu joukkoon mätää. Mutta kuka käskee ostamaan auton jostain häkistä, teollisuusalueen vikasta nurkasta, ilman huoltohistoriaa saatikka että omaisi ymmärrystä autoista. Yhtä fiksua kuin ostaa auto Saksasta maahanmuuttajan pitämästä häkistä, samoilla spekseillä.
      Tiedän että aiheen aloittajan kaverin auto ei ole tällainen, tiedän myös liikkeen josta auto ostettu ja jossa sitä korjataan. Tähän en voi sanoa kuin että pa*kaa onnea joka suhteessa. Nämä tuntuu olevan niitä hetkiä, joissa autoliikkeiden mainetta koetellaan.

      Edit: Liike haluaa minimoida omat tappiot ja asiakas haluaa maksimoida oman hyödyn. Myyjä ei tahdo korjata käytettyä uudeksi asiakkaalle ja asiakas taas vaatii saada uutta, vaikka on ostanut käytettyä.
      Tätähän se on, käytetyn tavaran myynti.

      Comment


      • #93
        AudiCenterillä homma on toiminut moitteetta, siihen miksi auto ei kuitenkaan vielä ole tullut kuntoon en ota kantaa, varmasti tulee kuntoon.
        AudiCenterin toimintaa tässä ei ole ollut eikä ole tarkoitus kyseenalaistaa.
        Itsekin olen Audicenterin (huollon ja varaosien) toimintaan ollut pääasiassa tyytyväinen, erästä toisessa ketjussa mainitsemaan naurettavaa hommaa lukuunottamatta.

        Sen sijaan toisen kaverin tapauksessa Autokeskuksen toiminta on ollut täysin käsittämätöntä. (Palautat sen auton, me hyvitetään siitä 2000eur vähemmän mitä maksoit kun sillä on kuitenkin ajettu jo 1000km ja siihen on kaljujen kumien tilalle ostettu uudet ja ilmastointi on korjautettu. Sit ostat meiltä ton toisen auton ja maksat 2000eur lisää. jne jne...)

        Ja kyllähän tämänkin Ässän kanssa asiat lopulta näyttävät hoituvan, joskin mitä ilmeisimmin kaikki olisivat pääseet helpommalla jos kyseisen liikkeen jälkimarkkinointi olisi toiminut alusta asti joutuisasti ja ilman turhanpäiväistä selittelyä ja suoranaista kusettamista.

        Suurinosa, se on oma näkemykseni jota kukaan ei toistaiseksi ole onnistunut korjaamaan.

        Comment


          #94
          Nyt Jere on asian ytimessä tuossa viimeisessä kappaleessaan. Tämän, asiakkaan eräällä tapaa ahneuden, voisi rinnastaa vakuutuskorvaukseen kun auto on solmussa petäjän ympärillä. Asiakas tietenkin haluaa saada vakuutusyhtiöltä markkina-arvoa korkeamman hinnan, koska onnettomuudella pitäsi pystyä tienaamaan. Vakuutusyhtiö taas haluaa maksaa keskimääräisen markkina-arvon mukaan, joka olisi tietysti oikeudenmukaisempaa. Tätä on aniharva vakuutuksenottaja valmis myöntämään. Sama pätee näihin autojen korjauksiin kaupanteon jälkeen. Jos autosta hajoaa moottori tai vaihdelaatikko tai mitä hyvänsä joka maksaa rahaa, niin asiakas haluaa uutta moottoria tai muuta osaa tilalle. Näin auto on itseasiassa paljon paremmassa kunnossa kuin ostohetkellä ja asiakas saisi tämän hyödyn ilmaiseksi. Kohtuullista siis olisi, että asiakas maksaisi jotain tästä saavuttamastaan hyödystä, mutta eihän se missään nimessä käy koska minun kuuluu saada uutta osaa vaikka käytettyä olen ostanut.

          Comment


          • #95
            Ymmärrän asian tuonkin puolen, tosin tässä tapauksessa tosin ei kukaan ole toiminut näin. Asiakas on olettanut ostavansa ehjän auton ja tarjoutunut osallistumaan kuluihin mikäli auto korjataan parempaan kuntoon kun sen on voinut olettaa olevan.
            Tässä tapauksessa suurin ongelma on auton myynyt liike ja heidän perseilynsä.
            Vai voiko joku kirkkain silmin väittää, että autoliikkeen toiminta on ollut asiallista ja että toivoisi itse saavansa vastaavaa kohtelua?

            Comment


              #96
              Eipä se ole kai ollut. Omakohtaisia kokemuksia on vain Tampereen Audi Centeristä ja Laakkoselta, molemmissa olen saanut hyvää palvelua "takuuasioissa", vaikka kumpikaan mainituista liikkeistä ei minulle autoa myynyt.

              Comment


                #97
                Ei, en pidä myyjäliikkeen toimintaa mitenkään päin asiallisena.

                Comment


                • #98
                  Dodii, homma rupeaa ratkeamaan.

                  Auto tosiaan oli 24.7-3.8 audicenterillä huollossa.
                  Kaveri ajeli tämän ajan AC:n TopService Autolla veloituksetta.
                  Viime viikolla 1. tai 2. päivä olivat soittaneet ja sanoneet ettei mitään uutta ole selvinnyt, kaikkea on mittailtu, oltu yhteydessä tehtaalle mutta homma ei ole edennyt mihinkään. Lisäksi olivat ilmoittaneet että heiltä on rahkeet loppu ja näyttää siltä että tämä on ensimmäinen auto joka heiltä jää korjaamatta.

                  Tänään (9.8) oli kaveri käynyt myyjäliikkeessä neuvottelemassa ja olivat pääseet yhteisymmärrykseen asian suhteen. Auto vaihdetaan erääseen toiseen saksalaisvalmisteiseen joka toivottavasti vastaa paremmin käsitystä premium-merkistä. Kaveri oli ehdottanut että autoliike hoitaa autoon ulkopuolisen tarjoajan takuun 12kk ajaksi ja heidän yhteydenpitonsa loppuu välittömästi.

                  Eli mikäli jollakulla mieli tekee "Pikkuvikaista" ässää, suosittelen seuraamaan nettiautoa. Sininen avantti saattaa ilmestyä PK-seudulle myyntiin ensiviikon aikana.
                  Vikaa ei tosiaan ole paljoa, 4kpl vetarin suojakumeja, syylari, öljynkulutus max-min noin helsinki-turku välillä sekä tämä servotronic/nopeusmittari/vakkari ongelma jota audicenter labrannut sen 4-5vk.
                  Autossa on uudet takajarrupalat, abs-anturit ja mittaristo joten jotain hyvääkin :)

                  Comment


                    #99
                    Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                    Ihan jo mielenkiinnon vuoksi olisi kiva vilasta, että onko mun arvaus viallisesta hammaskehästä jo ihan oikeesti poissuljettu.
                    Tämä kiinnostaa, edelleen :)

                    Comment


                    • "Audicenter labrannut 4-5 vkoa" = seisonut pihan perällä 4,5vkoa ja 1-2päivää pajalla labrattavana...

                      Comment


                        Joo, oishan tuo ollu kiva vilasta, että oisko mun arvaus osunu oikeaan.

                        Comment


                        • Kyllä se on siellä ihan oikeasti ollut työnalla kokoajan kun on siellä ollut.
                          Hammaskehäviat on AC:n kertoman mukaan suljettu pois, tiedä häntä.

                          Comment


                          • Audicenterin "kertomus" aiheesta CLICK CLICK

                            Comment


                              Onhan tossa aika hyvin hommia tehty, jotain jäänyt kuitenkin huomaamatta.

                              Comment


                              • Jotain on voinut jäädä huomaamatta, en epäile eikä itsellä äkkiseltään tule mitään mieleen. Aki olisi saattanut auton saada kuntoon, se kortti jäi kääntämättä.
                                Audicenter, joka kai tässä tapauksessa on maahantuojan käsitys ammattitaitoisimmasta paikasta mitä tulee Olympia Ifan huoltoon, on nyt suorittanut toimenpiteensä ja lopputulos on selvillä.
                                Se, millaisen mielikuvan kukakin haluaa tämän perusteella kyseisen lasipalatsin edustamasta merkistä, jälkimarkkinoinnista ja toiminnasta itselleen luoda on jokaisen oma asia. Omasta mielestäni jos auto viedään tuollaiseen paikkaan ja sitä ei siellä saada kuntoon noin monen viikon aikana on erikoista ja kertoo kenties jotain "ammattitaitoisista ja jatkuvasti koulutettavista asentajista".
                                Ja se, että audicenter ei saa autoa kuntoon ei saa olla syy siihen että sitä aletaan huollattamaan harrastajilla, vaikka harrastajilla se parempi ammattitaito tuntuu olevan.

                                Oma uskoni konsernia kohtaan on horjahdellut jo ennen tätä, tämän aikana ja vielä tämän jälkeenkin. Ilmeisesti nämä uudehkot tuotteet vaan eivät ole kilpailun kiristyessä enään niin laadukkaita mitä ovat (vai ovatko) joskus olleet?

                                Comment


                                • Valitettavasti alkaa olemaan vallitseva trendi kaikilla merkeillä.Uudemmat autot ovat niin täynnä hi-techiä että ongelmakohtia paljon samoin kun häiriö/vikakohteita.

                                  Onhan se pitkään ollut jo tiedossa että harrastajat jotka panostavat harrasteeseen osaavat monesti sellaisia asioita mitä uudet koulutetut asentajat eivät ole ikinä tehneet. Itse en ole ammattilainen mitä tulee Esim:Audeihin varsinkaan uusiin mutta vanhoissakin on oppimista :)

                                  Nykypvänä on vaan että yhden anturin/komponentin aiheuttama vikakoodi voi olla todella monitahoinen esim radio ei toimi sumuvalo ei toimi yhtälöllä.

                                  Ja tottahan se on että jos kaikki nykypvänä myytävät autot toimisivat lähes ajoa haittaamattomasti 20-30 vuotta niin eihän se olisi enää kannattavaa businesta.

                                  Aikoinaan volvon 200-sarjan suunnitellut insinööri myönsi että autosta tuli liian hyvä bisneksen takia mutta omistajallehan se on vaan boonusta.

                                  Comment


                                    Tästä tarinasta jää jäljelle kysymys "Mitä varten meillä on Merkkiliikeet?"

                                    Itseäni hieman kummastuttaa ettei merkkari osaa korjata "omaa autoaan" kun kuitenkin jaksavat vuodesta toiseen rummuttaa sitä miten He ovat se "Ainoa ja oikea" jossa auto tulee huoltaa ja korjata.

                                    Comment


                                      Merkkari on isojen kulujen liike. Ei sitä lasipalatsia marmoripöydillä ihan ilmaiseksi ylläpidetä ;)

                                      Myös huoltoa pyöritetään halvimmalla mahdollisella, eli nuorilla juuri ja juuri ammattikoulusta läpi päässeillä jampoilla pääasiassa... Ne joilla polla huoltopuolella loistaa perustavat viimeistään 10v päästä oman pajan :P

                                      Comment


                                      • Kröhöm..
                                        Tiedä vaikka olis ajan kanssa parantunut?
                                        Viimeksi muokannut dr_ink; 12.12.2012, 21:31.

                                        Comment


                                        • Nyt ois espoossa helmi vaihdokki tarjolla click click

                                          Hakusanoiksi: IJE270 IJE-270
                                          Viimeksi muokannut dr_ink; 8.4.2013, 21:46.

                                          Comment


                                          • Autokauppiaat on suurimpia kusettajia tässä maassa.
                                            Viimeksi muokannut Meto; 10.4.2013, 12:37.

                                            Comment


                                              50/60, tiedän/tunnen useamman ihmisen joka on laittanut autonsa vaihtoon sen takia että autossa ilmeni vika X eikä haluttu korjata. Ja auto viety autoliikkeeseen/pienemmälle jobbarille joka ei sitten ole huomannut alkavaa vikaa sisään ottaessaan sen.

                                              Ja sitten kun Matti Meikäläinen ostaa auton ajaa sillä 500km ja osa laukeaa niin ei se kauppiaan vika suoranaisesti ole.

                                              Comment


                                              • Samaa mieltä Mikon kanssa. Joku ne romut sinne liikkeeseen vie. Toiseksi, aika monen vian, joista myöhemmin rutkutetaan, olisi voinut todeta tutustumalla kaupan kohteeseen kunnolla. Monelle tutulle olen sanonut, että miksi ette pyydä apua JO siinä vaiheessa, kun olette autoa ostamassa. - Myöhäistä se silloin on, kun on nimet jo paperissa. Kommenttini ei osoittele tämän ketjun tapauksiin, vaan omakohtaisiin kokemuksiini.

                                                Mitä muuten Mikko arviolta maksaisi jonkun 2000->, esim. Audin tarkistus, että kaikki on päällisin puolin kunnossa (100-150e+?). Siis vikakoodit, koeajo ja sellainen vähän katsastustarkistusta laajempi läpikäynti. Ihan vain mielenkiinnosta kysyn. Monta autokauppakinaa olisi vähemmän, jos merkistä perillä oleva ihminen olisi katsellut auton läpi ja tehnyt kunnon koeajon.

                                                Ainakin ne tapaukset, joihin itse olen joutunut osallistumaan, niin melkein kaikki viat olisi ollut havaittavissa ostotilanteessa, jos kaupan kohde olisi tarkistettu kunnolla.

                                                Comment


                                                • Tuon takia kannattaa melkein auto käyttää autotohtorilla eli ns. katsastuksessa, jossa katsastusmies syynää auton vielä jopa tarkemmin, kuin itse vuosittaisessa katsatuksessa. (jos siis on käytettyä autoa ostamassa) Itse kun auton ostin ja käytin tuollaisessa tarkastuksessa, niin oisikohan se jonkun 80e tms. maksanut. Näin ei myöskään tullut mitään "yllätysvikoja" esille.

                                                  Comment


                                                  • Tekikö autotohtori kuinka pitkän koeajon?

                                                    Comment


                                                      Autotohtori on ihan tuota varten olemassa, joten jos haluaa tietoa auton kunnosta niin sinne.

                                                      Tuulilasin juttujen perusteella tekevät jonkinmoisen lenkin, eli ei ainoastaan ajeta konttorin pihassa lenkkiä.

                                                      Mun mielestä tuo 89€ hinta on erittäin hyvä hinta siitä että käydään auto pikku tarkasti läpi. Ja kun tuo sisältää jarru dynon ja päästöt myös.

                                                      http://www.autotohtori.fi/

                                                      Comment


                                                      • Jep! Autotohtori kävi heittämässä pientä lenkkiä: kiihdytteli, jarrutteli ja testaili ohjattavuutta yms. Jarrut testattiin, päästöt, auton pohja katsottiin, niveliä, tukivarsia, konepellin alle jne. Varsin laaja on tuo tutkimus tai ainakin itselläni oli.

                                                        Sen jälkeen kun autotohtori oli auton tarkastanut, kertoi hän oman mielipiteensä autosta, viat mitkä löysi jne.

                                                        Kaiken kaikkiaan taisi tuo kokonaisuus kestää 30-45min.

                                                        Voin suositella kyllä kaikille, jotka ovat käytettyä autoa ostamassa, että kannattaa käyttää auto tuollaisessa paikassa ennen ostoa. Ellei sitten tosiaan tiedä tarkalleen mitä on ostamassa.

                                                        Comment


                                                        • Rohkenempa väittää että tässä tapauksessa öljynkulutus ja tuo vakkari/ohjaustehostin/nopeusmittari ongelma ei olisi tullut esille autotohtorilla.
                                                          Ei se autotohtori katso öljyntasoa aja 200km ja tarkasta sitä uudelleen, eikä varmasti 90% meistä muistakaan auton ostajista, eiks nii?
                                                          Myöskään tuo toinen mainituista, isommista vioista ei ollut koeajolla tullut esille koska oli alkuun vaan satunnaista, mutta kuitenkin olemassa, vasta myöhemmässä vaiheessa jatkuvaa.
                                                          Se on toki totta että monelle pertti perusautoilijalle tuo autotohtori on varmasti oikea paikka. Siinä kohtaa kun ei erota kolisevaa alapalloa tyhjästä bensatankista tai rikkinäistä tuulilasia tyhjästä renkaasta tuo autotohtori varmasti puolustaa paikkansa. Jo toki monessa muussakin asiassa, totuus kuitenkin on se ettei niitä kaikki piileviä vikoja löydä autotohtori tai autokirurgikaan siinä "35-40min" ajassa josta jo varmaan kolmannes menee paperitöihin ja auton etsimiseen parkkipaikalta.

                                                          Ja mitä tulee siihen että "ei ole suoranaisesti autokauppiaan vika".
                                                          Ei, ei todellakaan. Mutta kuten olen aiemminkin sanonut, jos sä ryhdyt käytettyjenautojen kauppiaaksi sun on tiedostettava ne riskit joilla sä sitä peliä pelaat. Samoin sähkömiehen on tiedostettava se tosiasia että joskus saattaa tulla sormille, tai palomiehen tiedostettava se asia että se oma henkikulta voi olla joskus oikeasti vaarassa, neurokirurgin tiedostettava että se potilas voi ihan aikuisten oikeesti kuolla siihen leikkaukseen.

                                                          Vielä kerran, jos se käytettyjenautojen kauppa on niin paskaa ku nää jobbarit antaa ymmärtää niin ryhtykää ajamaan taksia, bussia, menkää katusoittajiksi tai vaikka vittu lossivahdeiksi. Mikä helvetti siinä on niin vaikeeta myöntää omat vastuunsa siinä kohtaa kun kaikki ei menekään käsikirjoituksen mukaan?!? Siinä kohtaa kun katetta lasketaan niin todellakin otetaan huomioon kaikki mahdollinen, mutta siinä kohtaa kun jotain tapahtuu niin meneekin niin perkeleen huonosti ja lässyn lää.

                                                          Olen itse omassa työssäni, oman inhimillisen virheeni vuoksi tuhonnut noin 12keur arvoisen neuvotteluhuoneen pöydän, en mä siinä kohtaa sanonut asiakkaalle että valitettavasti tää on nyt vähän tällästä, se pöytä nyt oli siinä ja näin kävi mä en nyt koe olevani tästä vastuussa kun mä en kuitenkaan sitä pöytää tohon laittanut....
                                                          Mä sanoin rehellisesti mitä tapahtui ja asia eteni erittäin hyvässä hengessä alusta loppuun, ja edelleen tämä sama asiakas tilaa palvelua ja joka kerta vieläpä erikseen toivoo minut paikan päälle.
                                                          Viimeksi muokannut dr_ink; 10.4.2013, 21:42.

                                                          Comment


                                                            Ei juu koske alkuperäistä aihetta tuo autotohtori, mutta noin niin kuin yleisesti ottaen pentti perustallaajalle tuo on hyvä palvelu.

                                                            Ja tietysti tuollaiset piiloviat (järjetön öljyn kulutus yms) jotka näkyy vasta muutaman sadan kilsan jälken, ei tietenkään tuollaisessa syynissä löydy.

                                                            Alkuperäinen kirjoittaja dr_ink
                                                            Vielä kerran, jos se käytettyjenautojen kauppa on niin paskaa ku nää jobbarit antaa ymmärtää niin ryhtykää ajamaan taksia, bussia, menkää katusoittajiksi tai vaikka vittu lossivahdeiksi. Mikä helvetti siinä on niin vaikeeta myöntää omat vastuunsa siinä kohtaa kun kaikki ei menekään käsikirjoituksen mukaan?!? Siinä kohtaa kun katetta lasketaan niin todellakin otetaan huomioon kaikki mahdollinen, mutta siinä kohtaa kun jotain tapahtuu niin meneekin niin perkeleen huonosti ja lässyn lää.
                                                            Tuosta tulee mieleen se ettei jobbarin elämä ole helppoa.
                                                            Tänään käy asiakas ostamassa auton X ja sitten sitä korjaillaan XX summalla takuun nimissä. Ensi vuonna samainen asiakas tulee vaihtamaan autoa ja rupee aukomaan päätänsä kun autosta ei hyvitetä markkina hintaa vaan voittoa yritetään ottaa 1000-2000€

                                                            Ja ei ollu dr-inkille suoraan tarkoitettu vaan yleisesti ottaen tuo homma.
                                                            Viimeksi muokannut Metsässä; 10.4.2013, 21:59.

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja dr_ink Näytä viesti
                                                              Rohkenempa väittää että tässä tapauksessa öljynkulutus ja tuo vakkari/ohjaustehostin/nopeusmittari ongelma ei olisi tullut esille autotohtorilla.
                                                              Minä tuossa aiemmin jo mainitsin, että omakohtaisista kokemuksista kirjoitin ja siitä se autotohtori-juttu lähti liikkeelle. Ei liittynyt tässä ketjussa aiheena oleviin autoyksilöihin.

                                                              Öljynkulutukseen kuitenkin lisäisin sen verran (öljyä), että vaikka öljynkulutusta ei voi tohtori helposti todeta, niin kyllä sen voi jossain määrin arvata, jos kyseessä on Audin kahdeksan sylinterinen V-kone. Ikävä kyllä. Siksi tuosta merkin tuntevasta auton tarkistajasta mainitsin aiemmin, kun sellainen osaisi kertoa merkin tyyppiviat ja ominaisuudet paremmin kuin jokin monimerkki-tohtori.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X