Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tytär täyttää ensi vuonna 18 v. Mikä ensiautoksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Ihan oikeassahan se on :D

    Comment


      #32
      Alkuperäinen kirjoittaja mc22 Näytä viesti
      Kun neidille ei tunnu kaikki kelpaavan.Vento muistuttaa kuulemma Ladaa ja Carinoilla ajaa kakki vanhat papat .
      OT Fiksu tyttö, saat olla ylpeä :) !! OT

      Comment


        #33
        Uhraa nyt vähän enemmän rahaa siihen autoon.
        Kaikki avut pois autosta? Mä en tossa nää järkee, koska joku Abs tai esp voi pelastaa hengen. Pellolla sitä autolla opetellaan ajaan, ei liikenteessä. Liikenteessä, kun tulee tilanne niin siinä harvemmin on aikaa harjotella.

        Mä en nää mitään järkeä ostaa noita vanhoja romuja, kun esim vallan mainioita 4koppasta Golffia saa vajaalle parilla kolmella tonnilla. No onhan nekin jonkun mielestä romuja.

        Joku Almerakin vois olla aika pro ekaksi autoksi.
        Et anna sit periksi millekkään mikralle tai Kaalle. Tai Twingolle.

        Comment


          #34
          Itse olisin sitä mieltä että niin uusi, ja niin hyvillä turvavarusteilla, kuin budjettiin sopii. Tosin jos budjetti on max 3500 eur, niin vaihtoehdot alkaa olemaan Puntot, Micrat ja pikkupösöt. Toki jos muutaman satasen laittaa lisää, niin listalle alkaa nousemaan 90 -luvun lopun ja 2000 -luvun alun A3 ja A4 Audit, jos niillä kilometreillä ei niin väliä ole.

          Comment


          • #35
            vaimolle ku aikanaan ostettiin autoa millä pääsis kulkemaan kouluun turvallisesti, ni ainoat kriteerit oli se et autosta löytyy absit, bägit ja et se on vaggilainen.
            ite lähtisin etsimään siis mahdollisimman turvallista autoa, varsinkin kun kyseessä on ensiauto.

            Comment


            • #36
              Äidillä olisi Nissan Almera 2000 (uudempi malli) vailla seuraavaa kuskia. Ollut uudesta asti, joten koko historia tiedossa :) Pikkusisko (23v) ajellut sillä myös ensimmäisenä autonaan.

              Comment


              • #37
                Meille ostettiin vastaavalla ajatusmaailmalla auto emännän kauppakassiksi, jolla olen itsekin työmatkoja ajellut viimeaikoina melko reilusti.

                Kriteerit oli: ilmastointi, mielellään alle 200tkm ajettu, bensapihi kone, sopivasti tilaa. Mielellään ABS+airbag, jotka ei olleet jyrkkiä kriteereitä mutta tuli nekin hommattua samaan menoerään.

                1900 euroa meni lopulta rahaa ja saatiin 190tkm ajettu peugeot 306 farkku ilmastoinnilla, 1.6 koneella, vuosimallia -99. ABS+airbag löytyy, yms. Kahden naisen omistuksesta ja auto on teknisesti loistavassa kunnossa.

                Autolla ajettu puolisen vuotta ja 15tkm, eikä vian vikaa.

                Loppujen lopuksi ei se halvemman kinnerin ostaminen niin hirveän vaikeaa ole. Se saattaa kylläkin viedä vähän enemmän aikaa että löytyy hyvin pidettyjä yksilöitä. Tietysti jos on hirveän radikaalit merkkilasit päässä, että sen pitää olla juuri Audi tai joku muu, niin se voinee olla vähän vaikeampaa, kun hintahaarukka on matala.

                Comment


                  #38
                  Voi olla et vain uskottelen itselleni mutta omassa ajatusmaailmassa mitä isompi auto sen turvallisempi se on. Eli vaikka olisi vanhempaa kalustoa alla niin paremmat mahdollisuudet on selvitä pienemmillä vaurioilla esim. -94 Audi 100:essa (turvatyynyllinen) kuin vaikkapa vm.2001 Nissan Micrassa.
                  Ei se mitään auta vaikka on turvatyynyjä jos muu siinä ympärillä on peltiä jonka saa käsin käännettyä mutkalle.

                  Ainahan auton hankinta on kompromissien summa, sekin vaikuttaa vaihtoehtoihin maksaako nuori itse autoilun kustannukset. Ei kannata mitään 4.2l V8 konetta hommata opiskelijabudjetilla eteenpäin kituuttavalle vaikka tehoa ja turvallisuutta löytyisikin.

                  Tuttu osti viime huhtikuussa 206:en vm.2002 18v tyttärelleen 4500e hinnalla ja seuraavalla viikolla tytär päästeli kärkikolmion takaa toisen kylkeen. Nopeutta alle 40km/h, molemmat runkoaisat solmussa ja sitä rataa. Autossa ei kaskoa ja kustannusarvio korjauksesta oli 6500e. Ostin romuna pois muutamalla satasella ja tuon purkaneena kyllä itseäni hirvittäisi joutua kolariin moisella kinnerillä. Tuli muuten kilometreille hintaa..Eli tähänkin kannattaa varautua jos ei muuten niin kaskolla.

                  Comment


                  • #39
                    Mutta tärkeintä, selvisikö kuski millaisilla vaurioilla?

                    Kolariturvallisuutta voidaan spekuloida loputtomiin, mutta se syy miksi autot menee nykyään enemmän kasaan kuin ennen, johtuu siitä että se törmäys kohdistetaan siihen autoon. Ei sen sisällä matkustaviin tai törmäyskohteeseen.

                    Se että "mitä isompi ja jykevämmällä metallilla tehty auto" periaatteella saadaan kolareista turvallisempia, ei nyt pidä paikkaansa missään suhteessa. Voi vaikka katsoa vanhojen jenkkilötköttimien kolaritestejä youtubesta.

                    Jos auto menee täysin käyttökelvottomaksi kolarissa ja kuski lähtee kävellen autosta pois, niin silloinhan se on täysi voitto.

                    Comment


                    • #40
                      Tuosta Smartin kolaritestistä oli testi TopGearissa. Pieni auto, mutta hyvä turvallisuus on saatu aikaan erittäin tukevalla rungolla. Keula meni ruttuun, mutta ovet jopa vielä toimivat, kun kehikko ympärillä oli erittäin tukeva.

                      Vastaavasti oli testiä kolarikorjatuista autoista, miten ratkaisevat palkit oli korjattu vähän sinne päin. Ero oli suuri korjaamattomaan ja korjattuun miten törmäyksen voima jakautui runkoon.

                      Anyway, taitaa keskustelu olla vähän harhautunut :)

                      Comment


                      • #41
                        Vähän miettimisen aihetta. [ame="http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY"]5th gearin kolaritesti: volvo 940 vs renault Modus[/ame]

                        Kyllä se uusi kori on turvallisempi vaikkei olisikaan niin hyvä auto muuten.

                        Vanha lukiokaveri (nykyään autokauppias) aikoinaan markkinoi hyvin renault meganea sanoilla: "Sisko ajoi tollasella 80km/h puuhun, eikä siskolle käynyt mitenkään".

                        Comment


                          #42
                          Toi on ihan totta. Kasko on vähän siinä ja tässä 3k€ autoon, johonkin 6000€ ja siitä ylöspäin jo varmasti kannattaa ottaa. Ei vaadi kovin kummallista pusua keulaan että on monen vuoden vakuutusmaksut "tienattu" jos sattuu jotain.

                          Meillä kanssa oli viime talvena tarve päivittää mamman kauppakassi-Almeraa mutta ei niitä sopivia A3/A4 niin vaan löytynyt oikeilla varusteilla ja järkihintaan. Silloin oli tarkoitus myydä Nissan ja hankkia toinen Audi vanhan plussan rinnalle. Toisin kävi, Almera lähti mutta tulikin uudempi ässä pihaan ja plussa jäi rouvalle käyttöön. En nyt tietenkään suosittele kenenkään tyttärelle ensiautoksi S6:ta mutta C4 alkupään mallit ovat todistetusti hyvinkin lujaa tekoa ja jopa hyviä ja mukavia autoja ajaa.

                          Puuttuu varmaan muutama airbagi ja kirjain akronyymi vaikka 2000 vuoden autoon verrattuna mutta jos vaihtoehtoina on 3000€ C4 koppainen saman hintainen Huntoyda niin oma valinta olisi vanhempi premium. Yleensä ne tyttölasten kolarit on enemmän niitä pikkuvauhtisia peltikolareita parkkipaikoilla, nuoret miehet sit tuuttaa niitä kuolonkolareita aamuöisin ylinopeudella.

                          Comment


                            #43
                            Systerillä on ekana auto Astra vuosimallia -97, halpa auto jossa on jo turvalaitteistoa (ABS ja airbag), kyseinen kikotin otti viime talvena ihan hyvän keula vaurion.. Mutta kun auto on onneksi halpa, niin kolhut ei paljoa harmittanut ja se sai pika oikaisun sekä uuden lyhdyn, niin harjoitukset jatkuivat.

                            Eli itse suosittelen jotain ~1000€ "romua" joka on tekniikalta kunnossa ja sillä pääsee pisteestä A pisteeseen B. Ja juuri sellainen auto, jonka kohdalla ei tule harmaita hiuksia jos talven liukkailla kori saakin yllättäen osumaa. Ja jos tytölle ei kelpaa halpa auto, niin passitat sen sitten töihin ja kerätköön rahat ihan ite autoonsa :)

                            Comment


                              #44
                              Alkuperäinen kirjoittaja Shakal Näytä viesti
                              Mutta tärkeintä, selvisikö kuski millaisilla vaurioilla?

                              Kolariturvallisuutta voidaan spekuloida loputtomiin, mutta se syy miksi autot menee nykyään enemmän kasaan kuin ennen, johtuu siitä että se törmäys kohdistetaan siihen autoon. Ei sen sisällä matkustaviin tai törmäyskohteeseen.

                              Se että "mitä isompi ja jykevämmällä metallilla tehty auto" periaatteella saadaan kolareista turvallisempia, ei nyt pidä paikkaansa missään suhteessa. Voi vaikka katsoa vanhojen jenkkilötköttimien kolaritestejä youtubesta.

                              Jos auto menee täysin käyttökelvottomaksi kolarissa ja kuski lähtee kävellen autosta pois, niin silloinhan se on täysi voitto.
                              Ilmari on nyt asian ytimessä. Nykyaikaiset autot on lähtökohtaisesti suunniteltu siten, että korin törmäysvyöhykkeet absorboivat mahdollisimman paljon törmäysenergiaa ja säästävät näin matkustajat suuremmilta vaurioilta. Auto saa olla tuulilasia myöten läjässä, mutta silti matkustajat saavat ovet auki ja nousevat omin neuvoin autosta ulos. Ei vauhti tapa, vaan äkkipysäys. Auto joka suunnitellaan niin jäykäksi, ettei se anna periksi mistään, ei suojele matkustajia äkkipysäyksen aiheuttamalta hidastuvuudelta, joka on myös tappava.

                              Comment


                              • #45
                                Alkuperäinen kirjoittaja Shakal Näytä viesti
                                Se että "mitä isompi ja jykevämmällä metallilla tehty auto" periaatteella saadaan kolareista turvallisempia, ei nyt pidä paikkaansa missään suhteessa. Voi vaikka katsoa vanhojen jenkkilötköttimien kolaritestejä youtubesta.
                                Tässä yksi käytännön esimerkki jenkkilötköttimen kolariturvattomuudesta.
                                Auto on ainakin kolaritestien mukaan hengenvaarallinen, mutta tuosta testeissä paremmin pärjänneestä ei oikein merkkiä enää tunnista, että paha sanoa, onko se kolme vai neljä tähteä turvallisempi kuin tuo toinen.

                                Jos jaettaisiin istumapaikkoja tuohon kolariin, niin kumman valitsisit? Tuon testeissä paremmin pärjänneen, vai isomman ja jykevämmän?

                                Comment


                                  #46
                                  Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                  Toi on ihan totta. Kasko on vähän siinä ja tässä 3k€ autoon, johonkin 6000€ ja siitä ylöspäin jo varmasti kannattaa ottaa. Ei vaadi kovin kummallista pusua keulaan että on monen vuoden vakuutusmaksut "tienattu" jos sattuu jotain.
                                  Noissa halvemmissa autoissa (jos niihin saa täyskaskon) se täyskasko saattaa olla jotain satasen luokkaa enemmän vuodessa - vähemmänki, joten niissä täyskaskon maksaminen on vähän eri sarjassa kun näissä arvokkaammissa autoissa. Itellä oli sellanen rapee italialainen niin oiskohan siihen ollu täyskasko 70€ vuodessa enemmän verrattuna osakaskoon.. ei ollu vaikee valita ottaako täyskaskon (kaskon lähtöbonus 70%).

                                  Comment


                                    #47
                                    Tuohan on se aika kiistelty video, jota ei aivan täysin tosissaan kannata ottaa. Volvosta kun nähtävästi on konehuone tyhjennetty ennen törmäystä.

                                    Oma ensiauto oli takapotku Sierra ilman ohjaustehostinta, airbagia, ABS:iä tms. Kortin sai juuri ensiliukkaille ja kieltämättä ensimmäiset hetket oman auton ratissa autokoulun auton jälkeen olivat erilaisia. Hengissä ollaan, mitään kolhuja/kolareita ei koskaan tullut. Paljon on kiinni kuskista ja kuskin asenteesta, liiallinen turvallisuuden tunnekaan ei ole välttämättä hyväksi. On kokemusta tutuista, joilla näyttää autolla ajo hoituvan täysin apulaitteiden varassa. ABS hoitaa pysähtymisen lähes joka risteyksessä kun jarru survotaan pohjaan aivan liian myöhään. ESP-valo vilkkuu mutkissa, johon kuski toteaa, että on vissiin liukasta ym.

                                    Itse opin ainakin suht nöyräksi kuskiksi kun mitään elektronisia apuja ei autossa ollut. Toki niistä muista kuskeista/hirvieläimistä ym. ei koskaan tiedä. Siksipä mahdollisimman uusi ja turvallinen, joka sopii budjettiin. Ainakin ne bagit ja ABS:t samaan pakettiin. Merkkiuskolliseksi ehtii myöhemminkin. Eikä kyllä haittaisi vaikka oppisi ajamaan vanhemmallakin rotiskolla, kun monesti sitä ajellaan kaverinkin autolla, joka voikin olla sitten mitä on. :)

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tää kyllä jakaa porukan melkolailla kahtia:

                                      "Halpa paska, koska se kuitenkin ruttaa sen ni ei haittaa ku sai halvalla" vs. "Turvallinen ja uudempi jotta säilyy hengissä jos käy jotain"

                                      Ite en miettis hetkeäkään, rahalla kun ei saa elämää takaisin.

                                      Ja toisekseen, mitä haittaa on ABS:stä, ESP:stä ja airbageistä? Nehän alkaa oleen jo nykyaikaa ja harvemmin jengi enää kauheasti vanhempaan autoon vaihtaa jos on uudemmalla päässy ensikilometritkin ajelemaan (pl. harrastajat yms.).

                                      Comment


                                      • #49
                                        Tuolla rahalla saisi jo 307 pösön, s40 vollen, meganen tai astran. Niissä on turvavarustettakin jo kun alkaa saada jo 2003 mallisiakin aika halvalla. Mitään järkevää vagilaista tuolla summalla ei meinaa saada. G4 olisi hyvä, mutta ovat jo todella paljon ajettuja. Ei nuo ehdottamani mitään huimaa ajemisen iloa aiheuta, mutta on ne sentään turvallisia ja ajettavuudeltaan kohtuu hyviä. Idän ihmeistä en pysty ajettavana pitämään kuin vasta näitä ceed polven kiaa ja huyndaita. Esim nissanit on ihmeen arvokkaita siihen nähden mitä sillä rahalla saa. Ajettavuutta ei saa edes rahalla noihin alle 08 japseihin. Mieluiten joku eurooppalainen. Bemareita joissa on turvavarusteita taitaa jo tuolla rhalla saada myöskin.

                                        Kuten sanoin, tuolla budjetilla taitaa järkevät vaggilaiset jäädä hankkimatta, sillä turvavarusteet ja järkevät kilometrit taitavat ensi autossa olla kuitenkin tärkeämpiä ja vagit näkyy pitävän arvonsa melkoisen hyvin.

                                        Tää kyllä jakaa porukan melkolailla kahtia:

                                        "Halpa paska, koska se kuitenkin ruttaa sen ni ei haittaa ku sai halvalla" vs. "Turvallinen ja uudempi jotta säilyy hengissä jos käy jotain"

                                        Ite en miettis hetkeäkään, rahalla kun ei saa elämää takaisin.
                                        Oon Aapon kanssa kyllä 100% samalla linjalla
                                        Viimeksi muokannut LauriJT; 27.12.2011, 18:21.

                                        Comment


                                          #50
                                          Ja toisekseen, mitä haittaa on ABS:stä, ESP:stä ja airbageistä?.
                                          Ei mitään. Mielestäni olisi vain hyvä osata ajaa myös ilman noita. Ei ne välttämättä aina toimi tai eteen voi tulla tilanne, jossa joutuu ajamaan autolla, jossa noita ei ole. Olkoon se sitten vaikka jokin työpaikan rotjake. Siinä vaiheessa voisi hirvittää olla kyydissä jos kuskina on sellainen, joka on täysin oppinut luottamaan noihin apuihin. Mutta kuten sanoin, kuskin asenteesta se paljon riippuu, osaako suhtautua eri autoihin eri tavalla.

                                          Comment


                                            #51
                                            Ja toisekseen, mitä haittaa on ABS:stä, ESP:stä ja airbageistä? Nehän alkaa oleen jo nykyaikaa ja harvemmin jengi enää kauheasti vanhempaan autoon vaihtaa jos on uudemmalla päässy ensikilometritkin ajelemaan (pl. harrastajat yms.).
                                            Alkaa jo melko monessa halvassa "romussa" (1000€) olemaan ABS ja airbägit.
                                            Piruuttani vilkaisin nettiauton hakua, hakuehdot 1000€-1500€, vm-97 >, abs ja airbag, niin haku osumia 294kpl :)
                                            Tarina erikseen jos haluaa sivubägejä ESP ymsyms.

                                            Comment


                                              #52
                                              Tässä yksi käytännön esimerkki jenkkilötköttimen kolariturvattomuudesta.
                                              Auto on ainakin kolaritestien mukaan hengenvaarallinen, mutta tuosta testeissä paremmin pärjänneestä ei oikein merkkiä enää tunnista, että paha sanoa, onko se kolme vai neljä tähteä turvallisempi kuin tuo toinen.
                                              Tuo kökötin ajoi tossa ton farmarin kylkeen. Keula kolarissa olis jenkki kököttimen matkustajiin kohdistunut isompi voima.

                                              Comment


                                                #53
                                                Tuohon lehtijuttuun liittyen osittainen offtopic (ehkä sinänsä aiheessa että kortin saavalle ja miksei muillekin opiksi): Ei milloinkaan pidä kääntää niitä pyöriä valmiiksi sojottamaan vasemmalle. Juuri tuosta syystä että jos joku tulee perään niin pyörät suorassa olis pysynyt omalla kaistalla mutta tuossakin näköjään Saabi pompannut tuuppauksen seurauksena vastaantulijoiden kaistalle poikittain.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Saabista mieleen tulikin että 9-3 ja 9-5 malleja saa jo parilla tonnilla. Siinä turvallinen ja isohko auto. Ja ehdottomasti mah. turvallinen ja kaikilla avuilla eka autoks, ei sitä romulla harjottelusta oo hyötyä jos puun ympäriltä pitää palokunnan irroittaa kuski ja auto.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    http://tinyurl.com/bwacje6

                                                    Henkilöauto, Polttoaine Bensiini, Hinta 2 000 € - 3 500 €, Mittarilukema < 245 000 km, Varustetiedot Ilmastointi (Manuaalinen), Ilmastointi (Automaattinen), Lukkiutumattomat jarrut (ABS), Turvatyynyt

                                                    Tuohon rakoon mahtuu vaikka mitä. Jos minun pitäisi joku josta välitän istuttaa joihinkin noista, niin vaihtoehtoina vastaan käveli seuraavia malleja:

                                                    Alfa 156 TS koneella, Astra G 1.8-2.0, Peugeot 206&306 1.6-2.0, Renault Megane, Volvo S40 & 850, Saabilta viimeisimmät 900 sekä 93&95 ja sitikan xsara esimerkkeinä. Kaikista noista löytyy ainakin itseltäni positiivisia kokemuksia ja luultavasti tarpeeksi turvallisia. Yksikään noista ei ole myöskään huoltokustannuksiltaan kauhean kalleita, eikä mitään aivan älyttömiä juoppoja. Perustekniikkaisia autoja kaikki.

                                                    Mitä vakuutuksiin tulee, meillä on emännän 306:ssa kasko. Olisi ollut typerää olla ottamatta, maksoi huimat ~100e lisää vakuutuksiin. Se on hieman eri meininki tosiaan näihin alle 5000e kippoihin joiden tilastot tämän maan kolareissa on varsin olemattomia.
                                                    Viimeksi muokannut Shakal; 27.12.2011, 19:43.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Minä jättäisin Saabin väliin.

                                                      Firma teki reipas viikko sitten konkurssin ja sen myötä varaosien saanti voi olla kiven alla. Vanhoihin ja edullisiin autoihin tarvitsee kuitenkin aina joskus alkuperäisosia ja mitäs sitten jos jotain osaa ei olekaan enää tarjolla? Saattaa auto muuttua ongelmajätteeksi jonkin tuiki tärkeän pikkuosan hajoamisen vuoksi.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                                                        Tuo kökötin ajoi tossa ton farmarin kylkeen. Keula kolarissa olis jenkki kököttimen matkustajiin kohdistunut isompi voima.
                                                        Minusta farmari on etukulmallaan ensin törmännyt Jeepin keulaan ja sen jälkeen pyörähtänyt poikittain Jeepin edessä. Mutta olkoon miten vain, niin en usko järjestyksen muuttuvan, vaikka miten päin noita runttaisi yhteen. Keulakolarissa kannattaa huomioida, että tuo farmari lähtee pienempänä vastapalloon ja vaikuttaa se vastapuolenkin ruttaantuminen hidastuvuuksiin.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Ja näyttäähän tossa jeepissä olevan tollanen tukevahko offaus-henkinen etupuskinkin. Tollasellahan jyrää pienemmät autot pois tieltä ihan ettei itelle tuu kun naarmuja puskuriin.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L
                                                            Minä jättäisin Saabin väliin.

                                                            Firma teki reipas viikko sitten konkurssin ja sen myötä varaosien saanti voi olla kiven alla. Vanhoihin ja edullisiin autoihin tarvitsee kuitenkin aina joskus alkuperäisosia ja mitäs sitten jos jotain osaa ei olekaan enää tarjolla? Saattaa auto muuttua ongelmajätteeksi jonkin tuiki tärkeän pikkuosan hajoamisen vuoksi.
                                                            Eiköhän Saabin osia ole paitsi autovalmistajan, myös tarvikevalmistajien ja -kauppojen vararastoissa joksikin aikaa. Itse en tuon takia väistelisi.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Minä jättäisin Saabin väliin.

                                                              Firma teki reipas viikko sitten konkurssin ja sen myötä varaosien saanti voi olla kiven alla. Vanhoihin ja edullisiin autoihin tarvitsee kuitenkin aina joskus alkuperäisosia ja mitäs sitten jos jotain osaa ei olekaan enää tarjolla? Saattaa auto muuttua ongelmajätteeksi jonkin tuiki tärkeän pikkuosan hajoamisen vuoksi.
                                                              Ei välttämättä. Purkaamoilta löytyy ja tarvikkeenakin varmasti kulutusosia saa. Ja monessa GM konsernin vehkeessä löytyy samaa tekniikkaa. Ja tässä vielä tuulilasista lainattua:

                                                              Saab-merkkisten autojen omistajista miltei kaikki voivat olla jokseenkin huolettomia. Saabin varaosayhtiö toimii edelleen. Se hoitaa osien toimitukset autoja huoltaville ja korjaaville yrityksille. Aikaisemmin Saabin omistanut General Motors on vielä 10-15 vuoden ajan velvollinen toimittamaan varaosat liikenteessä oleviin Saabeihin, koska se on ollut Saabin omistaja vuoden 2010 alkuun saakka.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X