Tarinaa siitä kuinka täysin tuulesta temmattu on ajatus autokauppiaitten epärehellisyydestä ja siitä,
kuinka 95% pilaa sen, autokauppias matematiikalla jäljelle jäävän 9%:n maineen.
Itse en ole tapahtumaketjussa kumpanakaan osapuolena, esiinnyn tarinassa pienessä sivuosassa. Tarina kerrotaan kaverini suulla ja se tulee jatkumaan, hyvässä tai pahassa.
Tarina alkoi siitä kun vaihdoin autoa Pääkaupunkiseudulla toimivassa XXXXXXXXXX oy:ssä 21.1.2012
Vaihdossa mennyt ajoneuvo oli vuosimallia 2008 oleva, noin 100tkm ajettu, pieni ja näppärä, kansanauton maineessa oleva GTI. Vaihdossa tullut ajoneuvo oli vuosimallia 2003, noin 148tkm ajettu Audi.
Välirahaa jouduin maksamaan ~13 000euroa, joka ei sillä hetkellä tuntunut pahalta.
Koeajoin auton enkä huomannut siinä muuta normaalista kulumasta ja käytöstä poikkeavaa kun toisen takavalon joka oli kostea sisältä.
Reklamoin asiasta se luvattiin korjata.
Auton myynti-ilmoituksessa autossa mainittiin olevan mm. sadetunnistin jota autosta ei sitten kuitenkaan löytynyt kun sitä myöhemmin tarkasteltiin.
Käsittääkseni autokauppias ei voi olettaa ns. "tavan tallaajan" ,kauppiksen kesken jättäneen ict-alalla työskentelevän osaavan silmällä ja selkeällä
säällä huomaavan tuota puutetta. Ja toisaalta, tässä kohtaa luottamus autokauppiaaseen on vielä edes siedettävällä tasolla.
Tämä nyt toistaiseksi on vielä huolista pienin.
Poloon jäi vahvistin ja soitin paikoilleen kun ei ollut sillä reissulla työkaluja mukana, sovittiin että tulen maanantaina hakemaan ne.
Menin maanantaina hakemaan soitinta ja vahvistinta niin soitin oli vielä paikoillaan ja vahvistinta ei ollut enää talossa.
Myyjä joka Audin minulle myi, oli tullut kipeäksi eikä ollut paikalla.
Myyjä ei ollut kertonut muille työntekijöille, että tulen noutamaan soittimen ja vahvistimen, vaan muut olettivat niiden kuuluvan kauppaan.
Lupasivat irroittaa soittimen. Vahvistin oli kuulemma annettu liikkeessä korjaajana työskentelevän henkilön putkimies kaverille, lupasivat hoitaa sen takaisin.
Audissa alusta asti temppuilleen, ajonopeuden mukaan säätyvän ohjaustehostimen (jäljempänä Servotronic) ongelmat alkoivat tuntumaan satunaisen sijaan jatkuvilta,
reklamoin myyjäliikettä Tammi-Helmikuun vaihteessa. Vastaus oli, että tutkitaan asiaa.
Helmikuun toisella viikolla kävin hakemassa soittimeni, kyselin samalla renkaista ja vahvistimesta, Automyyjän, tuon rehellisyyden perikuvan ja
aliarvostetun ammatin edustajan, sen hetkisten tarinoiden perusteella renkaat ja vanteet ovat Lohjalla varastossa.
Valitettavasti tuon mystisen Lohjan varaston oven eteen oli satanut niin paljon lunta, ettei sitä saanut toistaiseksi auki. Hieman tämän jälkeen
vein auton heidän pajalle, että "korjaavat" sen vasemman takavalon.
Vika korjattiin mallikkaasti ja todella ammattimaisesti sikaflexillä tai vastaavalla mustalla, ammattilaisten suosimalla massalla.
Nyt on komea takavalo kuskinpuolella.
Helmikuun aikana soittelin heille muutamia kertoja viikossa kysyäkseni vahvistinta ja renkaita, aina sama vastaus, renkaat varastossa ja vahvistin tulossa.
Ohjaustehostin ongelmalle ei oltu vielä tässä vaiheessa tehty mitään.
Autolla normaalisti ajellessani olin myös pannut merkille, että auto syö aika reilusti öljyä. Reklamoin myyjää asiasta.
Hänen mielestään se oli ihan normaalia kasi koneelle ja jotkut öljyt kuulemma pysyisi paremmin sisällä kuin toiset. Esimerkiksi autoon speksatun Castrolin kulutus
1l/200km lienee ainoastaan sitten öljylaadusta johtuvaa?
Helmikuun loppupuolella myyjä soitti ja ilmoitti että 1 vanne olisi heillä siellä ja pyysi tulla katsomaan vannetta.
Liikkeessä todellaki oli yksi vanne ilman rengasta mutta, ei loppuja kolmea eikä yhtään rengasta.
Tiedustelin automyyjältä, että missäs loput vanteet ja renkaat ovat niin vastaus oli taas, että lohjan varastossa eikä sinne pääse vielä ku on niin paljon lunta.
Maaliskuun alkupuolella soittivat liikkeestä, että vahvistin on nyt heillä siellä. Sovittiin, että tulen hakemaan renkaat ja vahvistimen 7. tai 14. päivä maaliskuuta
(en muista kumpi päivä oli, eikä se liene tässä tärkeää).
Sovittuna päivänä menin liikkeeseen ja ihme kyllä vahvistin oli siellä, myyjä ei. Renkaat olikin sitten toinen juttu.
Liikkeessä oli neljä vannetta ja kolme loppuun ajettua rengasta (renkaat vanteissa paikoillaan).
En tietenkään sitten ottanut niitä renkaita ja vanteita koska ensinäkään määrät olivat hieman pielessä ja toisaalta, jos auto luvataan kaksilla renkailla voidaan renkaiden
olettaa olevan tieliikenne lailliset, reklamoin asiasta ja taas he lupasit hoitaa niihin renkaat.
Tässä välissä soittelin renkaista kerran-pari viikossa myyjäliikkeeseen ja kuuntelin meriselityksiä laidasta laitaan.
Kerran kävin paikan päällä ohiajessani ja keskustelin asiasta liikkeenjohtajan kanssa.
Tällöin sain kuulla, että auto oli tullut liikkeeseen yksillä renkailla ja se oli pitänyt myydä yksillä renkailla.
Sehän ei minua varsinaisesti kiinnosta, minulle luvattiin kahdet renkaat ,that´s it.
Huhtikuun alussa huomasin, että auto valuttaa jäähdytysnestettä, ilmoitin heti asiasta liikkeeseen. Taas sama vastaus "pitää tutkia asiaa".
Tutkin itse kaverini avustuksella hieman asiaa ja todettiin syylarin vuotavan alareunasta, tarkkaa paikkaa ei löytynyt.
Viime viikolla alkoi siten jo pikkuhiljaa loppua kärsivällisyys ja hiekan määrä pimpissä ylitti maksimin. Aiemmin olin aina yrittänyt asioida liikkeen ja myyjän kanssa
asiaan kuuluvan asiallisesti, nyt kuitenkin otin huomattavasti tiukemman sävyn puheluissani.
Saatiin sitten sovittua, että vien 25.4 heidän "pajalleen" ja vikoja aletaan selvittämään, näin tapahtui. Liikkeestä ei luonnollisestikaan edes tarjottu laina-autoa
huollon ajaksi, vaan ajelen huollon ajan vuokra-autolla.
Parasta oli, että servotroniciin liittyvien ongelmien suhteen liikkeen johtaja ehdotti "ohi mennen", että; "kolautetaan sitä autoa johonkin ja otetaan vakuutusyhtiön piikkiin uutta osaa."
Itse en tähän missään olosuhteissa suostuisi.
Hommahan menisi hieman kärjistetysti mitä luultavimmin näin.
Auto kolautetaan johonkin, vahinkoilmoitus, auto esim. audicenteriin huoltoon, vaihdellaan osia, yms. sitten todetaan että vika on jossain ohjainlaitteen juotoksessa, takapyörän ABS-anturissa tms., raportti vakuutusyhtiöön, vakuutusyhtiöltä yhteydenotto, lasku, syyte, tuomio.
Olin asiasta yhteydessä kuluttajasuoja asiamieheen. Sain ohjeita ja neuvoja, mm. että en voi olettaa enkä vaatia että auto/viat korjataan uusilla osilla.
Sen sijaan mm. hyvityksistä/hinnan alennuksesta oli puhetta. Pyysi olemaan yhteydessä kun tämä 25.4 sovittu huolto on valmis.
Herra kertoi kirjaavansa tapahtumat ylös. Käsittääkseni kuluttajasuoja/kuluttajariitalautakunta ei voi velvoittaa, vaan heiltä saa ainoastaan suositukset asian hoitamiseksi.
Samalla ko. liike joutuu heidän "mustalle listalle". Se mitä se käytännössä tuollaiselle liikkeelle merkitsee on lumeen kustu viiva.
Mikäli liike todella lopettaa yhteistyön, lienee ainoa vaihtoehto olla käräjäoikeuden puoleen kääntyminen.
Se, mitä tuollainen läpirehellinen autoliike sitten senkään jälkeen tekee, tai onko koko liikettä enään mahdollisen käräjöinnin aikaan olemassakaan, lienee arvoitus.
Löytyykö siinä vaiheessa enään henkilöä kenen pään saisi pölkylle.
Samalla kun vein auton heidän pajalleen, sain vihdoin mukaani 4kpl vanteita. Huomasin välittömästi yhden vanteen olevan hieman "osumaa saanut".
Näytin vannetta kaverilleni, hän totesi samantien, että vanteessa olevat merkinnäy näyttävät vahvasti Järvenpääläisen, vanteita suoristavan liikkeen merkinnöiltä.
Kävin muutaman mutkan kautta samana päivänä pyöräyttämässä vanteet koneessa, vanteet tarkastanut ammattilainen totesi suurinpiirtein seuraavasti;
"Kolme vannetta kieroja ja täysin käyttökelvottomia".
Soittelin iltapäivällä, ennen vanteiden tarkastusta automyyjälle ja kyselin onko autosta selvinnyt mitään. Automyyjän asenne oli vittumainen.
Keskustelin myöhemmin illalla liikkeen johtajan kanssa autosta. Ja kertoi että autooni pitää vaihtaa syylari ja kyseli olenko suostuvainen osallistumaan kustannuksiin.
Ehdotin, että mikäli vika korjataan uusilla osilla, olen mahdollisesti suostuvainen osallistumaan kustannuksiin. Ihan niinkuin kuluttajasuoja-asiamies oli aiemmin
kertonut olevan normaali käytäntö. Ehdotin myös, että he hoitavat minulle uudet renkaat, ja että en tarvitse vanteita kun ne ovat käyttökelvottomia.
Asiaan tyydyttiin toteamaan; "no katsotaan nyt tää kokonaisuus ja mietitään sitten".
Ymmärrän, etten ostanut uutta autoa ja ymmärrän, että käytetyissä autoissa voi piillä yllätyksiä.
Sitä en ymmärrä, että asioita luvataan ja luvataa, yritetään maksattaa vakuutusyhtiöllä, puhutaan ihan täyttä p*skaa jne.
Päivitän tänne tarinaa sitä mukaan kun hommat etenee, mikäli homma näyttää siltä ettei hyvältä, siinä kohtaa voinen jo julkistaa ko.liikkeen nimen ja yhteystiedot.
Toistaiseksi kuitenkin yritän omalta osaltani vielä hoitaa homman herrasmiesmäisesti loppuun saakka.
Se kuinka asiaa jatkossa tulen hoitamaan jää nähtäväksi ja riippuu paljolti siitä miten autoliike jatkossa toimii.
- Käräjät?
- Ilmoitus vakuutusyhtiöille suoranaisesta vakuutuspetokseen yllyttämiseltä?
- Ilmoitus rahoitusyhtiöille siitä kuinka ko. liikkeessä asioita hoidetaan?
Ajatuksia, ehdotuksia?
kuinka 95% pilaa sen, autokauppias matematiikalla jäljelle jäävän 9%:n maineen.
Itse en ole tapahtumaketjussa kumpanakaan osapuolena, esiinnyn tarinassa pienessä sivuosassa. Tarina kerrotaan kaverini suulla ja se tulee jatkumaan, hyvässä tai pahassa.
Tarina alkoi siitä kun vaihdoin autoa Pääkaupunkiseudulla toimivassa XXXXXXXXXX oy:ssä 21.1.2012
Vaihdossa mennyt ajoneuvo oli vuosimallia 2008 oleva, noin 100tkm ajettu, pieni ja näppärä, kansanauton maineessa oleva GTI. Vaihdossa tullut ajoneuvo oli vuosimallia 2003, noin 148tkm ajettu Audi.
Välirahaa jouduin maksamaan ~13 000euroa, joka ei sillä hetkellä tuntunut pahalta.
Koeajoin auton enkä huomannut siinä muuta normaalista kulumasta ja käytöstä poikkeavaa kun toisen takavalon joka oli kostea sisältä.
Reklamoin asiasta se luvattiin korjata.
Auton myynti-ilmoituksessa autossa mainittiin olevan mm. sadetunnistin jota autosta ei sitten kuitenkaan löytynyt kun sitä myöhemmin tarkasteltiin.
Käsittääkseni autokauppias ei voi olettaa ns. "tavan tallaajan" ,kauppiksen kesken jättäneen ict-alalla työskentelevän osaavan silmällä ja selkeällä
säällä huomaavan tuota puutetta. Ja toisaalta, tässä kohtaa luottamus autokauppiaaseen on vielä edes siedettävällä tasolla.
Tämä nyt toistaiseksi on vielä huolista pienin.
Poloon jäi vahvistin ja soitin paikoilleen kun ei ollut sillä reissulla työkaluja mukana, sovittiin että tulen maanantaina hakemaan ne.
Menin maanantaina hakemaan soitinta ja vahvistinta niin soitin oli vielä paikoillaan ja vahvistinta ei ollut enää talossa.
Myyjä joka Audin minulle myi, oli tullut kipeäksi eikä ollut paikalla.
Myyjä ei ollut kertonut muille työntekijöille, että tulen noutamaan soittimen ja vahvistimen, vaan muut olettivat niiden kuuluvan kauppaan.
Lupasivat irroittaa soittimen. Vahvistin oli kuulemma annettu liikkeessä korjaajana työskentelevän henkilön putkimies kaverille, lupasivat hoitaa sen takaisin.
Audissa alusta asti temppuilleen, ajonopeuden mukaan säätyvän ohjaustehostimen (jäljempänä Servotronic) ongelmat alkoivat tuntumaan satunaisen sijaan jatkuvilta,
reklamoin myyjäliikettä Tammi-Helmikuun vaihteessa. Vastaus oli, että tutkitaan asiaa.
Helmikuun toisella viikolla kävin hakemassa soittimeni, kyselin samalla renkaista ja vahvistimesta, Automyyjän, tuon rehellisyyden perikuvan ja
aliarvostetun ammatin edustajan, sen hetkisten tarinoiden perusteella renkaat ja vanteet ovat Lohjalla varastossa.
Valitettavasti tuon mystisen Lohjan varaston oven eteen oli satanut niin paljon lunta, ettei sitä saanut toistaiseksi auki. Hieman tämän jälkeen
vein auton heidän pajalle, että "korjaavat" sen vasemman takavalon.
Vika korjattiin mallikkaasti ja todella ammattimaisesti sikaflexillä tai vastaavalla mustalla, ammattilaisten suosimalla massalla.
Nyt on komea takavalo kuskinpuolella.
Helmikuun aikana soittelin heille muutamia kertoja viikossa kysyäkseni vahvistinta ja renkaita, aina sama vastaus, renkaat varastossa ja vahvistin tulossa.
Ohjaustehostin ongelmalle ei oltu vielä tässä vaiheessa tehty mitään.
Autolla normaalisti ajellessani olin myös pannut merkille, että auto syö aika reilusti öljyä. Reklamoin myyjää asiasta.
Hänen mielestään se oli ihan normaalia kasi koneelle ja jotkut öljyt kuulemma pysyisi paremmin sisällä kuin toiset. Esimerkiksi autoon speksatun Castrolin kulutus
1l/200km lienee ainoastaan sitten öljylaadusta johtuvaa?
Helmikuun loppupuolella myyjä soitti ja ilmoitti että 1 vanne olisi heillä siellä ja pyysi tulla katsomaan vannetta.
Liikkeessä todellaki oli yksi vanne ilman rengasta mutta, ei loppuja kolmea eikä yhtään rengasta.
Tiedustelin automyyjältä, että missäs loput vanteet ja renkaat ovat niin vastaus oli taas, että lohjan varastossa eikä sinne pääse vielä ku on niin paljon lunta.
Maaliskuun alkupuolella soittivat liikkeestä, että vahvistin on nyt heillä siellä. Sovittiin, että tulen hakemaan renkaat ja vahvistimen 7. tai 14. päivä maaliskuuta
(en muista kumpi päivä oli, eikä se liene tässä tärkeää).
Sovittuna päivänä menin liikkeeseen ja ihme kyllä vahvistin oli siellä, myyjä ei. Renkaat olikin sitten toinen juttu.
Liikkeessä oli neljä vannetta ja kolme loppuun ajettua rengasta (renkaat vanteissa paikoillaan).
En tietenkään sitten ottanut niitä renkaita ja vanteita koska ensinäkään määrät olivat hieman pielessä ja toisaalta, jos auto luvataan kaksilla renkailla voidaan renkaiden
olettaa olevan tieliikenne lailliset, reklamoin asiasta ja taas he lupasit hoitaa niihin renkaat.
Tässä välissä soittelin renkaista kerran-pari viikossa myyjäliikkeeseen ja kuuntelin meriselityksiä laidasta laitaan.
Kerran kävin paikan päällä ohiajessani ja keskustelin asiasta liikkeenjohtajan kanssa.
Tällöin sain kuulla, että auto oli tullut liikkeeseen yksillä renkailla ja se oli pitänyt myydä yksillä renkailla.
Sehän ei minua varsinaisesti kiinnosta, minulle luvattiin kahdet renkaat ,that´s it.
Huhtikuun alussa huomasin, että auto valuttaa jäähdytysnestettä, ilmoitin heti asiasta liikkeeseen. Taas sama vastaus "pitää tutkia asiaa".
Tutkin itse kaverini avustuksella hieman asiaa ja todettiin syylarin vuotavan alareunasta, tarkkaa paikkaa ei löytynyt.
Viime viikolla alkoi siten jo pikkuhiljaa loppua kärsivällisyys ja hiekan määrä pimpissä ylitti maksimin. Aiemmin olin aina yrittänyt asioida liikkeen ja myyjän kanssa
asiaan kuuluvan asiallisesti, nyt kuitenkin otin huomattavasti tiukemman sävyn puheluissani.
Saatiin sitten sovittua, että vien 25.4 heidän "pajalleen" ja vikoja aletaan selvittämään, näin tapahtui. Liikkeestä ei luonnollisestikaan edes tarjottu laina-autoa
huollon ajaksi, vaan ajelen huollon ajan vuokra-autolla.
Parasta oli, että servotroniciin liittyvien ongelmien suhteen liikkeen johtaja ehdotti "ohi mennen", että; "kolautetaan sitä autoa johonkin ja otetaan vakuutusyhtiön piikkiin uutta osaa."
Itse en tähän missään olosuhteissa suostuisi.
Hommahan menisi hieman kärjistetysti mitä luultavimmin näin.
Auto kolautetaan johonkin, vahinkoilmoitus, auto esim. audicenteriin huoltoon, vaihdellaan osia, yms. sitten todetaan että vika on jossain ohjainlaitteen juotoksessa, takapyörän ABS-anturissa tms., raportti vakuutusyhtiöön, vakuutusyhtiöltä yhteydenotto, lasku, syyte, tuomio.
Olin asiasta yhteydessä kuluttajasuoja asiamieheen. Sain ohjeita ja neuvoja, mm. että en voi olettaa enkä vaatia että auto/viat korjataan uusilla osilla.
Sen sijaan mm. hyvityksistä/hinnan alennuksesta oli puhetta. Pyysi olemaan yhteydessä kun tämä 25.4 sovittu huolto on valmis.
Herra kertoi kirjaavansa tapahtumat ylös. Käsittääkseni kuluttajasuoja/kuluttajariitalautakunta ei voi velvoittaa, vaan heiltä saa ainoastaan suositukset asian hoitamiseksi.
Samalla ko. liike joutuu heidän "mustalle listalle". Se mitä se käytännössä tuollaiselle liikkeelle merkitsee on lumeen kustu viiva.
Mikäli liike todella lopettaa yhteistyön, lienee ainoa vaihtoehto olla käräjäoikeuden puoleen kääntyminen.
Se, mitä tuollainen läpirehellinen autoliike sitten senkään jälkeen tekee, tai onko koko liikettä enään mahdollisen käräjöinnin aikaan olemassakaan, lienee arvoitus.
Löytyykö siinä vaiheessa enään henkilöä kenen pään saisi pölkylle.
Samalla kun vein auton heidän pajalleen, sain vihdoin mukaani 4kpl vanteita. Huomasin välittömästi yhden vanteen olevan hieman "osumaa saanut".
Näytin vannetta kaverilleni, hän totesi samantien, että vanteessa olevat merkinnäy näyttävät vahvasti Järvenpääläisen, vanteita suoristavan liikkeen merkinnöiltä.
Kävin muutaman mutkan kautta samana päivänä pyöräyttämässä vanteet koneessa, vanteet tarkastanut ammattilainen totesi suurinpiirtein seuraavasti;
"Kolme vannetta kieroja ja täysin käyttökelvottomia".
Soittelin iltapäivällä, ennen vanteiden tarkastusta automyyjälle ja kyselin onko autosta selvinnyt mitään. Automyyjän asenne oli vittumainen.
Keskustelin myöhemmin illalla liikkeen johtajan kanssa autosta. Ja kertoi että autooni pitää vaihtaa syylari ja kyseli olenko suostuvainen osallistumaan kustannuksiin.
Ehdotin, että mikäli vika korjataan uusilla osilla, olen mahdollisesti suostuvainen osallistumaan kustannuksiin. Ihan niinkuin kuluttajasuoja-asiamies oli aiemmin
kertonut olevan normaali käytäntö. Ehdotin myös, että he hoitavat minulle uudet renkaat, ja että en tarvitse vanteita kun ne ovat käyttökelvottomia.
Asiaan tyydyttiin toteamaan; "no katsotaan nyt tää kokonaisuus ja mietitään sitten".
Ymmärrän, etten ostanut uutta autoa ja ymmärrän, että käytetyissä autoissa voi piillä yllätyksiä.
Sitä en ymmärrä, että asioita luvataan ja luvataa, yritetään maksattaa vakuutusyhtiöllä, puhutaan ihan täyttä p*skaa jne.
Päivitän tänne tarinaa sitä mukaan kun hommat etenee, mikäli homma näyttää siltä ettei hyvältä, siinä kohtaa voinen jo julkistaa ko.liikkeen nimen ja yhteystiedot.
Toistaiseksi kuitenkin yritän omalta osaltani vielä hoitaa homman herrasmiesmäisesti loppuun saakka.
Se kuinka asiaa jatkossa tulen hoitamaan jää nähtäväksi ja riippuu paljolti siitä miten autoliike jatkossa toimii.
- Käräjät?
- Ilmoitus vakuutusyhtiöille suoranaisesta vakuutuspetokseen yllyttämiseltä?
- Ilmoitus rahoitusyhtiöille siitä kuinka ko. liikkeessä asioita hoidetaan?
Ajatuksia, ehdotuksia?
Comment