Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Halkeskohan pissasäiliö vai mikä ku nestettä koitti lisätä niin sitä mukaa tyhjeni. Kävi kyllä varmaan jäässä suomeen tullessan, mutta on toiminut senkin jälkeen ja uusilla nesteillä ei pitäis olla jäätyny. Muilla ollu ongelmaa?
Viime talvena omakin laski pissapojan nesteet allensa, liian laimean seoksen takia. Ajoin auton halliin sulamaan ja uudet nesteet sisään, ja vuoto katosi. Epäilin että pissapojan pumppu olisi jään takia pullahtanut ulospäin, ja sieltä välistä vuotanut nesteet pihalle.
Tuommonen Brilliant Black tuli hommattua. Loput kuvat kuvatopikissa. Varustelistaus:
0G1 = Gearshift lever
0JL = Weight category front axle weight range 11
0YM = Weight range 12 installation control only no requirement forecast
1BD = Suspension/shock absorption for special sports design
1KE = Disc brakes rear
1LJ = Disc brakes front
1N3 = Speed-related variable steering assist (Servotronic)
1SA = Without additional engine guard
2K4 = Standard bumpers
2PL = Leather trimmed sports steering wheel for air bag system with S badge
3FE = Electric slide/tilt sunroof with sun screen/sunblind
3L4 = Electric seat adjustment for both front seats driver's seat with memory system
3NZ = Rear seat bench unsplit backrest split folding
3Y0 = Without roll-up sun screen
4GP = Windshield in heat-insulating glass withsunshield and viewing window for vehicleidentification number
4K8 = Radio remote controlled central locking operated from inside front and rear and separate trunk release SZV
4KC = Side and rear windows in heat-insulatingglass
4R4 = Power windows with comfort operation andcircuit breaker
4UB = Air bag for NAR
4X3 = Side air bag front with curtain air bag
5D2 = Carrier frequency 315 MHz
5RW = Right exterior mirror: convex (US) large viewing field
5SG = Left exterior mirror: flat
5TZ = Decorative inserts gray birch vein
6R2 = Leather gearshift boot
6XL = Exterior mirrors: with memory function automatically dimming electrically foldable/adjustable/heated
7A0 = Without CD changer/CD player
7X0 = Without park distance control
8GH = Alternator 190 A
8JD = Headlight with gas discharge lamp for driving on the right (US design)
8Q3 = Automatic headlight-range adjustment dynamic (self-adjusting while driving)
8Z6 = Hot country
9Q4 = Multi-function display/on-board computerwith check control
CS1 = Alloy wheels 8J x 18
D5E = 8-cyl. gasoline engine 4.2 L/253 kW 40V multi-point injection base engine is T79
E0A = No special edition
F0A = No special purpose vehicle standard equipment
J1U = Battery 450 A (95 Ah)
Q1E = RECARO sports seats front
T79 = 8-cylinder gasoline engine 4.2 L unit 079.C (aluminum)
U1B = Instrument insert with mph speedometer clock tachometer and trip odometer
X9A = National sales program USA
Noonnih. Rissaspenan ei tarvii ees veroja pulittaa :) ... Meinaatko uittaa suomeen muuttoautona vai ootko menny jäädäkses atlantin toiselle puolen? Hieno auto.
Heh tulipahan eilen istuttua eniten, 4 ässien kyydissä ja puikossa, sitten koskaa :) Hyvää vertailua tuli myös samalla tehty erilaisten ässien suhteen. 2 x B6 ja 2 x B7 4 ässät oli kyseessä. Kiitokset herroille. Omasta mielestä värinää ja turinaa löyty melki kaikista, joka lienee enemmänkin ominaistuutta, johtuen syistä x ja y. Samalla todettiin Miltekin non resonated putkiston olevan mörein, eli raati ei suosittele kyseistä putkea perheelliselle ;) Super sprint sai raadilta kehuja. Softa puolella todettiin ainakin kaasun vastineen olevan herkempi, eli sen huomasi heti miten ajossa, auto reakoi kaasuun herkemmin. Muut herrat voivat lisäillä omia kokemuksiaan lisää tai korjata jos mun ajatukset eivät kohtaa omiaan ;)
Joo tuli tehtyä tosiaan tollanen ässäarvionti kierros miitin yhteydessä. Ei varmaan joka päivä pääse ajaan 4 eri ässällä :) Calle kiteytti jo aika hyvin mitä havaintoja siellä tehtiin. Lisättäneen vielä, että meikäläiseen iski toi automaatti ässän kokeilu aika kovaa, oli se niin jouhee ja mukava, mutta silti nopee :D Putkistoihin vielä sen verran, että jäin siihen ulos vielä kuunteleen kun lähitte, niin ulospäin kuuluvasta äänestä kyl Milltek kiilaa kyllä niukasti kärkeen ;) B7 vakio putkesta ei luonnollisesti kuulunut taustamelun yli mitään :D Pieniä tärinöitä ja värinöitä noissa tosiaan oli kaikissa hiukan. Eikä omassa sen suhteen ollut oikeastaan mitään eroa muihin, mutta sellanen havainto tuli tehtyä, että joku siellä voimansiirrossa tai tukikumeissa antaa periks meikäläisellä. Eli vaihteen vaihdoissa tulee herkästi sellanen "tumps" ääni ja tunne varsinkin kylmänä. Toisinaan voi heitellä vaihteita miten haluaa ja toisinaan ei saa millään vaihdettua jouheesti. Vikakoodiahan toi tosiaan antaa siitä oikeen puolen tukikumista, mutta voiko se yks tukikumi tosiaan vaikuttaa niin paljon tai vähän? Eihän toi siis mikään iso ongelma oo, mut ärsyttää silti kun ei se oo sellanen kun pitäs. Oli mulla tossa jo ostoskorissa ja liipasimella kaikki 4 tukikumia 034 motorsportilta, mut jäin vielä miettiin ;)
Hopsiksen kanssa olisin samoilla linjoilla. Takatuuppareita ollu aikoinaan ja niihin on ainakin auttanut joka kerta kardaanin laakeri. En tiedä minkälainen homma näissä se on vaihtaa mutta en usko että mitenkään ylitsepääsemättömän vaikea on. kumpi tumppi rupiaa ensin hommiin? :D
Tuota kardaanin tukilaakeria myös spekuloitiin ja pidettiin yhtenä vaihtoehtona, omassa kun samaa vikaa. Mutta ajossa tuon vian kyllä sijoittaa tohon tukilaakeriin tai takapäähän, mutta kun siinä paikoillaan veivattiin 1:sen ja pakin välilä, niin kolahdus tuli selvästi etupäästä autoa. Tämä taitaa nyt taas olla niitä ongelmia, että aloita uusimaan palikoita ja kun ääni jossain kohtaa loppuu, olet löytänyt oikean palikan ;)
Toi "varpaillaan" ajo kuvaa juu tilannetta aika hyvin. Noi kaks B6:sta mitä ajoin, niin niissä sai mun mielestä nostaa kytkimen miten halus ja aina meni vaihto pehmeesti. Toki siinä muutaman kilsan koeajolla, nyt ei vielä oikeesti mitään kauheita johtopäätöksiä kannata tehdä. On toi Hopsis varmaan johdannaista siitä samasta mitä sillon kuunneltiin, mutta ei sitä ajaessa saa/saanut silloinkaan isosti tömahtään muutakun kaasulla hitosti rynkyttämällä. Tää mitä nyt tarkotan, niin ilmenee oikeastaan vain vaihteiden vaihdoissa sellasena ärsyttävänä tömäyksenä, jos se vaihto ei mee ihan täysin putkeen. Sama tulee myös, jos laskettelet esim. moottorijarrulla pysähdyksiin ja lähdet taas liikkeelle, niin "tumps" taas liikkeelle lähtiessä. Luulin ton olevan normaalia, ennenkun ajoin noilla toisilla ässillä. Mä nyt oon muutenkin sellanen noitten autojen kans, et kun joku tollanen rupee tarpeeks ärsyttään, niin auto lähtee vaihtoon tai sit vaihtuu isosti ja kalliilla osia. Ton jälkimmäisen vaihtoehdon kans on käynyt monesti sellai, et apua ei olekaan löytynyt ja sit v**ttaa!
Edit: Täytyy tota vielä tutkailla rauhassa nosturilla ennenkun alkaa vaihtaan tonnikaupalla osaa siihen. Et vaihda sä Antti vaan ensin, niin mä kuullostelen sit auttoko ;D
Oon tän muuallakin maininnut ja taas heitän ihan ajatuksena sekä arvauksena ilmoille, taviskoneisessa B6 tuollaista aiheutti apurungon löystyneet etupuslat. Pääsee moottori+laatikko-paketti elämään kun puslat antaa periksi.
Pitäiskö tuota nyt sitten joku päivä vielä ihmetellä kun on kelitkin vähän kuivemmat kuin viimeksi. Näin etänä on vähän vaikea enää arpoa, ainut mikä äkkiä tulis mieleen on joku tukivarren tjms. löysyys joka vedolta pois ja takaisin vedolle siirryttäessä pääsisi painonsiirtymän kautta kolauttaan jotain mutta jotenkin luulen että oot ne tukivarret ja puslat jo kolistellut.
Voishan sitä ihmetellä. Noita tukivarsi välyksiä yms. ei kyllä ole, tai ei niitä kyllä kukaan muukaan sitten löydä. Kyllä tota sen verran on väännelty ja ravisteltu :D Mutta noi voimansiirron välykset on astetta hankalampia. Nosturilla on kyllä vekslattu 1- ja pakkia vuoronperään ja se "klak" tai "klonk" mikä tossa kuuluu, kuullostas tulevan laatikosta tai vauhtipyörältä. Tämä ääni oli kovempi toisessa B6:ssa kuin tossa omassa, mutta se oli kuitenkin jouheempi ajaa mun mielestä. Toiseen B6:een oli taas vaihdettu vauhtipyörä ja kytkin ja siinä oli toi ääni lähes olematon. Vauhtipyörä? Joten toi "tumps" vaihteenvaihto dilemma on varmaan eri asia ja eri vika, jos on ees vika. Eikös näistä quattrojen tömähdyksistä ole jo kymmeniä topicceja ja aina ne tuomittu normaaleiks ääniks. Hauskoja nimityksiä muuten näille vioille :) Eiköhän se moottorintukikumi, snub mount, vaihdelaatikon tukikumi, kardaanin tuki, perän tuenta tai sieltä apurunko akselilta löydy toikin vika. Mutta kylläpä on taas kovaa vuodatusta pienistä asioista :D :D
Tuossa Tumppim autossa tuo kolauksen sai parhaiten esiin:
1. 1:nen pesässä ja nosta kytkintä, tumps ääni.
2. 1:nen pesässä ja nosta kytkintä uudestaan, ei ääntä tai vaimeempi ääni.
3. Pakki pesään ja nosta kytkintä, tumps ääni uudestaan.
Eli musta tossa moottorin/vaihdelaatikon paketti pääsee liikkumaan ja vaihtamaan kulmaa, vedon vaihtuessa eteenpäin suunnasta taaksepäin. Joten tätä kautta vaikuttaisi koneen kannattin vialta, tosin voihan se johtua myös apurungon puslista. Ehkä seuraavaksi pitää ottaa konepelti auki ja katsoa kuinka paljon se kone siellä heiluu.
Tossa mun 1.8T:ssä sitten liikkui vaihdekeppikin (manuaali, tietty) silminnähden , kun veto pois / veto päälle / veto pois... Uusilla puslilla tuokin rauhoittui, noin niinkun diagnosointimielessä kun lähdette noita ässiä testaamaan. Tarkoitushan tietty ei ole peloitella ässäkuskeja ja saada teitä vainoharhaiseksi kaikkien kolinoiden suhteen :D Informaatiivisessä mielessä vaan. Kyllähän se lähes aina on joku piilevä vika jos ylimääräisiä ääniä kuuluu, sitten se luokitellaan ominaisuudeksi kun ei omat taidot riitä selvittämään äänen alkuperää tai ei viitsi toiselle maksaa siitä. :) Tsemppiä vianhakuun kuitenkin, apurungon puslien kunnon selvittäminen on aika vaikeaa touhua. Tietty jos on ehjä ja kulunut auto vierekkäin ylhäällä ja pääsee niitä vuorotellen rekkariraudalla vääntämään niin voi olla helpompaa.
Edit: Ei itseasiassa pahan näkönen homma ollenkaan, mutta toi osien hinta jopa Jenkkilän hinnoiks, huh huh. Ei varmaankaan paljon tarvis laittaa lisää, niin sais uuden koneen?!
Comment