Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tytär täyttää ensi vuonna 18 v. Mikä ensiautoksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Muutaman Saab og 9-3 omistaneena sanoisin hiukan kärjistetysti että ko. autossa ei ole mitään muuta hyvää kuin moottori jos sattuu olemaan Trionic 5 turbokone.

    Meillä on ollut 1½ vuotta emännän autona Pösö 307 SW, se on aika mukavan oloinen ja käteen käypä auto jossa on ollut varsin vähän vikoja vaikka on jo 10 vuotta vanha ja 265 Mm ajettu. Tuommoinen lyhytperäinen saattaisi jopa puhutella nuoria naisia enemmän kuin joku C4-koppainen rohjo :)

    Comment


      #62
      Kun ihan mini koppasta autoa ei voi tytölle ostaa ,kun sen pitää sopia sisällekkin. Kun pituutta on siunaantunut noin 190 cm, niin pikku kippoon ei voi istuttaa. Tietenkin jos tekee poliisi opistot ja etupenkit pois , niin sitten .

      Joo olis varmaan pitänyt tämäkin ilmoittaa muuten heti , mutta kun sama pää kesät ja talvet ,niin ei aina leikkaa.

      Eli tulihan tuossa paljon hyviä ehdotuksia ja kyllä olen samaa mieltä mahdollisimman turvallinen kuitenkin , koska rahalla ei ketään saa henkiin ja omia lapsia ei mielellään laittais maihin ennen itseä.
      Niitä näki tuolla YK hommissa liikaakin .

      Ooppelin b vectraa saa jo 3000 eur hyvin mutta kaikki joita käynyt katsoon niin lahoja kuin mitkä.
      A4 :t niillä pysyy hinta aikas kovana ,joitakin on kohtuu hintaisia ollut , mutta sitten niin kuin kirveellä ja moukarilla piestyjä .Ranskalaiset hyviä ajaa , mutta serkuilla on niitä ja kukas ne rappaa ja korjaa, minä ja liikaa sähköongelmia ollut niiden kanssa. Serkku pojalla 2006 laguna 2,2 diiseli kahden vuoden aikana remontteihin 2500 eur ja ajettu 220tkm , josta 48 tkm serkku poika .Ei kestä kukkaro mulla moista .

      Avk:ltakin katselin jo pikku vikaisia , mutta ei vielä natsannut .

      Ja kun sais tuolta neidiltä sen tiedon , että minkäslainen se olisi se in ja hot tällä hetkellä .

      Comment


        #63
        Osta sille Smartti :D Ei joudu juoppokuskiksi, kun ei oo känniääliöille tilaa. Oot aina tyytyväinen, kun sen tankkiin ei paljoa mee soppaa ja sitäkin se vie vähän. Vakuutus ja käyttömaksu ilahduttavan halvat. Ilmeisen isorunkoinen ukkokin tommoseen mahtuu, vaikka pieni onkin. Kori on koosta huolimatta jämäkkää tekoa. 4ke rahaan saa jo hyvin alta satkun ajettuja.

        Edit:
        Turvallisuutta epäileville isoilla aadeilla ajeleville:
        http://www.euroncap.com/tests/smart_..._2007/303.aspx
        Viimeksi muokannut JM; 28.12.2011, 00:55.

        Comment


          #64
          Pysähdyksissä olevaan esteeseen/saman kokoiseen autoon juu, mut kun tarpeeksi tulee massaa vastaan->
          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=sKSPxQjPOm0[/ame]

          Comment


            #65
            Ihmeen hyvinhän se kasaan painuminen loppui tuossa a-pilarin kohdalla. Varmaan jalkatila on kyllä rutussa. Olis kiva nähdä vauriokartta tosta testistä. Aina tommosissa mälleissä tulee rumaa jälkeä, mutta jos tuota verrataan vaikka tässä topikissa ylempänä olleeseen Volvo vs Renault caseen, niin paljon paremmin tuo piti muotonsa kuin esimimerkiksi se volvo. No se ei mikään virallinen testi ollutkaan, mutta kuitenkin.

            Comment


              #66
              Fordit siivuutettu melkein kokonaan?

              Focus voisi olla ihan mainio vaihtoehto. Fordit tunnetusti maksaa rahaa, mutta tiputtaa hintansa myös nopeasti. Syytä en tiedä, mutta onhan ne vähän muovisia. Hyvin näyttää focukset kilsoja nielleen nettiautossa tosin. Onko se sitten huono merkki, jos löytyy paljon +400tkm ajettuja? Ainakin näyttää jotenkin kestäviltä.

              Comment


              • #67
                Ja yllättävän "samat" loppunopeudethan noissa oli. Toki mersu jatkoi matkaansa eteenpäin ja smart taaksepäin, mutta mersukin vain lipui eteenpäin vs. smart joka kimposi taaksepäin jonkin verran. Yllättävän hyvältä tosiaan näytti tuo pikkuinen kolari huomioiden.

                Comment


                  #68
                  Eiköhän Saabin osia ole paitsi autovalmistajan, myös tarvikevalmistajien ja -kauppojen vararastoissa joksikin aikaa. Itse en tuon takia väistelisi.
                  Voi se olla näinkin, itse en kuitenkaan enää sotkeentuisi Saabiin vaan jättäisin ne suosiolla muiden murheeksi.

                  Työkaveri manaili jokin aika sitten, kun ei saanut katsastuksessa narahtaneeseen Saabiinsa jotain alustan osaa. Taisi olla joku spesiaalimpi nivel/pusla tms, jota ei tarvikkeena tainnut olla tarjolla lainkaan.

                  Pitääkin kysellä missä mennään Saabin suhteen, kun herran näen seuraavan kerran.

                  Comment


                    #69
                    Jos ei pikku laitto pelota, niin tommonen http://www.nettiauto.com/kia/cerato/4438699 osu silmiin nettiautosta tohon n.3k€ hintaan, olis suht uus ja bägit, absit, ilmastoinnit ym.
                    No joo...toi kolmosen synkron vaihto ei ehkä mee kategoriaan pikkulaittoa

                    Comment


                      #70
                      Heh, luitteko tuon Kia -ilmoituksen kysymykset:
                      • <LI class=q_even id=blink_que>Asaad Ghadban kysyi Mitten vaihtuis Opel astra(1997)1.6 ajettu 239000 katsastettu 11.02011
                      • Automyynti Karrila Oy vastasi Väliraha n. 2500-3000€, riippuu onko autosi farmari, koska jakopää huollettu ja kunto tietenkin myös ratkaisee!
                      Eli pahimmassa tapauksessa Asaad antaa Astransa vaihdossa ja maksaa Kiasta 3000€. Käteisellä ilman vaihtoautoa tuo irtoaisi euron halvemmalla :)
                      Viimeksi muokannut Ilkka L; 28.12.2011, 18:19.

                      Comment


                        #71
                        Ihmeen hyvinhän se kasaan painuminen loppui tuossa a-pilarin kohdalla.
                        Kaipa sen pikkukipon voisi jostain titaanista tehdä niin, ettei juuri muuta muotoaan. Ihmisen kroppa ei vaan kestä kovasti äkkinäistä suunnanmuutosta, aortta repeää jossain vaiheessa (en nyt tähän hätään muista kriittisiä lukuja).

                        Joka tapauksessa massa se on joka luo turvallisuutta.

                        Comment


                        • #72
                          Tuohan on se aika kiistelty video, jota ei aivan täysin tosissaan kannata ottaa. Volvosta kun nähtävästi on konehuone tyhjennetty ennen törmäystä.
                          No ei kyllä ole, vilahtaahan ne sisuskalut ihan videollakin kun tarkkaan syynää.

                          Jos vertaa mitä kyseiset autot painaa ja mihin se massa on sijoitettu niin ei tuossa lopputuloksessa ole mitään ihmeellistä. Ei taida noin vanhassa Vollessa olla edes törmäysvoimia puolelta toiselle tasaavia poikittaispalkkeja, eli osatörmäyksessä rasitetaan koko voimalla pelkkää toista runkoaisaa. Koko keulan kolarissa Volvo pärjäisi siis vähän paremmin, mutta aika helppo se olisi silti valita että kummassa istuu.

                          Comment


                          • #73
                            Työnnänpä lusikkani itsekin tähän soppaan. Olen itsekin melko nuori kuljettaja, kortin saamisesta ei ole vielä kovin montaa vuotta. Oma ehdotukseni olisi Volvo tai Toyota. En tarkemmin ole katsonut, minkälaisia tuohon hintaan saa, mutta kannattaa katsella jotain 850, S40 ja Carina3 malleja. Ovat mukavia autoja ajaa, vaikka ovatkin ehkä hieman "pappamalleja". Mutta ennenkaikkea ylläpitokustannukset ovat halvat. Noita pystyy vielä itsekin todella paljon korjaamaan, ja vakuutusmaksut ovat halvat. Bensaa menee sen mitä menee, mutta tuon kanssa tullee toimeen. Ovat vielä etuvetoisia, eli liukkailla ei lähde samalla tavalla lapasesta kuin takavetoiset. Tuollaisia autoja on itsellä ollut, ja voin vain suositella. Edellinen talvi ajeltiin Toyotan Carina2:lla. Loistava auto, vaikkain Suomesta hankala löytää hyvä.

                            Itse en laskisi juurikaan painoarvoa millekään ESP:lle, ja ABS:eillekin vain vähän. Ihan oikeasti sitä oppii paremmin ajamaan, kun tuntee persuksissa, missä mennään. Omalla kohdalla n. 5 vuotta ajoin autolla, missä ei ollut minkäänlaisia elektronisia apuvälineitä, ja kyllä sitä eri tavalla tulee liukkaalla ajettua. Oikein hirvittää katsella uudempien autojen kuskeja, miten ne ajelevat liukkailla. Aikamoisia reikäpäitä. Sitten kun on jo niin liukasta, että ei elektroniikkakaan pidä autoa ruodussa, on jo liian myöhäistä. Kyllä se suurin yksittäinen turvallisuutta lisäävä asia autossa on kuljettaja.

                            Täällä on ihmiset kovasti ehdotellut autoja missä on ilmastointi. Tuollekaan en itse laskisi mitään painoarvoa. Ilmastoitu auto on lähes poikkeuksetta kalliimpi, kuin ilman sitä. Ja se on tuossa hintaluokassa jostain muusta pois. Kilometreistä, teknisestä kunnosta yms. Lisäksi yleensä noin vanhassa ja tuon hintaluokan autossa se ilmastointi harvemmin toimii. Ilman sitäkin pärjää. On pärjätty ennenkin.

                            Summasummarum. Osta niin uusi auto, mitä rahalla saat. Jos siinä tulee noita elektronisia apuhärveleitä mukana, niin ei se haittaa. Iso kori tuo myös tietynlaista vakautta ajamiseen, sen huomaa parhaiten lumella ja sohjossa ajellessa.

                            Comment


                            • #74
                              3B korimallin Passattiakin saa alkaa valikoimaan jo alle 2000€ muutama satanen lisää niin saa jo ilmastoinnilla :) Olis VAGgenia, ABS, tyynyjä, kokoa ja näköä yms. Ennemmin semmosen kyydissä oon mitä yhdessäkään Kiinalaisessa keksinnössä jos kerta pitää kolari ajaa niinkuin lähes jokainen kirjoittaja täällä kertoo.

                              Comment


                                #75
                                Sen verran on sanottava tähänkin aiheeseen, että se turvallisuus on 90% siinä penkin ja ratin välissä. Loput 10% koostuu arvaamattomista ympäristötekijöistä kuten muista autoilijoista. Siitä pitää lähteä liikenteeseen, että niihin kolareihin ei jouduta. Ajamisen helppoutta en nyt muuten pitäisi ykköskriteerinä, kun itse pääsee/joutuu opettamaan. Tällä metodilla ajamista voidaan harjoitella niin paljon, että se mekaanisena suorituksena sujuu ja aikaa jää muun liikenteen seuraamiseen.

                                ABS ei liene haitaksi autossa olla, ilman sellaista ei autoja nykyään enää oikein edes saa joten on hyväksi opetella miten sellaisella varustettu auto käyttäytyy. ESP-autoon jos ei budjetti riitä, niin silloin minusta kannattaa lähteä siitä että opettelee ajamaan autolla jossa sitä ei ole. Jossain kun pääsisi vielä ajamaan siten, että auto lähtisi oikein kunnolla lapasesta ilman henkilövahinkojen vaaraa, niin se olisi mielestäni paras oppitunti aiheesta.

                                Comment


                                  #76
                                  Siinä kohtaa olis hyvä jos olis vaikka joku autokerho joka järjestää ajoharjoittelua liukkaalla (tai kuivalla). Ei kukaan tuntisi ketään...?

                                  Comment


                                    #77
                                    Mulla taas ei ole ikinä vielä ollut ESP autoa, joten minä joudun taas opettelemaan sellaisella ajamista.
                                    Takaraivossa on liikkeet jotenkin miten toimitaan, kun alkaa puskemaan tai tarjoamaan takapäätä suuntaan tai toiseen, mutta ESP autolla noi menee uusiksi varmaan.

                                    Porukoiden A8:lla ajelin viime talvena ympyrässä ja kyllä toi ESP mut säikäytti. Minä kun en pelkää jos vähän puskee, mutta toi rupee ruksuttelemaan ja tekeen asioita mitä en odottanut.

                                    Comment


                                      #78
                                      Vähän samaa mieltä. Ei ole kovin helppoa kun ei vielä muista joka kerta liikkeelle lähtiessä napsauttaa espiä pois päältä. Nyt siis eka talvi minulla moisen keksinnön kanssa. Tähän asti on ihan ite pitänyt korjata omat virheensä.

                                      Haittaahan se tuota possuttamista mutta saa sen tosiaan kytkettyä poiskin. Olen valmis hyväksymään tuon seikan ihan siitä syystä että JOS joskus sattuu kohdalle se hirven väistö tai muu vastaava odottamaton tilanne. Jos tekoäly siinä vaiheessa estää auton pyörähtämisen niin se on ollut kaiken vaivan arvoista.

                                      Sitä vaan pointtina että kyllähän sitä ilman ajoapujakin pärjää, on sitä ennenkin pärjätty. Ihan hyvin kesärenkaillakin kuulemma ympäri vuoden (vanhat parrut varmaan sukivat partaansa tässä vaiheessa). Sitä en silti käsitä että miksi pitäisi kiusata itseään jollain esihistoriallisilla museoautoilla joissa ei ole lukkiutumattomia jarruja. Täytyy mennä 80-luvulle asti että moisia edes löytyy. ESP on asia erikseen, sitä kun ei ole kaikissa uusissakaan vielä. Jos ainoa peruste on se että pitää opetella sellaisellakin ajamaan jos joskus joutuu juoppokuskiksi jollain Taunuksella, niin eiköhän siitä kunniasta voi sitten (ainakin talviaikaan) kieltäytyä jos ei taidot ja kalusto kohtaa. Tuolla logiikallahan voisi hyvin päästää juuri kortin saaneen vaikka RS6 rattiin kun siinä on ne ajoavut varmasti kaikki mitä olla voi.

                                      Comment


                                        #79
                                        Komppaan Peteä. On meinaan vieläkin opettelemista, vaikka alla jo toinen kulkine, josta ESP löytyy. Ei sitä toisaalta raaski poiskaan ottaa joka kerta erikseen, joten kai sitä pitäisi vaan opetella ja harjoitella. Jokos Tahkolla oli ne jäät, päästiinkö me sinne tänä vuonnakin? =)

                                        Comment


                                          #80
                                          [OT]
                                          Olen valmis hyväksymään tuon seikan ihan siitä syystä että JOS joskus sattuu kohdalle se hirven väistö tai muu vastaava odottamaton tilanne. Jos tekoäly siinä vaiheessa estää auton pyörähtämisen niin se on ollut kaiken vaivan arvoista.
                                          Olithan Mikko männätalvena Tahkolla ajokoulutuksessa. Itse sain siellä kokea konkreettisesti ESP:n hyödyn. Oli kysymyksessä väistökoe ilman jarrutusta ja joka ajettiin ensin ESP päällä ja sitten samalla vauhdilla ESP poiskytkettynä. Nopeutta en tarkkaan muista, olisiko ollut 80 km/h. ESP päällä väistö sujui ilman sen suurempia naamanliikkeitä eleettömän tyylikkäästi. Toinen veto samalla nopeudella EPS poiskytkettynä ja tuloksena oli hallitsematon pyörähdys ja eteneminen perä edellä menosuuntaan. [/OT]

                                          Edellä kerrottuun viitaten pidän ESP -järjestelmää ehdottomasti hyödyllisenä. Kyllä ajotaitoja voi ja pitääkin opetella, ja on niitä opeteltukin! Mutta näissä ajotapahtumissa tilanteet on ennalta odotettavissa ja mutkiin voidaan painua ovenkahva edellä tarkoituksellisesti. Liikenteessä tilanteet saattavat tulla eteen pyytämättä ja yllättäen, jolloin täytyy reagoida salamannopeasti. Tällöin avustavat järjestelmät pelastavat paljon, koska kuljettaja voi keskittyä täysin tilanteesta pakenemiseen tarvitsematta miettiä menettääkö täysin autonsa hallinnan. Ajoharjoittelu on todella tärkeää ja näihin tilaisuuksiin kannattaa aina osallistua jos vain mahdollista. Ne tekevät tutuksi auton hallintaa ääritilanteissa ja opettavat kuljettajan luottamaan itseensä ja autoonsa.

                                          Comment


                                          • #81
                                            ESP päällä pääsee kätevästi puskemalla pusikkoon jos koittaa kaasulla korjata kuten ilman ESP:tä.

                                            Comment


                                              #82
                                              Vaikea valinta voi olla välillä kakkosauton/ tyttären ensiauton hankinta kyllä. Monen "järkytykseksi" hommasin vaimolle kakkosautoksi B-Vectran kahden litran mosalla. Ylläpitokulut ja polttoaineenkulutus (5.5-6.2 l/100 km matka-ajo) kohtuulliset vähintäänkin ja yksinkertainen teknisesti. Suuntavakaa ja hiljainen hintaluokassaan ajaa. Tehokas lämmityslaite! Jousitusmukavuus mukava RS2:n jälkeen ;). Tilaa löytyy kohtuullisesti. Korroosio-ongelmathan näitä hieman vaivaa ja jakopääremppaa ei kannata viivytellä juurikaan. Taka-akselin vetämättömyydestä ei enempää..

                                              Comment


                                                #83
                                                ESP pelastaa vielä semmoisesta tilanteesta missä kuskilla ei ole enää mitään tehtävissä. Vai kuka osaa jarruttaa autonsa esim. vasenta takarengasta erikseen. Ja eihän valta osa ihmisistä hakemalla hae paikkoja joissa edes epsi ruksuttaisi, paitsi me quattro ukot jotka haetaan vaaroja silkasta riemusta. Veikkaan että 18v tyttöä ei juuri kiinnosta ajaa kylkimyyryä, joten hän ei näin ollen "opettele" tuntemaan autoa perseensä alla, kuten monet meistä, joten väittäisin että hänen tulevaisuudesta tulee parempi jos autosta löytyy ajonvakautusjärjestelmä. Logiikkalla että kannattaisi ajotavat opeteltalla autolla, jossa ei abseja ja epsjejä löydy, voisi ajatella myös että autossa kannattaisi olla mahdollisimman huonot renkaat, oppis ainakin korjaamaan luisuja. Itsehän opettelin ajamaan autolla jossa ei ollut ohjaustehostinta(t89), ja jokainen tuollaisella ajanut tietää miten käsittämättömän hidas tuo ohjaus on. No lopputuloksena oli luisu soralla ja kun eihän tuon rattia kukaan kerkiä kierittämään luisun oikaisuks, ni auto pääty katolleen.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Minulla on nyt kolmas talvi alkamassa autolla jossa on ESP. Aikaisemmissa vehkeissä ei moista keksintöä ole ollut ja ABS-jarrutkin on olleet vain kahdessa viimeisimmässä. Autoja minulla on ollut toistakymmentä, ensimmäinen vekotin oli 6v sähköillä varustettu Hitlerin viimeinen kirous, toinen vehje Opel Ascona A ja kolmas tapaus oli ns. Isokorolla. Noilla kepittely, tosi huonot talvirenkaat ja nuoruuden into kyllä opettivat kuinka takavetoinen käyttäytyy liukkaalla. Kolareita ei tullut, joskin muutaman kerran kaiveltiin autoa pirun syvältä penkasta:) Väittäisin, että minulla on jonkinlainen käsitys siitä miten auto jossa ei ole mitään elektroniikka-apuja, käyttäytyy liukkaalla kelillä. Etuvetoisiakin on ollut liuta.

                                                  Kuitenkin, ESP:tä pidän ehdottoman hyödyllisenä kapistuksena arkiajossa. Ainakin tuossa omassa autossa se saa auton kulkemaan kuin kiskolla liukkaissa mutkissa, olettaen, ettei vauhti mutkaan saavuttaessa ole liian suuri.

                                                  On tietysti totta, että ESP estää korjaamasta kaasulla, mutta aika usein tilanne on sellainen, että silloin peli olisi jo muutenkin menetetty ja matka kohti tangentin suuntaa saattaa alkaa.

                                                  Sitäkin voi miettiä, ajaako vauhdin pysäyttävään valotolppaan mielummin kylki edellä vai ESP:n ohjastamana keula edellä?

                                                  Parasta tässä vehkeessä on tietysti se, että ESP:n saa tarvittaessa pois päältä. Muita ESPillisiä autoja en ole ajellut äärirajoilla, joten paha kommentoida sen toimintaa sen laajemmin. Mutta tuossa B6q:ssa se kyllä toimii juuri niinkuin pitääkin. En vaihtaisi sitä pois.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Siinä kohtaa olis hyvä jos olis vaikka joku autokerho joka järjestää ajoharjoittelua liukkaalla (tai kuivalla). Ei kukaan tuntisi ketään...?
                                                    Eipä tollasia pahemmin kukaan(ainakaan moottoriurheiluseura) enää järjestä, ennen järjestettiin.

                                                    ***tähän väliin kuuluis 20 riviä pitkä avautuminen aiheesta, mut säästän teidät siltä***

                                                    Kiitos tästä kuuluu kukkahattutädeille ja tiukentuneille ympäristövaatimuksille. Ja sit ne samat tahot päivittelee et miks nuoriso ettii rajojaan liikenteessä, ja melko usein vielä kännissä. Ei ymmärrä...

                                                    Sorry OT, alkuperäiseen aiheeseen palatakseni omat ehdotukset olis Bora tai A4.

                                                    Edit: Tai siis järjestetäänhän noita ajotapahtumia, kerran pari talvessa, ilman opastusta. Tyyliin "tehtiin jäärata, mee ajamaan". Ja on noita opastettujakin, mut niitten tekijät osaa pyytää hyvän tukun rahaa palveluistaan.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Oon kuullut että joku Audiclub tjms puulaaki on joskus käynyt talvisin jossain ;)

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Njoo, tarkotin lähinnä sitä et ennen oli noita ajoharjottelupaikkoja hippasen lyhkäsemmän matkan päässä(riippuu tietty et mis asustelee) ja useemminki ku kerran vuodessa, ihan talkoovoimin(nykyisin tuntematon käsite) tehtynä.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Meillä tehdään vielä Uljualle jäärata joka vuosi , kun on jäätä.

                                                          Eli tytön kanssa käydään jäällä harjoittelemassa kyllä . Neiti innostui aikas paljon tuosta Borasta ,eli katse siirtyy sinnepäin niinpäs kiitoksia ehdotuksista jo nyt . Ja ehdotuksia otetaan vastaan edelleen .

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Se Bora todella hyvä ajaa turvallinen ja muutenkin ok valinta.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Bora = konttiperäinen Golf, jonka ostoa ei yleensä ole tarvinnut perustella, kenenkään. Ihan pätevä laitos.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X