Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Voiko GPS:n nopeusmittariin luottaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Voiko GPS:n nopeusmittariin luottaa?

    Ajoin eilen 100km/h alueella 109km/h GPS:n mukaan. Mittarin mukaan ~117km/h. Vastaan tullut posteljoonipartio kääntyi perään ja pysäytti. Takapenkille päästyäni kehuivat, että 115km/h oli vauhtia.

    Selvisin rikesakolla, mutta jäi kyllä hieman kaivelemaan tuo 6km/h heitto, sillä olen pitänyt GPS:n lukemaa luotettavana. Ja sitä se on ollutkin niillä muutamalla nopeusnäyttötaululla joihin olen sen kanssa ajanut.

  • #2
    Tuohon GPS:ään luottamisen kannalta tulisi tietää onko malli myös korkeuden huomioiva ? Jos ei ja ajat mäkeä niin pelkän vertikaalisen muutoksen huomioiva gepsi näyttää liian vähän.

    Comment


      #3
      Oliko tapaus tasaisella? Ymmärrykseni mukaan GPS singnaali mittaa vain horisontaalisen liikkeen ei vertikaalista. Jos siis ajaa ylä/alamäkeä niin virhettä tulee. Itsekin olen pitänyt GPS:n näyttämää melko luotettavana mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole.

      E:Tontsa oli nopeampi

      Comment


      • #4
        Kyllä se ihan tasamaalla oli. Ja tosiaan, kyllä itseänikin ihmetytti, ja ihmetyttää edelleen, että miten voi GPS heittää yli 5%.. Enpä sitten alkanut kiistämäänkään, sillä kaks possua vastaan yks tavallinen kuolevainen = taitaa asia olla aikalailla käsitelty jo autossa.

        Comment


          #5
          Kyllä siihen varsin hyvin voi luottaa. Sanoisin että tasaisessa ajossa, tasaisella tiellä, ilman pahoja näköesteitä, jne. gepsin lukema on erittäin tarkka, kunhan on kiinnittynyt riittävän moneen sateelliittiin. Joskus olen kuullut puhuttavan keskimäärin noin +-1km/h heitosta jos olosuhteet ovat normaalit.

          Todennäköisesti GPS oikein toimiessaan on tarkempi kuin poliisin tutka, varsinkin jos mittaus on ammuttu liikkuvasta autosta liikkuvaan autoon.

          (Ihan teoreettisesti virhettä kaiketi voisi syntyä hetkellisesti: Navigaattoreissa tyypillisesti on 1Hz virkistystaajuus. 100km/h vauhdissa auto liikkuu 28m tuon sekunnin aikana. Jos kuvitellaan että alkuun näyttäisi oikein ja sen jälkeen siirtyisi näyttämään 5m väärin x-akselin suunnassa, voisi hetkellinen nopeusmittaus näyttää huti.)

          Comment


          • #6
            Säätila ei kyllä ollut mitenkään optimaalinen, räntää satoi reipasta tahtia. Tomtom ei kyllä ilmoittanut signaalin heikkenemisestäkään, joten kai siellä ainakin se vaadittavat kolme satelliittia oli kiinni.

            Comment


              #7
              Kolmella sateelliitilla tarkkuus kärsii ja muutenkin huonot keliolot voivat lisätä virheen määrää, mutta olettaisin että nopeusnäyttö toimii silti kohtalaisen hyvin jos ajetaan tasaisesti tasaisella. Sen sijaan, jos jalka nousi kaasulta (tai jopa siirtyi jarrulle) siinä vaiheessa kun tunnistit poliisiauton, tarkkuus kärsi jälleen.

              Comment


                #8
                Joskus olen kuullut puhuttavan keskimäärin noin +-1km/h heitosta jos olosuhteet ovat normaalit.
                Saman itsekkin olen kuullut, eli ainakin äkkiseltään väittäisin että poliisit olivat väärässä...

                Comment


                • #9
                  cruisella cruisailin, enkä edes hidastanut kun näin että tulee sinivalkea anjovis vastaan, kun nopeuskin kerran oli toleranssin sisällä.

                  Comment


                    #10
                    Hehe, ei muuta kun äkkiä laitteesta logit talteen jos mahdollista ja valitusta kehiin ;). Ainakin maailmalta löytyy ennakkotapauksia, Suomesta en tiedä. Lähtökohtaisesti GPS hyvissä olosuhteissa voittaa liikkuvasta autosta tehdyn tutkamittauksen.

                    Poliisitutkaan liittyy huomattava määrä virhelähteita: Erityisesti jos tutka on eri suuntaan liikkuvassa autossa ja mittaus tehdään vinosti. Tuossa tapauksessa pitää ensinnäkin saada tarkka mittaustieto poliisiauton nopeudesta (käsittääkseni perustuu tutkan maaheijastukseen) ja lisäksi vino tutkaaminen tuo väistämättä mukaan lisää virheen mahdollisuutta. Nopeasti googlaten virhelähteitä on näiden "itsestäänselvien" lisäksi mm. huono säätila, virheheijasteet, mekaaniset virheet, sähkömagneettiset häiriöt, yms. Joidenkin lähteiden mukaan liikkuvat (poliisi)tutkat sisältävät noin +-4km/h virhettä. Mutta: Juuri tämän takia poliisitutkien mittauslukemista tehdään ns. varmuusvähennys 3km/h.

                    Jos siis poliisi on kellottanut nopeudeksesi 115km/h, sakot on kirjoitettu 112km/h nopeudesta.

                    Comment


                    • #11
                      jep, 112km/h.

                      Comment


                        #12
                        Minä kyseenalaistaisin miekkahihojen nopeusmittauksen tässä tapauksessa ellei GPS-laitteessa ole ollut joku systemaattinen virhe. Pitäisin varsin omituisena sitä, jos kruisella ajettaessa gepsi näyttää jatkuvasti 109km/h nopeutta ja poliisit mittaavat vastaan ajettaessa 115km/h nopeuden. Ikävää tässä taitaa olla se, että viranomaisen nopeusmittauksen kyseenalaistaminen lienee melko mahdoton tehtävä tässä tilanteessa.

                        Comment


                        • #13
                          Eikös noissa sakkoasioissa ole joku aika vastustaa päätöstä? Viikko tai kaksi?

                          Comment


                            #14
                            Ainahan voi kyseenalaistaa senkun kiistää, mutta tuottaako tulosta onkin sitten toinen juttu. itselle syntynyt sellainen mielikuva että ei taida gps olla sellainen kapistus jota ilman oikeuden käyntiä pystyisi kiistämisessä käyttämään todisteena, varsinkin kun ei ole näyttöä että mikä nopeus oli sillä hetkellä kun poliisi on nopeuden mitannut. Nuohan ei kumminkaan pidä nuo gps härpättimet minkäänlaista logia ajasta ja nopeudesta saati että se olisi jonkinlaisen tahon virallisesti hyväksymä niinkuin tutka kyseiseen tehtävään on.

                            Lopunperin on tutkan näyttämä sitten oikein tai väärin se on jonkun tahon hyväksymä laite kyseiseen nopeuden mittaus tehtävään ja jos sitä on konstaapeli käyttänyt valmistajan ohjeen mukaisesti ja tarkastukset eli kalbroinnit ovat kunnossa ja laite on ehjä, niin on sen väittämä oikea vaikka asiaa kiistäisikin, näin ainakin on joskus isot pojat väittäneet :)

                            Comment


                            • #15
                              Aina vaan rasti ruutuun: "kiistän". Ei se ainakaan kovenna tuomiota, kävi miten kävi. Meneepähän vero-eurot hyvään tarkoitukseen, kun työllistää valtiota.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                                nopeusnäyttö toimii silti kohtalaisen hyvin jos ajetaan tasaisesti tasaisella. Sen sijaan, jos jalka nousi kaasulta (tai jopa siirtyi jarrulle) siinä vaiheessa kun tunnistit poliisiauton, tarkkuus kärsi jälleen.
                                Tässä taitaa olla asian ydin, GPS:iltä ottaa aikansa 'arpoa' uusi nopeus sen muuttuessa koska tuntuu olevan verrantoineen koko ajan 'myöhässä', ääriesimerkkinä laitteen laitto päälle ja kun tuossa kohtaa lähden juoksemaan niin nopeus nousee jälkijättöisesti.

                                Eli sakon saanneen auto on juuri voinnut nostaa vauhtia mutta se ei ole vielä indikoitunut kepsin näytölle.

                                Comment


                                  #17
                                  Aina vaan rasti ruutuun: "kiistän". Ei se ainakaan kovenna tuomiota, kävi miten kävi. Meneepähän vero-eurot hyvään tarkoitukseen, kun työllistää valtiota.
                                  Tuo on kieltämättä kyllä oikea periaate, itsekin vähän sillä mielellä. Mutta onko vaivan väärti tässä tapauksessa on sitten toinen asia.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja sfk78 Näytä viesti
                                    Tuo on kieltämättä kyllä oikea periaate, itsekin vähän sillä mielellä. Mutta onko vaivan väärti tässä tapauksessa on sitten toinen asia.
                                    Joo, kyllä se suomalaiseen luonteeseen kuuluu että kaikki on aina jonkun muun syytä, ja verorahojen käyttö oikeuslaitoksen kuormittamiseen on oikein vain jos sen tekee itse, vaikkei syytä olisikaan. Itse en ole nähnyt mitään syytä kiistää rikettä, jos olen samaa mieltä että ylinopeutta on menty - on asia saman tien loppuunkäsitelty ja kaikki pääsevät helpommalla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                                      Itse en ole nähnyt mitään syytä kiistää rikettä, jos olen samaa mieltä että ylinopeutta on menty - on asia saman tien loppuunkäsitelty ja kaikki pääsevät helpommalla.
                                      Juuri näin. Ole mies ja myönnä virheesi. Hamekankaan ostopäiväkin meni jo.

                                      Alkuperäiseen sen verran, että GPS:n loki ei taida riittää homman kiistämiseen. Ja vaikka riittäisikin, niin oikeudessa rahaa palaa varmasti yli sen mitä rikesakko kustansi, jollei joku aja asiaa pro-bono. Lähes varmasti oikeus tuomitsisi kummankin osapuolen vastaamaan omista kustannuksistaan, jos ei voida osoittaa, että poliisit ovat tehneet virheen. Voihan tietysti olla, että tutkan kalibrointi oli mennyt vanhaksi, mutta sitten kannattaa lototakin. On miljoonia tulossa...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Siihen tulokseen tulin itsekin, että menköön tämä erä tuulimyllyille. Mulla kun ei olis tässä keississä kuin hävittävää.

                                        Comment


                                          #21
                                          Näyttivätkö muuten tutkan lukemaa ja jääkös se nykyään johonkin logiin vai oliko tutka ja kamera yhdessä?

                                          Comment


                                          • #22
                                            eivät näyttäneet mitään, kertoivat vain että nyt kävi näin. hetken siinä rimpuilin ja väitin gepsilukemiani tarkoiksi, mutta eivät halunneet ymmärtää.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jos autossa olisi gepsiloggeri ja kirjoitettaisiin rapsut suuremmasta nopeudesta varmuuskertoimet huomioiden, lähtisin kyllä kokeilemaan onneani - varsinkin jos olisi menossa päiväsakoille. Ilman luotettavaa tallennetta on sana sanaa vastaan, jolloin on todella vaikea todistaa mitään.

                                              Comment


                                                #24
                                                No kai se Gepsi edelleen näyttää pielee eli ei itsestää korjaannu. SItä voi vertailla toisen gepsilaitteen, esim kännykän lukemiin.

                                                Ei ole mulla ollu juurikaan heittoa oli sitten Tomppa tai E7 käytössä.

                                                Noi näyttötaulut taas heittelee jonkun verran. Toisessa heittoa olisi -6km/h ja toisen mukaan -4km/h.
                                                Mittariston mukaan tosin todettu, joten on tässä menetelmässä hieman virhemarginaalia.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  En nyt ihan ymmärtänyt Petrin pointtia, mutta:
                                                  - GPS:n virhe tasaisessa ajossa (olettaen ettei laite ole rikki) on hyvin lähellä nollaa. Lähtökohtaisesti mittaustapa on tarkempi kuin poliisitutka (varsinkin liikkuvasta ajoneuvosta vastasuuntaan liikkuvaan ajoneuvoon ammuttu). Voisin kuvitella että laadukkaan GPS-loggerin sylkemä 5Hz loki koordinaatti- ja aikaleimoineen voisi olla kohtalaisen vakuuttava todiste siitä, millä nopeudella on liikuttu. Lähes pomminvarman todisteen saisi kun tuohon liittäisi vastaavan lokin auton nopeusmittarin näyttämästä (todistaisi ettei ole tehty nopeaa yhtäkkiä kiihdytystä vaan ajettu tasaisesti). Tuollaista saattaisin jopa käyttää jos olisi vaikka päiväsakkojen tulo tai kortin lähtö kyseessä.
                                                  - GPS-laitteen ei pitäisi juurikaan vaikuttaa nopeusmittauksen luotettavuuteen, varsinkaan tasaisessa ajossa. Riittää että laite toimii ns. oikein ja on kiinnittynyt riittävään määrään satelliitteja.
                                                  - Näyttötaulut perustuvat käsittääkseni induktiosilmukoihin. Virhettä lienee pahimmillaan luokkaa +-3km/h. GPS on lähtökohtaisesti aina tarkempi.

                                                  Toki yksi opetus voisi olla: Ihan sakkorajan tuntumassa ei kannata ajaa, olkoonkin että mennään GPS:n mukaan - ja olkoonkin että absoluuttinen totuus olisi ettei "liiallista" ylinopeutta ajettu. Kaikki ylinopeus on ylinopeutta ja poliisin puuttumiskynnys on sitten toinen juttu. En tiedä arvostaisiko tuomari loppupeleissä sitä +9km/h ajamista vai jäisivätkö sakot kuitenkin voimaan.

                                                  Jos lähdetään käräjille kyseenalaistamaan poliisin mittaustulosta, käytännössä siinä on sana poliisin (tai kahden) sanaa vastaan (=tappio). Ellei sitten ole pomminvarmoja teknisiä todisteita.
                                                  Viimeksi muokannut dumo; 13.4.2012, 13:51.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Pontti oli se, ettei se GPS vehje varmaan ole korjannut itseään, jos näytti noi paljon pieleen. Eli sen vois verrata toisen laitteen kanssa, että näyttääkö ne samaa lukemaa.

                                                    Näyttötauluihin liittynyt kommentti oli vain kommentti, että tuntuu niissä olevan syystä tai toisesta heittoa kans vaikka ajaisi GPS:n mukaan tiettyä vauhtia.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                                                      Kaikki ylinopeus on ylinopeutta ja poliisin puuttumiskynnys on sitten toinen juttu. En tiedä arvostaisiko tuomari loppupeleissä sitä +9km/h ajamista vai jäisivätkö sakot kuitenkin voimaan.

                                                      Näin ainakin itse uskoisin, ylinopeus on ylinopeutta.

                                                      Mielenkiintoinen hiustenhalkomisen aihe:) Silloin vuosi-pari sitten kun poliisi näistä uusista huomautus- ja sakotusrajoista tiedotti, mietin että mitenköhän sitovaa tällainen tiedotus on. Juridisestihan +10 km/h:n sakotusraja tuskin voi olla pätevä jos siihen yrittää käräjillä vedota, mutta vähän siihen malliin siitä tiedotettiin. Ja kaiketi viranomaisten pitäisi olla aika tarkkoja tiedotuksestaan. Tää oli tälläistä mutustelua, sinällään olen tyytyväinen tuohon linjaukseen.
                                                      Viimeksi muokannut jussi_a; 13.4.2012, 14:26. Perustelu: selvennyksiä

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                                                        Jos autossa olisi gepsiloggeri ja kirjoitettaisiin rapsut suuremmasta nopeudesta varmuuskertoimet huomioiden, lähtisin kyllä kokeilemaan onneani - varsinkin jos olisi menossa päiväsakoille.
                                                        Huonokin asianajaja maksaa sen 150 tunti. Tunnissa ne ei paljoa saa aikaan. Jo pelkästään asiakkaan kuuleminen maksaa perusjampan päiväsakkojen verran.

                                                        Duunissa kun oli työnantajaliiton laki"henkilö" kertoilemassa elämän realiteetteja, niin totesi että kiistanalaisessa irtisanomistilanteessa on irtisanotulle ja irtisanojalle halvempaa ottaa vastaan / maksaa 12-18 kk:n palkka ennen kuin lähdetään käräjille. Harvalla meillä noin paljoa päiväsakkoja tulee...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          - Näyttötaulut perustuvat käsittääkseni induktiosilmukoihin
                                                          Olet ymmärtänyt aivan oikein. Nekin on vain ihmisten asentamia silmukoita ja asennus/mittavirheen mahdollisuus on aina olemassa.
                                                          edit: Sama pätee telkänpönttöihin.
                                                          Viimeksi muokannut Jusaberg; 13.4.2012, 15:36. Perustelu: Pönttö

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Säätila ei kyllä ollut mitenkään optimaalinen, räntää satoi reipasta tahia.


                                                            Ok, virhe marginaali todennäköisesti on noissa navigointi jne on olemassa.
                                                            Se että omaan ajatukseen osui tuo maininta että räntää satoi reippaasti, ei tullut mieleen että sakko olisi voinut johtua siitä että keliin nähden vahtia oli oikeesti liikaa vaikkakin olisitkin ajanut yksin hiljaisella tiellä. No tämä on nyt vain minun mielipiteeni ja ei kannata provosoitua ja todellakaan tarkoitus ei ole provosoida.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X