Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajaminen monikaistaisella tiellä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ajaminen monikaistaisella tiellä?

    Olen tässä viime päivien aikana ajanut aika paljon tuota lahdenväylän alkupätkää joka on siis aina porvoon moottoritien liittymään asti kolmikaistainen. Vieressä on vielä bussi/taksikaista joten tie on kai oikeasti nelikaistainen. Sama neli-kolmikaistaisuus on käytössä kaupunkiin päin ajaessa porvoon motarin liittymästä lähtien.

    Sama tilanne on länsiväylällä kehä I liittymän jälkeen länteen mentäessä. Tie muuttuu siinä kohtaa kolmikaistaiseksi, pituutta sillä kolmikaistaisella osuudella ei ole yhtä paljon kuin lahdenväylän alkupuolella.

    Miksi ihmiset ajavat keskikaistalla?

    #2
    Siksi koska he voivat? Lähtökohtaisesti pitäisi aina ajaa oikean puolimmaista kaistaa, ellei se ole sitten merkitty bussi-/taksikaistaksi.

    Comment


    • #3
      Lahden motarillahan Viikin jälkeen nelikaistaisella osuudella toinen kaista oikealta(jos siis sitä tarkoitit), vie Kehä 1:lle. Sama juttu Porvoon motarille kehä 3:lta liityttäessä. Näin muistaakseni.

      Comment


        #4
        Itse ainakin ajan sitä kaistaa mikä vetää, menin mihin suuntaan tahansa. Helsingistä poispäinkin olen usein ajanut Kehä 1 / Porvoon väylän liittymän alkuun asti sitä oikean puoleisinta kaistaa Viikin kohdilla, koska se on miltei aina tyhjä.

        Helsinkiin päin Kehä1:ltä tulevista iso osa kääntyy Koskelaan seuraavasta rampista, jonne se reunimmainen kaista jatkuu koko matkan. Silti suurin osa ajaa Kehältä tullessaan hiekka pöllyen sulkuviivojen yli keskimäiselle tai vasemmanpuolimmaiselle kaistalle ja sitten koukkaa Koskelan rampin kohdalla takaisin sinne ulommaisimmalle kaistalle.

        Veikkaan, että moni pelkää jotenkin sitä oikeaa kaistaa. Joko mielletään, että oikealta ei saa ohittaa ikinä eikä missään tai sitten ajatellaan se bussi- tai hitaiden kaistaksi. Ja osalle näyttää ihan puhtaasti tulevan yllätyksenä mihin se tie vie ja mitä on luvassa, vaikka ajavat sitä joka ikinen päivä kymmenien vuosien ajan.

        Comment


          #5
          Ihan hyvä sinänsä että porukka ajaa alinopeutta siinä keskikaistalla. Jää minulle sitten oma privaattikaista.

          Lahteen päin mennessä lahdenväylä muuttuu nelikaistaiseksi vähän vanhankaupungin liittymän jälkeen ja toiseksi uloin poistuu vasta porvoon motarin liittymän kohdalla. Kehä ykkösen kohdalla tulee bussikaistasta poistumiskaista.

          Parhaiten tämän ongelman huomaa kun tulee lahden suunnalta. Porvoon moottoritien liittymän kohdalla porukka vaihtaa heti keskimmäiselle kaistalle ja ajavat sitten sitä noin kuusi kilometriä kunnes vaihtavat sitten viikissä viime tipassa oikeimman puoliselle kaistalle liittyäkseen koskelantielle.

          Ymmärrän kyllä että kun tiedossa on että kilometrin päästä porvoon motarin liittymän jälkeen tulee liittymä kehä ykköselle niin tottakai siinä kohtaa moni nostaa jo kaasun pois tai jopa jarruttelevat jotteivät vahingossakaan tule yli 70 km/h nopeudella lähestyttyä sitä liittymää, silloin on ihan järkevää vaihtaa pois tuolta uloimmalta kaistalta. Mutta miksi sitten jatkaa keskimmäisellä kaistalla tullen vasemmalta sekä oikealta ohitetuksi?

          Välillä tuntuu kyllä vähän siltä että jotkut ennakoivat moottoritien päättymistä niin että vasen kaista vie omaan kohteeseen. Silloin otetaan se vasen kaista jo moottoritien alussa. Lähituttavuudessa on sellaisia ikäihmisiä jotka suunittelevat kaistojen ottamista niin paljon etukäteen että oikein pitää ihmetellä pystyvätkö keskittymään ajossa ollenkaan oleelliseen.

          No, pieni ongelma tämähän on. Sainpahan avautua.

          Comment


            #6
            Ihan hyvä sinänsä että porukka ajaa alinopeutta siinä keskikaistalla. Jää minulle sitten oma privaattikaista.
            Mitä tarkoitat alinopeudella? Se nopeusrajoitusmerkki ei edelleenkään tarkoita pienintä sallittua nopeutta :)

            Jos Länärillä jengi vaihtaisi oikeanpuolimmaiselle kaistalle heti Tapiolan liittymän jälkeen, niin se ainakin tukkisi kohtalaisen tehokkaasti liittymistä Länsiväylälle pääsyn Siinä Tapiola - Niittykumpu välillä.

            Comment


              #7
              No sitä että pörrättän se 85-90km/h kun rajoitus on 100km/h. Kuorma-autot esimerkiksi ajavat usein keskikaistalla, vaikka harvoin niillä on asiaa tuolla lahdentietä pitkin kohti keskustaa.

              Olet oikeassa että kaikkien ei pidä heti siirtyä oikeanpuoleiselle kaistalle, mutta ainakin haukilahden liittymästä nousevat voisivat vaihtaa "pois edestä" vähän aikaisemmin kuin CapGeminin kohdalla.

              Comment


                #8
                Tänään tuli todistettua hieno hetki monikaistaisella tiellä. Kehä II oli laitettu poikki (pohjoisen suuntaan) olarin rampin kohdilta ja itse nousin mukaan merituulentieltä. Ihan jees näky kun 3 kaistainen tie oli muuttunut 4 1/2 kaistaiseksi. Ei voi vittu ymmärtää mitä ihmisillä liikkui päässä.

                Ja kohta oli siis tämä

                Comment


                  #9
                  Kyllä siinä samat kaksi kaistaa mitkä alkaa Heinolasta jatkuu viikkiin asti :)
                  Oikealle tulee välille pari sivukaistaa, joita itse pidän liittymäkaistoina ja siks niihi ei mene sotkeutumaan. :)

                  Comment


                    #10
                    Ymmärrettävää, mutta Kehä 3:lta liittyviä kaistan vaihtajia en ymmärrä, jos kuitenkin ajavat sitten Koskelaan ylös. Ja varsinkin, kun se kaista on sitten tyhjä vähintään Viikin jätelaitokselle asti.

                    Oikeasti tuolla näyttäisi ajavan moni, jotka eivät näytä tietävän mitä on tulossa ja minne ovat ajamassa. Rampit näyttävät tulevan yllätyksenä ja luullaan kaistan loppuvan kesken, vaikka ajetaan samaa reittiä 10+ vuotta :)

                    Esim. Lahden motaria Helsinkiin päin ajettaessa Kehä 1:lle ei kannata yrittää änkeä heti kun oja loppuu sulkuviivojen yli, vaan vasta kauempaa ottaa se ulompi kaista Kehälle. Hätäilijät puurouttavat kaistan niin, että kauempana on todella väljää liittymistä varten. Samoin Kehä3:sen ramppi Lahden motarille pohjoiseen ei lopu parin metrin jälkeen, vaan jatkuu julmetun pitkälle. Ajaa sen loppuun, niin pääsee yleensä liittymään jo vetävään liikenteeseeen, kun sulkuviivojen yli änkeävien sumppu jää taakse.
                    Viimeksi muokannut jasso; 17.4.2012, 17:13.

                    Comment

                    Working...
                    X