Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vianhausta yleisesti.

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
Tämä on kiinnitetty aihe.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vianhausta yleisesti.

    Tämä vuodatus varmaan osittain kuulus sinne "viestien tasosta" topikkiin, mutta aattelin nyt käsitellä muuta kuin kielioppia.

    Mulla on ehkä hieman subjektiivinen kuva tohon vianhakuun, kun se on aina kuulunut työntekoon ja harrastuksiin. Tulee vaan monesti ihmeteltyä miten heikosti kysymyksissä yms. viesteissä kuvaillaan vikaa ja sen taustatietoja.

    Jos ei Google ja foorumin haku toimi niin, kannattais miettiä päissään, ihan perusasiat ja luetella ne jo ihan alkuun:
    -Auton, laitteen, osan perustiedot
    -Miten rikkinäinen osa käyttäytyy. ("se ei toimi" ei ole kuvaus käyttäytymisestä)
    -Milloin ja minkälaisissa olosuhteissa alkoi tai ilmenee. (peruskoulussa on opetettu käsite lämpölaajeneminen)
    -Mitä aiheeseen liittyvää on tehty aikaisemmin. (kyllä, juurikin sinä tai se naapurin rane on todennäköisemmin mokannut.)
    -Miten vikaa on haettu tähän asti. (kukaan ei lue ajatuksiasi, että olet tarkistanut sulakkeet, joten minua ei huvita turhaan pyytää tarkastamaan sitä, jos olet jo sen tehnyt)

    Jos kuvauksena on että "moottori ei lähde käyntiin", niin kannattaa heti kertoa, että naapurin rane vaihto siihen moottorin viimeviikolla ja laitto siihen vähä viriviriä, eikä vasta sitten, kun kymmenen ihmistä on turhaan arvaillut vikakohdetta.

    Kunnon lähtötiedoilla pääsee heti kiinni ongelmaan eikä tartte löpistä turhia.
    Vähentää meinaan kummasti vastausintoa, kysyä joka kerta samat peruskysymykset, kun vois käyttää ajan siihen olennaiseen.

    En tiiä onko toi ilmiö laiskuutta vai onko yleinen käsitys, että riittää että mainitsee, että "Audi A4 on rikki", niin gurut foorumilla osaa kristallipallosta kattoa, että mikä siinä on rikki.

    Ja vielä loppuun pieni vinkki:
    Lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit.........
    Viimeksi muokannut amalin; 14.10.2011, 21:42.

    #2
    Yleensäkin perusjuttujen tarkistus kannattaa suorittaa ennen kuin aletaan foorumilla kyselemään; nesteet, akun lataus yms. mikä voi millään lailla liittyä ko. ongelmaan.

    Esimerkki: Jäähdytysnesteen kuvake vilkkuu mittaristossa, kysynpäs foorumilta missä vika. Ai, siellä olikin liian vähän nestettä.

    Comment


    • #3
      Toisella foorumilla juuri ihmettelin tuota, kun oli tämä perinteinen kysymys "mikä vikana", mutta viestissä ei oltu mainittu edes sitä, onko kyseessä potkukelkka, auto vai traktori.

      Ja vähän samaa sarjaa sekin viestiketju, mistä tämä viestiketju sai alkunsa. -Jätetään kertomatta hyvin oleellisia asioita. Vakioautoon oireet on hyvin erikoisia ja ei kerrotakaan sitä, että autoa on muuteltu.

      Tässä yksi päivä tuttu soitteli ja kyseli, että olisikohan hänellä hehkut menossa, kun ei meinaa aamuisin käynnistyä auto. Vähän niin kuin ruinasi apua, mutta ei minulla ollut aikaa lähteä mittailemaan hehkuja. Varsinkin, kun kertoi jo varanneensa korjaamosta ajan hehkujen vaihtoon seuraavalle viikolle.
      Annoin ohjeet hehkujen omatoimiseen mittaamiseen. Koska hänellä ei ollut viiden euron yleismittaria ja korjaamoaika oli vasta seuraavalla viikolla, niin hän kävi vaihtamassa auton autoliikkeessä toiseen.

      Kun hän tuli näyttämään uutta ostostaan, niin siinä vaiheessa vasta ensimmäisen kerran kävi ilmi, että edellisessä autossa oli muitakin oireita kuin pelkkä huono käynnistyminen kylmänä. Että ei siinä mitään hehkuvikaa ole voinut silloin olla, vaan ilmaahan se on jostain hörinyt. Ja se jostain olisi todennäköisesti ollut se 10 senttiä maksava tiivisterengas suodatinjalassa, jonka olin käskenyt vaihtamaan HETI oikeanlaiseen, kun omistaja hukkasi alkuperäisen ja jouduin patentin tekemään, että sai auton siirrettyä kulkuväylältä autopaikalleen. Niin se tilapäisviritys oli edelleen autossa paikoillaan, vaikka olin monta kertaa painottanut, että HETI se tiiviste vaihtoon, kun oikeanlaisen tiivisteen saa haettua. Turhauttavaa edes neuvoa tuollaisia, kun pimitetään hyvin oleellisia asioita. Korjaamossa todennäköisesti olisivat vaihtaneet uudet hehkut suoraan ja sitten olisi ihmetelty, kun ei auto edelleenkään toimi. Ja huono korjaamohan se sellainen on, kun vääriä osia vaihtelee.

      Comment


        #4
        Ja vähän samaa sarjaa sekin viestiketju, mistä tämä viestiketju sai alkunsa
        Niitä ketjuja/viestejä on kyllä paljon. Pitkään oon harkinnu avautumista aiheesta, mut nyt sain inspiraation kirjottaa :)

        Moneen en oo jaksanu vastata, kun kysymyksestä paistaa semmonen laiska asenne, ettei ite jaksa ottaa selvää tai panostaa perusasioiden läpikäymiseen.

        Joskus saanu sähköposteja tyyliin: "korjaatko abseja". No siihen oon yleensä vastannu yhtä suurella antaumuksella. "korjaan".
        Tässä vaiheessahan ei todellakaan ole mitää tietoa oikeesti pystynkö korjaamaan vai en tai onko vika edes abseissa, kun ei ole perustietoja.

        Comment


          #5
          Lipsautin liimatuksi. Aki puhuu paljon, mutta asiaa. Perinteinen "mitä se tekee, mitä se ei tee" analyysi on yleensä aina paikallaan. Mitä tarkemmin hommat kuvaillaan ja analysoidaan heti kättelyssä, sitä nopeammin päästään tuloksiin ja ylimääräinen paskanjauhanta ja spekulointi vähenee. Foorumilla saa toki edellämainittuakin harrastaa, mutta näkisin että sille on muut ketjut kuin vianhakuun liittyvät.

          Itsellänikin työnkuvaan kuuluu ongelmien ratkaisu ja virheiden selvittely. Kyllähän se syö miestä jos yksinkertaisetkin asiat kuvataan niin ylimalkaisesti, että selvittelyyn menee enemmän aikaa kuin itse ongelman korjaamiseen.

          Minusta oleellista olisi sisäistää se, että kukaan täällä ei lähtökohtaisesti ole velvollinen auttamaan ketään. Talkoohommiin leipääntyy aika nopeasti, jos päivästä toiseen vatvotaan samat, itsestäänselvät asiat. Se että joku on uusi merkin/foorumin parissa ei ole tekosyy, foorumia saa selailla ja tutustua ihan rauhassa ennenkuin aloittaa postaamisen. Jos on kiire niin se ei liene täällä kenenkään muun ongelma.

          Koska tämän varmasti joku käsittää nyt väärin, niin sanotaan vielä loppuun että saa kysyä ja se on jopa toivottavaa. Näin selvitetyistä vioista jää informaatiota foorumille, jota joku toinen voi joskus hyödyntää. Tehdään kuitenkin kotiläksyt ensin.

          Comment


            #6
            Siis tuota akin kuvaamaa tapaa ihmiset harrastaa usein, kun soittelevat auton huoltoa/korjausta. Menee hitusen hermot kun saa lypsää sitä tietoa, että mikä on vikana autossa, millaiset on oireet ymsyms.

            Erittäin yleinen puhelun aloitus menee suurin piirtein "Matti Meikäläinen moi. Pitäis autoa korjata, miten kiire teillä on?" Siinä sitten menee hetki taikka jotta saa selville mitä nyt on mielessä, kun hieman erillaisella aikataululla onnistuu ottamaan sisään öljyn vaihdon kuin kansirempan.

            Ja samaa tyyliä vaikuttaisi olevan täällä palstalla, kysymys vain kuuluu "Mikä vika audissa on?"

            PRRKL!

            Comment


              #7
              Jotenkin on myös lisääntynyt sellainen, että suurin osa neuvoista ei tunnu jotenkin kelpaavan. Ikään kuin odotetaan vain ratkaisua, jonka eteen ei tarvitse itse tehdä mitään. Odotetaan, että joku tulee ja korjaa ilmaiseksi ja heti. Turhauttavan monessa ketjussa tuppaa olemaan annettu hyvät neuvot jo heti alkuun, mutta kysyjä vain jatkaa kysymistään tekemättä yhtään mitään. Ja usein hyvin selvästi tuodaan esiin, että tämä on hyvin suurella todennäköisyydellä se vika ja se korjautuu näin - ja useamman neuvojan toimesta. Silti sitä ei tehdä. Se ongelma ei ikinä ratkea, ellei kuuntele mitä neuvotaan ja tee niin.

              Tämä ei tarkoita, että ei saisi kysellä muitakin mahdollisuuksia. Voi toki aina todeta vaikka, ok täytyy katsoa sulakkeet. Jos niissä ei kuitenkaan ole mitään, niin olisiko mahdollista tämä ja tämä...". Liian usein vain on autettu esimerkiksi, että katso sulakkeet. 15 kyselyviestin jälkeen sama auttaja toistaa, että katso edelleen ne sulakkeet. Kolmen sivun jälkeen kysyjä sitten monotonisesti toteaa, että sulake oli rikki, vika korjattu, ikäänkuin kukaan ei olisi moisesta edes maininnut.

              Ei ole kovinkaan miellyttävää yrittää auttaa, jos jää kuva, että avun pyytäjä ei lainkaan kuuntele mitä neuvotaan. Auttaminen loppuu silloin hyvin nopeasti.
              Viimeksi muokannut jasso; 14.10.2011, 23:21.

              Comment


                #8
                Minusta oleellista olisi sisäistää se, että kukaan täällä ei lähtökohtaisesti ole velvollinen auttamaan ketään. Talkoohommiin leipääntyy aika nopeasti, jos päivästä toiseen vatvotaan samat, itsestäänselvät asiat. Se että joku on uusi merkin/foorumin parissa ei ole tekosyy, foorumia saa selailla ja tutustua ihan rauhassa ennen kuin aloittaa postaamisen. Jos on kiire niin se ei liene täällä kenenkään muun ongelma.
                Terholla tässä hyvä pointti. Toisinaan näkee postausketjuja, joissa ketjun aloittaja kysyy jotain asiaa. Jos kysymykseen ei kukaan ole vastannut muutaman tunnin kuluessa, alkaa nillitys sisäsiittoisuudesta ynnä muusta ja homma menee ihan kakan jauhamiseksi. Tämä on merkkiharrastajien foorumi ja tietääkseni missään ei luvata reagoida kysymykseen jonkun ajan sisällä. Se vastaa joka tietää ja ehtii vastaamaan.

                Comment


                  #9
                  Tai peräti jättää vastaamatta, koska samaan ongelmaan on vastattu juuri siinä alapuolella olevassa ketjussa.

                  Lukitsin ketjun, koska eipä tähän enää lisäiltäviä ole. Korjaamoyrittäjä ja harrastajat ovat mielipiteensä sanoneet.

                  Täyttä asiaa toki koko ketju, mutta pelkät "Amen" viestit eivät anna mitään lisäarvoa kenellekkään.

                  Comment

                  Working...
                  X