Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Voiko GPS:n nopeusmittariin luottaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Itse olen ainakin huomannut, että TomTomin lukema voi hyppiä huonolla säällä ja paikasta riippuen melkein +-5km/h hetkellisesti todellisesta nopeudesta. Riippunee aika pitkälti ohjelmasta, että mitä lukemaa se laite oikeasti näyttää nopeudeksi.

    Comment


      #32
      Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
      Itse olen ainakin huomannut, että TomTomin lukema voi hyppiä huonolla säällä ja paikasta riippuen melkein +-5km/h hetkellisesti todellisesta nopeudesta. Riippunee aika pitkälti ohjelmasta, että mitä lukemaa se laite oikeasti näyttää nopeudeksi.
      Jep. En tunne laitteiden sielunelämää perinpohjaisesti, mutta lähtökohtaisesti nopeus lasketaan kahden pisteen välisenä siirtymänä (käytetyn ajan suhteessa). Riippuu varmasti laitteesta miten näitä mittaustuloksia keskiarvoistetaan tai suodatetaan, miten suhtaudutaan z-akselin suuntaiseen näennäiseen siirtymään jos liike on selvästi x-akselin suuntaisia, jne. jne. Jos ns. tyhmästi 1Hz mittauksista lasketaan aina nopeus uudestaan ja korjaamattomana, voi heittää paljonkin, varsinkin huonoissa olosuhteissa.

      Oli miten oli, tasaisella, tasaisesti, hyvissä olosuhteissa, gps on tarkka nopeusmittari. Jos ajatellaan vaikka että nopeus päivittyisi aina 10s edeltävän ja viimeisimmän mittauspisteen mukaan, ja ajettaisiin todellista vakionopeutta: 100km/h vauhdissa 10s aikana auto liikkuu 278m, ja ajatellaan että mittausvirhettä tulee kummallakin mittauksella 3m, suoraan x-akselin suuntaisesti ja vielä vastakkaisiin suuntiin. Nyt luultaisiin että auto liikkui vain 272m. Näin nopeusmittari näyttäisi 98km/h. Luonnollisesti ei pitäisi olla mahdollista näyttää systemaattisesti liikaa tai liian vähän, vaan huono tarkkuus johtaa nopeuslukeman sahaamiseen edes-takas todellisen lukeman ympärillä.

      Eli, laitteissa voi olla ja varmasti onkin eroa (jo ihan riippuen siitä miten näytettävä nopeus lasketaan). Mitä harvemmin nopeus päivitetään ja mitä suurempi nopeus on (+ olosuhteet yms.), sitä tarkempi lukema on. Tässä vielä vähän lukemista: 1, 2, 3.
      Viimeksi muokannut dumo; 13.4.2012, 17:23.

      Comment


        #33
        Purjeveneessä on tullut seurattua todella tarkasti lokin ja GPS:n antamia nopeuseroja. Aihe on mielenkiintoinen sillä veneen tarkan nopeuden tietäminen on aika tärkeää kilpapurjehduksessa, ja silloin puhutaan solmun kymmenyksistä. Solmu on siis noin 1,85 km/h.

        Parin kesän kaikkien purjehdusten summan keskiarvot kertoi että alle 2 kn nopeudessa loki on tarkempi, mutta sen jälkeen GPS on mitä tarkempi sitä lujempaa purjehtiessa. Kun maksimit mitä on tullut tarkasteltua on vain noin 7 knotsia on selvää että kun puhutaan yli 50kn nopeuksista on GPS aina tarkempi. Tämä tietenkin sillä ehdolla että käytössä on tarkka GPS-siru (meillä Sirf3) ja se näkee riittävän monta sateliittia. Joskus on meidän mittadatasta löytynyt yli 20 kn vauhteja GPS:stä luettuna, jotka ovat näitä paikan hyppimisä. GPS ei siis sekään ole 100%:sesti ajasta katsottuna tarkka, mutta yleensä se on.

        Comment


          #34
          Minä ajelen rannikon ja itäsuomen väliä suht säännöllisesti ja viimeisen vuoden pidemmillä matkoilla on ollut kojelaudalla G-techin 10hz GPS-pohjainen mittalaite nopeusmittarina autoon kiinteästi asennetun 1hz Active GPS tolppavaroittimen kaverina. 10hz vehje reagoi nopeuden muutoksiin suurinpiirtein nopeammin kuin mittarinneula ja 1hz laitteen päivitys vie vähintään sekunnin tai kaksi. Nopeusnäyttämät pysyy tasaisella vauhdilla hyvin tarkasti säästä riippumatta 1km/h sisällä molemmilla, kiihdytys ja hidastus aiheuttaa sitten Activen näytössä jo kevyellä moottorijarrutuksellakin helposti 5km/h vääristymän.

          Nopeudennäyttötaulujen lukemat täsmäävät G-Techin lukemiin, samoin ovat paikkansa pitäneet lukuisien kirjallisten huomautusten lukemat. Activen näyttämää lukemaa on taas paljon hankalampi saada toistettua nopeudennäyttötauluissa, juuri tuon 1hz päivitysnopeuden hitauden vuoksi, pienikin hidastus tai kiihdytys tekee parin km/h heiton. Activen perusteella ei uskalla tolppakameroiden kohdallakaan laskea menemään samalla 9-10 km/h ylityksellä kuin tuon 10hz G-Techin kanssa voi tehdä.

          Ja mitä noihin valvovien virkamiesten mittaamiin lukemiin tulee, kannattaa muistaa, että sen veljeskunnan edustajat eivät tarvitse edes sitä virallista nopeudenmittauslaitetta oikeudessa pitävän lukeman toteamiseen. Pelkkä silmämääräinen arvio riittää, valitettavasti.

          Comment


            #35
            Juuri noin se menee, eli tasaisessa nopeudessa GPS on tarkempi mutta heti kun nopeus muuttuu on GPS kelvoton. Tämän huomaa aallokoss purjehtimisessa että GPS laahaa aina sen sekunnin pari jäljessä kun taas analoginen nopeusmittari näyttää trendin melko heti.

            Jos liikenteessä ollaan tilanteessa jossa on moottorijarrutus tai pieni kiihdytys päällä heittää GPS:n näyttämä hetkellisesti herkästi montakin kilometriä tunnissa.

            Vasta 10Hz laite alkaisi olemaan käytettävissä merellä, ehkä. Oma on 5 Hz laite.

            Comment


            • #36
              En ota kantaa tähän nimenomaiseen tapaukseen mutta mikäli vääryyttä tuntee kokeneensa, niin kyllä minä valittaisin.

              Olen tämän varmaan jossain toisessakin ketjussa kertonut:

              Kaverin kyydissä olin ja ajettiin pysäkillä olleen LP:n auton ohi.
              Heitin siinä, että poliiseilla on nykyään laitteita jotka tunnistaa heti onko autossa katsastus, verot jne kunnossa.

              Maija säntäskin siitä heti perään ja laittoi meidät stoppiin, selkis että kaverilla autosta verot pystyssä.

              Sen verran hyvin kaverin tunnen, että itseksenikin heti ajattelin olevan nyt joku kämmi jossain.

              Kilvethän siitä kuitenkin lähti, päiväsakkoja muistaakseni rapsahti ja sakkolappuun ruksi kohtaan kiistää.
              Poliisitkin siinä sanoi, että kyllä tästä on aivan turha lähtee valittamaan. Ajoneuvoverosta huolehtiminen on omistajan vastuulla, vaikka laskut jonnekin jäisivätkin.

              Kaveri sitten käänsi koko kämpppänsä ympäri ja totesi ettei sellaista laskua mistään löydy.
              Teki asiallisen valituksen ja kas kummaa, sakko kumottiin.

              En olisi ikipäivänä uskonut tuohon kumoamiseen ja sanoinkin siitä kaverille, että ihan turha siitä on valittaa.

              En tiedä tuleeko tuosta sitten paljon lisäsanktiota, vai miten homma menee, jos sieltä tuleekin kielteinen päätös?

              Comment


                #37
                Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                En tiedä tuleeko tuosta sitten paljon lisäsanktiota, vai miten homma menee, jos sieltä tuleekin kielteinen päätös?
                Olen kiistänyt sakon, pyytävät kuulusteluun, ei tarvitse olla oikeudessa paikalla, kahta poliisia vastaan ei mitään mahdollisuutta, tasan kahden kuukauden päästä lähtee ulosottolaput, ei mitään ylimääräisiä kuluja.

                Comment


                • #38
                  Hmm, juuri tänään mietin samaa asiaa Nokia Lumian erästä GPS-nopeussovellusta käyttäessäni. Nopeassa kiihdytyksessä ero nopeusmittarin ja gepsin välille repesi reiluun kymmeneen kilometriin auton nopeusmittarin näyttäessä enemmän. Vauhdin tasaantuessa ero jäi 3-4 kilometriin ja pysyi suht vakiona. Voisko olla, että nopeassa kiihdytyksessä gepsi näyttää nopeuden alakanttiin ja laitteelta menee hieman aikaa päivittyä nopeuden muutokseen. En kaikkiaan uskaltaisi ulosmitata tuota gepsin nopeusnäytön antamaa pelivaraa.

                  Toki gps softissakin saattaa olla eroja..

                  Comment


                  • #39
                    GPS softissa on toki eroja, mutta iso ero tulee myös laitteesta. Puhelimien sisäiset GPS vastaanottimet ei ole mitään tarkimpia, ulkoisella vastaanottimella saa aina huomattavasti tarkemmat tulokset. Asiaan vaikuttaa tietysti myös se onko vastaanotin auton sisä- vai ulkopuolella.

                    Comment


                      #40
                      Mulla on Sygic navi puhelimessa. Ajossa, 100km/h vauhdissa kun laittaa gepsin päälle ja satelliitit lukittuvat alkaa navi kelata nopeutta nollasta pikkuhiljaa ajonopeuteen. Jonkun matkan jälkeen sitten nopeus on tasaantunut ja about oikein eli jotain keskiarvoahan toi laskee eikä oo kovinkaan realiaikainen, muutenkin taitaa toimia jollain viiveellä. Eli ei tohon kovin sokeesti kannata luottaa, tasasella nopeudella voi tarkistaa mittarivirheen.

                      Comment


                        #41
                        GPS_n toimintatapa kun on että se laskee keskiarvon sijainnista nyt ja N aikayksikköä sitten niin on selvää että sen nopeus on joku "ennen vanhaan" ollut, sekuntiskaalalla laskien. Se ei siis osaa näyttää kiihtyvyyttä, kuten nopeusmittarin liike näyttää. Sekin voi tosin olla myöhässä, mutta siinä on kuitenkin näytteenottotaajuus ja "näytön" päivitysnopeus sitä luokkaa että käytännössä ihmis-silmin katsottuna menevät käsi kädessä. Eli nopeusmittarista näkee että viisari liikkuu, mutta GPS näyttää tylysti jonkun keskiarvon n aikayksikköä takaperin.

                        Jos kiihdytetään 0-100 ajassa 10 sekuntia niin 10s keskiarvo on 50 km/h jonka GPS näyttää, noin karkeasti. Nopeus on kuitenkin 100 km/h.

                        Comment


                          #42
                          Sivuhuomatuksena voisi todeta, ettei Gps laske nopeutta sijaintietojen/ajan perusteella vaan käyttäen hyväksi satelliitin lähtettämän signaalin doppler ilmiötä. Lisätietoja asiasta kertoo vaikka google hakusanoilla "gps doppler shift"

                          Comment


                            #43
                            Jep. Ja jos laite päivittää paikkatiedon 1Hz taajuudella eli sekunnin välein ja kun se kiihtyvyys ei kuitenkaan ole tasaista, niin ei mitenkään pysy reaaliajassa mukana. Kai se joku muutaman mittauspisteen liukuva keskiarvo on periaate nopeuden näyttämiselle + laskennallista kompensointia joillain oletuksilla.

                            Miten muuten GPS-pohjaiset kiihtyvyysmittaukset on laskennallisesti toteutettu? Näytteenottotaajuus kun ei millään ole riittävä suoraan tarkkuuteen. Joku liukuvakeskiarvo + datafittaus + interpolointi ja oletetaan, että mitään radikaaleja hyppäyksiä ei kiihtyvyydessä esiinny?

                            Comment


                              #44
                              Kuvittelisin, että gps-pohjaiset kiihtyvyysmittavälineet käyttävät 1Hz suurempaa päivitystaajuutta. Käsittääkseni paremmissa gps-vastaanottimissa on käytössä 10-50Hz tai jopa suurempi päivitystaajuus. Tuolliaisilla laitteilla tarkkuus on aivan eri luokkaa kuin perus-1Hz-vehkeillä. Liekö laskennan tukena vielä jotain kiihtyvyysanturointia. Siitä minulla ei ole hajuakaan, kuinka näiden laitteiden softat laskevat halutut arvot.

                              Comment


                              • #45
                                Täällä puhutaan vaan gps:n tarkkuudesta, mutta mikä on tutkan ja tutkaajan virheen todennäköisyys? Ajelin rankassa lumipyryssä, miekkataksi tuli vastaan ja vilkuttivat välittömästi sivuun. Ensimmäinen kysymys mondeossa oli:"Paljonko sulla oli nopeutta?" Kerroin ajaneeni mittarinopeutta 90km/h joka on todellista nopeutta noin 84. Katselivat hetken toisiaan ja kertoivat tutkan näyttäneen 108km/h. Hetki siinä juteltiin ja toinen näistä totesi lumi- ja vesisateen haittaavan jonkin verran tutkausta, uskoivat mun vakuuttelut nopeudesta ja toivottivat turvallista matkaa.

                                Comment


                                • #46
                                  näillä meikäläistä haastatelleilla sankareilla ei kyllä ollut yhtään neuvottelevainen asenne, vaikka yritin ihan asiallisesti selittää tilannetta. heidän vehkeensä ei erehdy, ja kalibrointileimakin oli tuore.

                                  mutta kuten sanottu, ajoin ylinopeutta, eikä mulla olis ollut siinä taistossa juuri muuta kuin hävittävää.

                                  Comment


                                    #47
                                    Alkuperäinen kirjoittaja tumpsi Näytä viesti
                                    näillä meikäläistä haastatelleilla sankareilla ei kyllä ollut yhtään neuvottelevainen asenne, vaikka yritin ihan asiallisesti selittää tilannetta. heidän vehkeensä ei erehdy, ja kalibrointileimakin oli tuore.

                                    mutta kuten sanottu, ajoin ylinopeutta, eikä mulla olis ollut siinä taistossa juuri muuta kuin hävittävää.
                                    Oliko liikkuvat vai perus pällistelijät?

                                    Tulee ainakin yksi nimi heti tuosta mieleen.

                                    Comment


                                      #48
                                      Täällä puhutaan vaan gps:n tarkkuudesta, mutta mikä on tutkan ja tutkaajan virheen todennäköisyys?
                                      Tässä onkin tämän homman pihvi. Käsittääkseni tutka voi näyttää kohtalaisen virheellisiä arvoja, kun olosuhteet sattuvat sopivasti. Joskin valtaosassa tutkaustapauksia lienee tutkan lukema tutkausvakiolla vähennettynä ihan luotettava ja oikeusmurhia tuskin syntyy kovin taajaan. Pahimmassa tapauksessa voi kortti kuitenkin lähteä muhkean sakkolapun kera ja sitä kautta syntyä varsin merkittävää haittaa ja tulonmenetystä onnettomalle autoilijalle.

                                      Comment


                                        #49
                                        Setä poliisikin sille päälle sattuessaan tietää, että järeillä nappulakumeilla vastaan tulevan enduron nopeuslukemaan ei ole mitään luottamista. Optimitilanteessa tutka näyttää tuossa kohtaa sen 2X todellisen, mutta eihän siihen silti luottaa voi.

                                        Comment


                                          #50
                                          Tuosta enduro hommasta oli joskus juttu lehdessä, nimittäin joku enska kuski oli napattu reippaasti ylinopeudesta ja kuski väitti että hän ei ole tosiaankaan ajanut ylinopeutta. Oikeudessa olivat puineet ja mies oli kaivanut tekstejä joissa sanottiin että on mahdollista tutka ottaa eturenkaan pyörimisestä väärää lukemaa.

                                          Muuten jees, mutta oikeus katsoi kuski syyllistyneen ylinopeuteen, ainakin siinä tapauksessa. Sitähän tarina ei kerro että yrittikö mies peitellä ylnopeuttaan tuolla hommalla.

                                          Comment


                                            #51
                                            Täällä kun puhuttiin tutkamittauksista ja niiden tarkkuudesta, niin sattumalta olin juuri heittämässä pois jotain vanhoja papereita, jolloin käsiin sattui vanha ylinopeussakko Brysselistä.

                                            Näyttää, että tutkamittauksen varmuusvähennys on Belgiassa 6 km/h.

                                            Vitesse max. autorisée: 50 km/h
                                            Vitesse mesurée: 85 km/h
                                            Vitesse corrigée: 79.00 km/h
                                            Eli mitattu nopeus oli 85 km/h. Korjattu nopeus oli 79 km/h, ja tuon perusteella piti maksaa sakkoa 240 euroa. Brysselissä varmasti tuli rikottua nopeusrajoituksia päivittäin 4 vuotta 8 kuukautta. Jutun ironia on siinä, että tämä ainoa sakko tuli 2 vrk ennen kuin muutin maasta pois. Persk! :)

                                            Luulin jo selvinneeni kuin koira veräjästä, mutta maksulappu tuli myöhemmin postissa Suomeen. Poliisit olivat siellä siis vain kuvaamassa eivätkä pysäyttäneet ketään.

                                            Omaksi puolustukseksi täytyy kertoa, että varmaan lähes puolet paikallisista ajoi ihan yhtä levottomilla nopeuksilla. Maassa maan tavalla, ja siihen aikaan oltiin vielä (lähes) nuoria hurjapäitä. Poliisit olivat tutkaamassa kohdassa, jossa yksisuuntainen tunneli (Tunnel Vleurgat) nousi maan alta ja jossa oli siis kaksi kaistaa samaan suuntaan eikä mitään risteävää liikennettä. Silloin kun liikenne kyseisellä väylällä oli sujuvaa, niin tuo ei tuntunut mitenkään vaaralliselta nopeudelta varsinkaan tuollaisella pääväylällä, joka oli ehkä joten kuten verrattavissa Mestarintunneliin Leppävaarassa tai Vuosaaren tunneliin Kehä III:lla.

                                            Comment


                                              #52
                                              Nykyinen ylinopeusvalvonta on pääosin rahastamista lievien ylitysten osalta, koska moni lainkuuliainen(kin) autoilija siihen lasketusti ja tunnetusti lankeaa. Jos tuota ei ymmärrä, ei paljoa lainsäätöä ja liikennettäkään ymmärrä. Vieläköhän liikenneturvallisuusmielessä noita kiristetään? Vanhan kertausta..

                                              Comment


                                              • #53
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Mik4-- Näytä viesti
                                                Oliko liikkuvat vai perus pällistelijät?

                                                Tulee ainakin yksi nimi heti tuosta mieleen.
                                                lp:n edustajia olivat, sakko kirjoitettiin tervola-kemi -välissä.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Tänään vertasin Mio GPS:n ja Nokian kännyn näyttämiä nopeuksia. Tasaisessa nopeudessa täsmälleen sama, kiihdytyksissä ja jarrutuksissa kännyn päivitys hieman nopeampi.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Ite kans sain sakot parivuotta sitte ku luotin GPS:ään. Gepsi näytti 79Km/h, 80km/h alueella mutta peltipoliisi välähti ja lappu tuli kotia ylinopeutta 13km/h miinus mittari virhe 3km/h. Rikessakkohan siitä tuli ja tein valituksen sakosta mutta mitäpä se vaikutti, sanoivat vain että voi voi.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      No GPS ei lähtökohtaisesti näytä tuollaista virhettä ellei ole ns. paskana tai ellet sattumoisin jarruttanut kameralle vähän myöhään. Johan sulla mittari näyttäis tuolla ylityksellä satkua.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Helposti kruisekin päällä gps:n näyttämä heittelee useamman kilsan. Ei se ihan tasaista nopeutta pidä ja huonolla ilmalla se gepsikin heittää vähän, siihen vielä tutkan toleranssi joka korjattiin pois, niin ei tuossa mitään oikeusmurhaa tapahtunut.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          No en usko että paskana oli ku vasta etellisenä päivänä ostettiin se. En jarrutellu yhtään ku GPS näytti sallittua nopeutta ja mitä tuohon säähän tulee niin +35c lämmintä arska paisto kirkkaalta taivaalta ja oli ihan tasanen tie ei ylä taikka alamäkeä.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Ite kans sain sakot parivuotta sitte ku luotin GPS:ään. Gepsi näytti 79Km/h, 80km/h alueella mutta peltipoliisi välähti ja lappu tuli kotia ylinopeutta 13km/h miinus mittari virhe 3km/h. Rikessakkohan siitä tuli ja tein valituksen sakosta mutta mitäpä se vaikutti, sanoivat vain että voi voi.
                                                            Mitä näytti kulkupelin oma mittari?

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Kannattaa tehdä se gps-laskennan karkeiden virheiden suodatus sillä tavalla että tarkistaa auton oman mittarin virheen gps-laitteen antamaan nopeuteen, ja sitten menee sen auton mittarin kanssa. Siihen kun vaikuttaa lähinnä systemaattinen virhe, jos ei nyt vaikka jätä lakua jollain etuvetovessalla tolpan kohdalla. :)

                                                              Kuten mainittua, gps on kyllä tarkka, mutta varsinkin lähinnä navigointikäyttöön tarkoitetuista laitteista puuttuu kunnon toleranssit ja suodatukset karkeille virheille.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X