Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tytär täyttää ensi vuonna 18 v. Mikä ensiautoksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moni täällä on todennutkin, mutta jos vain mahdollista, niin ei noita kasikymppejä ensiautoksi, kolariturvallisuuden takia. Toivottavasti ei satu koskaan mitään, mutta mutta...
    Se että moni täällä on oppinut ajamaan kakkiksella/poppalooralla/milläikinä, ei ole peruste etteikö tällä kertaa voisi panostaa ;)

    Tämä F150 vs mini seinätesti ei tainnut vielä olla täällä, http://paultan.org/2005/11/08/mini-c...50-crash-test/ .

    New Beetle varmasti kelpaa tyttölapsille, mutta sen ulkomittoja on tosi huono nähdä ratin takaa. Muotoilun ehdoilla kun on tehty. Noin muuten varmastikkin ihan hyvä peli.

    Jos Audi pitää olla, niin minimikoneinen mahdollisimman tuore A4 voisi olla passeli?

    Sitten omiin traumoihin: ajokortti-iän lähestyessä toivoin tietty että olisin saanut auton. Vastaus kuului aika tarkkaan näin: "Sitten saat auton, kun sen omalla, palkkatyöllä tienaamallasi rahalla ostat." Case closed.

    Comment


      Jep . Ihan tosi ja tyttö onkin jo tienannut 1700 eur ja minä lupasin jos todistus on tietynlainen , niin pistän toisen mokoman . Eli siitäpä tuo summa koostuu .

      Kävin yhden b vectran ja c mersun katsomassa , mutta hinnat ei kohdannut kuntoa . jos hintapyyntönä on 3200 ja vasta leimattu, niin odottais kuitenkin että harakat ei lennä korista läpi eikä lasikuidulla peitettyjä ruostereikiä .

      Comment


        No tuolla budjetilla ei ainakaan Mersun osalta voi odottaa mitään muuta, kuin edellä mainittua. Ehkä joku A140 vois löytyä, mutta ruosteessa nekin on todella usein. 3ke on oikeesti niin vähän rahaa autokaupassa, että saa sitten ihan oikeesti etsiä sitä saksanhelmeä. Jonkun vaarin vanhan venton vois tolla rahalla saada. Pienempää vaan, jos on yhtään rajoitteita kilsojen kunnon ja iän suhteen.

        Comment


          En nyt ihan allekirjoita tuotakaan .Tämä nykyinen rönttä w210 -96 ei ihan läpilaho ole ,vaikka ei maksanutkaan kuin 800 eur . Kilsoja nyt mittarissa vaivaiset 631 tkm. Pitää vain jaksaa etsiä .

          Eniten ottaa päähän kun kyselee autosta, niin sanotaan että ei siinä ruosteita ole kuin pari täplää . Ne ei todellakaan haittaisi , jos ei harakat lennä läpi . Se itseä ihmetyttää että kun kysyy suoraan ja toivoo rehellistä vastausta , niin saa valehtelua päin naamaa.

          Comment


          • Sehän se juuri että valehdellaan tuommosesta asiasta, mistä myyjän pitäisi tajuta jäävänsä satavarmasti kiinni siitä valeesta. Ei kyllä hirveästi motivoi kaupanteko semmoisen myyjän kanssa.

            Comment


              Eniten ottaa päähän kun kyselee autosta, niin sanotaan että ei siinä ruosteita ole kuin pari täplää . Ne ei todellakaan haittaisi , jos ei harakat lennä läpi . Se itseä ihmetyttää että kun kysyy suoraan ja toivoo rehellistä vastausta , niin saa valehtelua päin naamaa.
              Sitä on tullut niin skeptiseksi, että en suurta painoarvoa anna noille selostuksille. Tiedän kyllä kokemuksesta mitä tarkoitat. Homma on vaan niin hemmetin työlästä tossa hintaluokassa ja myyjät ovat mitä ovat. Varmaan sinne joku rehellinen ja reilukin eksyy joukkoon, mutta enemmän se kyllä on kuvailemasi kaltaista touhua. Homma tuli varsin tutuksi kun etsin sopivaa W203 mursua itselle. Kaikki olivat ruosteettomia "helmiä". Hintaluokka oli toinen, mutta ihan samaa settiä. Siksi lähtökohdaksi kannattaa ottaa joku mahdollisimman vähän ruostuva kotilo. Mites muuten mitsubishit? Ekös nekin ole galvanoituja jostain 90-luvulta lähtien ja tekniikan pitäisi olla aika kestävää?

              Comment


                Joo kyllähän net jo tossa vuosituhannen vaihteen mitsut jo parempia . Yksi galantti olisi kiikarissa ja käynyt potkimassa renkaitakin jo , mutta hinnassa 300 euron näkemysero . Galantti passaisi jo neidillekkin.

                Avk:lla olisi c sarjalainen bensiini .Olikohan 130 tkm ajettu lievä keulamälli , ei edes bagit posahtaneet . Umpiot , konepelti ja maski. Sekä lukkopelti uusiksi .

                Comment


                • Tuosta A4 vs 80 -jutusta:
                  Itse möin juuri pois A4 etuveto -95 sedanin ja ostin viikko sen jälkeen 80 -93 quattro farkun tilalle.

                  B5 on mielestäni tilavampi (leveämpi) kuin B4 ainakin etupenkilllä istuttaessa.
                  B5 oli ainakin tässä tapauksessa paljon huonompi koriltaan, oli tosin suomiauto ja
                  B4 on taas tuontiauto, mutta tuon ikäiset kaarat aika usein yksilöitä.

                  Kummastakin löytyy absit ja bägit, A4 oli kuitenkin turvallisemman oloinen.
                  Vaikka suurin turvatekijä löytyy ratin ja penkin välistä.
                  Ajellaan sitä kesäisin myös moottoripyörällä.


                  Kumpikin ovat perustekniikaltaan aika simppeleitä, eikä nuo tukivarsien vaihdotkaan B5:ssa ole nyt kovin ihmeellisiä. Itselläni ollut kolme B5:sta ja kaikkiin vaihdettu jotakin kuluvaa.
                  Audeista (9kpl) itselleni jäänyt eniten mieleen nuo laakerien vaihdot...

                  Comment


                    Haikeula galantti olis varmaanhelkkarin hyvä kärry. Todella varmaa tekniikkaa ja kori kestää suolaa melkoisen hyvin.

                    Comment


                      Tuosta suolan kestosta en menisi vannomaan. Kaverilla oli aikanaan vm. 98 "haikeula", ja pohjassa oli jonkun verran mätää. Tämä oli siis n. vuonna 2005, jolloin auto oli reilun kuuden vuoden ikäinen. Korimalli on kieltämättä hieno, siitä ei pääse mihinkään.

                      Oma ehdotus alkuperäiseen kysymykseen olisi ykköskorinen A3 1.6, yksinkertainen tekniikka ja edulliset ylläpitokulut. Eihän se tietty Golfista juuri eroa, mutta on ainakin oikean merkkinen ;)
                      Viimeksi muokannut alpi; 3.1.2012, 09:28.

                      Comment


                      • Ensinnäkin onnittelut hyvästä topicista :) Herättää tunteita ja keskustelua. Itsekin fiilistelin hetken ensimmäistä autoa, jolla tuli pörrättyä.

                        Monet hyvät vaihtoehdothan tuossa on jo mainittu. Käyttäkää tytön kanssa aikaa vaan reilusti sen "oikean" hakemiseen. Ainahan se on lievästi tuuripeliä tuo autokauppa. Koskaan tiedä minkä maanantaipainoksen saa, mutta hyvälle huoltohistorialle itse antaisin painoarvoa.

                        Taisit mainita, että sinulla on kokemusta maalailu/autonlaittohommista, joten pienet pintavirheet voi antaa anteeksi. Isä pistää viikonloppuisin sitten pintaa timangiksi :D Voihan siitä tehdä tyttären kanssa yhteisprojektinkin, mikäs sen parempaa laatuaikaa.

                        VAG-miehenä bongasin tuollaisen. Tiedä sitten, mutta lähipiiristä positiivisia kokemuksia Polosta. Kohtuukilsat. Vähän tender-loving-carea ja avot. Pinnat pistätte kuntoon yhdessä. Kevääksi nätit (käytetyt) vanteet alle tietysti valkoisina :)
                        http://www.nettiauto.com/volkswagen/polo/4460756

                        ps. ei mitään yhteyksiä kohteeseen/myyjään. Voi olla siis täysi pommikin!

                        Onnea auton metsästykseen! Hauskaahan se on... ainakin tiettyyn pisteeseen asti :D

                        Comment


                          Mä olin ostamassa rouvalle kauppakassia viime kesänä/syksynä.- Noita poloja tuli monta katsottua, mutta valitettavassti lähes kaikki mätiä helmoista ja takalokareiden kaarista. Faceliftattua gti-mallia olin itse etsimässä. Lopulta ostin -01 Twingon. 90tkm ajettu helkkarin siisti ja ruosteeton kotilo 1800 eurolla. Siinä ei oo mitään ylimääräistä hajoavaa. Neljä pyörää ja moottori. Emäntä on tykännyt kovasti ja bensaa menee vähän. On muuten kokoisekseen hemmetin tilava auto. Bensaa menee karvan alle nejästä litrasta vähän alle kuuteen. Totahan saa myös rättikatolla :D

                          Aika tarkkaan tämmönen:
                          http://www.nettiauto.com/renault/twingo/4486411

                          Comment


                            Jos kerran olette jo Opeleita katsoneet ja se ei merkkinä hirvitä niin kannattaa katsoa myös G mallinen Astra.
                            Saattaa istua neidin silmään paremmin kuin Vectra ja omasta mielestäni tuossa Astrassa saa pitkä kuski paremman ajoasennon kuin Vectrassa. Tämä huomio tehty siis omalla 188cm rangalla.

                            Comment


                              Astra on vain hirvittävä ajaa, saa flikka elämän kestäviä traumoja. Omalle emännälle just pistettiin Allroad tommosen astran tilalle. Nyt se uskaltaa jopa ajaa moottoritiellä (siis alle 200tkm ajettu katsastettu astra ilmaan mitää tuuninkia, niin pitää motarilla puristaa rattia rystyset valkoisena, että pysyy kaistojen välissä)

                              Comment


                                Oma ehdotus alkuperäiseen kysymykseen olisi ykköskorinen A3 1.6, yksinkertainen tekniikka ja edulliset ylläpitokulut
                                Tälläinen olisi sopivasti myynnissä.

                                Comment


                                • Jos Astra on huono ajettava, niin tuosta 6N polosta kannattaa pysyä silloin ainakin kaukana. Ainakin omasta mielestä konsernin paskimman pään viritelmiä kaikin puolin. Ja lisäksi melko kalliita. 9N ja 9N3 poloja ja vastaavia fabioita sen sijaan voisin suositella ja taitavat hinnaltaankin olla jo sopivissa lukemissa. Tosin alustaa muuttaisin hieman jämäkämmäksi niissäkin, meinaa olla melkoisen pehmeä ja huojakka vakiona.

                                  Comment


                                  • Oli muuten tänä aamuna hemmetinmoinen pidätteleminen etten murjaissut työtoverille mitään aiheesta: Valitteli että lumipöperössä moottoritiellä oli tosi paha ajaa ja jotkut "vetivät ilman mitään itsesuojeluvaistoa vasenta kaistaa yli satasta". Hänellä autona joku 90-luvun Nissan Primera...

                                    Comment


                                      Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka
                                      Astra on vain hirvittävä ajaa, saa flikka elämän kestäviä traumoja
                                      Mitäs vertailukohtaa just kortin saaneella niin paljon on, että osais tuollaista arvioida? Jos budjetti on 3,5 k€ niin ei sillä mitään luksusta missään suhteessa saa. Turvallisin mahdollinen tuolla rahalla alle.

                                      Mun vanhin poika on nyt pari vuotta ajellut enimmäkseen äitinsä -00 206 GTI:llä ja vähän rouvan -05 Pololla ja jokusen kerran mun bitukalla. Ei se kummemmin ole valittanut ajettavuutta siirtyessä mistä mihin tahansa. Vähän kuulemma Pösö kolisee ja kilisee, mutta se voi johtua hyvinkin siitä, että minä joskus sitä siirtäessa sanoin tuohon suuntaan.

                                      Comment


                                        Mitäs vertailukohtaa just kortin saaneella niin paljon on, että osais tuollaista arvioida? Jos budjetti on 3,5 k€ niin ei sillä mitään luksusta missään suhteessa saa. Turvallisin mahdollinen tuolla rahalla alle.
                                        Hannu lues vähä eteenpäin. Jos likka ei ton takia uskaltaisi edes moottoritiellä ajaa liikennevirran mukana, ettei tarvi puristaa rattia rystyset valkeana ja jännittää sydän kurkussa, niin varmasti on negatiivinen kokemus autolla ajamisesta. Ja näitä lopputuloksia nähdään tuola liikenteessä keski-ikäisinä tietamppooneina nissan microjen ratissa, kun eivät uskalla ajaa.

                                        Comment


                                        • Mistä lähtien G-astra on ollut huono ajaa? 1.8 CD Sport Astralla tullut ~30tkm ajettua, hyvä auto se oli. Vielä 250tkm ajettuna meni iloisesti vaihdossa seuraavaan pirssiin. Yksi huoltovapaimpia autoja jota vastaan tullut. Ainoa pitkä miinus löytyi auton polkimista. Jokaisessa "tyhjää" ja kengurulähdöt olivat melko jokakertaisia kuskista riippumatta. Muuten suuntavakaa vehje, jolla ajo mielellään pidemmänkin matkan.

                                          Haikeulagalantista pysyisin kaukana. Kaverilla niitä on nyt ollu kolme, joista VR4 ja V6 vielä pihassa. Melkosia ruostepommeja pohjansa puolesta. Jos ruostesuojaus ja hitsailu ei haittaa, niin ovat kaiketi ihan hyviä autoja.

                                          Comment


                                            Ilmari taisit just mainita sen taikasanan, miksi tuo sun astra ei ollu keinulauta ajaa... eli _Sport_. Itellä kokemusta 2:sta eri vuosimallin 1.6 hinnat alkaen mallista ja yhdestä Zafirasta, joka on about sama aut, mutta vieläkin kiikkerämpi. Niin ei kyllä millää noista uskaltaisi pikkumaantietä suuremmalle tielle ajamaan (max 80km/h ja toivoa ettei tarvi tehä äkkiväistöjä)

                                            Comment


                                              No joo, muutamalla tutulla on G-Astra ja just noita 1.6 karvalakkimalleja. Opel on aina kunnostautunut siinä että osaa tehdä pintakovan ja epämukavan auton jolla ei kuitenkaan voi kantata kovaa. Äitimuoreen Corsa on oikein huippuesimerkki. Auto painaa varmaan 900Kg ja silti on järkyttävä kivireki ja pompottaja. Sitten kun kääntää ratista niin tuntuu kuin joku nurkka olis aina irti maasta.

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka
                                                Jos likka ei ton takia uskaltaisi edes moottoritiellä ajaa liikennevirran mukana, ettei tarvi puristaa rattia rystyset valkeana ja jännittää sydän kurkussa, niin varmasti on negatiivinen kokemus autolla ajamisesta
                                                Jos näin on, niin minä veikkaan, että on aivan sama mikä siellä alla on ja ekat kuukaudet menee pakkasella. Aika paljon noiden taustalla on se, että joku sanoo Astran (esimerkiksi, mulla ei oo kokemusta) olevan paska ajaa ja sitten se tuntuu ensikertalaisesta kokemattomasta juurikin siltä. Vähän sitä oli tossa oman pojan GTI kolisee osuudessa.

                                                Comment


                                                  Jonkun verran kokemusta -99 mallisesta 1.6 Astrasta ihan normialustalla. Ei toi minusta ole muihin vastaavan kokoluokan autoihin verrattuna mitenkään huonoja ajaa. Nuo eivät ole mahdottomia ruostumaan ja mahtuvat varmasti budjettiinkin. En heti tyrmäisi tuollaista.
                                                  Viimeksi muokannut Ilkka L; 4.1.2012, 21:46.

                                                  Comment


                                                  • Ei välttämättä osu ihan täysin monenkaan nuoren preferensseihin, mutta jos haluaa turvallisen, mukavan ja varustellun auton halvalla niin oma valinta olisi Citroën C5. Itsellä on ollut 3 kpl ja ovat kyllä mainettaan parempia laitteita kokonaisuutena, eivätkä ruostu siinä missä moni sakemanni. Jos pitää reissuun lähteä niin ei tarvitse hirmu pitkään arpoa tuollaisen ja jonkun vastaavan hintaisen Astran/Golfin välillä. Saa ampua vapaasti :)

                                                    Comment


                                                    • Monessa golf kokoluokan autossa on ajettavuus tehty iskareilla, kun niistä menee paras vaimennusteho, niin silloin kyyti muuttuu epävarmaksi. Uskoisin että Astrankin tapauksessa on monesti siitä kysymys.

                                                      Mehtäfirman puunostajalla on ollut pitkään G Astra ja jonniimatkaa yli 400 tkm on mittarissa. Onhan se karu peli, mut kuulemma on niin hyvin palvellut ettei ole nähnyt järkeväksi vaihtaa uudempaan.

                                                      Ps. paikallisella VAG korjaajalla on C5 sitikka ajoautona, kokoisekseen halvaksi autoksi kuulemma varsin kelvollinen.
                                                      Viimeksi muokannut Hervast; 4.1.2012, 22:49.

                                                      Comment


                                                        Isäukolla on tuollainen Citroen C5, ja on muuten tilava auto. Palvellut ilman suurempia ongelmia 6 vuotta,etupyöränlaakereita on tainu pari mennä ja muistaakseni polttimoita vaihtelee aika usein, mutta sekin taitaa johtua halpispolttimoista.

                                                        Varusteita löytyy varsin riittävästi, varsinkin tuossa exclusive-mallissa. Alusta ei oikein omaan makuun sovi vaikkakin mukava ajella, mutta mikään sporttinen se ei ole.

                                                        Comment


                                                          Itse opetin molemmille lapsille kortin Subarun 1.8 -92 Legacyllä, on sen jälkeen toiminut jo kaksi vuotta käyttö-autona molemmille. Sen verran laiska ettei tarvi todistella/kokeilla mitään ihmeempää ja nelivetona varsin mukava käyttö-autona etenkin talvella. Eikä putoa korkealta jos alta tonnin autoon uran alkuvaiheen opettelussa joku pikku kämmi käykin.

                                                          Comment


                                                          • Nyt kun on ollut puhetta noista eri autojen surkeista ajettavuuksista, niin eikös semmosta paranna nyt kummasti vaikka hommaamalla jonkun vähän paremman alustan? Vai onko auton pakko olla täysin vakio? Jos auto muuten tuntuu hyvältä ja sopii budjettiin, niin miksei tuota pientä muutosta siihen voisi tehdä?

                                                            Comment


                                                              Subarut on oikeasti ihan ok niin kauan kun tulee eteen se jakopää- tai iskariremontti, joka tietenkin väistämättä tulee eteen -92 vuotiseen autoon. Kai noihinkin jo saa ihan tavan iskareita mutta ne säädettävien hinnat on jotain ihan muuta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X