Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tytär täyttää ensi vuonna 18 v. Mikä ensiautoksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ko...443750228.html

    Mites kävi kun kokematon kuski sai auton alle missä ei ole esim. esp:tä(tietääkseni), joka todennäkösesti olis estänyt autoa pyörähtämästä? Toki takaveto varmasti edes auttoi lapasesta lähtemistä.

    Comment


      Tuohon onnettomuuteen palatakseni , samana iltana haettin audi Villeltä ja tie oli tautisen liukas noin 1- 2 sentin urat tiessä ja aivan peilillä. Mamman quattrokin heijas traileri perässä vaikka 80 oli kyydissä ja oli lastattu keskelle .
      Siinä apukuskille sanoinkin että jos olisi joku muu auto alla kuin nelikko, niin traileri sais jäädä siihen paikkaan.
      Keli oli tosissaan vaativa kokeneemmallekkin kuljettajalle .

      Comment


      • Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ko...443750228.html

        Mites kävi kun kokematon kuski sai auton alle missä ei ole esim. esp:tä(tietääkseni), joka todennäkösesti olis estänyt autoa pyörähtämästä? Toki takaveto varmasti edes auttoi lapasesta lähtemistä.
        Wikipediassa löytyy jotain tietoa ainakin C-mersujen silloisista turvavarusteista (linkki: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercede...C-Class#Safety) Ja noiden perusteella voisi luulla että kyllä siinä onnettomuusautossa on ihan hyvin voinut ollakin se ESP.
        Pahoittelen offtopicia.

        Edit: Vähän internetsalapoliisia leikkimällä löytyy väite jonka mukaan MB toi ESP:n saataville 1995 ja vakiovarusteeksi kaikkiin autoihinsa 1999
        Viimeksi muokannut markush; 28.1.2012, 12:57.

        Comment


        • Keli oli tosissaan vaativa kokeneemmallekkin kuljettajalle .
          Kyllähän se niin on, että keli ja tieolosuhteet ovat joskus tosipahat ja saattavat muuttua ihan yllättäin.

          Tuli tässä mieleen, kun sairaalasta soittivat keskellä yötä ja kertoivat tytärpuolen joutuneen liikenneonnettomuuteen. No tyttö oli kunnossa, mutta vani kappaleina ja valopylväs poikki.

          Siinä sitten keskellä yötä lähdettiin vaimon kera onnettomuuspaikkaa katselemaan (eihän siinä enää unta saanut), niin kylläpä mullakin meinas PikkuMyy lapasesta karata, oli tie nimittäin niin jäässä ja oikein isoilla urilla.

          Tuli mieleen, että eihän tätä aja erkkikään kuin traktorilla, no ehkä jotkut Quatro ukot;) (tuo loppu oli kevennys vakavaan asiaan)

          Comment


            Loppuvuodesta 99 tuli ESP vakioksi c-sarjaan. Toki voinut joku porvari sen valita listalta aijemmin. On vaan lähes mahdotonta saada esp auto pyörähtämään, itse en ainakaan saanut ku järvenjäällä yritin.

            Comment


            • Eipä se normaalisti pyörähdäkään, mutta urissa voi lähteä.
              Itselle kävi oulussa sillain, kun oli aika isot urat niin kävi auto jo poikittain tiellä, toki tuonkin pystyi esp ja oma korjausliike/kaasun pitäminen korjaamaan.
              Vaikeata se on esp:n omaava auto pyöräyttää.

              Comment


              • Ite varmaan hankkisin teinitytölle tuolla tonnin budjetilla 206 pösön. On suht turvallinen ja ulkonäkö yleensä miellyttää naisia. "eikä ole liian iso" kun tuntuvan usein haluavan pienen ja söpön auton. Ei muuten ruostukaan.

                Comment


                • Niin kuin kaimaani tuossa ehdotti: Nimenomaan, ja helppo hallita ahtaissakin paikoissa, kun kulmien ylitykset pyöristä eivät ole sitä suurinta luokkaa.

                  Optimi kai tähän meikällä olis kuitenkin se Ford Ka, siinähän renkut on ihan nurkissa ja ylityksiä tuskin lainkaan.

                  Comment


                  • Tytär täyttää kanssa vajaan parin vuoden päästä 18 ja olin kohtauksen saada, kun liikenteessä ollessamme viisasi sormella tipunkeltaista Ford Kata ja virkkoi, että tuossa hänen toiveauto...

                    Mjoo-o... ehkä joku Golf IV tuntuis omasta mielestä sopivalta, tai sitten A3.

                    Comment


                    • Kehtaa kai tässä tunnustaa, että olen muutama talvi sitten autoillut myös Ka:lla. Se on tosi käteenkäypä ja hauska ajaa. Yks'kolmonen 60 PS tikkukone on alitehoinen ajettavuuteen nähden, 2003 alkaen löytyy modernisoitu pannu jossa on peräti 10 hevosta enemmän. Ruostehan noita vaivaa rankemman puoleisesti, mikä on sääli muuten hauskassa autossa.

                      Comment


                      • tipunkeltaista Ford Kata
                        No siinä se;) Auton turvallisuudesta ei ole mitään sanottavaa, siis minun tiedoilla, mutta eiköhän se kotoa löydy se liikennekasvatus. (kai tässä oli joku hintaluokka alunperin?)

                        Comment


                        • No Akin onneksi luultavasti kaikki Kaat on jo ruostunu pois muutaman vuoden päästä.

                          Comment


                            Romiksella sanottua: Mä tulin tänne Fordin Kaa!

                            Comment


                            • Ford Ka taisi olla Fiat Punto vähän paranneltuna? Eri asia saako siitä parantelemalla kuinka hyvää. Kreikassa oli joku Fiat Punto alla pikku koneella ja 80km/h jälkeen ei tuntunut kaasulla olevan mitään merkitystä oli vaihde mikä tahansa. Alamäessä pääsi kovempaa :)

                              Comment


                              • Kyllä se 60hp (1.2 8v) punto kulkee yli 150mk/h. Mutta varusteet on sitten aivan kuraa. Mk2 puntossa kun ei ole edes ABS jarruja. Eikä autokaan ole kestävimmästä päästä. Isä taisi ajaa noin 100 000 ennen koneremonttia. Onneksi tuli järkiinsä ja myi punton pois. Nyt ajaa vuosimallin -92 E carinalla joka kulkee paremmin ja varustetasokin on korkeampi.

                                No nuoruuden puntoilun tuloksena on se, etten ikinä osta laiskaa pikkuautoa. Meinasin jäädä yhdistelmän ja vastaantulevan auton väliin kun punto ei sitten kiihtynytkään...

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja jounii Näytä viesti
                                  Ford Ka taisi olla Fiat Punto vähän paranneltuna? Eri asia saako siitä parantelemalla kuinka hyvää. Kreikassa oli joku Fiat Punto alla pikku koneella ja 80km/h jälkeen ei tuntunut kaasulla olevan mitään merkitystä oli vaihde mikä tahansa. Alamäessä pääsi kovempaa :)
                                  Ka Mk1 oli tehty Fiestan pohjalle ja sitä kiiteltiin aikanaan kokoluokkansa hauskimmaksi ajaa. Nykyinen Ka on Fiat 500 pohjalle tehty ja käyttää kyseisen konsernin voimalinjaa. Fordin inssit tekivät voitavansa mutta paskasta ei saa konvehtia, eli vastaanotto on ollut melko laimeaa.

                                  Comment


                                    Niin, onko siinnä nyt niin eroa onko siinnä fordin vai hiivatin leimat?

                                    Comment


                                      En ymmärrä mistä tämä Fiatin mollaus on peräisin. Fiat on aina osannut tehdä menestyksekkäästi nimenomaan pikkuautoja (600, 127, Uno, Punto), ja uusi 500 on ollut hyvä veto hieman eri ostajakunnalle. Kestävyys ei ole ikinä ollut Audi-luokkaa, mutta eipä ole hintakaan.

                                      Meinasin jäädä yhdistelmän ja vastaantulevan auton väliin kun punto ei sitten kiihtynytkään...
                                      Auton vika..?

                                      Comment


                                      • Suurin osa täällä morkkaa autoja, joilla ei ole elämän päivänä ajanut varmaan metriäkään.
                                        Itsekin olen aika usein siihen myös syyllistynyt.

                                        Nykyisin on muutenkin ihmeellistä, että väitetään auton olevan huono.
                                        Nykyään ei taida oikeastaan mikään auto olla huono. Ennen pärjättiin vaan 20-80 hv autoilla täysiään, ja kukaan ei valittanut. Liekkö nykyiset kuskit sitten huonompia:-)
                                        Omassa nuoruudessani ei auto ollut koskaan huono, vaan vika oli kuskissa, jos autolla ei pystynyt ajamaan.

                                        Ajoin itse muuten viime viikonloppuna ensimmäistä kertaa eläessäni Ford Ka:lla, vm -98.
                                        Ja voin sanoa että se on oikeasti helvetin hyvä auto ajaa pikkuautoksi. Ainoastaan rengasäänet olivat takana häiritsevät. Ohjaustuntuma pieksee ainakin saman ikäisen A4:sen mennen tullen. Niitä on ollut itselläni kolme kappaletta, ja niissä aina ollut alkuperäinen rengaskoko.

                                        Muistaakseni Ka menestyi aika hyvin törmäystestissäkin aikoinaan, joten ei kait se nyt niin huono ole.
                                        Ainakin siinä vähemmän vikoja, ja jos on, niin ne korjaa helpommin kuin samanikäisen audin viat.
                                        Ruostuuhan se huomattavasti herkemmin kuin esim. Audi, mutta ei siinä ainakaan pääomat seiso.

                                        Unohtakaa joskus se keulamerkki autosta, ja käykää rohkeasti ajamassa muillakin kulkuneuvoilla, niin saatatte hämmästyä.
                                        Esim. Fiat ja Ford ovat tehneet autoja ennenkuin meistä kukaan on edes syntynytkään.
                                        Kumpikaan noista ei maksa mulle mitään sponssirahaa, enkä hehkuta kumpaakaa kyseisistä automerkeistä.

                                        Comment


                                          Se on tosi, että paljon on ilmassa autojen morkkaamista ilman niiden ajamista.

                                          Itselläni tuo primäärikehonsiirrin (Micra 1.0i -98) on vain ja ainoastaan kamala auto. Ainoat mitkä tuon pitämistä perheessä puoltavat ovat järjestyksessä: Olematon pääoman sitominen, halvat vakuutukset ja pieni kulutus. Hankintahinta oli 500e, vakuutukset osakaskolla on jotain naurettavan ja huvittavan väliltä halpuudessaan ja kulutus on kehä1/kaupunkikönnäyksessä alle 6l/100km minun ajotavalla (Urssilla talvikelissä ilman leikkimistä yli 20l/100km on todellisuutta). Kuskin paikalle en tahdo mahtu, kun säädöt loppuu kesken ihan kaikkiin suuntiin, ja onhan tuo vielä saanut ns -1 tähteä EuroNCAP testissä...

                                          Comment


                                            Lisäksi se on aika rumakin vielä. :D

                                            Comment


                                              On. Mut sitä rumuutta ei näe kuskin paikalta, ainoastaan hinnan kyllä huomaa...

                                              Comment


                                              • mulla on ollu uno vm. 94, ostin 60tkm ajettuna 2000?, hyvä ja edukas peli ei pahaa sanaa, ja punto vm. 2001, ostin 38tkm ajettuna 2003? ja hyvin pelas sekin. Ilmeisesti sattu sitte hyvät yksilöt mene ja tiedä

                                                Comment


                                                  Mulla oli joskus kolme Fiat 850:stä pihassa. Yksi AS-kilpurina ja samalla käyttöautona, yksi tavallaan toimivana käyttöautona ja yksi puhtaasti varaosiksi. Vähän niinkuin Terhoilua huomattavan pienessä mittakaavassa. :-p

                                                  Ihan kiva peli, mutta suhteellisen tyhjän keulan omaavana ei niin turvallinen. Pikkuveli mun autoa armeijassa ollessani lyhensi puoli metriä. Itse paikkailtiin, mutta se keula jäi viitisen senttiä vinoon. Sillä kyllä pystyi elämään.

                                                  Comment


                                                  • Mulla ois myynnissä A3 -98 1.6 n. 260 000km ajettu, ajallaa huollettu, jokin aika sit starttikin vaihdettu ja hyvin toimii muutenkin, mulla ei oo mtn vikoja ollu. Kesärenkaatki ois uuden karheet ja talvirenkaatki ajaa asiansa vielä. Popitki löytyy, mut ei mtn näyttelytasoa kumminkaa, mut on moni poika hiljaseks jääny.. :) täl hetkel seisonnassa, ku on uus audi jo alla.

                                                    Comment


                                                    • Meillä on aloittajan tilanne edessä ensi keväänä. Ajo-opetusluvilla aloitetaan lokakuussa ja siitä sitten treeniä keväseen.

                                                      Auton valinnassa ratkaisee paljon, kenen budjettiin menevät vakuutukset ja huollot? Jos 18v saa ne hoidettavakseen, niin töissä pitää olla.

                                                      Taukoa ei saisi ajamiseen alussa tulla, joten jokin kulkine on pikku pakko hommata, eikä tuolla maalla muuten siirtymiset luonnistu muutenkaan, julkinen liikenne on liki täysin kadonnut...

                                                      Omassa Unossa ei ole abseja ja sitä en kyllä anna edes lainaan, on liian suuri ero opetusauton (a4, -00) ja ajoauton välillä.

                                                      Comment


                                                        Vakuutuksista voisi sopia kullannupun kanssa niin, että hän maksaa bonusmenetykset itse. Näin menetellen voisi ostaa vähän paremmankin auton, josta hän toivottavasti sitten pitää huoltakin. Voisin hyvin kuvitella itseni ostamassa tai luovuttamassa nykyistä B6:sta kullannuppujen käyttöön kun se aika tulee, ja itse maksaisin vakuutukset täysillä kaskoilla jne. Mutta jos sitä vakuutusta pitää käyttää saa kyllä kullannuput itse maksaa sen osan ja tietenkin omavastuunkin.

                                                        Comment


                                                          Itse kun olin tulossa ajokortti-ikään, päätti äitini ostaa auton (faijan rahoilla kylläkin). Kortin kun sain oli sitten alla 5v vanha Saabi, manuaalina toki (tuo oli ehdoton vaatimus äidin puolelta, että opitaan lapset ajamaan myös manuaalilla).

                                                          Ainoa ohje itsenäiseen ajamiseen oli, että peltiä saa uutta, ihmisiä ei. Tulihan sillä hölmöiltyä, sitä en kiellä, kukaan ei kyllä ole jälkeenpäin kysellyt laskujen perään.

                                                          Vastaavan tempauksen aion tehdä omien lasten kohdalla sitten 11v kuluttua, kun ensimmäinen tulee ajokortti-ikään. Aja, aja, aja, jos turhia hölmöilee, niin sitten omista rahoista menee, ilman vakuutuksia. Niin meni itsellänikin kun etuvilkun teloin rakennustelinekasaan. Jos vakuutuksiin jouduttiin turvautumaan, omavastuun maksoin omistani, menetetyistä bonuksista ei kyselty. Jos tuli korjaamokeikka töpeksinnästä, jouduin itse hoitamaan asiat korjaamon kanssa, samoin vakuutusyhtiön kanssa. Toki noihin aina liittyi se, että vahinkoilmoitushan kiersi omistajan, eli äitini kautta, eli en yhdestäkään auton telomisesta päässyt kuin koira veräjästä. (No okei, yhdestä pääsin, siitä ei jäänyt jälkiä koriin, eikä ajettavuuteen. Tulin 90-luvulla siis Saabilla messukeskuksen parkkipaikalla pohjoispäädyn rinteen alas ;))

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X