Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 1,8tq avant (manuaali) hankintaharkinnassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 1,8tq avant (manuaali) hankintaharkinnassa

    Talouteen pitäis saada kuulemma joku tuommonen B7 farmari neliveto. Onko kellään mielessä seikkoja, jonka takia tuommoinen otsikon mukainen kampe pitäisi ehdottomasti jättää kauppaan?

    Kriteereinä olis ehkä jopa keskimääräistä parempi luotettavuus, koska paremman puoliskon pitäisi pärjäillä tuon kanssa joskus kuukausia ilman meikäläisen hinausapuja. Tästäpä syystä tuo 1,8t (BFB) ehkä mieluummin kuin 2,0tfsi, tämä nyt aivan hatusta vedettynä. Suorityskyky kuulemma riittää tuossa 1,8t:ssäkin. (?!)

    Long life tuossa kiikarissa olevassa yksilössä on ollut käytössä, mutta tarkoitus olisi alkaa vaihtelemaan öljyjä 10tkm välein -> ei liene aiheuta ongelmia, jos tähän asti on kestänyt läjässä.

    Ollaan kateltu tuommosta noin 150tkm ajettua yksilöä. Onko tuossa mitään isompaa odotettavissa vaikkapa 200tkm:ään mennessä? Nokkaketjun kiristin maybe? Turbo tuossa kestänee kun on tuossa APUssakin kestäny jo 215tkm hukkaamatta öljyä.

    Haukkukaa nyt tuo malli, ni saa jatkaa etsimistä.

  • #2
    Long life turhuudella kun on noin pitkään menty, niin venttiilikoppa kannattaa avata, siellä voi jumalassa olla ylläri. Kulutuskin on turhan paljon korkeampi kuin modernimmassa tfsi:ssä.

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja b7567 Näytä viesti
      Haukkukaa nyt tuo malli, ni saa jatkaa etsimistä.
      Älä osta, se on aivan paska! ;)

      Comment


        #4
        Jos longlifellä ajeltu ja mittarissa +150tkm, niin itse nappaisin samantien öljypohjan auki ja vaihtasin öljysihdin. Voipi olla hyvinkin odottomassa jännää kivaa öljynpainevalon kera. Ja toinen minkä uusimista kannattaa harkita on pyörintänopeustunnistin (G28). Joko vetää pelin poikki kerrasta, tai sitten jäähdyttely --> ajo -->jäähdyttely jne. kun alkaa reistaamaan. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun niitä BFB:stä hajoilee.

        Rallattava nokkaketjukaan ei olisi uusi juttu, mutta sen oon huomannu että osassa kestää sen +300tkm ja toisissa alkaa rallatteleen jo 100tkm kohdalla. Olisiko tässäkin se kuuluisa "longlife" avainsana...tiedä häntä sitten.

        Comment


        • #5
          Täällä on juurikin tuollainen BFB-koneinen B7 vuosimallia 2007, ostettu noin 40 000 km ajettuna ja nyt on mittarissa 90 000 km. Itse olen vaihtanut öljyt alusta asti n. 15 000 km välein ja 30 000 km välein on tehty Forte-käsittely. Pyöränlaakeria lukuun ottamatta minkäänlaisia vikoja ei ole ilmennyt, mutta toki autolla onkin ajettu hiukan vähemmän kuin tuolla kiikarissasi olevalla yksilöllä. Aika pomminvarmaa tekniikkaa tällainen 1.8T tuntuu kuitenkin olevan.

          Kulutus ei ainakaan ajotietokoneen mukaan ole järin paha, jos verrokkina on 2.0 TFSI. Keskikulutus taitaa pyöriä 8,5 litran paikkeilla, 80 km/h rajoituksella menee alle 7 litrankin. Lukujen todenperäisyydestä ei ole mitään käryä, kun en ole jaksanut alkaa itse laskeskella.

          Suorituskyvyn riittävyyden ratkaisee varmaan kuski ja käyttötarkoitus. Meillä auto sopii paremmin kuin hyvin perheen ajoihin, mutta ei tuo 163-heppaisella pannulla mikään raketti ole. Lastulla saisi tietysti vähän lisää, mutta eipä ole tarvetta.

          Comment


            #6
            Aika pomminvarmaa tekniikkaa tällainen 1.8T tuntuu kuitenkin olevan.
            Tuon voin allekirjoittaa. Mikäli lompakosta löytyy muutama satanen, sekä osaa avata pultteja ja muttereita, niin nuo edellämainitut mahdolliset vikakohteet on äkkiä eliminoitu. Kannattaa toimia mieluummin varmanpäälle, ku odottaa että tulee pakko toimia. Ei pahoja investointeja.

            Comment


            • #7
              Kiitoksia mielenkiinnosta asiaa kohtaan.

              Juu silläpä tuo 1,8t alunperin alkoikin kiinnostamaan, kun oon tuohon B5:n (moottorin)luotettavuuteen tykästynyt. Eniten tuossa arveluttaa tuo longlife, ja onko ehditty jo saada jotain damagea aikaiseksi vaikka koeajolla ei öljyvalo vilkkunutkaan eikä muitakaan outoja ääniä kuulunut.

              No juu, jossain määrin kestää työkalut käsissä, sataset ei.. (:

              Comment


                #8
                Voipi olla että pienillä kilometreillä 1.8T on "pomminvarma", mutta viimeistään 200tkm alkaa tod.näk. meininki muuttua (BTDT). Potentiaalisia vikakohteita on runsaasti, ja tyyppivikoja löytyy. (Auto kuin auto kestää tuon 100tkm - joskin isoja vikoja on huoltopapereiden mukaan ollut 0-100tkm välillä Audissa enemmän kuin Alfassa :).)

                Jos niitä moottoriin liittyviä vikakohteita haluaa listata (jotka mahdollisia 0-200tkm välilläkin), niin samaa tuttua 1.8T vikaa: Puolat (tosin nyt tehtaan vaihtokamppis). Ahdin voi olla loppu pienemmilläkin kilsoilla jos poljettu vaan ei jäähdytelty. Öljysihtihommat. Nokkaketju. Lukuisat ahtovuotokohteet. Bypass. N75. Laturin vapaakytkin. Vesipumput eivät kestä ylipitkiä vaihtovälejä. Bensapumppu. Huohotinongelmat. Anturiviat. MAF... Osa halpoja, osa hiton kalliita.

                Ajotietokoneen kulutuslukemien luotettavuus on mitä on. Omalla kohdalla mitattu noin 30tkm keskikulutus 10,3ltr/100km seka-ajossa. 8,5ltr/100km on uskottava korkeintaan rauhallisessa maantiepainotteisessa ajossa: Johan tehtaan optimistinen EU-kulutuslukemakin on 9,2-9,4ltr/100km.

                Comment


                • #9
                  Linkin takaa löytyy dataa kuinka paljon omani, sedan kylläkin, kuluttaa lastutetulla BFB moottorilla;

                  http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=42455

                  Eli kohtuullisissa kulutuksissa pysytään, joskin ajo on ehkä 60-70% moottoritieajoa (ei tietenkään se taloudellisin vaihtoehto). Oma autoni on myös longlifellä, ja toistaiseksi täytyy koputtaa puuta - ei mitään vikaa viimeisellä n. 15tkm, paitsi G62 anturi joka lienee melko yleinen. G62 on myös nopea vaihtaa, kokonaiskustannukset jäivät alle viiden kympin kun itse vaihdoin.

                  Tehoista sen verran, että mielestäni ihan riittävästi tuo käyttöautoksi kulkee jo pelkällä lastullakin. Alavääntöähän jumalmoottori vähän kaipaisi, mutta matkavauhdissa etenkin lastutettuna vääntää ihan kivasti.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Niconce Näytä viesti
                    Jos longlifellä ajeltu ja mittarissa +150tkm, niin itse nappaisin samantien öljypohjan auki ja vaihtasin öljysihdin. Voipi olla hyvinkin odottomassa jännää kivaa öljynpainevalon kera.
                    +1

                    Tuosta mun BEX-koneisesta meni viime helmikuussa öljysihti tukkoon ja heivas öljynpaineet nolliin. Onneksi ei ehtinyt tehdä tuhojaan, kun kerkesin kaupunkialueella kiihdyttää vasta kakkoselle. Audicenterillä sihdin vaihto ja paikkojen tarkistus maksoi ~800€. Tarkotus oli tuokin vaihtaa ennen kuin alkaa oireilemaan, mutta en aivan ehtinyt.

                    Ennen auton tuontia Suomeen oli Ruotsalaiset ajellut LL-huolloilla.

                    Comment


                    • #11
                      Itsellä just kyseinen 1.8Tq avant. Autossa edellinen omistaja ajanut 130tkm lonkku öljyillä ja pörhöllä huollattanut. Alko ilmojen jähtyessä tuo nokkaketjun kiristin pitää jännää sirittävää ääntä ja Pörhölle (Paikallinen merkkihuolto) huoltoon, kun oli vielä pörhötakuu voimassa. Samalla vaihtoivat öljysihdin ja putsasivat alakerran ja kannen vaihtovat nokkaketjun kiristimen öljyt + suodatin luonnollisesti vaihdettiin. Omaan piikkiin meni laatikko öljyjen vaihto. Huollon jälkeen ajettu 50km ja tuntuu että auto vääntää paremmin ja kulutus tippui, eikä auto "jurraa" pienillä kierroksilla.
                      Tuota kulutusta pitää laskea kun seuraavan kerran käyn tankilla ja lasken tarkemmin.

                      Comment


                      • #12
                        Tuon long-lifen takia jäikin sitten tuo 1.8t hommaamatta kun ei ollut varmuutta, että olisko nuo ongelmat tullu eteen puolen vuoden sisällä vai vasta vuoden päästä. Vaikka mistä näistä tietää muutenkaan etukäteen, mutta tuntui vähän veren kaivamiselle nenästä tuommosen hommaaminen.

                        Comment

                        Working...
                        X