Nyt on luokkaa vuoden ollut liikenteessä autoja uuden EU-laajuisen säännön mukaisesti perä pimeänä. Vaikutukset on nähtävissä. Esim. tänään tod. näk. vuoden pahimmassa lumimyräkässä havaitsin kehäykkösellä omassa ajosuunnassani välillä Leppävaara-Tuusulanväylä 5 autoa, joista oli perä pimeänä: Näistä jokainen edusti tyyppiä "päiväajovalot edessä, normaalivalot kytketään katkaisimesta" (Toyota Auris, Volvo V50, Chevy Aveo, Kia Sportage, VW Polo). Näytin näistä jokaiselle pitkiä reilumman kautta, yksikään ei tajunnut kytkeä valoja päälle.
Sinänsä on itsestäänselvää että takavalottomia autoja ei olisi ikinä pitänyt pohjoismaihin tuoda, vaan tehdä paikallinen sääntö. Riittävän herkällä automaattikytkennällä varustetut jotenkin vielä sulatan, mutta manuaalisia en. Todennäköisesti moni kuski ei edes tiedä että perävalot pitää erikseen kytkeä katkaisijasta päälle. Hännän huippuna tulee Chevy, jossa automaattisesti palaa ajovalot ja mittarivalot - mutta ei takavalot ellei kytkintä erikseen käännä.
Kukin voi pohtia tilannetta, jossa sattuu peräänajo tuollaisen perä pimeänä ajavan auton kanssa. Siinä on hauska pohtia syyllisyyttä kun toisaalta peräänajaja on lähtökohtaisesti syyllinen, mutta toisaalta keliolosuhteista ja valoisuudesta riippuen jää tulkittavaksi onko tilanne ollut ennalta arvattava.
*****
Jos asiasta päättävillä olisi vähänkään järkeä, tehtäisiin välittömästi esim. seuraavaa:
A) Esim. 1.7. alkaen Suomeen ei saa tuoda autoja, joissa takavalot eivät syty automaattisesti joko auton käynnistäessä tai hämäräkytkimen ohjaamana (*)
B) Pois lukien jo varastossa olevat autot, kielletään sellaisten autojen myynti, joissa varsinaiset ajovalot voivat palaa ilman että takavalot ovat käytössä. Maahantuojan on pyrittävä korjaamaan takaisinkutsun kautta kytkentä kaikkiin aiemmin maahantuotuihin autoihin.
C) Jokaisen maahantuojan, jonka mallistossa on tai on ollut manuaalisella takavalojen kytkennällä olevia autoja, tulee esim. kirjeen muodossa opastaa auton haltijaa valojen oikeasta käytöstä.
(*) = Suosituksena on, että myös hämäräkytkimellisissä versioissa takavalot kytketään jatkuvaan käyttöön (kuten tällä hetkellä esim. Skoda- ja Audi-merkkisissä autoissa)
*****
Mitä mieltä muut ovat?
Sinänsä on itsestäänselvää että takavalottomia autoja ei olisi ikinä pitänyt pohjoismaihin tuoda, vaan tehdä paikallinen sääntö. Riittävän herkällä automaattikytkennällä varustetut jotenkin vielä sulatan, mutta manuaalisia en. Todennäköisesti moni kuski ei edes tiedä että perävalot pitää erikseen kytkeä katkaisijasta päälle. Hännän huippuna tulee Chevy, jossa automaattisesti palaa ajovalot ja mittarivalot - mutta ei takavalot ellei kytkintä erikseen käännä.
Kukin voi pohtia tilannetta, jossa sattuu peräänajo tuollaisen perä pimeänä ajavan auton kanssa. Siinä on hauska pohtia syyllisyyttä kun toisaalta peräänajaja on lähtökohtaisesti syyllinen, mutta toisaalta keliolosuhteista ja valoisuudesta riippuen jää tulkittavaksi onko tilanne ollut ennalta arvattava.
*****
Jos asiasta päättävillä olisi vähänkään järkeä, tehtäisiin välittömästi esim. seuraavaa:
A) Esim. 1.7. alkaen Suomeen ei saa tuoda autoja, joissa takavalot eivät syty automaattisesti joko auton käynnistäessä tai hämäräkytkimen ohjaamana (*)
B) Pois lukien jo varastossa olevat autot, kielletään sellaisten autojen myynti, joissa varsinaiset ajovalot voivat palaa ilman että takavalot ovat käytössä. Maahantuojan on pyrittävä korjaamaan takaisinkutsun kautta kytkentä kaikkiin aiemmin maahantuotuihin autoihin.
C) Jokaisen maahantuojan, jonka mallistossa on tai on ollut manuaalisella takavalojen kytkennällä olevia autoja, tulee esim. kirjeen muodossa opastaa auton haltijaa valojen oikeasta käytöstä.
(*) = Suosituksena on, että myös hämäräkytkimellisissä versioissa takavalot kytketään jatkuvaan käyttöön (kuten tällä hetkellä esim. Skoda- ja Audi-merkkisissä autoissa)
*****
Mitä mieltä muut ovat?
Comment