Tarinani juurtaa juonensa nykyisen B7 Aa nelkun huoltojen/korjausten myötä saamastani palvelusta, tai oikeastaan sen laadusta Oulun ympäristön autokorjaamoissa...Ostin auton reilu vuosi sitten ja ajattelin tehdä autoon ns. ennakoivia huoltoja (mm.moottoriöljyt, vaihteistoöljyt, peräöljyt jne.) , jotta autolla voipi turvallisin mielin ajella tovin aikaa...Kaikki huollot/korjaukset eivät ole kohdallani menneet homman hoitaneen firman toimesta putkeen...toisin sanoen, laskin huollattaneeni autoa viimeisen vuoden aikana yhteensä 7 kertaa, joista äkkiä ynnäiltyäni 6 kertaa on pitänyt ottaa yhteyttä huollon suorittaneeseen firmaan heidän mokailujen vuoksi!
Ensimmäinen esimerkki on suomessakin tunnetusta isohkosta autokorjaamoketjusta...Vein autoni öljyjen vaihdatukseen, mukanani omat öljyt ja suodatin...Auton mukana vein oli 5 litraa öljyä...Noh, hain auton huollosta ja ajelin kotosalle, avasin konepellin ja tarkastin öljyt...mitä v**tua!?Mittatikku näytti öljyjen tulevan reilusti yli täyttörajan...Tarkistin antamani öljypurkin, jossa 5 litrasta jäljellä oli noin 2dl...Kyseisen auton öljyn täyttömäärähän on suodattimen kanssa noin 3,8L...Eli huoltopojat olivat lisänneet sitten noin litran liikaa öljyä...Oli viikonloppu ja auto täytyi saada ajoon, joten tiputin itse ylimääräiset öljyt pois ja kovaa ajoa...
Esimerkki numero 2: pari kuukautta edellisestä huollosta vein autoni merkkikorjaamoon pumppusuuttimien vaihtoon...Soittivat sitten parin päivän värkkäämisen jälkeen, että auto toimii nyt, mutta jotain häikkää siinä on sillä tyhjäkäynti on hyvin epätasaista ja tärisyttää autoa...Oli taas perjantai ja auton tarve oli suuri...huoltoneuvoja ehdotti, että ota auto viikonlopuksi ajoon ja seurataan, josko ravistaminen loppuisi...Epäili, jotta on saattanut jäädä ilmaa johonkin tms., joka saattaapi hävitä kun autolla ajaa jonkun matkaa...Autoa hakiessani ja laskua tuijottaessani silmääni pisti uuden pumppusuuttimen erikoinen varaosanumero...Sanoin tästä huoltoneuvojalle, johon hän vain tokaisi, jotta "ne nuo varaosanumerot saattavat elää hieman"...Noh ei siinä mitään kun auto ajoon...Pääsin noin 20km ja moottorista alkoi kuulua sellainen räklätys ja koko laitos meinasi sammuilla risteyksiin, jotta katsoin aiheelliseksi sammuttaa laitoksen siihen paikkaan...Noh, maanantaina auto hinurilla huoltopajalle...Jälleen parin päivän tutkimisen jälkeen soittivat, jotta syy tähän moottorin vajaaseen käytökseen olivat 2 muutakin pumppusuutinta, jotka nekin pitää vaihtaa...Siinä vaiheessa nämä surullisen kuuluisat suuttimet loppuivat hyllystä ja menivät tilaukseen...VIIKON odottelun jälkeen soittivat, jotta auto olisi kunnossa...alkuperäinen vian aiheuttaja: ensimmäisen pumppusuuttimen vaihto, jolloin olivat laittaneet väärän suuttime paikalleen...enkös minä jotain sanonut autoa hakiessani!?Eli oltiin tilanteessa, jossa autoon oli vaihdettu turhaan 2 pumppusuutinta (570€ / kpl)...Arvatkaapa vaan mitä kuluja meikäläiselle on tuossa 2 viikon auton seisottamisen aikana tullut töissä reissaamisesta!?Noh, huoltoneuvoja oli toki tilanteesta pahoillaan ja nuo 2 turhaan vaihdettua suutinta päätettiin jättää kuiten paikalleen kohtuullista korvausta vastaan...
Esimerkki 3:Hain marmorilta öljyt perä- ja vaihteistoöljyjen vaihtoon...Vein auton ensimmäisessä esimerkissä mainitsemaani autokorjaamoon merkkiliikkeestä saadun törkeän hintaisen vaihtotyön hinnan vuoksi...Peräöljyjen vaihto oli mennyt OK, mutta ihmettelin iltasella autoa pestessäni kun peräkontissa olikin melkein täysi litran vaihteistoöljypurkki...Soitto aamusella liikkeeseen ja vastaukseksi sain, että "kyllä me sinne kaikki laitettiin mitä meni"...Tiesin, että vaihteistoon menee tasan 3,5L ölppää ja tasan sen verran olin sitä hommannutkin...Huoltomies oli saanut baut 2,7 litraa öljyä menemään...Meikäläisen vaatimuksesta auto otettiin uudestaan nosturille ja kas kumma; loputkin öljyt menivät mukisematta laatikkoon...
Esimerkki numero 4:Autoon vaihdettiin jälleen moottoriöljyt, naftasuodattimet yms.Samalla auton alle vaihdettiin uudet kesärenkaat vanteille...Huollon teki tämä esimerkissä 1 huollon suorittanut firma...Tämä huolto meni muilta osin nappiin paitsi renkaiden asennuksessa...Moottoritienopeuksissa auton ratti alkoi vatkata niinkuin hullun m**ukku...Ei muuta kuin takaisin pajalle, jossa tasapainottivat renkaat uudestaan, veloituksetta tietenkin...
Esimerkki numero 5:Käytin auton tässä hiljattain jakopäärempassa, jolloin vaihdettiin myös moniurahinta, laturin vapaakytkin ja moniurahihnan kiristin ja ohjausrulla...Edellisestä pieleen menneestä huollosta möksähtäneenä päätin kokeilla jotain uutta huoltopaikkaa...Paikaksi valikoitui Oulun alueella VAG-konsernin kulkineisiin erikoistunut huoltoketju...Vein aamulla auton pajalle ja kysäisin samalla aikataulua remontin valmistumiselle, auton luvattiin olevan valmis puoleen päivään mennessä...Puolen päivän aikoihin liikkeestä soitettiin, jotta on tullut vähän mutkia matkaan, jakoremmin kiristäjän pinnapultti oli sitten päättänyt ulostautua kierteen kanssa...Lupasivat auton kuitenkin samalle päivää ajoon...4 aikoihin sitten soittivat, että menee seuraavan päivän puolelle...Noh, seuraavana päivänä auto olikin puolen päivän maissa noutokunnossa...Ajelin tämän jälkeen autolla pari päivää ja kiinnitin huomiota terävään kolahdukseen, joka ilmeni aina montuun, kanttariin tms ajettaessa...Aivan sama kumman eturenkaan monttuu ajoit, aina kolahti ja ääni tuli jostain keulan tietämiltä...Ajelin kotia, auton keula ylös ja tukivarret syyniin...missään ei mitään välystä, kaikki pultit olivat kireällä jne...Tässä vaiheessa oli 100% varma, että tätä vikaa ei ollut ennen jakopäänremonttia...Ei muuta kun soitte rempan tehneeseen firmaan ja auto parin päivän päästä pajalle ja nosturille...Ensimmäisenä hekin kävivät tukivarret läpi, mutta mistään ei löytynyt vian aiheuttajaa...Toinen asentajista sitten sattui tönäisemään etupuskuria alhaalta päin, jolloin koko auton keula heilui edestakaisin...EI V**TU!!Olivat jättäneet etupuskurin takana menevän sivuttaisen törmäyspalkin melkein kokonaan irti...Palkki oli 2 puoliksi kiinni ruuvatulla pultilla kiinni!!Noh, ei muuta kun koko keula auki ja puuttuvat pultit paikalleen...Tästä työstä he eivät luonnollisesti veloittaneet mitään...
Vaihdattivat muuten samassa yhteydessä sekä kampiakselin, että molemmat nokkien hihnapyörät, joista oli heidän mielstään lähtenyt pinnoite...Tämä kuulemma alkaa syömään uutta remmiä nopesti, jos niitä ei vaihdettaisi...En toki tohtinut tässä vaihdeessa arvostella heidän mielipidettään, vaan annoin luvan ko. toimenpiteelle...Saattasivat pahimmassa tapauksessa kyseenalaistaa jakopääremontille myönnettävää takuuta...Autoa hakiessani pyysin vanhat osat mukaani...Kaikki hihnapyörät olivat virheettömässä kunnossa, enkä minä ainakaan omalla kynnelläni tuntenut heidän väittämää pykälää hihnapyörissä...Tällä saivat remontin hintaa nostettua 200€
Samaan aikaan huoltohalliin ajoi vanhempi mieshenkilö pari vuotta vanhalla cross country Volvolla, oli käyttänyt samassa puljussa auton jakopäärempassa...Valitteli, että remontin jälkeen on alkanut auto syödä jäähdytysnestettä...Tulivat siihen tulokseen, että seurataan vielä nesteen kulutusta, josko olisi ilmaa järjestelmässä...Samon tein huoltoneuvoja tarjosi ko. henkilölle hyvitystä, koska oli joutunut käymään korjaamolla uudemman kerran...Meikäläiselle ei puhuttu mitään hyvityksistä!?Asentaja sai autoni taas kasaan ja kysyin sitten hehkutulppien vaihdolle hintaa...Huoltoneuvoja laski sitten työlle normaalin asennushinnan, eikä hyvityksestä puhuttu mitään...
Esimerkki numero 6: Pieleen menneestä jakorempasta suivaantuneena soittelin sitten seuraavana päivänä korjaamopäällikölle...Pienen meikäläisen noitumisen ja ihmettelyn jälkeen hän lupasi noin puoleen hintaan hehkutulppien vaihdon heillä, hyvityksenä tästä pieleen menneestä rempasta...Tulppien vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös uusi venttiilikopan tiiviste (hehkut venttiilikopan sisässä)...Emäntä oli sitten eilen ajellessa havahtunut FIS:iin tulleeseen öljykannun kuvaan...Eli moottoriöljyt alarajassa...Edellisestä öljyjen vaihdosta on takana noin 3tkm, ja mietin että eihän tuo voi pitää paikkansa kun auto ei 15tkm öljynvaihtovälillä vie öljyä kun noin 2-3dl...Konepelti auki ja suojamuovi moottorin päältä pois...Voi SAA**NAN SAA**NA!Koko tulipeliti ja DPF öljyn peitossa!Öljyt ovat selvästi valskanneet venttiilikopan tiivisteen välistä ja sitä on nyt sitte ympäri konehuonetta!Miten ihmeessä voivat tuollaisen pienenkin huoltotoimenpiteen sössiä!?Oottakootpa maanantaina kun otan puhelun sinnepäin...
Pointtinihan tässä koko tarinassa on se, että eikö missään uskalla enään käyttää autoa huollossa, ilman että joka kerta joutuu itse tarkistamaan työn jäljen!?Öljynvaihdot sun muut pienet huollot kyllä tekisin itse, mutta jälleenmyyntiarvoa ajatellen huoltovihkosta puuttuisivat leimat, joita jotkut autonostajat tuijottavat ehkä liiankin tarkasti...Ja lisäksi nosturilla homma on aika paljon helpompaa kuin tunkin varassa...Lisäksi ihmetyttää tuon hutiloidun työnjäljen nihkeä hyvittäminen asiakkaalle, itsekkin jouduin kesken työpäivän ajamaan toista kymmentä kilometriä korjauttamaan heidän virheitä...Tinkaamalla sai tingata, jotta tusta jakopäärempästakin jotain hyvitystä sain...Luulisi jäävän asiakkaallekkin hieman parempi mieli kun heti tarjottaisiin alennusta seuraavasta huollosta tms...Onko ammattikoulun opetustaso todellakin suoraan verrattavissa työn jälkeen!?
Ensimmäinen esimerkki on suomessakin tunnetusta isohkosta autokorjaamoketjusta...Vein autoni öljyjen vaihdatukseen, mukanani omat öljyt ja suodatin...Auton mukana vein oli 5 litraa öljyä...Noh, hain auton huollosta ja ajelin kotosalle, avasin konepellin ja tarkastin öljyt...mitä v**tua!?Mittatikku näytti öljyjen tulevan reilusti yli täyttörajan...Tarkistin antamani öljypurkin, jossa 5 litrasta jäljellä oli noin 2dl...Kyseisen auton öljyn täyttömäärähän on suodattimen kanssa noin 3,8L...Eli huoltopojat olivat lisänneet sitten noin litran liikaa öljyä...Oli viikonloppu ja auto täytyi saada ajoon, joten tiputin itse ylimääräiset öljyt pois ja kovaa ajoa...
Esimerkki numero 2: pari kuukautta edellisestä huollosta vein autoni merkkikorjaamoon pumppusuuttimien vaihtoon...Soittivat sitten parin päivän värkkäämisen jälkeen, että auto toimii nyt, mutta jotain häikkää siinä on sillä tyhjäkäynti on hyvin epätasaista ja tärisyttää autoa...Oli taas perjantai ja auton tarve oli suuri...huoltoneuvoja ehdotti, että ota auto viikonlopuksi ajoon ja seurataan, josko ravistaminen loppuisi...Epäili, jotta on saattanut jäädä ilmaa johonkin tms., joka saattaapi hävitä kun autolla ajaa jonkun matkaa...Autoa hakiessani ja laskua tuijottaessani silmääni pisti uuden pumppusuuttimen erikoinen varaosanumero...Sanoin tästä huoltoneuvojalle, johon hän vain tokaisi, jotta "ne nuo varaosanumerot saattavat elää hieman"...Noh ei siinä mitään kun auto ajoon...Pääsin noin 20km ja moottorista alkoi kuulua sellainen räklätys ja koko laitos meinasi sammuilla risteyksiin, jotta katsoin aiheelliseksi sammuttaa laitoksen siihen paikkaan...Noh, maanantaina auto hinurilla huoltopajalle...Jälleen parin päivän tutkimisen jälkeen soittivat, jotta syy tähän moottorin vajaaseen käytökseen olivat 2 muutakin pumppusuutinta, jotka nekin pitää vaihtaa...Siinä vaiheessa nämä surullisen kuuluisat suuttimet loppuivat hyllystä ja menivät tilaukseen...VIIKON odottelun jälkeen soittivat, jotta auto olisi kunnossa...alkuperäinen vian aiheuttaja: ensimmäisen pumppusuuttimen vaihto, jolloin olivat laittaneet väärän suuttime paikalleen...enkös minä jotain sanonut autoa hakiessani!?Eli oltiin tilanteessa, jossa autoon oli vaihdettu turhaan 2 pumppusuutinta (570€ / kpl)...Arvatkaapa vaan mitä kuluja meikäläiselle on tuossa 2 viikon auton seisottamisen aikana tullut töissä reissaamisesta!?Noh, huoltoneuvoja oli toki tilanteesta pahoillaan ja nuo 2 turhaan vaihdettua suutinta päätettiin jättää kuiten paikalleen kohtuullista korvausta vastaan...
Esimerkki 3:Hain marmorilta öljyt perä- ja vaihteistoöljyjen vaihtoon...Vein auton ensimmäisessä esimerkissä mainitsemaani autokorjaamoon merkkiliikkeestä saadun törkeän hintaisen vaihtotyön hinnan vuoksi...Peräöljyjen vaihto oli mennyt OK, mutta ihmettelin iltasella autoa pestessäni kun peräkontissa olikin melkein täysi litran vaihteistoöljypurkki...Soitto aamusella liikkeeseen ja vastaukseksi sain, että "kyllä me sinne kaikki laitettiin mitä meni"...Tiesin, että vaihteistoon menee tasan 3,5L ölppää ja tasan sen verran olin sitä hommannutkin...Huoltomies oli saanut baut 2,7 litraa öljyä menemään...Meikäläisen vaatimuksesta auto otettiin uudestaan nosturille ja kas kumma; loputkin öljyt menivät mukisematta laatikkoon...
Esimerkki numero 4:Autoon vaihdettiin jälleen moottoriöljyt, naftasuodattimet yms.Samalla auton alle vaihdettiin uudet kesärenkaat vanteille...Huollon teki tämä esimerkissä 1 huollon suorittanut firma...Tämä huolto meni muilta osin nappiin paitsi renkaiden asennuksessa...Moottoritienopeuksissa auton ratti alkoi vatkata niinkuin hullun m**ukku...Ei muuta kuin takaisin pajalle, jossa tasapainottivat renkaat uudestaan, veloituksetta tietenkin...
Esimerkki numero 5:Käytin auton tässä hiljattain jakopäärempassa, jolloin vaihdettiin myös moniurahinta, laturin vapaakytkin ja moniurahihnan kiristin ja ohjausrulla...Edellisestä pieleen menneestä huollosta möksähtäneenä päätin kokeilla jotain uutta huoltopaikkaa...Paikaksi valikoitui Oulun alueella VAG-konsernin kulkineisiin erikoistunut huoltoketju...Vein aamulla auton pajalle ja kysäisin samalla aikataulua remontin valmistumiselle, auton luvattiin olevan valmis puoleen päivään mennessä...Puolen päivän aikoihin liikkeestä soitettiin, jotta on tullut vähän mutkia matkaan, jakoremmin kiristäjän pinnapultti oli sitten päättänyt ulostautua kierteen kanssa...Lupasivat auton kuitenkin samalle päivää ajoon...4 aikoihin sitten soittivat, että menee seuraavan päivän puolelle...Noh, seuraavana päivänä auto olikin puolen päivän maissa noutokunnossa...Ajelin tämän jälkeen autolla pari päivää ja kiinnitin huomiota terävään kolahdukseen, joka ilmeni aina montuun, kanttariin tms ajettaessa...Aivan sama kumman eturenkaan monttuu ajoit, aina kolahti ja ääni tuli jostain keulan tietämiltä...Ajelin kotia, auton keula ylös ja tukivarret syyniin...missään ei mitään välystä, kaikki pultit olivat kireällä jne...Tässä vaiheessa oli 100% varma, että tätä vikaa ei ollut ennen jakopäänremonttia...Ei muuta kun soitte rempan tehneeseen firmaan ja auto parin päivän päästä pajalle ja nosturille...Ensimmäisenä hekin kävivät tukivarret läpi, mutta mistään ei löytynyt vian aiheuttajaa...Toinen asentajista sitten sattui tönäisemään etupuskuria alhaalta päin, jolloin koko auton keula heilui edestakaisin...EI V**TU!!Olivat jättäneet etupuskurin takana menevän sivuttaisen törmäyspalkin melkein kokonaan irti...Palkki oli 2 puoliksi kiinni ruuvatulla pultilla kiinni!!Noh, ei muuta kun koko keula auki ja puuttuvat pultit paikalleen...Tästä työstä he eivät luonnollisesti veloittaneet mitään...
Vaihdattivat muuten samassa yhteydessä sekä kampiakselin, että molemmat nokkien hihnapyörät, joista oli heidän mielstään lähtenyt pinnoite...Tämä kuulemma alkaa syömään uutta remmiä nopesti, jos niitä ei vaihdettaisi...En toki tohtinut tässä vaihdeessa arvostella heidän mielipidettään, vaan annoin luvan ko. toimenpiteelle...Saattasivat pahimmassa tapauksessa kyseenalaistaa jakopääremontille myönnettävää takuuta...Autoa hakiessani pyysin vanhat osat mukaani...Kaikki hihnapyörät olivat virheettömässä kunnossa, enkä minä ainakaan omalla kynnelläni tuntenut heidän väittämää pykälää hihnapyörissä...Tällä saivat remontin hintaa nostettua 200€
Samaan aikaan huoltohalliin ajoi vanhempi mieshenkilö pari vuotta vanhalla cross country Volvolla, oli käyttänyt samassa puljussa auton jakopäärempassa...Valitteli, että remontin jälkeen on alkanut auto syödä jäähdytysnestettä...Tulivat siihen tulokseen, että seurataan vielä nesteen kulutusta, josko olisi ilmaa järjestelmässä...Samon tein huoltoneuvoja tarjosi ko. henkilölle hyvitystä, koska oli joutunut käymään korjaamolla uudemman kerran...Meikäläiselle ei puhuttu mitään hyvityksistä!?Asentaja sai autoni taas kasaan ja kysyin sitten hehkutulppien vaihdolle hintaa...Huoltoneuvoja laski sitten työlle normaalin asennushinnan, eikä hyvityksestä puhuttu mitään...
Esimerkki numero 6: Pieleen menneestä jakorempasta suivaantuneena soittelin sitten seuraavana päivänä korjaamopäällikölle...Pienen meikäläisen noitumisen ja ihmettelyn jälkeen hän lupasi noin puoleen hintaan hehkutulppien vaihdon heillä, hyvityksenä tästä pieleen menneestä rempasta...Tulppien vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös uusi venttiilikopan tiiviste (hehkut venttiilikopan sisässä)...Emäntä oli sitten eilen ajellessa havahtunut FIS:iin tulleeseen öljykannun kuvaan...Eli moottoriöljyt alarajassa...Edellisestä öljyjen vaihdosta on takana noin 3tkm, ja mietin että eihän tuo voi pitää paikkansa kun auto ei 15tkm öljynvaihtovälillä vie öljyä kun noin 2-3dl...Konepelti auki ja suojamuovi moottorin päältä pois...Voi SAA**NAN SAA**NA!Koko tulipeliti ja DPF öljyn peitossa!Öljyt ovat selvästi valskanneet venttiilikopan tiivisteen välistä ja sitä on nyt sitte ympäri konehuonetta!Miten ihmeessä voivat tuollaisen pienenkin huoltotoimenpiteen sössiä!?Oottakootpa maanantaina kun otan puhelun sinnepäin...
Pointtinihan tässä koko tarinassa on se, että eikö missään uskalla enään käyttää autoa huollossa, ilman että joka kerta joutuu itse tarkistamaan työn jäljen!?Öljynvaihdot sun muut pienet huollot kyllä tekisin itse, mutta jälleenmyyntiarvoa ajatellen huoltovihkosta puuttuisivat leimat, joita jotkut autonostajat tuijottavat ehkä liiankin tarkasti...Ja lisäksi nosturilla homma on aika paljon helpompaa kuin tunkin varassa...Lisäksi ihmetyttää tuon hutiloidun työnjäljen nihkeä hyvittäminen asiakkaalle, itsekkin jouduin kesken työpäivän ajamaan toista kymmentä kilometriä korjauttamaan heidän virheitä...Tinkaamalla sai tingata, jotta tusta jakopäärempästakin jotain hyvitystä sain...Luulisi jäävän asiakkaallekkin hieman parempi mieli kun heti tarjottaisiin alennusta seuraavasta huollosta tms...Onko ammattikoulun opetustaso todellakin suoraan verrattavissa työn jälkeen!?
Comment