Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vastakkain S6 2.2t ja A6 2.7bit quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vastakkain S6 2.2t ja A6 2.7bit quattro

    Auton osto edessä ja aina kun luulee päässeensä auton mallista itsensä kanssa yksimielisyyteen, niin aina tulee joku kaveri joka sekoittaa pakan uudelleen. Eli apuja kaivataan oikean valinnan tekemiseen.

    Nyt toivoisinkin kokeneemmilta Audisteilta kommentteja seuraavista malleista puolesta tai vastaan:
    Vaihtoehto 1: Audi S6 C4 2.2t quattro avant
    Vaihtoehto 2: Audi A6 C5 2.7t quattro avant

    Autoa etsin jokapäiväiseen ajoon, mutta samalla harrasteeksi. Tekniikka on luonnollisesti C5 korissa askeleen pidemmällä kehityksessä, mutta tuoko tuo mitään oikeasti merkittävää? Varusteet ovat molemmissa melko hyvät, mutta onko jossain menty selkeästi eteenpäin? Onko kokemuksia huoltojen hinnoissa yms? Onko nykyisillä omistajilla kommentteja miksi itse valitsi ko. mallin?

  • #2
    Riippuen painotuksesta, itse ottaisin ässän harrasteeksi ja aakkosen käyttikseksi tuossa ikäluokassa ja juuri noista autojen ijistä johtuen. Eli tuoreempi kestää käyttöä paremmin, ässän konetilaan taas mahtuu kädet paremmin ja niiitä saattaa joutua siellä käyttämäänkin.
    Jos taas aikomus on ostaa joko viimeisin hihnalta liukunut ässä vs. ensimmäinen c5, niin melkein ottaisin tuon c4 korin silloin(lue: jos lähes samanikäisiä katselet.).

    Comment


      #3
      Juuri itse C5:stä takaisin C4:n vaihtaneena sanoisin, että riippuu kovasti siitä, mitä autolta haet. Tuoreempi on varmemmin liikenteessä. Biturbo on ehkäpä mukavampi käytökseltään. Puolilitraa tilavuutta ja kaksi pienta pilleriä liikauttaa autoa melko kevyesti. Tehojahan molemminsta saa lastulla ~ samanverran.

      Hyvän C4:n löytäminen voi olla haastavampaa. C5 vastaavasti on hinnakkaampi.

      Jos auton pitää olla päivittäisessä ajossa ja harrastaminen keskittyy lähinnä pintapuoliseen personointiin, aloittaisin C5:sta. Budjetistakin toki riippuu jonkin verran.

      Comment


        #4
        Siltä pohjalta että omassa pihassa on sekä että, C4 ja C5 niin tällä kahden auton otannalla tuntuis C4 kestävän ikää ja maileja ehkä vähän paremmin. Onhan se uudempi toki sivistyneempi, hiljaisempi ja mukavampi. Varsinkin jos peilaa C5 A6 vs C4 S6. Huoltohinnat luonnollisesti pompahtaa BiT-koneen kanssa mutta muuten platformien välissä ei suurensuuria hintaeroja kulutusosissa tunnu olevan.

        Käyttötarkoituksen mukaan, jos aiot harrastaa pinnallista lastuviriä ja thuuningia niin ota C5, em syistä lisättynä vaikka kehittyneemmillä turvarakenteilla. Jos taas on aikomus rakentaa mörkömoottori niin jotensakin tuntuu että 2.2t osaston palaa ja osaamista on vielä tässä vaiheessa helpommin saatavilla, tilanne toki kehittyy BiT-puolella koko ajan. Budjettikin ratkaisee aika paljon. Jos rahat riittää siihen nettiauton halvimpaan C5 tai sitten vähän parempaan C4 niin kannattaa ottaa se vanhempi tai jatkaa säästämistä vielä hetki.

        Comment


          #5
          Viripotentiaalin kannalta noita ei kannata vertailla, kumpaisenkin saa varmasti sen verran älyttömälle asteelle, että päivittäinen käyttö on syytä unohtaa.

          2.2t jakopäärempan tarpeet maksaa sen 200€, 2.7t sen 600€, kummasakin siis huomioitu, että laadukkailla tarvikkeilla tehdään ja tehdään aina se mitä on vain järkevää tehdä samalla kun keula on purettuna. (eli myös moniurahihna, kiristimet, termari, vesipumppu jne jne).

          Kuskinpenkiltä noita kahta ei edes kannata verrata, toinen on 80-luvun turbokoneella, toinen sitten 90-luvun kahdella pienellä pillerillä. Ajossa myös eroja jne.

          Järkiperusteitahan ei ole kumpaankaan vaihtoehtoon :D

          Comment


          • #6
            Ite vaihdoin juuri 4f:stä c5:een ja auto tuntuu jostain syystä paljon pienemmältä kuin edellinen. Ei niinkään tiloiltaan eikä varmaan massaltaankaan mutta jotenkin tuo c5 koppa on kompaktimman tuntuinen, tuollainen pyöreä pullukka. C4 taasen tuntuu jo vanhahtavalta ja alkaa olemaan enää harrastelijoiden parissa arvostettu, c5:sta taasen on tehty -04 asti joten sen vielä mieltää suht tuoreeksi autoksi.

            Osta siis c4 ;)

            Comment


              #7
              Käy ajamassa molempia ehdokkaita ja valitse se joka puhuttelee sinua enemmän.

              Minä luultavasti päätyisin C5:seen, koska siinä on huomattavasti modernimpi alustarakenne ja there is no replacement for displacement + 2 turboa. Tosin nuo molemmat pointit pahimmillaan keventävät lompakkoa melko rajusti.

              Comment


                #8
                Ei biturbosta aina ne turbot hajoa. Täällä vaan se tulee helpommin esiin kun joku niistä siiloin tällöin hälyyttelee. Kaikki ne joilla ne toimii, eivät ole joka päivä sitä kertomassa :)

                Maksaahan ne turbot pari tonnia + työn osuus, mutta jos siihen varautuu niin ei tule hätä housuun remontin sattuessa kohdalle.

                Itsekin ajoin noin viisi vuotta joillain vanhoilla turboilla joidenka piti hajota "hetikohta", mutta niin ne vaan toimivat edelleen. Järkevä lämmitys ja jäähdytys on kaiken aa ja oo. Ja tietty kunnon öljyt ja niiden vaihtoväli.

                Comment


                • #9
                  Järkiperusteitahan ei ole kumpaankaan vaihtoehtoon :D
                  No se pitää paikkansa. Mutta silti kun polte on, niin eihän siinä mikään auta.

                  Mainioita kommentteja kummankin puolesta. Valinnan vaikeutta ehkä kuitenkin helpottaa myös budjetin rajallisuus. Vaihtoehtoina on valitettavasti juuri nuo nettiautossa keskihintainen C4 versus melkein halvin C5. Tällä tavalla vertailu ei ole reilua C5 korisia kohtaan, mutta valitettavasti tietyt rajoitteet on vain hyväksyttävä.


                  2.2t jakopäärempan tarpeet maksaa sen 200€, 2.7t sen 600€
                  Sama hintasuhde on varmaan oletettavissa myös muissa remointeissa ja ylläpitokuluissa? Pakko kyllä sanoa että kun autolla on mittarissa lähemmäs 300tkm niin pakosti ostossa alkaa myös miettimään mitä siitä seuraavaksi hajoaa. 2.7bit koneen molempien turbojen vaihto kuulostaa ikävältä vaihtoehdolta, vaikka kukaan ei olekkaan pahasti pelotellut niiden vaihtotarpeella. Ilmeisesti ihan kohtuullisen kestäviä laitoksia kuitenkin? Mutta näinhän se on että toinen ajaa samalla autolla 500tkm ilman ihmeellisiä ongelmia ja toisella auto on lähes lunastuskunnossa 200tkm kohdalla.

                  Kuskinpenkiltä noita kahta ei edes kannata verrata, toinen on 80-luvun turbokoneella, toinen sitten 90-luvun kahdella pienellä pillerillä. Ajossa myös eroja jne.
                  Käy ajamassa molempia ehdokkaita ja valitse se joka puhuttelee sinua enemmän.
                  Ajotuntuma on varmasti hyvin erilainen näissä kahdessa. Sen verran kuitenkin eroavat jo pelkältä idealtaan ja suunnittelun aikakaudelta. Erään foorumilaisen A6 2.7bittiä pääsinkin koeajamaan viikonloppuna ja pakko myöntää ettei huono ajo ollut. Kyllä poltteli osto melkoisen paljon tuon koeajon jälkeen. Nyt sitten vain kyselemään tuosta toisesta vaihtoehdosta koeajoja.

                  Comment


                    #10
                    Moottorin huoltokulut nyt ovat ilmeiset jos puhutaan V6-koneesta jossa esim ~kaikkia yläkerran tiivisteitä on tuplamäärä. Siihän lisäksi uudemman tekniikan "ylimääräiset" sähköhimmelit. Muuten huoltohinnat ovat aika pitkälle samaa tasoa. C4 S6:ssa ei ole enää edes ufoja. Peruskäyttiksenä molemmilla pärjää, C5 tarjoaa kehittyneempänä (mutta ei välttämättä parempana) vähiinpäin kaiken. Jos arvostaa hiljaisuutta ja mukavuutta niin A-sarjan C5 on varmasti parempi valinta kuin S-sarjan C4.

                    Kulkupuolessa ei tosiaan ole isoa, eihän niillä kukaan vakiona kuitenkaan aja :)

                    Comment


                    • #11
                      Nyt sitä ollaan matkalla hakemaan A6 C5 2.7bittiä. Eikä matkaa tullut kuin 7 tuntia junalla. :)

                      Toivottavasti on hyvä auto ettei tullu hukkareissua.

                      Comment


                      • #12
                        Toivottavasti on matkan arvoinen. Itse olisin valinnut viis mukisen ;)

                        Comment


                        • #13
                          Turbo kuin turbo, oli sitten yksi tai kaksi :) Onnea matkaan jokatapauksessa!

                          Comment


                          • #14
                            Nyt alla :)

                            Comment


                              #15
                              Kappas, täällä päin piipahdit. Huomasinkin tuon Nettiautossa ja ajattelin, että on aika halpa. Toivottavasti on myös sitten hyvä. :) Onnea uuden hankinnan johdosta.

                              Comment


                              • #16
                                Toivottavasti ainakin hintansa väärti. Pientä laittoa toki löytyy, mutta se tuskin ketään yllättää.

                                Comment


                                  #17
                                  Jäi nyt paremmin remottirahaa, kun sai halvemmalla :)

                                  Onnea uudelle hankinnalle.

                                  Comment


                                    #18
                                    Klubilaiselta tuo taitaa olla ostettu, taisi lähteä halvalla ihan sen takia, että tarpeeton.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X