Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rata-ajo vakiorenkailla?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Rata-ajo vakiorenkailla?

    Eli tekis mieli mennä kokeilemaan Ahveniston radalle muutamia kierroksia Audin ratakykyä. Askarruttaa vain, että kestääkö normi kesäkumit, jos ajaa ns. täysillä?

    Jostain joskus kuullu juttua, että jo muutama perättäinen kierros "kovaa" rata-ajoa, sulattaisi vakiorenkaat ihan kuplille

    Entä jos ajais vain kahen kierroksen settejä siten, että eka rundi olis semikovaa ja sitten perään yks kellotus kierros täysillä. ehtiikö kumit niin kuumaks, että sulaa alle?

    Nythän kelit on jo viileemmät ja asfalttikin tietysti aika viileä, tällä jotain merkitystä kumien kestävyydelle?

    Itellä kuitenkin vielä joku 4-5 mm pintaa kesänakeissa, ni ei viitteis 6 kierrokseen polttaa niitä vaihtokuntoon. Tarkoitus siis vain muutama nopee kierros vetää.

    Mitä foorumistit mieltä?

  • #2
    Järkevästi ajaen parin kierroksen setteinä niin ei ne renkaat siihen kuole.

    Comment


    • #3
      Jos ei ole ennen radalla ajanut, niin Ahvenistolla ei pääse/ei ole syytä ajaa niin kovasti että kumit sulaisi mitenkään merkittävästi alle. Itse olen päästellyt aika surutta ihan tavallisilla renkailla eivätkä ole siitä pilalle menneet, mitä nyt kuluminen on merkittävästi nopeampaa.

      Comment


      • #4
        Itte miettinyt aivan samaa asiaa ja myöskin menossa nyt lauantaina ahvenistolle kokeilemaan miten tuo uusi alusta ja jarrut toimii radalla.
        Nähdään radalla ja mun 100 s4 ei voi olla erottamatta joukosta kun on audin tuon ikäisien metalli värikartta keulilla sovitettuna :D

        Comment


        • #5
          Ajateltiin ennemmin mennä arkena sellaisella päivällä, että ei ole varsinaista "ratapäivää" Tällöin pääsee vissiin maks 2 h ajamaan 30 euron kustannuksella. Jos koko päivän tahkoaa, menee kumit varmasti loppuun.

          Esim ensi ke olis kai mahdollista klello 16 alkaen tollanen 2h setti.

          Itellä ei ole mitään hurjaa peliä. Toi sigun kärry, suhta matalalla ja jäykällä alustalla, 18" köykämiinit ja lastu n.200hp - ja vajaavetonen tietty :D

          Tiedossa myös on, että vaikka tuo 200hp on suht ok tehoiltaan kadulla, niin radalle nuo hukkuu kylllä auttamattomasti. Veikkaan, että kahen kierroksen jälkeen tuntuu, että milä paskalla sitä täsä ajelee, ku menee kävelyvauhtia :D

          Edit: Olen siis kohtuullisesti ajanut kilvettömällä ratapyörällä eri radoilla, joten "vakio" autolla rata-ajo tuntuu kyllä varmaan aika mönkimiseltä :D

          Comment


          • #6
            Uskoisin että renkaat kestää jos järkevästi ajaa, jarrut todennäköisesti alkavat katoamaan joka pakottaa ajelemaan rauhallisemmin.

            Comment


            • #7
              Ahveniston syheröstä voi sitä paitsi hyvällä alustalla saada auton kanssa enemmän iroa kuin pyörällä.

              Comment


              • #8
                Ei ne vakiorenkaat näillä keleillä pääse alle sulamaan, jollei Woimaa ole riittävästi ja jarrut sen mukaiset. Itse ajelin Ahvenistolla edellisenä kesänä yhden varsin kuuman päivän (+32) A3 vajaavedolla niin kovaa kuin suinkin osasin. Kilometrejä taisi tulla sen 150km ja Contin Sport Contact 3 kesti päivän mainiosti.

                Comment


                • #9
                  Hyvin ne normaalit renkaat tuntuu kestävän kun vetää sellasia 3-6 kierroksen settejä mukaan lukien jäähdyttelykierros. Eipä sitä tommosia settejä jaksa montaa putkeen ajaa, yleensä ratapäivillä pitäny n. tunnin tauon aina välissä. Ahvenistolla tuntuu kaikki muu joutuvan kovemmalle kuin renkaat. Mutta kuluu ne renkaatkin jos kymmeniä em. settejä rupee vetämään. Itellä ollu alla radalla GY Eagle F1 GSD3:t jotka sulaa ihan maantieajossakin hetkessä. Sen jälkeen ollu nuo Kumhon Ecsta Sport KU31 koossa 225/40/18 ja niihin oon ollu tosi tyytyväinen joka suhteessa. Välillä vähän säästellen ajanu ja välillä melkeen reikäpäässä(mutta kuitenkin niin että pito pysyy). :)

                  Comment


                  • #10
                    Välillä vähän säästellen ajanu ja välillä melkeen reikäpäässä(mutta kuitenkin niin että pito pysyy).
                    Paitsi ilman säätelyä ja pidon pysymistä, kesäkuumalla omalla pankkiholvin painoisella perheautolla 3-4 kierrosta nostaa rengaslämmöt ylös. Viileämmällä vasta 5-6 kierrosta ja pidempäänkin jos jätetään drifting-ajolinjat ohjelmasta. ContiSport 3 ja 5

                    Comment


                    • #11
                      Paljos sais olla ratapaineet kumeissa?

                      Mitä enempi, ni sitä vähemmän lämpeää, mutta pito heikkenee?

                      Comment


                      • #12
                        Aloita ihan vakiopaineilla. Kylmällä kelillä kuormapaineet, eli yläsuosituksen mukaan. Kuumalla paljon vähemmän.
                        Nykyrenkaiden muodonmuutos paineiden myötä on melko olematonta, eli ei juurikaan pitoa heikennä lähtötilanteessa.

                        Comment


                        • #13
                          Kokeilemalla se selviää. Itse käytän katurenkaan osalta radalla sitä metodia, että kuumapaineet ovat samat kuin tehtaan suositus kylmäpaineista. Sen saavuttaa helpoiten ottamalla 0.5 bar pois kylmäpaineista, ja tarkastamalla sitten ekan setin jälkeen paineet varikolle tultua.

                          //edit ja juu oliverin ohjeesta tuli mieleen, Audimiehenä vielä minäkin pumppasin menemään korkeammalla kuormapaineella radalla. Renkaiden olkien kuluminen ja liukkaus kummastutti. Nyttemmin epäilen, että se yli 3.5 barin kuumapaine oli osasyynä olkien kulumiseen, kun kumit muovautuvat "palloiksi". Kuten sanottua, kokeile. Tuo neuvomani tapa on urheiluautoissa toimiva metodi.

                          Comment


                          • #14
                            Eipä tarvii näillä keleillä ressaa renkaista. Paineet tosisaan niin ku tuossa ylempänä mainitaan
                            Enempi kannattais huolehtia että jarruissa potkua riittää useampi kierros.
                            Tuppaa noi vakiopalat muutaman kierroksen ja muutaman kovan suoran jälkeen kyykkäämään ( riippuu miten kovaa autolla pääsee ja miten kovaa uskaltaa ajaa)

                            Comment


                            • #15
                              Jarrunesteet on myös tarkastuslistalla, varsinkin jos niiden vaihdosta ei ole mitään käsitystä ;)

                              Comment


                              • #16
                                Ratapyörästä on kerran keittäny jarrunesteet ja sillon tuli hiukan ohjelmaa :D

                                Onneks pääs vetämään suoraks pääsuoran ohi :D

                                Comment


                                • #17
                                  Kivasti suli noi milestone green sport 235-40-18 urs4 alle ku tahko menemään ahvenistoa opetellessä n.85km yhteensä. 20 min ajovuoron aikana ei tullut kuin yksi kierros välissä ajettua jäähdytellessä. Kuvio on kumminkin viellä tunnistettavissa helposti ja pintaa on rutkasti. Olivat uudet renkaat :D Koitan ottaa kuvan noista renkaista houmenna kunhan kaveri tulee kameran kanssa käymään. Pääasia että oli aivan mahtavaa päästä ajaa rataa omalla autolla :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ja auton specsei et lastutettun -92 urs4 varustettuna hp2 jarruin, reietetyillä levyillä, ebc yellow stuff paloilla ja KW variantte 1 alustalla kevyesti madallettuna.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos olet ahvenistolla ajanut 20minuutissa 85kilsaa, ei ihme että on renkaat sulanut alle...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tänä kesänä ajoin profiilin autolla Ahvenistolla vakiorenkailla. Olisko ollut kolme noin neljän kierroksen settiä. Renkaat sulas ihan täysin ja paineissa mentiin koko ajan alaspäin. No homman lopetti hajonnut vesipumppu :-/ Mut itse en enää koskaan lähde vakiorenkailla radalle se on varma (katuslicksit jo hommattu). Eipä siinä kyllä tosin paljon säästelty ku renkailla ei ollu väliä, joten ehkäpä syy siinä (ja en tosiaan edes ajanu millään "drifting tyylillä"). Ei malta ajaa hissukseen ku tottunut siihen, että kovaa ajetaan ku radalle pääsee :-D Onhan tuota 15-vuotta tullu kilpaa ajettua mm. eri formula luokissa ja Ahvenistollakin tullu rullattua aika monta kisaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mitäs ässä sai aikoja Affarilla ?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Siis yhteensä jotain 1,5h tuli ajettua n.20 min sessioina, anteeksi epähuomiossa päässy virhe kertomukseen olisi ollu hurjat taidot sekä pelit ja vehkeet et tommosen määrän olis tuossa ajassa ajanu :D
                                            Eka kerta oli ahvenistolla eikä pahemmin ole tullut rataa ajettua, ainoa kierros mitä kaverin uudehko nokian puhelin sai mitatuksi 20 kierroksesta mitä oli kyydissä mittailemassa oli 1min 48s.
                                            Ja kyllä tuli itsekin päätettyä että pitää hommata rataslicksit kevyemmille vanteille niin ei tarvits miettiä renkaita.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itse en ottanu mitään aikoja, kun oli vähän ruuhkaa radalla ja renkaat alko sulaan, että eipä edes huvittanu kellottaa :) Varmasti noiden vakiorenkaiden kumiseoksissakin on huomattavia eroja, noi oli Continentalit.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mistä Bareista kannattais lähteä liikkeelle. Itellä ei siis mahista ottaa radalle pumppua mukaan, joten huoltsikalla on paineet laitettava. Pois päin tietysti saa radalla, mutta mittaria ei ole.

                                                Eli jos keli olis tämmönen normi syyskeli about +7 astetta ja sen mukaan asfaltti, ja kahen / kolmen kierroksen vetoja vetäen, niin millä valistuneella arvauksella vedetään paineet kun mennään radalle?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hae jostain tämmöinen mittari, niin ei tarvitse arpoa - tai ainakin rengaspaineen mittaus onnistuu helposti missä vaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Viimeiset 5v ollut normaali bridgestone re070 ja sitä on saanut kyllä rääkkää radalla, niin paljon kun on jaksanut. Pito vaan parantunut kun paineet saatu kohdalleen ja aika parantunut sitä mukaan, kuluminen ollut ihan normaalia ja sulamisesta ei voinut puhua.
                                                    tälläisenä kylmänä päivänä ei rengas juuri lämpene, joten itse ajaisin normaali katupaine -0,1bar, mutta tuo ei välttämättä toimi joka renkaalla, noissa kun on eroja lämpenemisen kanssa ja ajopaineissa. Puhumattakaan miten auton paino vaikuttaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eipä tullut noita rengaspaineita seurailtua ollenkaan, töissä auton tarkistaessa oli renkaissa 2,8baria ilmaa joka taisi olla hieman liikaa radalle. Pitää ensi vuodeksi ottaa mukaan asian mukaiset pelit ja vehkeet renkaiden ja ajan oton suhteen.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ilmanpaineen merkitys harrastussarjan ajelussa on varsin marginaalinen aikuisten maailmassa. Jos kuumana päivänä aloittaa alarajan paineille ja kylmänä ylärajan, ollaan kuitenkin lähimaastossa ja turva-alueella. Sitten kun ajaminen alkaa olemaan kelloriippuvaista limitillä liukumista, rupeaa paineet näyttelemään oleellista osaa tanssiduossa. Eli ratapäivillä muutaman kierroksen kiimat eivät muutu mihinkään paineita muuttamalla - turha huolen aihe. Paljon enemmän ajateltavaa tarjoavat vakiojarrut ja ennen kaikkea vakiokuljettaja....
                                                        Kun ratakierroksen jokainen kurvi menee rutiinilla liukurajalla, rupea sitten askartelemaan paineilla vakioauton vakiorenkaissa.
                                                        Olen mahdollisesti väärässä näkemykseni kanssa, mutta pyrin itse löytämään tärkeysjärjestyksen turvallisuudelle.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          "Limitit on makuasia, sanoos Oliver kun "maasturilla" renkaat vinkuen Kemorassa sepeliä pöllytti" ;D

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X