Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Ei ole lainvastaista, pois lukien kaikki ne keliolosuhteet joissa valojen pitäisi palaa. En tiedä mitä laki sanoo tänä päivänä, mutta voisin kuvitella että tällaisia olosuhteita on pimeä aika, sade/sumu, jne.
Englanninkielisessä direktiivissä oli selkeästi että ajovalot oltava päällä pimeällä, tunnelissa ja sateella. En nyt jaksa kaivaa direktiiviä, mutta tuosta tuntuu Suomessa monella nuo kaksi viimeistä unohtuvan. Tunneli valoista mm. Kreikassa oli ihan omat liikennemerkit muistuttamassa. En tiedä miten Suomessa kun sen verran vähän noita, mutta luulisi sateella ymmärtävän..
Mulla on melkein aina Auto moodilla valot Passatissa ja kun mitarivalot syttyy, syttyy xenonitkin.
Ei mitään hajua koska takavalot palaa, mutta en minä silti mikään tyhmä omasta mielestä ole. Täytyy testata jossain välissä.
Aika kova sade saa olla, että hämärätunnistin tulkkaa olevan tarpeeks pimeetä muulle kuin päivävaloille.
Mulla on melkein aina Auto moodilla valot Passatissa ja kun mitarivalot syttyy, syttyy xenonitkin.
Ei mitään hajua koska takavalot palaa, mutta en minä silti mikään tyhmä omasta mielestä ole. Täytyy testata jossain välissä.
Aika kova sade saa olla, että hämärätunnistin tulkkaa olevan tarpeeks pimeetä muulle kuin päivävaloille.
Volkkarista en tiedä, mutta ainakin bemarissa ja audissa myös sadetunnistin / pyyhkimien käyttö käynnistää ajo- ja takavalot. Automaattisen hämäräkytkimen kanssa toimiessa ei oikein enää kuskia voi syyttää väärästä toiminnasta IMO.
Suomessa ei kertakaikkiaan enää osata käyttää valoja - ja ihmekös tuo, melkein kaikissa autoissa olleet automaattivalot (=lähivalot aina päällä) viimeisen 15v ajan ja vaatimuksena on ollut että valot päällä aina ja kaikkialla. Yhtäkkiä sitten pitäisi ilman mitään tiedotusta tietää että nyt valot pitääkin jälleen 90-luvun tapaan kytkeä päälle huonolla kelillä ja tunnelissa, ainakin jos autona on Toyota, halogeenein varustettu VW, jne jne.
Keski-Euroopassa en viime reissulla nähnyt sateella yhtään perä pimeänä ajavaa, vaikka noiden osuus autoista on huomattavasti suurempi. Tämä taas johtuu siitä, että kehityskaari on täysin erilainen: Vanhemmissa autoissa ollaan täysin pimeänä hyvällä kelillä/valoisalla/ei tunnelissa, ja kytkimestä valot päälle muuten. Näin on ollut "aina". Uudemmissa manuaalikytkentäisissä päiväajovaloissa täysin sama juttu, eikä kuskin tarvitse edes tietää että jotkut pikkuvalot edessä ovat valoisalla päällä. Automaatti-päivävaloissa sitten saavutetaan se ettei tarvitse sitä kytkintä enää käännellä.
Ongelma on nimenomaan tuo että tätä ongelmaa ei kunnolla tiedostettu kun nämä autonvalmistajien säästösyistä valmistamat ei-automaatti-päivävalot tulivat markkinoille. Mielestäni tuolloin olisi pitänyt linjata EU:n vastaisesti, että Suomessahan takavalot palavat aina TAI edes että näihin autoihin pitää liimata iso varoitustarra, jotta omistaja tietää miten valoja kuuluu käyttää.
Koska p***a on jo housuissa, mielestäni tulisi valtiovallan järjestää pikainen tiedotuskampanja asiasta: "Tiedätkö millaiset ajovalot autossasi on ja miten niitä käytetään" ja velvoittaa maahantuojat lähestymään kirjeitse tällaisen auton omistajia opastaen oikeasta valojen käytöstä ko. autossa. Lisäksi hämäräautomatiikka pitäisi olla vähintäänkin "ehdottoman suositeltava" varuste ja autoverosta vapautettu. Tuo varmasti korjaisi jo paljon.
Silloin kun DRL-pakko astui voimaan, lehdessä (TM/Tuulilasi) oli juttu mihin oli mm. koottu eri automerkkien takavalojen toimintatapa. Audissa ja Skodassa ovat koodattavissa päälle päivävalojen kanssa ja näin tehdäänkin Suomeen tuotaviin autoihin. Silti ainakin Skodista osaan on jäänyt tekemättä vaikka ovat maahantuojan tuomia. Volkkariin ei lähteen (maahantuoja?) mukaan koodaus onnistu lainkaan. Vai onko kyseessä vain haluttomuus/osaamattomuus? Monet harrastajatkin tiettävästi ovat ominaisuutta etsineet VCDS:lla, mutta ainakaan vielä en ole kuullut kenekään onnistuneen. Mahtaisiko VW:n koodaus onnistua joku ohjainlaite vaihtamalla esim. Skodan vastaavaan? Monestihan OEM-varusteiden jälkiasennuksessa saattaa joitain "moduleita" joutua vaihtamaan sellaiseen, joka tukee kyseistä toimintoa.
Volkkariin ei lähteen (maahantuoja?) mukaan koodaus onnistu lainkaan. Vai onko kyseessä vain haluttomuus/osaamattomuus?
VW-Auto Lento kertoo että maahantuonti ei niitä suostu kertomaan = tehdas kieltänyt. Katsos kun vaikuttaa kuulemma kulutukseen......
Happamia sano kettu.... sanon minä. Olen yrittänyt monasti niitä päälle ruinata mutta ei niin ei.
Monissa vanhemmissa koslissa on niin onnettomat lähi-tai takavalot, jotta en oikein näe tätä päiväaikaan ongelmaksi. Mutta, kuten sanottua:kaksipiippuinen juttu.
Automaattivaloissa on myös se huono homma, että varjostaminen on vaikeampaa... Vanhoilla autoilla aina ajaneena, olen manuaalivalojen puolella. Minuakin häiritsee tuo valojen päälläolo startatessa. Olen paremmalle puolikkaalle opettanut että ensin käynnistys - sen jälkeen vasta valot, mankka ja erään auton kohdalla myös puhallin päälle :D Köyhyys ja vanhat autot opettaa ;D
Aika vaikea oikeasti keksiä yhtäkään syytä mitä haittaa automaattivaloista voisi nykyautoissa olla (joko automaattinen päivävalo-lähivalo hämärätunnistimen kanssa tai lähivalot aina päällä), eikä tuo oikein edes liity tähän keskusteluun. Toki puhtaissa manuaalivaloissa sentään on mittarivalot yms. pimeänä jos valot (myös takavalot) eivät pala, eli siinä mielessä noita manuaalisia päiväajovaloja turvallisempi.
Ehjä auto ehjällä akulla lähtee käyntiin, oli siellä 10-150W lisäkuormaa tai ei. Lisäksi nykyaikaisten päiväajovalojen energiankulutus on niin pientä, että sillä ei ole startin kannalta edes teoriassa mitään merkitystä. Ja saapa ne vähätkin monista pois jos pelottaa.
Toki puhtaissa manuaalivaloissa sentään on mittarivalot yms. pimeänä jos valot (myös takavalot) eivät pala, eli siinä mielessä noita manuaalisia päiväajovaloja turvallisempi.
Jaa...ei aina. C5:ssa ambiente varustuksella mittariston valot palaa aina, toki kojelaudan valot eivät. Arvaapas monta kertaa olen lähtenyt ilman valoja päiväsaikana. Pimeässä huomaa heti ettei kojelaudan valot pala.
Tänään taas hiukan ripeksi. Näkyvyys laskettiin käsimitalla. Otsikkoa mukaillen manuaalisesti kytkettävät VALOT kiellettävä. Kyllä sen edessä ajavan takavalottoman vielä vesisuihkun suunnan muutoksesta erotat, mutta traktorin ohituksessa vastaantuleva yhdellä parkilla esiintyvää pösökuskia ei erota.
Eli aivan sama onko kyseessä valosäännös, nopeusrajoitus, katsastus, TV-lupa tai mikä vaan sääntö jonka noudattamattomuus ei johda välittömään tulipallona maailmanjättöräjähdykseen, edellyttää kiinnijäämisriskiä toimiakseen.
Taas kerran vuosien aktiivinen ajoharjoittelu varmisti tulevaisuussuunnittelun toteutumismahdollisuuden, PRKL
Jaa...ei aina. C5:ssa ambiente varustuksella mittariston valot palaa aina, toki kojelaudan valot eivät. Arvaapas monta kertaa olen lähtenyt ilman valoja päiväsaikana. Pimeässä huomaa heti ettei kojelaudan valot pala.
Luultavasti tuo on jo riittävän uusi. Esim. ilmeisesti ainakin A4 95-97 ei mittaristo pala jos valoviiksi nollassa. 98 lähtien jo palaa aina mittaristo ja valojen palamattomuus/palaminen on merkkivalo mittaristossa.
Luultavasti tuo on jo riittävän uusi. Esim. ilmeisesti ainakin A4 95-97 ei mittaristo pala jos valoviiksi nollassa. 98 lähtien jo palaa aina mittaristo ja valojen palamattomuus/palaminen on merkkivalo mittaristossa.
No..'99 onko muka "riitävän uusi"?, suomi-auto kun se on ei mitään xenoneita, mutta kyllä mittaristosta löytyy valojen merkkivalo :D!
Comment