Jonkun aikaa saat kyllä kaupitella tuohon hintaan.. ;)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S4 B6/B7 ostamassa.
Collapse
X
-
Noniin nyt on hankittuna imusarjaprojektia varten rojut. Viikonloppuna tai ensiviikolla alkaa lysti. Ajattelin napsia kuvia hommasta. Eli uusiksi menee imusarjan alta huohotinputken pätkä, imusarjan ohjaus mikälievivusto ja samaan alipaineletkuun kuuluva takaisku, mikäli löydän sen. Samalla luulen vaihtavani apulaitehihnan.
Apulaitehihna on sitten ns manuaalikiristeinen. Kiristin hihnaa vasten 70Nm ja pultilla kiristin lukkoon (22Nm).
Kaikenlaista muutakin rojua tuli hankittua, uudet etuloksut, milltekkiin meluisammat keskipätkät, vanteet... Näyttäs myös siltä että auto saa aikanaan teippausta sinne ja tänne. Tänks Markus, sun katto mustataan myös sitten jos vauhtiin päästään.
Joka kesä on autonrakentelukesä.=)
Comment
-
Lupaavaa! testikäynnistyksen jälkeen ei räminää. Uskon tosin vasta kun on muutaman päivän kokeiltu. Pari pikku juttua huomasin kun paloittelin imusarjan kahtia. Puoliskoja pitävät pultit oli toisella puolella todella löysällä ja imusarja halkesi ihan pultit irrottamalla. Hieman epäilystä että tuo voi aiheuttaa häikkää johonkin. Toinen oli samassa paikassa. Imuporttien ympärillä oli laitettu tehtaan jäljiltä liimaa imusarjan puoliskojen väliin. Liimaus oli todella huono. Puoliskojen välissä kiertää kyllä yhtenäinen tiiviste, mutta Laitoin tiivisteliimaa myös erottamaan portit läppäkammiosta, samaan kohti missä alunperinkin oli ollut liimauksen yritystä. Näyttää siltä että jos sen korjaussarjan asentaa, joutuu väkisinkin melkein aukomaan imusarjan kahtia. Akselin saa helpommin kohdalleen vipuun nähden kun näkee läpän asennon. Auto sammuksissa läppä on auki-asennossa vinossa imusarjan pohjaa vasten.
Huohotinputki imusarjan alla ei ole välttämättä näköjään noin 200tkm käytöllä vielä pilalla. Ei kyllä nättikään, mutta tiivis ja kunnolla kiinni.
Vitossuuttimen toista pinniä ei näköjään kannata vääntää vinoon liitinkotelolla. Aiheuttaa missfirejä =) Onneksi testeri sanoi suoraan että vitossuutin ei toimi, niin löyty vika hetkessä. Huomenna vielä apulaitehihna uusiksi ja keula kasaan.
Edit: Yön yli seisottuakaan ei räminää. Eli kohta alkaa vaikuttaa siltä että joko korjaussarjasta on oikeasti apua tai imusarja ei ole reunoiltaan tiivis.
Kokeilkaas joku kiristää vähän imusarjan reunoilla löytyviä torx ruuveja. Ei siis kuusiokoloja. Onko osa todella löysällä muillakin? Mulla on kaksi imusarja ja molemmissa oli muutamia todella löysällä ja sisällä tiivisteet huonossa kunnossa.
Sitten sellainen huomioitava seikka: Imusarjaa ei tarvitse irrottaa jos tekee korjailuja vain sinne läpänsäätimeen ja sisuskalujen tiiviyteen. Itse irrotin kuitenkin koska vaihdoin sen alta huohotinputken pätkän.Viimeksi muokannut LauriJT; 3.6.2012, 22:18.
Comment
-
Elikkä hieman hätäinen ohje siihen mitä itse tein imusarjalle. Lisään kuvat jälkikäteen.
1. Keula huoltasentoon (ihan tilan takia, vaihda samalla apulaitehihna kun on kivasti nyt näkyvissä)
Normikeulasta poiketen lisäksi pitää kuskin puolen valon alta irroittaa lisäjäähyn yläkorvakko (kuva) sekä samaisen jäähyn ilmanohjain. Tässä kohti tarvitaan pätkät M8 kierretankoa jotka kierretään aisojen päihin ylimpien pulttien tilalle. Näin keula liikkuu kierretankojen varassa niin ettei sitä tarvitse tukea muuten.
2. Irrota polttoaineputket suutinkiskoista ja letku paineensäätimestä.Irrota suutinten sähköt. Irrota pultit ja letkut vasemmalla näkyvästä mustasta mäntähässäkästä (kuva) Vaihdoin itse myös oikealla olevan takaiskuventtiilin, mutta vanhakin tuntui toimivan ihan normaalisti.
3. Poista imusarjan kehältä löytyvät torx pultit, anna kuusiokolojen olla.
4. Kampea imusarjan puoliskot irti toisistaan.
5. Tuki imukanavat ja puhdista kanavien ympäriltä liiman jämät ja öljy. Jätä tiivistenauha. Asenna korjaussarja (079198327, tepolla 180€) En tiedä onko tämä välttämätöntä.
6. Laita tiivisteliimaa kuvan mukaisin paikkoihin ja asenna imusarjan yläosa takaisin. Muista avata imukanavat.(kuva)
7. Pistä loput rojut paikalleen. Polttoaineen tulolinjassa ei ole tiivistettä vaan kartio. Tarkista ettei jää vuotamaan. Kiristä tarvittaessa lisää.
Jos vaihdat apulaitehihnan, niin kiristä kiristin hihnaa vasten 70Nm ja kiristä kiristin paikalleen 22Nm. Kiristin ei ole automaattikiristin vaan manuaalisesti pultilla lukittava.
8. Kiskaise loput asennuskaljat.Viimeksi muokannut LauriJT; 7.6.2012, 21:06.
Comment
-
Jos muuten ottaa imusarjan kokonaan irti, niin siellä alla on semmoiset valkeat muovitapit jotka pitää imusarjan tiivisteitä paikallaan. Ne menee poikki kun irrottaa imusarjan. Kannattaa kattoa etteivät tipahda vahingossa imukanavaan. Ite en niitä enää laittanu uusia, keskittyy ne tiivisteet niillä ruuveillakin, siellä kun on imusarjallekin ohjurit.
Updeittinä, rempan jälkeen on ajeltu noin 1000km ja useita käynnistyksiä. Käynnistyspärinä on loppunut kokonaan (vaikkei se tässä kovin kova ollut alkaenkaan).
Samaa näyttää öljynsyöntikin. Edellisestä lisäyksestä on jotain 4000 kohta ja pinta edelleen maksimissa.Viimeksi muokannut LauriJT; 7.6.2012, 17:51.
Comment
-
Heikki: Ei, kyllä mulla liikkuu ihan hyvin, molemmissa. Vuotiko sulla paineet sieltä venttiilin luota ja ei ajanu läppää vai oliko se vipukin ihan jumissa?
Petri: Mulla rallatti oikeestaan sekä että. Kylmänä vain aavistuksen enemmän. Kuitenkin melko vähän. huomasin myös että oman imusarjan läpät heilui hieman vähämmän akselilla kuin tuossa toisessa.
Yksi letku mietitytti hieman. Öljynsuodattimen oikealla puolella (edestä päin) on y-haara, missä on kolme kovaa ohutta letkua. Yksi menee auton takaosaa kohti, yksi magneettiventtiilille imusarjan eteen ja yksi kaasuläpän kohdille. Arveltiin Markuksen kanssa että ne liittyy siihen pakoläppien ohjaukseen. Sen järjestelmän voisi varmaan sieltä käsin deletoida tehokkaammin ilman alipainevuotoja. Mulla kun on nyt lähinnä joku pultti tulppana siinä läpän letkussa auton takana.
Comment
-
Toi olisi kyllä hyvä saada selville, onko se juuri tuo kolmihaara joka ohjaa pakoputken takaläppiä, niin saisi sen tehokkaammin pois pelistä.
Mitä osia tuossa korjaussarjassa tuli?
Itse ajattelin kanssa kesälomalla tehdä tuon projektin ja samalla vaihtaa myös tuon huohottimen letkun, eristään imusarjan välin, jotta saisi imusarjan lämpöjä pienemmäksi ja samalla koitan jostain löytyy hiilikuitulevyä, jotta voisi tehdä sen läppä modin.
Comment
-
Vaikkei S4 olekaan, niin sen verran lähellä myös S6:n kone taitaa olla, että kysymyksen voi tänne heittää.
Millaista öljyä tuohon 4.2 litraiseen oikein suosittelette. En aio siis todellakaan laittaa kalleinta mahdollista, vaan tarkoitus olisi löytää joku kultainen keskitie hinnan ja laadun välillä.
Aiemmassa autossa (1.8t AEB) oli käytössä Mobilin 1:stä, vieläkö tähän uskaltaa samaa laittaa vai olisiko joku muu parempi vaihtoehto? Mikä viskositeetti? 10W-40, 0W-40 tai joku ihan muu? Talveksi ei ole siis tarkoitus vaihtaa erikseen öljyjä, vaihtovälinä olen pitänyt aiemmissa autoissa noin 10k. Jotkut teistä taisivat sanoa että 6-8k olisi parempi?
Entäpä mitkä öljyt tippilaatikkoon tai perään olisi suositeltavia? Niiden öljynvaihto imemällä vai huuhtelemalla?
Huomaa kyllä että on eka kasikone, eka automaatti ja eka neliveto alla, kun tulee näin tyhmiä kysymyksiä... :)
Comment
-
Omissa sahapukeissa oon käyttänyt Valvolinen SynPowerin 5W-40 litkuja. Tilavuushan on jotain 8L luokkaa että jos ei radalla käy niin varmaan voi huoletta vetää 12kk/15tkm samoilla. Ainakin jos talvea vasten vaihtaa uudet.
Mobil 1 RF 5W-50 ei ainakaan toivonut halutulla tavalla. Tasurit naputti jota ei tee noilla Valvolinen öljyillä. Varmasti on muitakin hyviä mutta minulla on toiminut raskaassakin käytössä ihan hyvin viimeiset 50tkm.
Comment
-
Mika
Siihen Anssin S6 laitettiin castrolin edge 5w-30 öljyt ja 10-15 tkm siinäkin pidetään vaihtovälinä. Me tilattiin siihen ne öljyt saksasta niin ei jääny kamalasti niille hintaa. Viikonloppuna olis tarkoitus että vaihdan siihen venakopan tiivisteet, kun tuntuu vuotavan aika reilusti ja ensi viikolla menee tuohon pörhölle jakopääremppaan. Selviää samalla toivottavasti se vaimean volinan lähdekin, epäillään että vesipumppu voisi olla syypää. Korjailen siitä ensi viikolla pari muutakin "ominaisuutta".
S4 liityen jotain edistystä ongelman kartoitukseen on tullut. Puoliskojen pultteja on ollut muillakin löysällä mutta pelkkä niiden kiristys ei vaikuta ääneen.
Koko homma muuten lähti liikkeelle siitä, kun yhteen 200tkm ajettuun oli asennettu uusi imusarja rojuineen ja tein sellaisen huomion ettei siitä lähtenyt rämähdystä.Viimeksi muokannut LauriJT; 13.6.2012, 19:10.
Comment
-
Itsellä ei ainakaan pitäisi hirveästi vuotoja olla, kun ei ole tarvinnut öljyä 10k ajon aikana kertaakaan lisätä. Aavistuksen on vain vajunut kun olen mittatikusta seurannut, ei kuitenkaan puolta enempää mittavälistä.
Nyt on tullut jo kahta eri viskositeettia, olisiko vielä valintaa vaikuttavia ehdotuksia? ;)
Comment
-
S6 kannattaa mielummin laittaa isompaa viskoo, esim 5w50/10w50. Taitaa 5w30 olla turhan litkua tohon koneesee. Tuo kone on muutenkin öljystä aika kranttu. Tilaa Opiesta esim. Fucsin esteriä hintaan 11€ litra. Öljyt on just se viimenen paikka jossa kannattaa parikymppiä säästää.Viimeksi muokannut ZoRRo; 14.6.2012, 11:45.
Comment
-
Tuota fuchsin esteriä voisi kokeilla omaankin kun niillä on järkevämmät pakkauskoot kuin motulilla. Näkyy nyt olevan 10tkm vaihtovälit muodostumassa itselleni. 5w30 voisi olla kokeilun arvoinen
Kutosessa vuotaa tiivisteet näköjään tulpanreikiin ainakin tässä tapauksessa, ympärille ei niin paljoa näe.Viimeksi muokannut LauriJT; 14.6.2012, 22:25.
Comment
-
Suunnilleen sadasta tuhannesta oli joskus puhetta kun asentajalta kysäisin, sitä ei vissiin ole varsinaisesti määritelty kuitenkaan. Se 100tkm oli vissiin että varmuuden vuoksi, haurastuuhan sekin ajan kanssa.
Mitä nyt remontin jälkeen on ajeltu pari tonnia, niin rämähdystä ei vaikuta kuuluvan kuin erittäin harvoin ja todella vaimeasti niin että sen erottaisi normaaleista käynnistyksen äänistä. Eli vaikuttaisi yllättävän onnistuneelta rempalta.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viestiSuunnilleen sadasta tuhannesta oli joskus puhetta kun asentajalta kysäisin, sitä ei vissiin ole varsinaisesti määritelty kuitenkaan. Se 100tkm oli vissiin että varmuuden vuoksi, haurastuuhan sekin ajan kanssa.
Mitä nyt remontin jälkeen on ajeltu pari tonnia, niin rämähdystä ei vaikuta kuuluvan kuin erittäin harvoin ja todella vaimeasti niin että sen erottaisi normaaleista käynnistyksen äänistä. Eli vaikuttaisi yllättävän onnistuneelta rempalta.
Vähän samantyyppinen kuin ketjun rahina, mutta ilman ketjun metallisuutta ja tosiaan sellainen räsähtävä ääni? Kestää just sekunnin tjsp. kun kylmänä starttaa?
Comment
Comment