Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä nykyisiä autokorjaamoja vaivaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Tuttu vei autonsa korjaamoon, kun kepistä hävisi vitonen. Syy oli kuulemma väljäksi kuluneet puslat vaihdekepin mekanismissa. Näin varmasti olikin, koska se on kyseisessä automallissa normaali vika.

    Pari päivää puslien vaihdon jälkeen, pakki, ykkönen ja kakkonen eivät menneet enää päälle. Vika tuli yhtäkkiä vaihdetta vaihtaessa ja samalla kuului jokin ylimääräinen ääni kepin suunnilta.
    Korjaamolle takaisin kytkin käryten ja siellä sanoivat, että syy on kuluneessa vaihdelaatikossa.

    Ropailivat autoa hetken ja vaihteet alkoivat taas löytymään, mutta edelleen selittivät, että vaihdelaatikosta on siirtäjät niin kuluneet, että siksi osa vaihteista yhtäkkiä katosi.

    Hyvähän se on naiselle, auton omistajalle, tuollaista puppua selittää, mutta omistaja tietysti paniikissa, kun uusi laatikko maksaa maltaita ja ihmetteli tiskillä, että miksi niitä puslia edes lähdettiin vaihtamaan, jos syy olikin laatikossa, kun sen kunto oli jo aiemmin korjaamon tiedossa, koska toisella kerralla jo ennen auton tutkimista sanoivat laatikon olevan niin kulunut.

    Miksi ei voi vain sanoa, että ryssittiin ja jäi joku osa huonosti kiinni? Jokainen täyspäinen ymmärtää, että ei ne vaihdelaatikot nyt ihan tuolla tavalla kulu, että yhtäkkiä häviää puolet vaihteista. Itseäkin olisi kiinnostanut tietää, mitä siellä oli ryssitty, kun saattaa se pettää samasta paikasta vielä uudelleenkin, niin löytyisi vähän nopeammin oikea vikapaikka.

    Samassa korjaamossa vaihtoivat aiempaan autoon takapyörän laakereita useampaan kertaan ja vituiksihan sekin homma meni. Samoin heidän asentamansa uusi pohjapanssari irtosi moottoritiellä vain joku viikko asennuksen jälkeen.
    Kolmesta "lisätyöstä" kolme epäonnistuu ja asiakkaita riittää silti. Juuri tuollaisten korjaamoiden takia aloin aikanaan itse korjaamaan omat autoni.

    Comment


    • #92
      Miksi ei voi vain sanoa, että ryssittiin ja jäi joku osa huonosti kiinni? Jokainen täyspäinen ymmärtää, että ei ne vaihdelaatikot nyt ihan tuolla tavalla kulu, että yhtäkkiä häviää puolet vaihteista.
      Myös moni korjaamo varmasti tekee näin. Valitettavan usein kuitenkin yritetään peitellä omia mokia tai asentaja on todella välinpitämätön. Pahimmassa tapauksessa asentaja ei edes informoi asiakaspalveliaa/varaosamyyjää sattuneesta kämmistä eikä täten "johtoporras" joka reklamaatiot hoitaa ole edes oikeasti tietoinen asiasta.

      Itselläni ei asenjantyössä ole kertaakaan asiakkaan kanssa riitaa tullut kun olen vain kertonut asiallisesti asiakkaalle että vahinko tuli ja joka kyllä korjaamon piikkiin korvataan.

      Joten lämpimästi tervetuloa huoltamaan/korjauttamaan ajoneuvosi Ahokkaan Automiehelle Hyllykalliolle, työtä saa puolestani seurata vieressä jos niin tahtoo ja aina juttuseura kelpaa.

      http://www.ahokkaanautomies.fi/

      Comment


      • #93
        Lainaan tätä topicia oppilaitoksen työnjälkeen. Otin tietoisen riskin ja vein auton koululle laitettavaksi. Takaosasta maalaushommia. Lopputuloksena reilusti venyneen aikataulun lisäksi: lakkapinnan alla roskia, sivulasi lakkahuurussa yläreunasta, ovessa myös huurua jne... Myönsivät huonon työnjäljen mutta roiskeista eivät puhuneet mitään. Ikävä yllätys valkeni pesun jälkeen tänään. Ei korjaamojen meininki yllätä, kun opiskeluvaiheessa jo tälläinen meininki. Luulisi opettajien hieman skarppaavan mutta heistä se löysäily kuulemma tarttuu opiskelijoihin. Näin muutama opiskelija harmitteli, kun entisiä oppilaita jututin. En halua koulua mainita mutta pettymyt on suuri oppilaitoksen työn jälkeen ja asioiden hoitoon. Saa nähdä mitä korvaavat vahingoista..

        Comment


          #94
          Amiksessa ei vielä periaatteessa tarvitse mitään osatakaan. Siellä vasta opitaan.

          Comment


          • #95
            Niinhän se on. Silti pisti mietityttämään, että miten opiskelijat pärjäävät työelämässä, kun kouluvaiheessakaan ei näytetä edellytettävän mitään. Ei se opiskelijoiden vika ole. Henkilökunta siitä vastaa eikä kovin vakuuttanut. Oppirahat piti tässäkin näköjään maksaa.

            Comment


            • #96
              Mun kokemus :)

              3vuotta sitten omistin Forester XT:n renkaanvaihdon yhteydessä huomasin et perhana 1 pultti on katki..
              Soitto erääseen Porvoon hienoimpaan ja kalleimpaan lasipalatsiin, ja aika pulttien vaihtoon, Homma toimi hienosti pultit tuli vaihdettua ja Subbe kovaan ajoon..

              Noin (viikko?) tästä S marketin shikaanissa noin 20-30km/h nopeudessa
              eturengas irtosi kokonaan lentäen suht kauas metsään..
              Keula tippui luonnollisesti maahan ja aikamoiset vahingot tuli autoon muutenkin..
              Autoa tarkastellessa huomasin että kaikki pultit olivat katkenneet jarrulevyn juuresta, Auto hinurilla Laakkoselle ja tutkimuksiin..

              Kyseistä tilannetta tutkittiin huoltopäälikön kanssa ja he olivat kovasti sitä mieltä ettei mitn virhettä ollut tapahtunut..
              Testasin sitten huvikseen pihalla muiden pyörien kiinnitystä ja huomasin että normaalilla rengasraudalla pultit saa katkaistua pelkillä käsivoimilla (ei pitäisi olla mahdollista, siitä jopa tämä erittäin urpo huoltopäälikkökin oli samaa mieltä)

              Heidän korjaamomiehensä heitti arvauksen että Foresteriin oltaisiin laitettu vahingossa jonkun kevyemmän ja tehottomamman auton pultit ja voima olisi rikkonut ne, itselle upposi tämä selitys hyvin.. Huoltopäälikkö edelleen hangoitteli vastaan ja selitti että kaikki on tehty oikein blaa blaa..

              Hän sentään myöntyi tulemaan vastaan, ja korvaamaan tämän 1 renkaan pulttien vaihdon eli 50€ :) joka ei luonnollisesti minulle sopinut.
              Sain soittaa kyseisestä jutusta n 30 puhelua ennen kun homma oli hoidettu ja vituiksi tehty korjaus korvattiin minulle..

              Edit: Porvoon Laakkonen kyseessä.
              Viimeksi muokannut Tiipii; 17.11.2012, 10:01.

              Comment


                #97
                Niin heikkoja pultteja ei ole kyllä vastaan vielä tullut jotka käsin menis poikki. o.O
                Joku perus M12 tai M14 8.8 vaatii kyl jo aika paljon duunia mennäkseen poikki.

                Comment


                • #98
                  Ei minullekkaan aiemmin, pultit olivat tässä vaiheessa ottaneet jo kipeää.. sain niitä käsin poikki sillain että kiristi niin pitkälle kuin meni odotti hetken ja kiristi lisää, eli pultit ilmeisesti venyivät tässä ja heikkenivät kunnes kuului NAPS.
                  Edit: Onneksi eivät katkenneet 30min aiemmin kun ajettiin kaverin ja hänen tyttärensä kanssa moottoritiellä 140km/h
                  Viimeksi muokannut Tiipii; 17.11.2012, 10:03.

                  Comment


                  • #99
                    Toinen kokemus Kouvolasta eräs korjaamo teki Ducatoon huollon jossa vaihdettiin nafta suodatin, huollon yhteydessä suodattimen tiivestepintaan oli tarttunut pieni tiiviste ja nafta vuoto havaittiin katsastuksessa jonka seurauksena hylky..

                    Soitto pajalla ja kysyin että mitäs tehdään kun olen 100km päässä heistä ja en tosiaan ole itse maksamassa heidän mokailua? Uusintakatsastus ja toisen korjaamon käyttö n 70€?


                    Korjaamopäälikkö ilmoitti välittömästi että he maksavat kaikki kulut kunhan pyydän selvityksen kirjallisena mitä tapahtunut, Ja näin kävi + sain vielä Boraan 1 ylimääräisen huollon ilmaiseksi :) Erittäin hienoa toimintaa, Jolla saivat vielä kaiken lisäksi varmistettua että käytän jatkossakin AINA heidän palvelujaan.

                    Comment


                    • Kesäkuussa 2012 käytin autoani huollettavana korjaamolla(peugeot 406). Autooni piti vaihtaa oikea(ojanpuolen) etu alapallonivel sekä oikea etu alatukivarren takapusla. Jätin autoni huoltoon klo 12.15 ja lähdin kahville odottelemaan. Klo 15 menin takaisin huollon puolelle jossa autoni olikin juuri valmistunut puslan ja nivelen vaihdosta. Laskua tuli yhteensä 175e(2.5h). Ihmettelin vähän käytetyn ajan määrää sekä huoltotyön hintaa, koska lokakuussa 2011 vaihdatin samaiseen autooni vasemmalle puolen alapallonivelen samalla korjaamolla(eri asentaja) ja se maksoi silloin 34e kokonaisuudessaan (työ 30min).
                      Seuraavana päivänä aloin kiinnittämään huomioni autoni keulan "korkeaan" maavaraan, ja vaimolleni asiasta mainittuani hänkin oli sitä mieltä, että ehkä automme keula on ylempänä kuin ennen. Aloin tutkimaan asiaa silmäilemällä oikeaa etukulmaa joka siis oli ollut huollon kohteena päivää aikaisemmin. Huomasin heti, että autostani oli huollossa käytetty irti koko etuiskaritolppa (siis irroitettu navasta), ja asennettu väärin napaan takaisin. Iskaritolppa ei siis ollut kolossaan pyörännavassa pohjassa asti, vaan 2cm "liian" ylhäällä jonka takia auton keula oli normaalia ylempänä. Myös kuljettajan puolen etuiskari oli käytetty irti ja asennettu samanlailla väärin! Samalla myös huomasin, että vasemman puoleinen alapallonivel oli myös käytetty irti, ja laitettu sitten takaisin ; en tiedä oliko niin, että vahingossa ensin irroitettiin väärän puoleinen, mutta joka tapauksessa suojakumi oli mennyt ehyestä, 8kk aikaisemmin vaihdetusta nivelestä rikki.
                      Ajoin korjaamolle samoin tein, ja kävin sanomassa asiasta huoltomiehelle, joka myönsikin virheensä ja sanoi korjaavansa asian ja asentavansa omalla kustannuksellaan vasemmalle eteen uuden alapallonivelen, sekä suorittavansa iskunvaimentimien asianmukaisen kiinnittämisen. Uuden huolto-ajan sovimme seuraavalle viikolle 5pn:n päähän .
                      Kotona sitten mietin asiaa, ja tulin siihen tulokseen, etten tohdi autollani ajaa seuraavaan viikkoon asti (uusi korjaava huolto siis vasta 5pv päästä.) koska iskaritolpat eivät ole asianmukaisesti kiinni. Otin siis hallitunkin, ja itse omalla autopaikallani otin eturenkaat irti, löysäsin iskaritolpan kiinnityksen ja kokosin sen niinkuin sen pitääkin olla eli tolppa pohjassa asti napaan nähde. Syy miksei se ollut pohjassa oli se että iskaritolpan "ohjaintappi" ei ollut navassa olevan "ohjain-hahlon" kohdalla. Sitten soitin sille asentajalle ja sanoin, että olen itse laittanut iskaritolpan kiinnityksen oikein paikoilleen ja täten sitten uusintahuollossa ei tarvitse muuta kuin vaihtaa vasen alapallonivel, joka myös sitten vaihdettiin.
                      Syyskuussa(3kk myöhemmin) mökiltä kotia ajellessani ihmettelin sitä, että autoni kiihdyttäessä puoltaa toiseen suuntaan, ja moottorijarrutusta tehtäessä puoltaminen tapahtuu vastakkaiseen suuntaan. Pysähdyin P-paikalle heiluttelemaan rankaita josko vika löytyisi. Kokeilin rengasavaimella että renkaat on kiinni, ja sitten nostin tunkilla eturenkaan ilmaan. Totesin että eturengas HEILUU! Seuraavaksi totesin siinä kontillani auton keulan alla ollessani että autoni ALAPALLONIVEL ON IRTI ja pyörii käsin!!! Kylmät väreet vaan meni läpi selkärangan kun tuon huomasin! Tuo kun olis ajossa irronnut niin metsässä oltaisi oltu ja pitkällä, tai vastaantulijan keulassa! Otin renkaan pois ja käytin pyörän pulttia "tamppina" ja rengasavainta vasarana joilla sain alapallonivelen kirittyä kiinni, SE KIRISTYI 2 KOKONAISTA KIERROSTA!!! Matka jatkui sitten kotia pienen adrenaliiniryöpyn ja sadattelun kanssa!

                      SYY miksi alapallonivel oli irti: ASENNUSVIRHE asentajalla, koska oli UNOHTANUT lyödä nivelessä oleva"lukituspelti" lyttyyn (tuo lukitus on juuri sitä varten ettei itsekseen irti pyöriminen ole mahdollista). Myös toisella puolella alapallonivelessä oli se lukitus unohtunut tehdä. Jouduin siis nämä lukitukset itse tekemään, ja nyt pysyy varmasti kiinni. Huoltohinnasta sain loppujen lopuksi puolet pois korvaukseksi, vaikka mielestäni tuollaisesta huoltamisesta minun ei olisi pitänyt maksaa mitään, olihan autoni käytännöllisesti katsoen "raiskattu".


                      Myös tuota audia käytin pajalla(eri korjaamo), jotta tulee huoltovihkoon leima. Huollon jälkeen kotona kattelin mittatikusta et onpas moottorissa reilusti öljyä. Mittatikun putkesta imin ylimääräiset 1.5 litraa pois.

                      Että kaikenlaisia asentajia niitä onkaan olemassa! Korjaamot on just niin hyviä kuin on asentajilla ammattitaitoa. Aina olen itse huoltanut omat autoni muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, ja jotenkin alkaa tuntua että huollan jatkossakin itse, vaikkei tule niitä leimoja huoltokirjaan.

                      Comment


                        Niin heikkoja pultteja ei ole kyllä vastaan vielä tullut jotka käsin menis poikki.
                        Erään keskiraskaan Deutz-Fahr traktorin takapyöränmutterien tapit katkee käsipelillä ihan, kun ne pääsee venymään. Laipattomat mutterit ja levikepyörät ovat huono yhdistelmä.

                        Comment


                        • Ja Jontikoissakin on ollut ongelmaa katkeilevien/irtoavien pyöränpulttien kanssa.

                          Comment


                          • Monessa merkkiliikkeen pisteessä näkyy olevan niin, että Audit pidetään erillään muista (=VW, joka useasti myynnissä myös) ja ajetaan eri halliin. Tästä lie maahantuojan ohje? Sitten kai se korkeampi hinta on oikeutettu, kun selvästi havaitaan, että premium brändistä kyse. Kuopion Laakkosella oli vielä ainakin loppukesällä samassa hallissa, mutta Audin pikahuolto on kalliimpi kuin Volkkarin.

                            Tekivät tossa syksyllä asiakastyytyväisyystutkimusta. Tiedä sitten oliko tilaajana Laakkonen vai Audin organisaatio. Gallupilta soitteli, eikä antanut periksi ennenkuin vastasin tutkimukseen. Olin kerran käyttänyt tuolla Laakkosella ja siitä yhteystiedot. Kyseltiin juurikin palvelun laadusta, kustannusarvion & aikataulun pitävyydestä, tuliko kerralla kuntoon jne. Tässä tapauksessa taisi osua väärä vastaaja otokseen, sillä Audin merkkihuollossa (varsinkin Audicenterissä) on liian hulppeat puitteet oman hintaluokan autolle. Eihän se edes tunnu korjaamolta ollenkaan.

                            Comment


                            • Joo se on ihan määräys valmistajalta ettei volkkaria ja audia saa myydä samassa tilassa. Ylempää kuin maahantuoja.

                              Comment


                              • Lahdessahan on Veljekset Laakkonen ja Autotalo Laakkonen melkein vierekkäin, Veljekset myyvät VW:tä, Skodaa yms ja Autotalo sitten Audia.

                                Menin joku vuosi sitten Veljeksien korikorjaamosta kysymään lokarin ja puskurin maalausta vakuutusyhtiön piikkiin kun yks hippi ajo päälle risteyksessä niin sanoivat suoraan, että meillä on sellanen sopimus, että Laakkonen hoitaa Audit ja me muut. Ihme meininkiä sanon minä.

                                Vein sitten Laakkoselle kun ajoivat pois. Eihän se ihan putkeen mennyt kun kahteen kertaan saivat homman tehdä, ekalla kerralla sävy oli tasoa something else.
                                Viimeksi muokannut Pitkänen; 2.12.2012, 11:58.

                                Comment


                                  Korjataan nyt vielä, että Veljekset on Seat, skoda, mazda, subaru ja pösö. Autotalossa vw ja audi.

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja Pitkänen Näytä viesti
                                    Eihän se ihan putkeen mennyt kun kahteen kertaan saivat homman tehdä, ekalla kerralla sävy oli tasoa something else.
                                    Samat kokemukset sieltä korikorjaamopuolelta ex B5:n kanssa. Tehtiin ensin vähän sinnepäin, ja nokkapeltiä vaihtaessa onnistuivat rikkomaan tuulilasinkin. Lasia vaihdettaessa naarmutettiin a-pilarit. Itse konepeltiin oli vedetty pelkkä pintamaali, ja jätetty tarrat sinne maalin alle. Tarrojen alla siis paljas musta pelti.

                                    Käytin auton remontin jälkeen tarkastuksessa, kun kyseessä oli vakuutusyhtiön laskuun tehty homma, ja sieltä tuli pitkä lista puutteita maalikalvon riittämättömästä paksuudesta lähtien.

                                    Laakkosen huoltopuolelta taas on pelkkää hyvää sanottavaa, niin työn laadun kuin hinnankin puolesta.

                                    Comment


                                    • Korjaamolla olen itse töissä ja sanon tähän että olaan ihmisiä mekin joten virheitä varmasti sattuu jokaiselle JOSKUS vaikka ei sais, mutta ei niitäkään nyt saa jatkuvasti sattua ja sitten tietenkin se että miten korjaamo hoitaa noiden vahinkojen sattuessa oman osansa. Kyllä nuita aina välillä tulee vastaan töissä että josasin on aikasemmin käyty korjaamassa jotain ja ollaan taas saman vian takia korjaamolla ja asentajan huolimattomuuden tai että ei juurikaan ole välitetty.

                                      Comment


                                      • eiks niitä virheitä huomaa kukaan ennen kuin auto luovutetaan asiakkaalle? - Aivan varmasti huomataan, mutta merkkikioskin mentaliteetti kun lienee se, että yritetään nyt ainakin ekana sitä, että asiakas on värisokea ja luottaa sokeesti helvetin kalliiseen laskuun (että on oltava vimpan päälle kun on niin kallis..) eikä huomauta asiasta.

                                        Comment


                                          luottaa sokeesti helvetin kalliiseen laskuun (että on oltava vimpan päälle kun on niin kallis..) eikä huomauta asiasta
                                          Siis tarkoitat kai että luottaa siihen että asiakkaan silmissä sumenee hinnan johdosta :)

                                          Comment


                                            Minkälaisia korjaamot on ennen olleet?
                                            Tuli vain mieleen kun otsikko on "nykyisiä".

                                            Otetaan otantaa vaikka 80-luvulta ja siitä pakittaen.

                                            Comment


                                            • Jereltä kyllä hyvä huomio ja näkökanta asiaan.

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                                Minkälaisia korjaamot on ennen olleet?
                                                Tuli vain mieleen kun otsikko on "nykyisiä".

                                                Otetaan otantaa vaikka 80-luvulta ja siitä pakittaen.
                                                Muistan 1970 -luvulta erään kotikyläni korjaamon, jossa isävainaan Ladan jarrubalanssia korjattiin siten, että takajarrujen jarrukengistä lyötiin taltalla kitkapinnasta paloja irti, ettei takajarrut enää lukkiutuneet ennen etujarruja. Hyvin meni katsastuksesta läpi sekin ranetus. Että tällaisiakin korjaamoja oli "ennen".

                                                EDIT: Isästä ei tullut vainaja tuon korjauksen seurauksena.

                                                Comment


                                                  Ladan jarrut muutenkin vastasi kitkakertoimeltaan lähinnä jääpalan painamista teflonpannuun.

                                                  Comment


                                                  • Aivan varmasti huomataan, mutta merkkikioskin mentaliteetti kun lienee se, että yritetään nyt ainakin ekana sitä, että asiakas on värisokea ja luottaa sokeesti helvetin kalliiseen laskuun
                                                    Tästä tulikin mieleen, että eräillä vakuutusyhtiöillä on kuuleman juurikin tarkkailussa tietyt merkkihuollot. Näiltä tietyiltä merkkihuoltamoilta/korjauspaikoilta, kun tuppaa tulemaan välillä käsittämättömän kovia laskuja vakuutusyhtiöille maksettavaksi. Varsinkin, jos on esim. kolarikorjauksesta kyse. Työtkin kuuleman tehty monesti huonommin, kuin esim. jossain pienemmässä puljussa.

                                                    Comment


                                                      Muistan 1970 -luvulta erään kotikyläni korjaamon, jossa isävainaan Ladan jarrubalanssia korjattiin siten, että takajarrujen jarrukengistä lyötiin taltalla kitkapinnasta paloja irti, ettei takajarrut enää lukkiutuneet ennen etujarruja. Hyvin meni katsastuksesta läpi sekin ranetus. Että tällaisiakin korjaamoja oli "ennen".
                                                      Kuormantuntevan venttiilin jumiutuessa kantti-Lada pyrkii takaapäin ärhäkäksi jarruiltaan. Jokunen joskus herkistelemällä alkanut toimia. Joihinkin vaihdoin vanhan, mutta toimivan, kun uutta ei saanut vaihtaa.

                                                      Comment


                                                        Minkälaisia korjaamot on ennen olleet?
                                                        Tuli vain mieleen kun otsikko on "nykyisiä".

                                                        Otetaan otantaa vaikka 80-luvulta ja siitä pakittaen.
                                                        Joskus aikoinaan eräs korjaamo tarjosi seuraavia vaihtoehtoja, kun osia irroitettaessa eräs auton muoviosa halkesi ja vaati huomiota osakseen:

                                                        - liimataan osa kuntoon
                                                        - haetaan romikselta/omista nurkista/jostain muualta käytetty B-osa tilalle
                                                        - ostetaan uusi

                                                        Tämä oli hienoa palvelua. Silloin, ainaisessa rahapulassa kärvistelevänä edullisn optio oli kaikkein houkuttelevin. Kivaa oli myös se, että huoltoa tekevä mekaanikko ajatteli asiaa myös asiakkaan rahapussin kannalta. Tämä oli varsin loistavaa asiakaspalvelua :)

                                                        Minusta on varsin harmillista, että tuollaista osien korjaamista osien vaihtamisen sijaan enää harvoin tarjotaan vaihtoehdoksi vaikka se toisinaan olisi aivan käypänen vaihtoehto.

                                                        En tarkoita sitä, että nykyisissä korjaamoissa ei vastaavaa palvelua olisi, mutta aika harvoin nykyisin törmää vastaavaan palveluasenteeseen.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X