Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

W12-koneen ahtaminen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Mutta eikös tuo Aston Martin ole vapaasti hengittävä..?

    Comment


    • #32
      Jes. Martin on vapari ja siihenhän minä viittasinkin. Nokkia ja muita tuohon tuskin on saatavilla mistään eli teettämiseksi menee mutta laillisen siitä periaatteessa saisi. 90hv/l tekisi esimerkiksi 540hv tai facelift S8 4,2 360hv litratehollakin 515hv.

      Comment


      • #33
        Vaparivirittämistä harrastaneena voin sanoa, että se 20-50hp/litra lisätehon löytäminen ei ole helppoa. Yleensä aina koneessa on joku heikkolenkki mikä tappaa menon.

        Tai jos 100hp/l päästään niin alkaa olemaan kateissa se monen puhuma "luksuskyyti" mitä A8 tarjoaa. 100hp/l alkaa tulemaan nokalla minkä tehoalue alkaa jostain 3000rpm kohdalta ja huipputeho on jossain 7xxx rpm kohdalla.

        Ahtamalla usein unohtuu se miten vaikeaa vaparilla "tehon" saaminen on.

        EDIT: Niin ja tästä vielä unohtui nämä nykyiset hienoudet eli säätyvät nokat yms. ovat aika hankalia virikäytössä, varsinkin näissä harvinaisissa automalleissa mitä ei ole viritetty paljoa.

        Comment


        • #34
          W12 Golf V

          Comment


          • #35
            Anamonta:n tekstissä tulikin jo kaikki oleellinen. Sitä paitsi, se korkea huipputeho ei paljon mieltä lämmitä, jos vääntö jää ohueksi. Siinä mielessä noita Mersun mallejakin linkitin, onhan noiden ahdettujen vastaavien kokoisten moottorien vääntölukemat ihan eri kuin vapareissa.

            Comment


            • #36
              Sen mitä noiden kansivirittäjien kanssa jutellut:

              - Viitteitä siitä että VAG kannet olleet aika järjestäen 8mm nostoon asti hengittäviä, ei keksinyt kannen kairaaja miksei enempää - tehon rajoitus jo tehtaalla?

              - Väännön osalta maksimi 4,2 litraisessa on 500-510nm luokkaa. Teho sen mukaan minne tuo vääntö sijoitetaan. Keskikierroksilla kuitenkin eri peli kuin 400nm vakio jos sen vakioajoituksilla normikierrosalueelle lykkää.

              - 6,0 koneessa vastaava lukema olisi päälle 700nm...

              W12 kanssa on sitten hyviä kysymyksiä miten nokkia saa, mitä se tulee maksamaan, siihen kansien laitot ym mutta saahan siihen ihan all round voimaakin jos ei huipputehoa halua lähteä kaivamaan.

              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=97725

              Tuossa on Bimmerien puolelta suhteellisen onnistunutta evoluutiota E34 M5 padasta. Huomioitavaa tietysti se että nokat voi olla rajut, päästöillä ei mitään väliä (rata-auto) jne. Mm huuhtelua pitää rajoittaa aika reippaasti että päästöt pysyy kondiksessa. Tosin voihan tuota W12 ikäluokan koneella veivata muuttuvilla ajoituksilla aika paljon.

              Comment


              • #37
                Alkuperäinen kirjoittaja Anamonta Näytä viesti
                Vaparivirittämistä harrastaneena voin sanoa, että se 20-50hp/litra lisätehon löytäminen ei ole helppoa. Yleensä aina koneessa on joku heikkolenkki mikä tappaa menon.

                Tai jos 100hp/l päästään niin alkaa olemaan kateissa se monen puhuma "luksuskyyti" mitä A8 tarjoaa. 100hp/l alkaa tulemaan nokalla minkä tehoalue alkaa jostain 3000rpm kohdalta ja huipputeho on jossain 7xxx rpm kohdalla.
                Eikai tuohon 600hv tarviis. Nykyisessä A8 (D4, Typ 4H) on 372hv 4,2 litrainen. Litrateho 88,2hv/litra. S8 faceliftin 4,2 litraisessa 360hv joka 85,7hv/litra. Nuokin litratehot 6,0 kokoisessa olisi 514hv tai 529hv. 60-80hv enemmän kuin vakiossa.

                Tottakai tuo maksamaan tulee ja todennäköisesti halvemmalla saman muutoksen saa ahtamalla mutta kuten tässäkin jo todettu lailliseksi sitä on vaikea saada ja ihan järjettömiä moiseen autoon ovat kummatkin. Mutta mitäs järkeä W12 A8 pihassa pitämisessä on edes lähtökohtaisesti? Samaa voi sanoa tuostakin omasta louskusta. :)
                Viimeksi muokannut LongJohn; 29.2.2012, 11:12.

                Comment


                  #38
                  Mitä Jussin kasille on tehty noiden tehojen eteen?

                  Comment


                    #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                    Mitä Jussin kasille on tehty noiden tehojen eteen?
                    Katsonut D4:n 4.2 FSI koneen tehot.

                    Comment


                      #40
                      Vedän aika ison rastin seinään, jos Jussi joskus pääsee tuumasta toimeen speksiensä kanssa :)

                      Hyvin suunniteltuhan on tunnetusti puoliksi tehty. Näiden vuosien jälkeen suunnitelmat ovat takuulla jo mainiot.

                      Comment


                      • #41
                        Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                        Mitä Jussin kasille on tehty noiden tehojen eteen?
                        Niin tuohon vastattiinkin jo eli viittasin nykyisen D4 A8 vakio 4,2FSI pataan.
                        Viimeksi muokannut LongJohn; 29.2.2012, 11:12.

                        Comment


                        • #42
                          No mutta, maailma tarvitsee ropelihattupäitä ;)

                          Comment


                          • #43
                            Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                            Vedän aika ison rastin seinään, jos Jussi joskus pääsee tuumasta toimeen speksiensä kanssa :)

                            Hyvin suunniteltuhan on tunnetusti puoliksi tehty. Näiden vuosien jälkeen suunnitelmat ovat takuulla jo mainiot.
                            Hyvä että muistutetaan miksi pitää se turpa kiinni tälläkin foorumilla. Kiitos ja anteeksi.

                            Comment


                              #44
                              Niin tuohon vastattiinkin jo eli viittasin nykyisen A8 vakio 4,2FSI pataan.
                              Ahaa, kauppa selvä. Niinhän se menee että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja puoliksi tehty on aina ennenkin kelvannut :)

                              Comment


                                #45
                                Alkuperäinen kirjoittaja LongJohn Näytä viesti
                                Hyvä että muistutetaan miksi pitää se turpa kiinni tälläkin foorumilla. Kiitos ja anteeksi.
                                Tunnen olevani oikeutettu kuittaamaan. Taustalla on ne lukemattomat privaviestit ja aika, jotka kanssasi speksasin entisen autosi viritystä. Se ei johtanut mihinkään vaan lopputulos oli auton vaihto ja pykälää lennokkaammat speksaukset.

                                Ehkäpä tämän selvityksen kautta näytän muiden silmissä edes hitusen vähemmän mulkerolta :)

                                Comment


                                • #46
                                  Enpä ala aiheesta kinaamaan. Auto on vaihtunut tuon jälkeen jo kahdestikin ja niihin on tehty niitä muutoksia mitä on tehty. Pyrin parhaani mukaan olemaan vaivaamatta pohdinnoillani turhia.

                                  Itse aiheeseen toin esille omiani speksaamatta pari tehtaan jäljiltä litratehokkaampaa mallia ja osviittaa siitä että tuon ikäluokan laitteesta olisi kuitenkin mahdollista tehdä ripeämpikin laite. Samaten toin esille tuota trafin hassunhauskaa suhtautumista vaparien virittämiseen (joka lienee lähellä: tehkööt kun valvoakaan ei voi).

                                  Kokonaan toinen juttu on sitten se kannattaako W12 lähteä sen suurempia tekemään mutta onhan täällä propellihattumaisempiakin hommia lähtenyt toteutukseen kuten edelleen työn alla projektien puolella oleva C4 koppainen V10 projekti.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Heitän ajatuksen vain, en aio toteuttaa, kunhan höpsöttelen: Sellainen RS8L olisi varmaan ihq, 4.2bit -kone ja tarpeellinen alusta-jarrushow tuollaiseen A8L-koriin.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X