Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pakuksi "pakon" edessä....

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pakuksi "pakon" edessä....

    Monien vaiheiden jälkeen minulle siirtyi rouvan A6 C5 Avant 2.5 Tdi koneella. Dieselöljy kuten elämäkin on melkoisen kallista ja sillähän on kaverina se älytön dieselvero. Printtasin siis AKE:n ohjeistukset pakettiautoksi muuttamisesta, pientä penkinlukitusta ja katsastamaan. Yllättävän helppo homma. Auto on perheen kakkosautona ja tärkein homma on roudata tuota junnua ja joskus melkoista hivakkaa lätkäkasseja peleihin ja harkkoihin.

    Se on selvää, että vuotuinen dieselvero on nyt 6-7 kympin luokkaa mutta entäs vakuutusmaksut. Kun teimme omistajanvaihdoksen, niin auto tuli "automaattisesti" minun vakuutuksiin. Katsoin netistä ja järkytyin. A6 henkilöautona ja ilman bonuksia se oli 930€ vuodessa! Soitin vakuutusyhtiöön ja auto muutettiin pakuksi ja vanhat bonukset peliin. 160€ vuosi! Tuo näytti paremmalta.

    Aika paljon näemmä pystyy optimoimaan kuluja jos lukitsee tuollaisessa vehkeessä nuo takapenkit alas.

    Se herätti vähän ihmetystä kun rekisteriotteeseen ei tullut mainintaa 100km/h maksiminopeudesta. Satskuhan se maksimi on pakulla mutta en jaksa uskoa, että poliisi pysäyttäisi moottoritiella jonossa 120 km/h ajavan audin.

    #2
    Mitenkä paljon tuossa vaikuttaa nuo bonukset? Eli kuinka paljon oikeasti vaikuttaa tuo pakuksi muuttaminen vakuutuksiin?

    Comment


      #3
      No jos karkeasti tuota vakuutuksen hintaa laskee ja oletetaan, että tuo 930 on pelkän liikennevakuutuksen hinta ja sulla on 70% bonukset...

      930x0.3 = 279

      Eli kyllähän tuota hintaeroa on...

      Nykyään ilmeisesti kevyempiä nuo säädökset sille mitä muutoksia mm. auton takapenkeille pitää tehdä jotta hyväksytään pakuksi?

      Comment


        #4
        Takapenkki käyttö pitää estää. Sen voi tehdä kaatamalla selkänoja ja lukittemalla se siiten siten, ettei lukitusta voi purkaa ihan helposti.
        Konttoreilla on valta tässä, eli eroja löytyy mikä ratkasu kelpaa.

        Caddyssä nousi vakuutukset pakettiautona. Henkilöautona oli halvemmat. Ja käyttömaksu olisi mennyt hlöautona päästöjen mukaan, kun pakussa painon mukaan ikänsä vuoksi.

        Comment


        • #5
          Minä ostin autoni jo valmiiksi pakettiautoksi katsastettuna. Takapenkkien käytön esto oli tehty ottamalla penkkien istuinosa kokonaan pois ja selkänojat alas kaatamalla. En osaa sanoa diisseli C4 henkilöauton vakuutuksista, mutta pakuna minulla on liikennevakuutus 400e ja rapiat päälle ilman mitään bonuksia.

          Olenkin hetken aikaa jo miettinyt, että vieläkö farkkuja voi muutoskatsastaa 2-paikkaseks pakuks, mutta en ole saanut aikaiseksi ottaa tarkemmin selvää. Ilmeisesti se siis onnistuu vielä nykyäänkin.

          Comment


          • #6
            Mun ex C4 farkku henkilöauto 2,5tdi vakuutus 0 bonareilla reilu 900 hunttii.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Crash_ Näytä viesti
              Mun ex C4 farkku henkilöauto 2,5tdi vakuutus 0 bonareilla reilu 900 hunttii.
              Melko edullista ;)

              Comment


                #8
                Verraten erikoista. S6+ liikennevakuutus ennen bonuksia ~800€. Oisko Monicalle laskettu vakuutuksiin vähän mällikerrointa valmiiksi lisää :)

                Comment


                  #9
                  Tämmöstä ajatusta pyörittänyt mielessä, et mitä jos UrS4 farkkuun laittaa kaaret ja poistaa takapenkin, niin voiko sen katsastaa pakuksi? :) Dieselverohyötyä tietystikään ei saa mutta vakuutusmaksuissa varmasti olis reilusti eroa. Vai pitääkö takapenkki olla paikoillaan ja lukittuna?

                  Comment


                    #10
                    Puuhapete:

                    Paljonko vakuutus on pakuna kalliimpi? Tokihan tuo pitäisi tarkistaa omasta yhtiöstä. Meidän Caddy on henkilöautona. Kakkosautoksi on vaihtumassa V40 Volvo, jolla hoitusi kyllä satunnaiset henkilökuljetukset. Vuosittaisessa perusverossa on 100:n etu päästöjen mukaan mitattuna verrattuna pakun kokonaispainon mukaan laskettuun veroon verrattuna. Diiseliveron iso pudotus toki houkuttais, tulevaisuudessahan nuo asetelmat voivat tietysti muuttua.

                    Comment


                    • #11
                      OF:Ihan piruuttani katoin kaikki nuo vakuutukset läpi nii tämmöset on ja on ollu. V8 liikenne ois 679e, nykyinen satku 799e (hirvi,varkaus,palo,ilkivalta) Lähivakuutus. Se metsä audi 1012e (hirvi,palo,varkaus,ilkivalta) OP. Diisseli satku ja 80S 879e tapiola liikenne, civicit oli jotain 500e ja aerodeck päälle 700e Turva liikenne. Mutta ikä ja asuinpaikka vaikuttaa myös. Ja kaikki nolla bonareilla katottu. Maantie pommin lappua en löydä mutta sekin oli tapiolassa ja jotain päälle 800e muistaakseni

                      Comment


                      • #12
                        AP laski tuossa yllä ihan oikein. Eli henkilöautona vakuutukset noin 280 ja pakuna noin 160. Itse en edes ajatellut koko vakuutusjuttua tässä kiukun purkamissessa tuohon dieselveroon. Nuo luvut toimivat siis Riihimäessä, asuinpakkahan määräään vissiin tuon maksun määrän. No viitisen sataa egee pienenevät kiinteät kulut vuositasolla.

                        Eilen oli sitten ensimmäinen roudauskeikka tuolla pakulla. Itse kuvasin ja poika pelasi. Pikku-ukko teki kauden parhaan pelin ja 3 tehopistettä!
                        Niin ja tuo Audi on siis 2-paikkainen urheiluauto eikä mikään pikkuhiaceen rinnastettava paku.
                        Urheiluautolla urheilemaan:

                        https://lh4.googleusercontent.com/-1...0/TAL_5796.JPG

                        Comment


                          #13
                          Tätä samaa asiaa oon tässä itekin pohtinut monet illat, et vois omanki regata pakuksi. Toisaalta toisinaan on hauskaa lähtee isommassaki porukassa liikenteeseen. hurrdurr ... vaikeita päätöksiä :D

                          Comment


                            #14
                            Puuhapete:

                            Paljonko vakuutus on pakuna kalliimpi?
                            En muista suoraan. Pitäs tutkiskella papereista.
                            Sullakin on tuo Caddy sen ikänen, että käyttömaksu muuttuu pakussa painon mukaan säätyväksi. Siinä oli about satkun ero vs päästöihin.
                            Caddy oli helppo tehdä pakuksi. Takapenkit veke ja kiinnitysraudat irti. Ne on pulteilla kiinni.
                            Ja vaneri lattiaksi. Ite tein 9mm vesivanerista. Siten ei tartte pultinreikiä disabloida.
                            Mutta tässäkin on sitten konttorikohtasia eroja mitä moiseen vaaditaan.

                            Farmarit saa edelleen pakettiautoksi, eikä tarvitse takapenkkejä tai turvavöitä poistaa. Takapenkki pitää vain lukita, ettei sitä pysty ottaan käyttöön helposti. Tyhmä sääntö mun mielestä, koska katsastus tai poliisi kyllä ilmoittaa mielipiteensä, jos siellä on penkit käytössä.

                            Pakun kanssa pitää muistaa sekin, että yli satasen nopeuksista saadut sakot tulee tuplana, eikä sillä motarillakaan saa sitten ajaa yli sataa :)

                            Comment


                            • #15
                              Pakun kanssa pitää muistaa sekin, että yli satasen nopeuksista saadut sakot tulee tuplana, eikä sillä motarillakaan saa sitten ajaa yli sataa :)
                              Jos tarkoitat sitä että saat ylinopeudesta sakot sekä samalla mallikohtaisen maksiminopeuden ylittämisestä sakot, niin kyllä ainakin ennen sai sakot vain yhteen kertaan.
                              80 alueella jos ajoi kuorma-autolla reilua sataa niin sai vain perus ylinopeussakot vaikka ajoneuvolle asetettu maksiminopeus myös ylittyi.
                              Yhdestä tyhmyydestä rankaistiin vain kertaalleen, tästä on aikaa kohta 15v, onko tilanne muuttunut sen jälkeen? Vai tarkoititko jotain muuta noilla tuplasakoilla?

                              Comment


                                #16
                                Kai se riippuu sitten poliiseistakin, miten tulkitsevat.
                                Jos ajat pakettiautolla 120km/h satkun alueella syyllistyt kahteen rikkomukseen. Ajoneuvokohtasen rajan ylitykseen ja nopeusrajotuksen ylitykseen. Henkilöautolla vain nopeusrajotuksen ylitykseen.

                                Ei siinä kahta sakkoa saa.

                                Comment


                                  #17
                                  Taitaa olla kyseessä virallinen nimitys "yksin teoin" kun yksi ja sama teko toteuttaa yht’aikaa useampien rikosten/rikkomusten tunnusmerkistön ja siitä annetaan myös yksi rangaistus. Rangaistuksen määrä on todennäköisesti hieman suurempi kuin yhdellä yksittäisellä rikkomuksella.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juuri näin. Sain edellisessä työpaikassani yhden sakon kahdesta rikkomuksesta, 60km/h:n alueella tutkattiin 82km/h ajaessani kuorma-autolla. Päiväsakkojen määrä nousi muistaakseni kahdeksalla kappaleella verrattuna siihen, että olisin törttöillyt henkilöautolla saman. ja tämä rike siis sattui VT 12:lla kohdassa jossa nopeusrajoitus oli 100m ennen muuttunut 80->60. Kyllä silloin otti pattiin!

                                    Comment


                                    • #19
                                      No niin nyton A6 avant sitten virallisesti 2-paikkainen urheiluauto ja TraFi lähetti postia:
                                      Perusvero: 0,55 €/päivä -> 200€/vuosi
                                      Käyttövoimavero 0,198 €/päivä -> 72€/vuosi

                                      Nämä siis 2012 verojen mukaan. Näköjään 2013 ainakin perusvero nousee joten vuoden verot alkaen 27.02.2012 yhteensä 285.62 euroa

                                      Vakuutusten kanssa tein lopulta niin, että otin osakaskon. Vuosimaksu 240€. Eli kiinteät kulut pakulle vuositasolla ovat 525€.

                                      Comment


                                        #20
                                        Miksiköhän luen aina tämän ketjun otsikon "Paksuksi "pakon" edessä"...

                                        Comment


                                          #21
                                          Koska tosi audifinnsi lukee syvemmältä. :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Parempi tuokin kun "Paksuksi pakun edessä"...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jos joku (en minä) olisi niin ovela että rekisteröisi tuollaisen avantin pakuksi ja katsastuksen jälkeen muuttaisi takasin viispaikkaseksi, miten suureen rikokseen syyllistyisi poliisin mielestä? En tähän hätään keksi mitään nimikettä kyseiselle "muutokselle". Henkilömääristä ei voi valittaa, jos ylinopeutta ei aja, ei voi valittaa, mutta tuleeko kyseeseen joku (lievä) petos? Ihan näin ajatustasolla pohdin, ei ole tarvetta muuttaa pakuksi, vaan mietin esim dieselveron kiertoon suhteutettuna rangaistuksia.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vero- ja vakuutuspetos? :)

                                                Ei vaan, faktaa ei ole minulla tarjota. Mutta mikäli tässä asiassa ollaan yhtään samoilla linjoilla verottomalla naftalla ajamisen kanssa, seuraukset lienevät siinä määrin kohtuuttomat, ettet eliniän aikana ehdi "säästämään" kiinnijäämisen seurauksen kustannuksia...

                                                Comment

                                                Working...
                                                X