Tämä vuodatus varmaan osittain kuulus sinne "viestien tasosta" topikkiin, mutta aattelin nyt käsitellä muuta kuin kielioppia.
Mulla on ehkä hieman subjektiivinen kuva tohon vianhakuun, kun se on aina kuulunut työntekoon ja harrastuksiin. Tulee vaan monesti ihmeteltyä miten heikosti kysymyksissä yms. viesteissä kuvaillaan vikaa ja sen taustatietoja.
Jos ei Google ja foorumin haku toimi niin, kannattais miettiä päissään, ihan perusasiat ja luetella ne jo ihan alkuun:
-Auton, laitteen, osan perustiedot
-Miten rikkinäinen osa käyttäytyy. ("se ei toimi" ei ole kuvaus käyttäytymisestä)
-Milloin ja minkälaisissa olosuhteissa alkoi tai ilmenee. (peruskoulussa on opetettu käsite lämpölaajeneminen)
-Mitä aiheeseen liittyvää on tehty aikaisemmin. (kyllä, juurikin sinä tai se naapurin rane on todennäköisemmin mokannut.)
-Miten vikaa on haettu tähän asti. (kukaan ei lue ajatuksiasi, että olet tarkistanut sulakkeet, joten minua ei huvita turhaan pyytää tarkastamaan sitä, jos olet jo sen tehnyt)
Jos kuvauksena on että "moottori ei lähde käyntiin", niin kannattaa heti kertoa, että naapurin rane vaihto siihen moottorin viimeviikolla ja laitto siihen vähä viriviriä, eikä vasta sitten, kun kymmenen ihmistä on turhaan arvaillut vikakohdetta.
Kunnon lähtötiedoilla pääsee heti kiinni ongelmaan eikä tartte löpistä turhia.
Vähentää meinaan kummasti vastausintoa, kysyä joka kerta samat peruskysymykset, kun vois käyttää ajan siihen olennaiseen.
En tiiä onko toi ilmiö laiskuutta vai onko yleinen käsitys, että riittää että mainitsee, että "Audi A4 on rikki", niin gurut foorumilla osaa kristallipallosta kattoa, että mikä siinä on rikki.
Ja vielä loppuun pieni vinkki:
Lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit.........
Mulla on ehkä hieman subjektiivinen kuva tohon vianhakuun, kun se on aina kuulunut työntekoon ja harrastuksiin. Tulee vaan monesti ihmeteltyä miten heikosti kysymyksissä yms. viesteissä kuvaillaan vikaa ja sen taustatietoja.
Jos ei Google ja foorumin haku toimi niin, kannattais miettiä päissään, ihan perusasiat ja luetella ne jo ihan alkuun:
-Auton, laitteen, osan perustiedot
-Miten rikkinäinen osa käyttäytyy. ("se ei toimi" ei ole kuvaus käyttäytymisestä)
-Milloin ja minkälaisissa olosuhteissa alkoi tai ilmenee. (peruskoulussa on opetettu käsite lämpölaajeneminen)
-Mitä aiheeseen liittyvää on tehty aikaisemmin. (kyllä, juurikin sinä tai se naapurin rane on todennäköisemmin mokannut.)
-Miten vikaa on haettu tähän asti. (kukaan ei lue ajatuksiasi, että olet tarkistanut sulakkeet, joten minua ei huvita turhaan pyytää tarkastamaan sitä, jos olet jo sen tehnyt)
Jos kuvauksena on että "moottori ei lähde käyntiin", niin kannattaa heti kertoa, että naapurin rane vaihto siihen moottorin viimeviikolla ja laitto siihen vähä viriviriä, eikä vasta sitten, kun kymmenen ihmistä on turhaan arvaillut vikakohdetta.
Kunnon lähtötiedoilla pääsee heti kiinni ongelmaan eikä tartte löpistä turhia.
Vähentää meinaan kummasti vastausintoa, kysyä joka kerta samat peruskysymykset, kun vois käyttää ajan siihen olennaiseen.
En tiiä onko toi ilmiö laiskuutta vai onko yleinen käsitys, että riittää että mainitsee, että "Audi A4 on rikki", niin gurut foorumilla osaa kristallipallosta kattoa, että mikä siinä on rikki.
Ja vielä loppuun pieni vinkki:
Lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit, lue vikakoodit.........
Comment