Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästömittaukset katsastuksessa ja lisävalo kysymykset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Päästömittaukset katsastuksessa ja lisävalo kysymykset

    Elikkäs joudunko maksaan päästömittauksen kun tuo 100 lötkö on -89 ja se ei oo vähäpäästöinen? Vai onko ihan legendaa ku kaveri meinasi ettei tarvi päästömittausta maksaa?

    Toinen kysymys sitte lisävaloista. Ootteko katsastaneet autoanne niin että lisävalojen kilpirauta on pelkästään kiinni autossa. Kuullut että joillekkin olisi tullut mainintaa että se haittaapi siinä keulassa.

    #2
    Kyllä ne päästöt pitää mitata joka autosta, ja maksamaankin joutuu vielä. Ei ole tainnut kaverisi juurikaan autoja katsastella:)

    Comment


      #3
      Toinen kysymys sitte lisävaloista. Ootteko katsastaneet autoanne niin että lisävalojen kilpirauta on pelkästään kiinni autossa. Kuullut että joillekkin olisi tullut mainintaa että se haittaapi siinä keulassa.
      Tuo riippuu inssistä.

      Comment


        #4
        Näin on!
        Toki jos on mukana päästölappu joka on alle 3kk vanha, ei tarvitse mittauksia tehdä katsatuksen yhteydessä.

        Comment


        • #5
          Joo kyllä se minustakin tuntui että pakko ne on ottaa mut se oli niin varma ettei sen audista otettu :)

          Ja pittää ruuvailla tuo kilipirauta varmaan pois niin ei siitä ainakkaa mainintaa tuu

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
            Kyllä ne päästöt pitää mitata joka autosta, ja maksamaankin joutuu vielä. Ei ole tainnut kaverisi juurikaan autoja katsastella:)
            Paitsi jos auto on -77 tai vanhempi.

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Japi Näytä viesti
              Paitsi jos auto on -77 tai vanhempi.
              Myöskin kaikki Wankel moottorit on vapautettu päästömittauksista.

              Comment


                #8
                Kiitos täsmennyksestä, löytyy siis vapatuksen saaneitakin:)

                Comment


                  #9
                  Kaksitahtisia ei myöskään mitata, vaikka vuosimalli edellyttäisikin.

                  Comment


                    #10
                    Trafin sivuilta löytyy aika selkeät viimeisimmät ohjeet ottomoottorikäyttöisten ja dieselkäyttöisten autojen pakokaasumittauksista. Tuo wankel-vapautus ihmetyttää hieman, liittyykö jotenkin pakokaasujen lämpötilaan tjsp.? Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että esim. RX8:sta, joka on EU4-päästöillä speksattu, voi repiä katista sisuskalut pois ilman että tulee hylsyjä päästöistä.

                    Comment


                    • #11
                      En nyt aivan varmaksi muista mutta luin jostain että wankel rinnastettaisiin kaksitahtimoottoriin

                      Comment


                        #12
                        Niin, mahtaako wankel olla ottomoottori sanan varsinaisessa merkityksessä? Riippunee määrittelystä. Kyllähän siinäkin on imu- puristus- työ- ja pakotahdit mutta toisaalta taas nuo tapahtumat tapahtuvat yhdellä kampiakselin kierroksella kuten kaksitahtisessa.

                        Comment


                          #13
                          En jaksa uskoa että syy vapautukseen on työkierto. Kaksitahtisissa ja petrolikäyttöisissä lienee syynä se, ettei päästöjä mitenkään voisi saada menemään asetettuihin rajoihin - ja kun autoja on kuitenkin saanut aikanaan myydä eikä niitä montaa ole jäljelläkään. Jos työkierto olisi jotenkin rajaava tekijä, voitaisiin kai Atkinson-kiertoa käyttävät autot vapauttaa myös. Eikä muutenkaan tuollainen rajaus kävisi järkeen.

                          Comment


                            #14
                            Tuo tietenkin kävisi järkeen, mutta kun lakipykälässä nimenomaan on mainittu "otto"- ja "diesel"-moottorit, jotka kuvaavat moottorin teknistä työkiertoa. Jos tekstissä puhuttaisiin polttomoottorista yleisesti niin se olisi siltä osin selvä.

                            Comment


                              #15
                              No tuokin on tietysti totta. Vaan miksi sitten petrolimoottorit on rajattu pois, ne kuitenkin käsittääkseni yleensä ovat (matalapuristeisia) ottomoottoreita. Ja vastaavasti kuitenkaan Atkinson-kiertoa ei ole rajattu pois, olkoonkin hyvin lähellä ottomoottoria. Eiköhän tässä ole salaliitto taustalla! Hybridimiehiä syrjitään ja petrooli- ja wanker- miehet saavat päästää putkistaan vaikka mitä myrkkyjä!

                              Comment


                                #16
                                No eipä järkiperusteet byrokratiassa ennenkään ole kovin kovassa huudossa olleet. Minä en ihan ymmärrä sitäkään, että miksi pitää ottaa erikseen OBD-testaus ja silti vielä päälle päästömittaukset. Päästömittaukset näyttää hienosti pykälien mukaisia reaalilukemia, mutta sulla on täällä yksi vikakoodi niin ei mene päästöistä läpi.

                                Toisaalta vaaditaanhan sitä kaiken maailman kirjallisia todistuksiakin joistain lisäosista, vaikka paikan päällä myös sitten inssin toimesta tarkastetaan samat osat. Ensin ei uskota pelkästään kohdetta tarkastamalla, ellei ole papereita. Sitten kun on paperit, niin ei uskota papereita vaan pitää vielä tarkastaa kohde paikan päällä...

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                  Sitten kun on paperit, niin ei uskota papereita vaan pitää vielä tarkastaa kohde paikan päällä...
                                  Pitäähän tunnistetietoja verrata keskenään, että paperit on oikeasta osasta.
                                  Joku "Sulo Vilén" saattaa laittaa vaikkapa madallusjouset eri painoisesta autosta tai kokonaan eri merkkiin ja malliin tarkoitetut "kun halvalla sai".

                                  Comment


                                    #18
                                    Ja voivathan konttorilla mitata päästöt, vaikka olisi voimassa-oleva päästölappukin, maksaa ei tietenkään siitä tarvi.
                                    Vetoavat että kun jonkun sertifikaatin mukaan toimivat, niin tarvittaessa voivat myös päästöt tarkistaa, vaikka olisivat jo muuallakin mitattu.
                                    Tämän asian faktasta en tiedä (kahvipöytä keskustelussa inssin kanssa ilmitullutta), tarviiko suostua esim. dieselin ryntäytykseen jos jostain syystä niin haluaisivat tehdä vaikka lappu on.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tottakai tarvitsee suostua, tarvitseehan sun suostua koko katsastukseenkin vaikka auto olisi just ollut merkkiliikkeen täysihuollossa missä kaikki katsatuksessakin katsottavat asiat on katsottu läpi. Periaatteessa peiliin saa katsoa päästöjen pistotesteistä, niitä tehdään sen takia koska niissä huijataan...

                                      Comment


                                        #20
                                        BMW-kollegan kanssa ihmeteltiin tuollaista. Mahtaako olla Audeissa miten tuo?

                                        Koskee siis pääasiallisesti ZF-automaatin 4HP22 vaurioita päästömittauksen aikana.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X