Mutta eikös tuo Aston Martin ole vapaasti hengittävä..?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
W12-koneen ahtaminen?
Collapse
X
-
Vaparivirittämistä harrastaneena voin sanoa, että se 20-50hp/litra lisätehon löytäminen ei ole helppoa. Yleensä aina koneessa on joku heikkolenkki mikä tappaa menon.
Tai jos 100hp/l päästään niin alkaa olemaan kateissa se monen puhuma "luksuskyyti" mitä A8 tarjoaa. 100hp/l alkaa tulemaan nokalla minkä tehoalue alkaa jostain 3000rpm kohdalta ja huipputeho on jossain 7xxx rpm kohdalla.
Ahtamalla usein unohtuu se miten vaikeaa vaparilla "tehon" saaminen on.
EDIT: Niin ja tästä vielä unohtui nämä nykyiset hienoudet eli säätyvät nokat yms. ovat aika hankalia virikäytössä, varsinkin näissä harvinaisissa automalleissa mitä ei ole viritetty paljoa.
Comment
-
-
Anamonta:n tekstissä tulikin jo kaikki oleellinen. Sitä paitsi, se korkea huipputeho ei paljon mieltä lämmitä, jos vääntö jää ohueksi. Siinä mielessä noita Mersun mallejakin linkitin, onhan noiden ahdettujen vastaavien kokoisten moottorien vääntölukemat ihan eri kuin vapareissa.
Comment
-
Sen mitä noiden kansivirittäjien kanssa jutellut:
- Viitteitä siitä että VAG kannet olleet aika järjestäen 8mm nostoon asti hengittäviä, ei keksinyt kannen kairaaja miksei enempää - tehon rajoitus jo tehtaalla?
- Väännön osalta maksimi 4,2 litraisessa on 500-510nm luokkaa. Teho sen mukaan minne tuo vääntö sijoitetaan. Keskikierroksilla kuitenkin eri peli kuin 400nm vakio jos sen vakioajoituksilla normikierrosalueelle lykkää.
- 6,0 koneessa vastaava lukema olisi päälle 700nm...
W12 kanssa on sitten hyviä kysymyksiä miten nokkia saa, mitä se tulee maksamaan, siihen kansien laitot ym mutta saahan siihen ihan all round voimaakin jos ei huipputehoa halua lähteä kaivamaan.
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=97725
Tuossa on Bimmerien puolelta suhteellisen onnistunutta evoluutiota E34 M5 padasta. Huomioitavaa tietysti se että nokat voi olla rajut, päästöillä ei mitään väliä (rata-auto) jne. Mm huuhtelua pitää rajoittaa aika reippaasti että päästöt pysyy kondiksessa. Tosin voihan tuota W12 ikäluokan koneella veivata muuttuvilla ajoituksilla aika paljon.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Anamonta Näytä viestiVaparivirittämistä harrastaneena voin sanoa, että se 20-50hp/litra lisätehon löytäminen ei ole helppoa. Yleensä aina koneessa on joku heikkolenkki mikä tappaa menon.
Tai jos 100hp/l päästään niin alkaa olemaan kateissa se monen puhuma "luksuskyyti" mitä A8 tarjoaa. 100hp/l alkaa tulemaan nokalla minkä tehoalue alkaa jostain 3000rpm kohdalta ja huipputeho on jossain 7xxx rpm kohdalla.
Tottakai tuo maksamaan tulee ja todennäköisesti halvemmalla saman muutoksen saa ahtamalla mutta kuten tässäkin jo todettu lailliseksi sitä on vaikea saada ja ihan järjettömiä moiseen autoon ovat kummatkin. Mutta mitäs järkeä W12 A8 pihassa pitämisessä on edes lähtökohtaisesti? Samaa voi sanoa tuostakin omasta louskusta. :)Viimeksi muokannut LongJohn; 29.2.2012, 11:12.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiMitä Jussin kasille on tehty noiden tehojen eteen?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiMitä Jussin kasille on tehty noiden tehojen eteen?Viimeksi muokannut LongJohn; 29.2.2012, 11:12.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viestiVedän aika ison rastin seinään, jos Jussi joskus pääsee tuumasta toimeen speksiensä kanssa :)
Hyvin suunniteltuhan on tunnetusti puoliksi tehty. Näiden vuosien jälkeen suunnitelmat ovat takuulla jo mainiot.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja LongJohn Näytä viestiHyvä että muistutetaan miksi pitää se turpa kiinni tälläkin foorumilla. Kiitos ja anteeksi.
Ehkäpä tämän selvityksen kautta näytän muiden silmissä edes hitusen vähemmän mulkerolta :)
Comment
-
Enpä ala aiheesta kinaamaan. Auto on vaihtunut tuon jälkeen jo kahdestikin ja niihin on tehty niitä muutoksia mitä on tehty. Pyrin parhaani mukaan olemaan vaivaamatta pohdinnoillani turhia.
Itse aiheeseen toin esille omiani speksaamatta pari tehtaan jäljiltä litratehokkaampaa mallia ja osviittaa siitä että tuon ikäluokan laitteesta olisi kuitenkin mahdollista tehdä ripeämpikin laite. Samaten toin esille tuota trafin hassunhauskaa suhtautumista vaparien virittämiseen (joka lienee lähellä: tehkööt kun valvoakaan ei voi).
Kokonaan toinen juttu on sitten se kannattaako W12 lähteä sen suurempia tekemään mutta onhan täällä propellihattumaisempiakin hommia lähtenyt toteutukseen kuten edelleen työn alla projektien puolella oleva C4 koppainen V10 projekti.
Comment
Comment