Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

W12-koneen ahtaminen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • W12-koneen ahtaminen?

    Heitetäänpäs tässä ihan huvikseen ilmaan tällainen "fantasia"..

    Jos jollain sattuu olemaan jotain nippelitietoa, onko joku jo ahtanut tuollaisen VAG:n 6,0L W12 koneen. Tai löytyyköhän siihen mahdollisesti jotain valmista ahdinpakettia?

    Pikaisella googletuksella ei tullut mitään tulosta. Luulis että joku on ainakin elätellyt mielessään tuollaista ajatusta. MTM:n sivuilta tosin löyty jokin projekti W12 quad-turbosta. http://www.mtm-online.de/en/highlights/details?id=29
    Mutta tuo lienee aika kaukana haaveissa vielä tuo rojekti. Ja eriasia vielä, tuleeko se aikanaan kuinka suureen levitykseen, eikä tällaisella tavallisella sukankuluttajalla ainakaan tule olemaan varaa sellaiseen. Toisaalta tuollainen "W12 quad-turbo" kuulostaisi kyllä aika maukkaalle..

    Jotain softapäivityksiäkin olen katsellut, mutta järjestään luvataan jotain maltillista +25hp/+50Nm. Ja hinta softalla ei todellakaan ole maltillinen.
    Vaikeasti hengittävää konetta on vain pirun vaikea millään tapaa virittää. Lieköhän noi softa-päivityksetkin vain nosta bensansyöttöä tms..?

    Eipä sillä, että sitä voimaa enempi välttämättä tarvitsisikaan.. Ei tolla jalkoihin jää nyttenkään. Pieniä haaveita on vain hyvä silloin tällöin elätellä. :)

    #2
    Haluan kyllä nähdä miten sinne konehuoneeseen lusikoidaan neljä turboa :) Missään tuollainen ei ole tullut vastaan, enkä kyllä usko että sellaista on tehtykään ainakaan D3 koppaan.

    Comment


    • #3
      Samaa on moni ihmetellyt, kun ovat tuon prokkiksen nähneet, että ahdasta voipi tehdä. Ja itsekin luulen kyllä, että ne suunnittelee sitä konetta ihan muuten vaan, tai jotain muita malleja kuin A8 silmällä pitäen.

      Toisaalta, mistä sitä tietää mitä ne MTM:n pojat vielä keksii.. Veikkaan ettei niille ole temppu eikä mikään nakata sitä vaikka A8:sinkin nokalle..

      Comment


        #4
        Varmaan "halvempi" tapa olisi nostaa sinne keulalle A8:n 4,2 normivinkkeli. Siihen saa ainakin remmiahtimen bolt-on... Mutta ethän sä sitä kysynyt.

        Comment


        • #5
          Lisää OT: Hommaa Niko joku satasen Micra, jolla ajelet aina kun oma auto tuntuu "riittämättömältä". Saat sopivasti perspektiiviä asiaan :)

          Comment


            #6
            Tuo MTM:n projektihan on johonkin keskimoottoriseen autoon.

            Project for a planed middle-engine supercar from a customer.

            Comment


            • #7
              http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...linder_petrols

              Bentleyn keulalta löytyy jo. W12 biturbona. 560hv/650nm ja kireämpi 610hv/750nm versio. Että sieltä sitten vaan konetta hommaamaan. Laillistahan siitä ei saa mutta se on toinen juttu... :)

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja thompson Näytä viesti
                Lisää OT: Hommaa Niko joku satasen Micra, jolla ajelet aina kun oma auto tuntuu "riittämättömältä". Saat sopivasti perspektiiviä asiaan :)
                Mulla OLI sellanen satasen Micra.. Ku tosta MB 560SEL:listä hajos hydropneumaattinen alusta, ni piti saada joku halpa kinneri äkkiä alle. Ajattelin, ettei se niin paha voi olla ku kuitenkin samanikäinenki ku se Mersu..
                Jaksoin kiduttaa itseäni sillä kaksi viikkoa ja sit pääsin eroon siitä. Onneks. :D

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                  Tuo MTM:n projektihan on johonkin keskimoottoriseen autoon.
                  Olisiko Gumpert Apollo? Siinähän on Audin ahdettu 4,2. No anyway...

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja LongJohn Näytä viesti
                    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...linder_petrols

                    Bentleyn keulalta löytyy jo. W12 biturbona. 560hv/650nm ja kireämpi 610hv/750nm versio. Että sieltä sitten vaan konetta hommaamaan. Laillistahan siitä ei saa mutta se on toinen juttu... :)
                    Joo kahtelinki ett Bentleyssä olis sama motti ja "hiukka" enempi potkua..

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Tähtikuljettaja Näytä viesti
                      Ajattelin, ettei se niin paha voi olla ku kuitenkin samanikäinenki ku se Mersu..
                      uhh... :D

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Tähtikuljettaja Näytä viesti
                        Joo kahtelinki ett Bentleyssä olis sama motti ja "hiukka" enempi potkua..
                        Ja eiköhän tuossa ole aika sikamainen potentiaalikin jos laittaa haluaa. 3 litraa per ahdin pyörittämässä hyrrää. En tiedä saatavuuksia sitten noille moottoreille...

                        Comment


                        • #13
                          562,5hp ja 725Nm tuosta saisi lain mukaan ottaa. (+25%??) Eri asia sitten, miten saa päästöt pidettyä kurissa. Muita ongelmia tuossa tuskin tulee eteen, ja tuokin on varmasti riittävän hankalaa.
                          Eipä sillä että alkaisin mitään tekemään. Tyhmää alkaa ropeltaa toimivaa konetta. Ehkä jos joku "bolt-on" paketti löytyis.. ;)

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä ne päästöt saa pidettyä kurissa, varsinkin jos puristussuhde yms. ei pahasti muutu. Jonkin verranhan on vähäpäästöisiä autoja ahdettu, mitattu ja leimattukkin. Loppupeleissä se päästömittauksen aiheuttama 1-3ke lisä virittämiseen ei ole hirveän iso summa.

                            Mutta jos lukemat sallii ton niin isot päästömittaukset vois välttää hankkimalla sen bentleyn koneen. Voi kyllä olla halvempaa maksaa päästömittaus kuin hankkia bentleyn kone?

                            Comment


                              #15
                              Veikkaanpa että edelleenkään se kone ei mahdu tuonne A8 konehuoneeseen turbojen kanssa. Noh, sinänsä turhaa spekulaatiota, koska ei kait kukaan järkevä ala tuollaista virittämään :) Ennemmin RS6 kone sinne, jossa on ihan riittävästi potentiaalia.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Anamonta Näytä viesti
                                Kyllä ne päästöt saa pidettyä kurissa, varsinkin jos puristussuhde yms. ei pahasti muutu. Jonkin verranhan on vähäpäästöisiä autoja ahdettu, mitattu ja leimattukkin. Loppupeleissä se päästömittauksen aiheuttama 1-3ke lisä virittämiseen ei ole hirveän iso summa.

                                Mutta jos lukemat sallii ton niin isot päästömittaukset vois välttää hankkimalla sen bentleyn koneen. Voi kyllä olla halvempaa maksaa päästömittaus kuin hankkia bentleyn kone?
                                Voisi olla halvempaa ostaa se bentley, kuin pelkkä kone ja siihen koko vaihtomuljaus päälle, mutta sittehän se ei ois enää projekti :)

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Anamonta Näytä viesti
                                  niin isot päästömittaukset vois välttää hankkimalla sen bentleyn koneen. Voi kyllä olla halvempaa maksaa päästömittaus kuin hankkia bentleyn kone?
                                  Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta noin uudessa autossa auto / kone paketti hyväksytään yhdessä, joten joka tapauksessa joutuu päästömittauksiin. Lisäksi osa uudemmista autoista ei mene testeistä läpi vaikka suoraan autokaupasta veisi testattavaksi, joten päästömittaus voi olla varsin haastavaa bentleyn koneellakin.

                                  Ja tuohon koneeseen turbojen kanssa leikkiminen tuo tilan lisäksi ongelmaksi lämmöt. Tietysti turbot voisi jenkkityyliin pistää ns. takaturboiksi. RS6 kone voisi olla kyllä paljon parempi vaihtoehto, siinä nyt helpohkosti saa 600 heppaa ja väännöt ihan eri lukemille.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Tähtikuljettaja Näytä viesti
                                    562,5hp ja 725Nm tuosta saisi lain mukaan ottaa. (+25%??)
                                    Kunhan et mene 7kg/1kW rajan yli. Sen yli ei sallita ylitystä mitenkään. Paitsi jos asennat koneen jota on mallisarjaan tehty. W12 osalta sen ripeämpää ei ole ja Bentleyn koneella A8 ei ole saanut - tie nousee pystyyn jos laillisesti mennään.

                                    562,5hp = 413,6kW -> vajaat 2,9 tonnia. Omapainoa. Ei taida painaa noin paljon? Tuo taitaa mennä rikki jo vakiomotilla eli lailliset muutosmahdollisuudet on käytetty.

                                    Edit: Niin esimerkiksi tuohon omaan 4,2 D2 koppaiseen saisi laittaa poikkeusluvalla W12 kun on osoitettavissa että d2 lyhytakselivälistä on joitain satoja linjalta aikoinaan rullannut vaikka tuo teho-paino meneekin rikki.

                                    Comment


                                      #19
                                      Aina voi hakea lupaa erikseen ylitykselle. Perusteluksi vaan ei riitä, että "mä haluun!"

                                      Comment


                                        #20
                                        Oliskohan tolkullisempaa speksata itelleen joku erillinen harrasteauto kuin alkaa pöljäilemään D3-korisen kanssa?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                                          Oliskohan tolkullisempaa speksata itelleen joku erillinen harrasteauto kuin alkaa pöljäilemään D3-korisen kanssa?
                                          Ei myö tässä niin tosissaan olla.. :) Kunhan spekuloidaan, jotta mitekä mahtais onnistua. Taitaa tuollaiset jutut loppupeleissä kaatua jo heti kättelyssä muutamiin "pikku" seikkoihin, mitä tässäkin on lueteltu. Siitä huolimatta että pätäkkää olisi vaikka suoraan ostaa se Bentleyn kone ja poikkeusluvat saisi, voipi konehuoneen ahtaus ja lämpöongelmat kaataa koko jutun jo alkumetreillä.
                                          Ja tyhmäähän se tosiaan olisi tällaisen auton kanssa alkaa "pöljäilemään". Olet aivan oikeassa. Näillä näkymin tuo auto pysyy samassa kuosissa kuin se on tehtaalta ulos rullannutkin, niin kauan kuin se on minun omistuksessani.

                                          Comment


                                            #22
                                            pyh! Rohkeasti vaan toteuttaa itseään! :)

                                            ainaki jotkut toteuttanu moista komboa ;)
                                            täs esim.

                                            awd

                                            rwd

                                            Comment


                                              #23
                                              Kerhon ratapäivillä yleensä on tavattu virittää etyylialkoholin voimalla aamuyön pikkutunneille saakka niin vallan perkuleesti. Ei tämä kai paljoa poikkea hengeltään niistä aamuyön kuningasajatuksista. Hauskaahan se on asialla spekuloida ja leikitellä, että siitä vain :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Minä oon ymmärtäny että tuon tehopainosuhteen ylittämiseen ei saa lupia eikä sitä saa ylittää vaikka rakentas vastaamaan jotain mallisarjaan kuuluvaa mikä ylittää tuon suhteen.

                                                Oon myös tuohon omaan kasiin pohtinu tuota rs6 konetta, mutta tuossakin menee jo vakiona rikki tuo tehopainosuhde


                                                Tällä vois olla mahollista saada kilpiin erikoisia rakennelmia. Ei tosin varmastikaan kovin helppoa.

                                                http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021244

                                                13 §
                                                Piensarjatyyppihyväksyntä

                                                1. Vuosittain rekisteröitävien, myytävien tai käyttöönotettavien ajoneuvojen saman tyyppiperheen yksilöiden lukumäärä piensarjatyyppihyväksynnässä saa M1 -luokan ajoneuvoilla olla enintään 300 kappaletta ja muilla ajoneuvoilla enintään 25 kappaletta.

                                                2. Ajoneuvolle piensarjatyyppihyväksynnässä asetettavista vaatimuksista säädetään tarvittaessa 7 §:ssä mainituissa asetuksissa.

                                                3. Valmistajan hakemuksesta tyyppihyväksyntäviranomainen tunnustaa toisessa ETA-valtiossa myönnetyn piensarjatyyppihyväksynnän enintään 1 momentissa säädetylle ajoneuvomäärälle, jos 2 momentissa tarkoitetuissa asetuksissa säädetyt ehdot täyttyvät.
                                                Viimeksi muokannut Silizium; 27.2.2012, 19:12.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eikös periaatteessa olisi mahdollista "lihottaa" autoa tuon hyväksynnän ajaksi? Laihdutuksiahan meinaan on ennenkin tehty, esim. jos halutaan iso ja painava jenkkiavolava henkilöautoksi.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jos rahat, uskallus ja lainsäädäntö kohtaavat, niin rojekti vaan tulille. Tässä maassa ei kovin montaa mielenkiintoista projektia ole. Mutta jokunen tällä foorumilla onneks kuitenkin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Rahaa menisi kyllä tolkuttomasti. Mutta sitä saa työtä tekemällä yleensä lisää. Uskallusta ei vielä tässä vaiheessa kovasti ole, siksi joku valmis paketti voisi toimia. Jos sitä uskallustakin tulisi lisää, niin todennäköisesti tuo lainsäädäntö on sitten se lopullinen este. Tuo "rojekti" alkaa olemaan jo sitä luokkaa, ettei sitä ihan kevyesti katsota, missään.

                                                      Ja tuo lainsäädäntöhän se on se miksi niitä mielenkiintoisia projekteja ei Suomessa ole. Kyllähän jotkut harrastaa sitäkin, että laittomasti tehdään asioita. Löytyyhän noita japsikinnereitäkin, missä on pitkällle yli 500hp vaikka papereissa lukisi mitä. Alkuperäisesti usein vain se 280hp. Eikä ne painakaan kuin noin puolet A8:sin painosta. Itseä ei kiinnosta laittomasti lähteä mitään soheltamaan. Huonolla tuurilla saattaa joutua kolari/vast. tilanteeseen ja vakuutusyhtiöt pesevät kätensä asiasta melko nopeasti +mahdolliset muut kustannukset päälle. Vuosittaisiin katsastuksiin joutuisi myöskin aina laittamaan autoa enempi lailliseen kuosiin, mikä ei oikein kiinnosta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Jondetski Näytä viesti
                                                        Eikös periaatteessa olisi mahdollista "lihottaa" autoa tuon hyväksynnän ajaksi? Laihdutuksiahan meinaan on ennenkin tehty, esim. jos halutaan iso ja painava jenkkiavolava henkilöautoksi.
                                                        Onko kokonaispainokaan tuota 2,9 tonnia mitä tuo yo teho edellyttäisi?

                                                        Katsos kun kokonaiskantavuus ei muutu mihinkään ja jos omapainoa tulee lisää se vähennetään kantavuudesta. Toisinsanoen 5 paikkaisesta tulee ensin 4 paikkainen jne. Tuossa tapauksessa "läskiä" saisi siis laittaa sen verran ettei sillä saa ajaakaan enää kukaan puhumattakaan matkustamisesta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Tähtikuljettaja Näytä viesti
                                                          Ja tuo lainsäädäntöhän se on se miksi niitä mielenkiintoisia projekteja ei Suomessa ole. Kyllähän jotkut harrastaa sitäkin, että laittomasti tehdään asioita.
                                                          Vaparina jos teet saat tehdä aika pitkälti kaiken kunhan katsastuspäästöt vain menee läpi eikä 7kW/1kg mene inssin persdynossa "selvästi yli". Kansia saa laitella, nokkia, tasapainotuksia ym. Vilkaise vaikka trafin ohjeet asiasta.

                                                          Nurinkurista sinänsä jos ajatellaan ettei ahdettuun saisi virallisesti muuttaa mitään mutta vaparista on tietysti aika nihkeää näyttää toteen onko siihen tehty jotain vai ei. Purkamatta ammattilaisen toimesta koko värkkiä konttorille.

                                                          Jos vertailukohtaa haluaa niin esimerkiksi Aston Martinilla on +500hv 6,0 kokoluokan V12 koneita pellin alla...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Eiköhän nuo ole Audin poijjaat jo riittävän hyvin tuon peruskoneen hoonannu, siitä on paha mennä parantamaan.

                                                            Onhan noita Mercedes-Benzilläkin:
                                                            -S600: 5,5L V12 turbo 517hp, 830Nm
                                                            -S65 AMG: 6,0L V12 turbo 612hp, 1000Nm
                                                            Ja kirsikkana kakun päällä Brabus ottanu tosta samasta koneesta 800hp 1420Nm.

                                                            Eipä sillä että olis edes millään tapaa tarkoitus tuollaisten kanssa kilpaillakaan. Pieni piristys ei tietty ikinä ole pahitteeksi? Vaikka kyllä se vakio 450hp/580Nm riittää aivan mainiosti.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X