Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä nykyisiä autokorjaamoja vaivaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä nykyisiä autokorjaamoja vaivaa?

    Tarinani juurtaa juonensa nykyisen B7 Aa nelkun huoltojen/korjausten myötä saamastani palvelusta, tai oikeastaan sen laadusta Oulun ympäristön autokorjaamoissa...Ostin auton reilu vuosi sitten ja ajattelin tehdä autoon ns. ennakoivia huoltoja (mm.moottoriöljyt, vaihteistoöljyt, peräöljyt jne.) , jotta autolla voipi turvallisin mielin ajella tovin aikaa...Kaikki huollot/korjaukset eivät ole kohdallani menneet homman hoitaneen firman toimesta putkeen...toisin sanoen, laskin huollattaneeni autoa viimeisen vuoden aikana yhteensä 7 kertaa, joista äkkiä ynnäiltyäni 6 kertaa on pitänyt ottaa yhteyttä huollon suorittaneeseen firmaan heidän mokailujen vuoksi!

    Ensimmäinen esimerkki on suomessakin tunnetusta isohkosta autokorjaamoketjusta...Vein autoni öljyjen vaihdatukseen, mukanani omat öljyt ja suodatin...Auton mukana vein oli 5 litraa öljyä...Noh, hain auton huollosta ja ajelin kotosalle, avasin konepellin ja tarkastin öljyt...mitä v**tua!?Mittatikku näytti öljyjen tulevan reilusti yli täyttörajan...Tarkistin antamani öljypurkin, jossa 5 litrasta jäljellä oli noin 2dl...Kyseisen auton öljyn täyttömäärähän on suodattimen kanssa noin 3,8L...Eli huoltopojat olivat lisänneet sitten noin litran liikaa öljyä...Oli viikonloppu ja auto täytyi saada ajoon, joten tiputin itse ylimääräiset öljyt pois ja kovaa ajoa...

    Esimerkki numero 2: pari kuukautta edellisestä huollosta vein autoni merkkikorjaamoon pumppusuuttimien vaihtoon...Soittivat sitten parin päivän värkkäämisen jälkeen, että auto toimii nyt, mutta jotain häikkää siinä on sillä tyhjäkäynti on hyvin epätasaista ja tärisyttää autoa...Oli taas perjantai ja auton tarve oli suuri...huoltoneuvoja ehdotti, että ota auto viikonlopuksi ajoon ja seurataan, josko ravistaminen loppuisi...Epäili, jotta on saattanut jäädä ilmaa johonkin tms., joka saattaapi hävitä kun autolla ajaa jonkun matkaa...Autoa hakiessani ja laskua tuijottaessani silmääni pisti uuden pumppusuuttimen erikoinen varaosanumero...Sanoin tästä huoltoneuvojalle, johon hän vain tokaisi, jotta "ne nuo varaosanumerot saattavat elää hieman"...Noh ei siinä mitään kun auto ajoon...Pääsin noin 20km ja moottorista alkoi kuulua sellainen räklätys ja koko laitos meinasi sammuilla risteyksiin, jotta katsoin aiheelliseksi sammuttaa laitoksen siihen paikkaan...Noh, maanantaina auto hinurilla huoltopajalle...Jälleen parin päivän tutkimisen jälkeen soittivat, jotta syy tähän moottorin vajaaseen käytökseen olivat 2 muutakin pumppusuutinta, jotka nekin pitää vaihtaa...Siinä vaiheessa nämä surullisen kuuluisat suuttimet loppuivat hyllystä ja menivät tilaukseen...VIIKON odottelun jälkeen soittivat, jotta auto olisi kunnossa...alkuperäinen vian aiheuttaja: ensimmäisen pumppusuuttimen vaihto, jolloin olivat laittaneet väärän suuttime paikalleen...enkös minä jotain sanonut autoa hakiessani!?Eli oltiin tilanteessa, jossa autoon oli vaihdettu turhaan 2 pumppusuutinta (570€ / kpl)...Arvatkaapa vaan mitä kuluja meikäläiselle on tuossa 2 viikon auton seisottamisen aikana tullut töissä reissaamisesta!?Noh, huoltoneuvoja oli toki tilanteesta pahoillaan ja nuo 2 turhaan vaihdettua suutinta päätettiin jättää kuiten paikalleen kohtuullista korvausta vastaan...

    Esimerkki 3:Hain marmorilta öljyt perä- ja vaihteistoöljyjen vaihtoon...Vein auton ensimmäisessä esimerkissä mainitsemaani autokorjaamoon merkkiliikkeestä saadun törkeän hintaisen vaihtotyön hinnan vuoksi...Peräöljyjen vaihto oli mennyt OK, mutta ihmettelin iltasella autoa pestessäni kun peräkontissa olikin melkein täysi litran vaihteistoöljypurkki...Soitto aamusella liikkeeseen ja vastaukseksi sain, että "kyllä me sinne kaikki laitettiin mitä meni"...Tiesin, että vaihteistoon menee tasan 3,5L ölppää ja tasan sen verran olin sitä hommannutkin...Huoltomies oli saanut baut 2,7 litraa öljyä menemään...Meikäläisen vaatimuksesta auto otettiin uudestaan nosturille ja kas kumma; loputkin öljyt menivät mukisematta laatikkoon...

    Esimerkki numero 4:Autoon vaihdettiin jälleen moottoriöljyt, naftasuodattimet yms.Samalla auton alle vaihdettiin uudet kesärenkaat vanteille...Huollon teki tämä esimerkissä 1 huollon suorittanut firma...Tämä huolto meni muilta osin nappiin paitsi renkaiden asennuksessa...Moottoritienopeuksissa auton ratti alkoi vatkata niinkuin hullun m**ukku...Ei muuta kuin takaisin pajalle, jossa tasapainottivat renkaat uudestaan, veloituksetta tietenkin...

    Esimerkki numero 5:Käytin auton tässä hiljattain jakopäärempassa, jolloin vaihdettiin myös moniurahinta, laturin vapaakytkin ja moniurahihnan kiristin ja ohjausrulla...Edellisestä pieleen menneestä huollosta möksähtäneenä päätin kokeilla jotain uutta huoltopaikkaa...Paikaksi valikoitui Oulun alueella VAG-konsernin kulkineisiin erikoistunut huoltoketju...Vein aamulla auton pajalle ja kysäisin samalla aikataulua remontin valmistumiselle, auton luvattiin olevan valmis puoleen päivään mennessä...Puolen päivän aikoihin liikkeestä soitettiin, jotta on tullut vähän mutkia matkaan, jakoremmin kiristäjän pinnapultti oli sitten päättänyt ulostautua kierteen kanssa...Lupasivat auton kuitenkin samalle päivää ajoon...4 aikoihin sitten soittivat, että menee seuraavan päivän puolelle...Noh, seuraavana päivänä auto olikin puolen päivän maissa noutokunnossa...Ajelin tämän jälkeen autolla pari päivää ja kiinnitin huomiota terävään kolahdukseen, joka ilmeni aina montuun, kanttariin tms ajettaessa...Aivan sama kumman eturenkaan monttuu ajoit, aina kolahti ja ääni tuli jostain keulan tietämiltä...Ajelin kotia, auton keula ylös ja tukivarret syyniin...missään ei mitään välystä, kaikki pultit olivat kireällä jne...Tässä vaiheessa oli 100% varma, että tätä vikaa ei ollut ennen jakopäänremonttia...Ei muuta kun soitte rempan tehneeseen firmaan ja auto parin päivän päästä pajalle ja nosturille...Ensimmäisenä hekin kävivät tukivarret läpi, mutta mistään ei löytynyt vian aiheuttajaa...Toinen asentajista sitten sattui tönäisemään etupuskuria alhaalta päin, jolloin koko auton keula heilui edestakaisin...EI V**TU!!Olivat jättäneet etupuskurin takana menevän sivuttaisen törmäyspalkin melkein kokonaan irti...Palkki oli 2 puoliksi kiinni ruuvatulla pultilla kiinni!!Noh, ei muuta kun koko keula auki ja puuttuvat pultit paikalleen...Tästä työstä he eivät luonnollisesti veloittaneet mitään...

    Vaihdattivat muuten samassa yhteydessä sekä kampiakselin, että molemmat nokkien hihnapyörät, joista oli heidän mielstään lähtenyt pinnoite...Tämä kuulemma alkaa syömään uutta remmiä nopesti, jos niitä ei vaihdettaisi...En toki tohtinut tässä vaihdeessa arvostella heidän mielipidettään, vaan annoin luvan ko. toimenpiteelle...Saattasivat pahimmassa tapauksessa kyseenalaistaa jakopääremontille myönnettävää takuuta...Autoa hakiessani pyysin vanhat osat mukaani...Kaikki hihnapyörät olivat virheettömässä kunnossa, enkä minä ainakaan omalla kynnelläni tuntenut heidän väittämää pykälää hihnapyörissä...Tällä saivat remontin hintaa nostettua 200€

    Samaan aikaan huoltohalliin ajoi vanhempi mieshenkilö pari vuotta vanhalla cross country Volvolla, oli käyttänyt samassa puljussa auton jakopäärempassa...Valitteli, että remontin jälkeen on alkanut auto syödä jäähdytysnestettä...Tulivat siihen tulokseen, että seurataan vielä nesteen kulutusta, josko olisi ilmaa järjestelmässä...Samon tein huoltoneuvoja tarjosi ko. henkilölle hyvitystä, koska oli joutunut käymään korjaamolla uudemman kerran...Meikäläiselle ei puhuttu mitään hyvityksistä!?Asentaja sai autoni taas kasaan ja kysyin sitten hehkutulppien vaihdolle hintaa...Huoltoneuvoja laski sitten työlle normaalin asennushinnan, eikä hyvityksestä puhuttu mitään...

    Esimerkki numero 6: Pieleen menneestä jakorempasta suivaantuneena soittelin sitten seuraavana päivänä korjaamopäällikölle...Pienen meikäläisen noitumisen ja ihmettelyn jälkeen hän lupasi noin puoleen hintaan hehkutulppien vaihdon heillä, hyvityksenä tästä pieleen menneestä rempasta...Tulppien vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös uusi venttiilikopan tiiviste (hehkut venttiilikopan sisässä)...Emäntä oli sitten eilen ajellessa havahtunut FIS:iin tulleeseen öljykannun kuvaan...Eli moottoriöljyt alarajassa...Edellisestä öljyjen vaihdosta on takana noin 3tkm, ja mietin että eihän tuo voi pitää paikkansa kun auto ei 15tkm öljynvaihtovälillä vie öljyä kun noin 2-3dl...Konepelti auki ja suojamuovi moottorin päältä pois...Voi SAA**NAN SAA**NA!Koko tulipeliti ja DPF öljyn peitossa!Öljyt ovat selvästi valskanneet venttiilikopan tiivisteen välistä ja sitä on nyt sitte ympäri konehuonetta!Miten ihmeessä voivat tuollaisen pienenkin huoltotoimenpiteen sössiä!?Oottakootpa maanantaina kun otan puhelun sinnepäin...

    Pointtinihan tässä koko tarinassa on se, että eikö missään uskalla enään käyttää autoa huollossa, ilman että joka kerta joutuu itse tarkistamaan työn jäljen!?Öljynvaihdot sun muut pienet huollot kyllä tekisin itse, mutta jälleenmyyntiarvoa ajatellen huoltovihkosta puuttuisivat leimat, joita jotkut autonostajat tuijottavat ehkä liiankin tarkasti...Ja lisäksi nosturilla homma on aika paljon helpompaa kuin tunkin varassa...Lisäksi ihmetyttää tuon hutiloidun työnjäljen nihkeä hyvittäminen asiakkaalle, itsekkin jouduin kesken työpäivän ajamaan toista kymmentä kilometriä korjauttamaan heidän virheitä...Tinkaamalla sai tingata, jotta tusta jakopäärempästakin jotain hyvitystä sain...Luulisi jäävän asiakkaallekkin hieman parempi mieli kun heti tarjottaisiin alennusta seuraavasta huollosta tms...Onko ammattikoulun opetustaso todellakin suoraan verrattavissa työn jälkeen!?
    Viimeksi muokannut Gekkonen; 11.9.2011, 20:14. Perustelu: Esimerkin lisäys...

  • #2
    Sitähän mie oon aina sanonu, että ite pitää olla vahtimassa mitä tehhään, vai tehhäänkö kumileimasimella. Semmosenkin kuulin perhetutulta autokorjaamon työntekijältä, että työnjohtajat ovat osittain provisiopalkalla, että silleen!

    Comment


      #3
      Kun Oulusta olet, niin Jäälissä on ainakin yksi paja minkä palveluista ei ole ollut moittimista tähän mennessä (totaalisen hajonnut kytkin ja perän stafat on laitettu kuntoon siellä). Voin suositella.

      Comment


        #4
        Korjaamojen kanssa pitää heti laittaa kova kovaa vasten. Itselläni on myös pääasiallisesti huonoja kokemuksia korjaamojen toiminnasta.

        Comment


        • #5
          Yleensä jotain sanomista tulee kun jossain autoa käyttää. Se on kyllä kumma juttu. Olen viimeiset 5 vuotta käyttänyt kahta autoa aina samalla pajalla. Kyseinen heppu touhuaa siellä yksin ja tietää että mä olen todella tarkka että tilattu homma tulee tehtyä.Joskus on kuitenkin joku pikkujuttu jäänyt silti vaiheeseen. Joskus ihmettelin että välillä kun kompura pyörähtää käyntiin kuuluu terävä kilahdus. No katteltiin hepun kanssa mikä se on ja löytyi yksi tukirauta löysänä termarin edestä. Totesin vaan v-mäisenä että kukas sen termarin muuten äskettäin vaihtoi? :) köh köh...
          Mutta homma toimii, olen sen verran vanha poka jo. Vien omat osat aina kun duunista niitä saan edukkaasti mutta suostuu silti tekemään vaikka ei niin kannattavaa olekaan.

          Comment


          • #6
            Voisin jakaa tähän omat kokemukseni parin vuoden takaa. Kaikkia yksityiskohtia en varmasti enää muistakaan, aikavälit voivat heittää hieman yms. Kokemukset ovat kahdesta pienestä korjaamosta, toinen Turussa ja toinen Tampereella. Molemmat ainakin mainostivat myös Audi tietämystä.

            Nykyinen B5 on ollut minulla vuodesta 2007 lähtien. Heti auton ostettuani teetin siihen Defan moottorilämmittimen ja sisähaaran asennuksen, sekä muuta pientä. Menin hieman ennen sulkemisaikaa hakemaan autoa, ja asentaja siellä olikin juuri ilmaamassa jäähdytysjärjestelmää. Poppi soi, ja totesin sen kuuluvan autoni radiosta. Selvä, tämän jälkeen olenkin aina vienyt radion etupaneelin mukanani autoa huoltoon jättäessäni. Lähdin korjaamolta, ja kohta alkoikin punainen valo palamaan kojetaulussa. Totesin jäähdytysnestettä olevan liian vähän, joten ilmaaminen oli tainnut mennä vähän puihin. Lisäsin vähän vettä, ja seuraavana päivänä kävin samalla korjaamolla pyytämässä lisäksi vähän jäähdytysnestettä.

            Muutaman päivän kuluttua tulivat nesteet ajossa pihalle. Vian paikallistin lämmittimen asennuksessa ilmeisesti huonosti paikalleen laitettuun letkuun joka oli irronnut. Totesin myös, että lämmitinelementti roikkui vapaasti letkujen varassa, ja defan asennusohjeita aiemmin silmäillessäni olin huomannut maininnan jostain tukiraudasta tms. Laitoin irronneen letkun kiinni, ja täytin järjestelmän nesteellä mitä sattui hyllystä löytymään. Vein auton takaisin pajalle ja käskin tarkistaa vielä letkut, vaihtaa nesteet ja kysäisin lämmittimen tukiraudasta. Auton takaisin haettuani totesin, että lämmitinelementin kiinnitys oli hoidettu parilla nippusiteella. No, antaa olla.

            Toinen esimerkki on vuodelta 2009. Vein auton downpipen vaihtoon, koska vanha oli katkennut. Jäin odottelemaan korjauksen valmistumista, ja jouduin huomauttamaan, kun asentaja meinasi unohtaa laittaa yhden kiinnityspultin paikoilleen. Jonkun ajan päästä tästä vein auton jakohihnan ja hilujen vaihtoon. Viikon päästä tästä autoa pestessä huomasin oikean ajovalopesurin suojakuvun olevan irtonaisena puskurin kolossa, ihme ettei ollut vielä tippunut matkalle. Toinen kiinnitysjalka oli rikki. Ajelin pajalle, ja kyselin asiasta. Mitään ei myönnetty, kuitenkin puskuri oli jakohihnaa vaihdettaessa irrotettu. Lupasivat kuitenkin tilata uuden suojakuvun.

            Uutta osaa odotellessa huomasin, ettei sama oikeanpuoleinen ajovalopesuri toimi ollenkaan. Kyselin asiasta kun hain uuden suojakuvun ja varasin ajan tarkempaan tutkiskeluun. Ennen tätä aikaa auto hyytyi täysin, kävi siis hyvin, mutta ei kiihtynyt eikä kulkenut mihinkään, suhina kuului moottorin oikealta puolelta. Taas ajoin pajalle ja kyselin, että mitäs nyt. (Sanottakoon nyt tässä välissä, että katalysaattorin toinen kenno oli irronnut, ja tukkinut pakoputken, josta johtuen auto ei mihinkään kulkenut ja suhisi, kun pakokaasut tulivat pihalle sieltä mistä pääsivät) Asentaja kaasutteli autoa pihalla, ei kuullut mitään ihmeellistä. Joo, ei se suhina siinä paikallaan kierrätettäessä kuulunutkaan. Lähdettiin koeajolle, annoin ohjeeksi kakkosella kaasu pohjaan. Asentaja ajoi viereisen autoliikkeen kuoppia täynnä olevaan pihaan ja antoi hanaa. Kauhistuneena pidin ovenkahvasta kiinni ja huomautin, että voisko mennä johonkin tasaisemmalle alustalle, ettei tarvitse autoa enempää rikkoa täällä. Puhumattakaan kolarin mahdollisuudesta ahtaalla ja autoja täynnä olevalla parkkipaikalla. Siinä asentaja sitten ajeli ja kiihdytteli, ja totesi, että ääni on normaali kiertävän moottorin ääni, ja kun kysyin kulkeeko auto mielestäsi niin kuin lastutetun 1.8T:n pitäisi, niin vastaus oli että kyllä, kaikki tuntuu normaalilta. Nyt alkoi jo itseäkin huvittaa, kun asentaja kuitenkin antoi ymmärtää, että jotain tietääkin asioista, mutta ilmeisesti ei tiennyt. (Olin joskus aiemmin samalla pajalla autoa hakiessani kuullut, kun asentajat olivat keskenään puhuneet virityksistä) Lopuksi asentaja vielä asiantuntevana katseli moottoria, ja näytti EVAP-venttiiliä ja totesi, että tämänkin toimii kun naksuttaa. Siis mitä, kyllä minä tiedän että sen kuuluu naksuttaa, enkä ole kiinnostunut mikä moottorissa toimii, vaan siitä mikä siinä ei toimi. Kerroin myös logittaneeni ilmamassa-arvoja, jotka olivat liian alhaisia. Olisi taas aikaa pitänyt varailla tarkempaan tutkiskeluun. No, päätin vaihtaa korjaamoa.

            Toisella korjaamolla autoa luonnehdittiin heti koeajon ensimmäisellä kiihdytyksellä vapariksi. Vian selvittelyyn tarvittiin pari käyntiä, mutta lopulta vika siis paikallistua tukkeutuneeseen katalysaattoriin. Pyysin myös selvittämään tuon ajovalopesurin toimimattomuuden. Sen syyksi paljastui letkuun tulpaksi laitettu pultti! Kyllä, pultti. Pesurin suutin oli ilmeisesti katkennut/haljennut, ja siitä näki että sitä oli yritetty korjata, mutta reikä siinä vieläkin oli. Jotta se ei vuotaisi, letkuun oli siis laitettu pultti. Epäilin tietysti heti jakopääremontin suorittanutta korjaamoa, koska se oli jo hajottanut sen saman pesurin suojakuvunkin. Osat voi toki hajota itsestään, mutta pultti ei letkun päähän itsestään ilmesty. Katalysaattori on voinut itsestäänkin irrota paikaltaan, että siihen tuolla toisella korjaamolla ole välttämättä mitään osaa, mistä sitä tietää.

            Aina on tietysti mahdollista, että pesurikin on ollut rikki jo autoa ostaessani, tai se on hajotettu joskus aiemmin. Muutamassa paikassa puskuri oli ennen tuota jakopääremppaa irrotettu, mutta viimeisimmästä kerrasta oli jo yli vuosi aikaa. Luulisin, että vuodessa olisin huomannut pesurin toimimattomuuden, mutta milläs asian todistat? Soitin kyllä jakopääremontin suorittaneeseen liikkeeseen, sieltä vastattiin remontin tehneen henkilön olevan lomalla, ja luvattiin palata asiaan kun henkilö palaisi. Kului aikaa, ja pari kertaa sain itse soitella korjaamolle, ennen kuin oikea henkilö saatiin langanpäähän. Äänestä olin tunnistavinani henkilöksi saman "asiantuntijan", joka oli autoani koeajanut kulkuvian selvittämiseksi. Mitään hän ei tietenkään myöntänyt, valitteli vain että ihmisten vanhoissa autoissa on jo valmiiksi kaikenlaisia vikoja eikä voi tietää mikä on mistäkin aiheutunut jne. No, kun en silloin tiennyt mitä enää olisin voinut tehdä, totesin vain etten heidän palveluksiaan enää tule ikinä käyttämään.

            Nykyisen korjaamon kanssa ei ole vielä mitään vastaavaa tapahtunut, ja hommat on aina onnistuneet niinkuin on sovittu, ja jos on jotain huomauttamista ollut, niin jäljet on korjattu mukisematta. Pitäisikö kuitenkin auton jokaisen osan kunto dokumentoida ennen korjaamokäyntiä, jotta voisi todistaa jonkun osan hajonneen huoltokeikan aikana.

            Comment


              #7
              Näitä lukiessa on ilmeisesti käynyt itellä hyvä tuuri kun on löytänyt hyvän hovimekaanikon. Tekee vieläpä aika edullisesti eikä vielä ole kieltäytynyt yhdestäkään hommasta vaikka oon jotain suht erikoisiakin sätöstyksiä sinne joskus vienyt.

              Comment


              • #8
                Lisäsin aloituskappaleeseen vielä yhden esimerkin lisää koskien vaihteistoöljyjen vaihtoa...Tuntuu vaan kun kuuntelee näitä juttuja, että moni korjaamo yrittää vältellä vastuutaan jos jotain hajoaa tai remontti ei mene putkeen...Tyyliin "ei se asiakas tuota huomaa edes"...Paljon pahempi maku siittä jää suuhun, kun kerrottaisiin rehellisesti, että "hajoitettiin vahingossa tuo ja laitetaan se kyllä kuntoon"...Jos jotain isompaa sattuu, niin onhan autokorjaamoillakin vastuuvakuutus...?Tai sellaisessa käsityksessä minä ainakin olen elänyt...Meikäläinenkin kun on noiden autojen kanssa koko pienen elämäni harrastanut ja käynyt 4 vuotta jopa alan korkeakoulua, niin aivan helpolla en ole höynäytettävissä...Tästä lähtien olen varmasti entistä tarkempi työn laadun suhteen....

                Comment


                  #9
                  Kai noita korjaamoita vaivaa sama mitä vaivaa kaikkia aloja. Jengi on asenteella "mä oon vaan töis tää, ei mitää välii". Kaikillehan sattuu joskus, kun ihmisista on kyse. Täälläki on semmoisia korjaamoduunareita, joistain näkee ketä homma kiinnostaa ja ketä ei. Niille jotka on muutenki autoihin kiinnostuneita ja haluu hoitaa homman hyvin, voi aika huoletta jättää auton huoltoon.

                  Toki vika voi olla myös korjaamon johdossa, jos otetaan homma asentajalle, joka ei siitä selviä. Tiedä sitten.

                  'Ite kun tekee, niin hyvä tulee' :D

                  Comment


                  • #10
                    Pointtinihan tässä koko tarinassa on se, että eikö missään uskalla enään käyttää autoa huollossa, ilman että joka kerta joutuu itse tarkistamaan työn jäljen!?
                    Tämän takia pyrin tekemään KAIKEN ITSE!

                    Ja tuosta huoltokirjasta sen verran, että minun mielestäni ainakin riittää ihan täysin myös se, että tekee vaikka erikseen huolellisen listan, josta selviää varaosannumero ja vaihdon/korjauksen tarkoitus. Itselläni on tämä tapa, koska ei sinne huoltokirjaan muutenkaan mitään mahdu kirjoittamaan. Ja pystyyhän siittä sitten tarkastelemaan ostaja-ehdokas auton yleiskuntoa jne, eikä arvo laske euroakaan (Kokemusta tästä on vanhoista ajokeista!)

                    E: Jos jotain sattuu, niin mitä v*ttua sitä lähteä kieltämään? Rehellisesti selvittämällä ja tarkastelemalla asiat selviää. En voi ymmärtää, ettei noissa alan yrityksissä olla rehellisiä, jos oikeasti jotain vahinkoa syntyy... Sori avautumisesta ;)
                    Viimeksi muokannut Murre; 11.9.2011, 21:43. Perustelu: Hieman lisäystä..

                    Comment


                    • #11
                      Ite korjaan kaiken kotona/pajalla minkä vaan kykenen. Halvempaa ja jos jotain menee pieleen voi katsoa peiliin. Oulussa ku asuin en käyttänyt audiani missään muualla kuin kempeleessä Kassun Konehuollossa. Pikku korjaamo mistä et leimoja vihkoon saa, mutta asiallinen kaveri ja hyvää jälkeä tehnyt. Hinnoissakaan ei ole ollut valittamista.

                      Comment


                        #12
                        Mitä isompi firma, sitä enemmän "olen-vain-työssä-täällä" porukkaa hommissa. Audi urani alkuvaiheessa erehdyin pari kertaa merkkiliikkeessä asioimaan ja kerran jälkeen päin yritin kiireen takia turvautua niiden pikahuoltoon. Kyllähän nuo keikat kusi kaikki.

                        Itse teen nopeat hommat ja turvaudun tuttuihin hoviasentajiin isommissa aikaa vievissä hommissa, auton kun pitää olla liikenteessä aina ja itse ei ehdi isompia hommia tekemään.

                        Muutama pienempi korjaamo on aikojen saatossa havaittu hyväksi ja sinne työnnän myös duuniautot, merkkihuollon sijaan. Yksi kolleegakin lopetti isompien puljujen käytön laatuasioiden takia, kun huomasi noissa muutamassa pikkuliikkeessä oikeasti olevan kiinnostusta tehdä hommat, eikä aina mene siihen, että pitää kaikki osiot laskusta käydä läpi ja katsoa mitä laskutettua ei ole tehty...

                        Comment


                        • #13
                          Kuulostaa pk-seudun Audi Centereiltä. Pakko samaan hengenvetoon todeta että viime kerta meni Espoossa ilman toista käyntiä, mutta esim. öljyjen vaihdoissa on tullut "litra liikaa ja litra liian vähän"-yllärit molempiin suuntiin vikan parin vuoden sisään. Muista säädöistä puhumattakaan.

                          Comment


                            #14
                            Joo pk-seudulla liikuttiin ja myös L alkavassa isossa kokoonpanossa kokeiltu.

                            Tuo litra sinne ja tänne kuulostaa tutulta, viimeksi kun säästin omaa aikaa ja käytin öljyn vaihdossa lennossa eräässä isossa firmassa, niin tulos oli öljyä koneessa yli mittatikun skaalan. Todennäköisesti ei painanut tikkua pohjaan asti mittauksessa, koska öljyä oli mittarajan yläosaa silloin, kun tikkua ei painanut pohjaan asti eli sitä O-rengas tiivistystä naksauttanut paikoilleen..

                            Sittemmin raaskinut taas itse ryömiä auton alla, kuten nyt viikonloppuna.

                            Comment


                              #15
                              Alalla tuntuisi olevan töistä ylitarjontaa, kun voidaan tehdä hommia miten sattuu. Kiusallista kaikille korjaamoille, koska hommat sujuisivat molemmin puolin paljon sutjakammin kun osapuolet voivat luottaa toistensa tekemisiin.

                              Kaikenkaikkiaan tavallisen kuluttajan asema on hankala. Varsinkin jos autotekniikka on vierasta. Lisäksi korjaamoiden tuntiveloitukset alkavat olla sitä tasoa, että vanhemman auton korjauttaminen ulkona tuntuu äkkiä aika järjettömältä.

                              Itse olen eläessäni asioinut täysin tuntemattomilla korjaamoilla kaikenkaikkiaan n. 4-5 kertaa. Ihan kunnolla ei ole ryssitty muuta kuin pyöränsuuntaus, josta avauduinkin jo projektitopicissani. Nyt on siihenkin vehkeet itsellä, niin ei tarvi korjaamolle viedä. :) Rengaskoneet jos vielä olisi niin sitten pärjäisikin jo lähestulkoon omavaraisesti. Kaveri kyllä tekee rengashommat ammattitaidolla ja sopivaan hintaan, joten siihen ei ole akuuttia tarvetta.

                              Comment


                                #16
                                Isäntä vei pari vuotta sitten vanhan Volvo 740:sen ihan merkkiliikkeeseen kun ei itse abs:sistä vikaa onnistunut paikallistamaan ihan kokeilun vuoksi. Kovasti ihmetteli kun remonttia sai seurata vain lasin läpi lämpiön puolelta. Seuraavaksi tultiin selittämään jotta täytyypi vaihdella koko napa, kun ei kuulemma antureita yms. irrallaan saa. Lopputuloksena oli 750e laskua ja yksi kappale vaihdettuja napoja, meinasivat vielä vaihtaa loputkin jos ei vika tuolla katoa. Isäntähän otti ja haukku sitten firman pystyyn ja paineli ennenkin käyttämänsä nyrkkipajan pihalle, lopputulos: 85e, yksi anturi (en nyt kyllä muista enää mikä) vaihdettu ja vika poistunut.

                                Ukolta ainakin sen olen oppinut, jotta kannattaa ihan hyviin väleihin hankkiutua niiden kanssa jotka korjaavat autosi tai tekevät ruokasi :)

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllähän nämä ongelmat kielivät yleisestä työmoraalin rappeutumisesta. Voin helposti kuvitella että autonhuoltajilla on huonoja päiviä siinä missä muillakin ammatinharjoittajilla, mutta jos sellainen alkaa olla jokapäivä, niin ammatinvaihto olisi ehkä paikallaan ?

                                  Nuo isot merkkihuollot jaksavat vaan hämmästyttää, luulisi että heillä olisi valmistajan resurssien kautta varaa pitää rima korkealla eikä sortua selittelyihin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Yleisesti tuntuu, että lähes jokaisessa liikkeessä pitää nykyisin kytätä, että tekevät oikein. Jolloin herää kysymys, että mistä sitä oikein sitten maksaa. Onneksi sentään on vielä niitäkin liikkeitä, joissa on ammattitaitoa.

                                    En ole oikein koskaan ymmärtänyt sitä "olen vain töissä täällä, ei ole mulle väliä" -asennetta. Onhan sillä väliä, kun se asiakas nimenomaan tuo sinulle sen leivän pöytään. Sillä on väliä, koska se asiakas maksaa juurikin sinun asuntosi, autosi ja oluet - vaikkakin työnantajan kautta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Itse olen huollattanut autoni Tampereen Laakkosella / Audi Centerissa ja nykyään jo muutaman vuoden Tampereen LMS:lla, eikä mitään valittamista ole ollut mistään em. korjaamoista.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Hervast Näytä viesti
                                        Kyllähän nämä ongelmat kielivät yleisestä työmoraalin rappeutumisesta. Voin helposti kuvitella että autonhuoltajilla on huonoja päiviä siinä missä muillakin ammatinharjoittajilla, mutta jos sellainen alkaa olla jokapäivä, niin ammatinvaihto olisi ehkä paikallaan ?

                                        Nuo isot merkkihuollot jaksavat vaan hämmästyttää, luulisi että heillä olisi valmistajan resurssien kautta varaa pitää rima korkealla eikä sortua selittelyihin.
                                        Ammattitaidon puutetta jos pitää vedota "huonoon päivään", imo.
                                        Asiakkaitakin toki on kahdenlaisia. Hyviä ja hyvin hyviä, mutta se raja on joskus sangen häilyvä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse näin asentajana pyrin ennemmin huolellisuuteen kuin nopeuteen. Olen vielä nuori ja työkokemusta ei kuitenkaan löydy kuin n. 2v

                                          Mutta mitä itse otsikkoon voisi sanoa, niin kyllä sitä "vikaa" voi enimmäkseen hakea sieltä työnjohdosta.
                                          Työnjohdossa ne määrää kuka asentaja tekee homman, paljonko hommalle on varattu aikaa, paljonko hommia ylipäätään on varattu päivälle/per, asentaja jne..
                                          Ei se koulun penkiltä tullut asentaja pysty tekemään isoa huolto huolellisesti lähellekkään ohjeaikaan, saatikka samalla silmäilemään autosta puutteita/vikoja, vian selvittämisestä puhumattakaan.

                                          Meillä työnjohdossa onneksi tuo homma toimii, työ annetaan asentajan mukaan ja riittävästi siihen aikaa.

                                          Jottei menisi liian kehumiseksi niin sattuu niitä virheitä meillekkin, mutta on myös tapana kantaa vastuu virheestä. Täydellistä korjaamoa ei ole, eikä tule.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuli mieleen espoon marmorin pikku kämmi. Työkaveri vei viitisen vuotta sitten 2.6 -95 A6:n niinkin vaativaan tehtävään kun moottoriöljyn vaihtoon. Kotiin palattuaan naapuri oli tullut muutaman tunnin päästä koputtamaan ovea. Oli ilmoittanut että autosta valuu öljyä pitkin parkkipaikkaa. Kaveri singahti salamana takaisin marmorille, kärry nosturille ja toteamus; alumiini öljypohja poisto tulpasta halki. Ilmeisesti öljyproppu päräytetty bulttipyssyllä niin hyvin kiinni että ö.pohja halkesi. Korjasivat toki tuon pikku kämmin vaihtamalla öljypohjan.

                                            Comment


                                              #23
                                              Se on aina työnjohdon vika, jos työ ei toimi kuten pitää. Jos eivät työntekijät hallitse hommiaan, ne joko vaihdetaan tai koulutetaan hallitsemaan ne hommansa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ja entisiä

                                                Ostin joskus ammuisina aikoina (1980 ) vm. -76 Taunuksen. Kauppaan kuului takalaakereiden vaihto. Vein autokauppiaan määräämään paikkaan autoni.
                                                Sain auton iltapäivällä takaisin ja lähdin ajelemaan keskustaan päin. Ajelin liikennevaloja kohti n. 50 km/h ja suoraan punaisiin tietysti. Joku mummo lähti ylittämään tietä ja minä tietysti olin jo hieman moottorijarrutuksella saanut vauhtia pois. Pari-kolmekymmentä metriä ennen valoja, painoin jarrua ja kuului vain ikävä tirskahdus. Autossa ei ollut enää jarruja lainkaan. Ei auttanut kuin vetää käsijarrua kaksin käsin ja heti perään sammuttaa moottori ja vielä lisäksi ajaa rotvallinreunaan, eikä mummon päälle.
                                                Menin suoraa päätä takaisin huoltamolle (lue hajottamolle) kysymään, eikö muka ollut huomattu, ettei autossa ole enää jarruja. Ja miksei siitä kerrottu minulle mitään. Autolla oli kuitenkin parkkipaikalle vietäessä ajettu n. 50 m, joten varmasti oli huomattu asia. Kaveri vain kaiveli nenäänsä ja sanoi: Ei käsketty korjaamaan mitään, vaan vaihtamaan laakerit. No, joutuivat 10 min selvittelyn jälkeen myöntämään, ettei kummankaan puolen jarruletkuja ollut laitettu uudestaan kiinni. Tästä alkoi minun seikkailut autokorjaamojen kanssa. Valitettavasti kokemukset ovat pääosin olleet melko ikäviä. Niistä saisi melkoisen romaanin aikaan. Monta putiikkia on tullut todettua täysin ammattitaidottomiksi, mutta on muutama melko päteväkin paikka löytynyt. Toki heillekin on sattunut mokia, mutta hattua täytyy nostaa tavasta, jolla ne on hoidettu kuntoon.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Monimerkkiasennus varsinkin vaatii taitoa. Onneksi älysin vaihtaa alaa. Nyt ei riitä enää taidot kuin hitsaamiseen. :) Pari kertaa, kun tulee auto bumerangina takasi, voi katsoa itseään peiliin. Tosin Ihminen, joka ei tee virheitä, ei tee muutenkaan yhtikäs mitään. Mutta eipä nämä leikin asioita ole. Liikenneturvallisuus, luotettavuus ja muut tärkeät asiat vastuulla, kun autoja ropaa. Hiljaa mietti monesti mielessä, kun perhekin lähti ajaa esim. lomareissua kauaskin, jotta turvallista matkaa. Vastuun, kun muistaa autohommissa, niin se auttaa tekemästä sutta. Kukaan ei autoista tiedä kaikkea, eikä pidä tietääkkään. Eli tehdään niitä hommia taitojen mukaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                                    Se on aina työnjohdon vika, jos työ ei toimi kuten pitää. Jos eivät työntekijät hallitse hommiaan, ne joko vaihdetaan tai koulutetaan hallitsemaan ne hommansa.
                                                    Miksiköhän pk-seudulla ei juuri koskaan näe, eikä ole näkynyt, taksikyltillä varustettua Audia?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja hoff4 Näytä viesti
                                                      Miksiköhän pk-seudulla ei juuri koskaan näe, eikä ole näkynyt, taksikyltillä varustettua Audia?
                                                      Eihän Kovasella ollutkaan kuin kymmeniä autoja liikenteessä Audina. Nyt ovat taas siirtyneet Bemari ja Mersu kantaan. Ei johdu huollosta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kerrotaanpa nyt kaverin puolesta yksi merkkiliikkeen öljynvaihtokokemus.

                                                        S3 tarvitsi uudet öljyt, ja kaveri meni niitä vaihdattamaan. Auto oli sen verran matala ettei nosturin jalkoja saanut alle, niin huoltomies haki tunkin jolla sai autoa vähän ylemmäs ja laittoi puupalikat renkaiden alle. Auto ylös ja öljyt pois, ja kun laski alas, ne puupalikat olivat niin että painoivat toisen puolen helman rikki! Siitä ilmeisesti hätääntyneenä mekaanikko laittoi auton käyntiin ilmeisesti yrittäen siirtää sitä, mutta moottorissapa ei ollut öljyjä! Onneksi kaveri oli tarkkana, ja huusi korjaajalle että sammuttaa auton. Mitähän lie vahinkoa olisi tapahtunut jos hän ei olisi ollut mukana seuraamassa toimenpidettä?!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tarina B7 päävirtareleen vaihdosta merkkiliikkeessä kotipaikkakunnalla...nimeä mainitsematta.

                                                          Ensimmäisenä tietty tarkistus että mitä on rikki. Auto oli tuolloin pajalla noin tunnin. Syyksi selvisi päävirtarele. Ei ollut uutta osaa pojilla hyllyssä joten osa tilaukseen. Varasin uuden ajan ja vein auton releen vaihtoon. Katselin lasin takaa huoltohalliin ja aivan tumpelo omistajakin jo näki ettei asentajalla ollut taito aivan hyppysissä, ei meinannut suojamuovi oikein irrota tuulilasin reunasta. No, tunnin väkerrettyään oli uusi rele paikallaan. Eli eikun suojamuovia asentamaan :) Katselin jälleen ettei tuosta nyt oikein hyvä tule. Työnjohtaja ajoi auton etupihalle, kävin katsomassa auton hetken. Marssin tiskille ja kysyin että varataanko suoraan uusi aika!? Työnjohtaja oli ihmeissään ja kysyi että miksi. Sanoin että pitäisi vaihtaa uusi suojamuovi rikkoutuneen tilalle. Asentaja kun ei osannut sitä hajottamatta asentaa :) No eikun uutta aikaa ja ehjä muovi tilalle. Sanoin jo varatessani että sama toope ei sitten autoon koske. No, rele tuli vaihdettua ja kaikki oli viimeisen asennuksen jälkeen vielä ehjääkin.

                                                          Eli tiskille ja kysyin hieman huvittuneena että paljonko lysti maksaa. Vastaus oli että hieman vajaa 160 euroa. Releen hinta reilu 30 euroa. Kyseessä on 30 minuutin homma, ainakin mitä ensimmäisellä kerralla seurasin kun vikaa tarkistettiin (rele otettiin tuolloin irti asti). Eli maksanko työstä extraa sen vuoksi että heillä ei ollut osaa hyllyssä, tai sen vuoksi että joku harjoittelija oli tuolloin töissä. En mielestäni.

                                                          Työnjohtaja tarjosi jotain tarviketta kaupan päälle, vastasin ostaneeni heiltä kokonaisen auton eli osia en tarvitse. Tuon jälkeen tarjosi 10 euron pesulipuketta. Pesen autoni omakustannehintaan käsin kotona, eli en tarvitse. Siinä oli merkkiliikkeen vastaantuleminen. Kävin vielä varmuudeksi paikallisjohtajan juttusille, kysyin että onko laskun loppusumma todellakin tuo ja näin kuulemma oli. Ilmoitin samalla että neljättä uutta autoa en heiltä osta.

                                                          Auto kävi siellä neljästi saman asian vuoksi (neljäs käynti taisi johtua väärän releen tilaamisesta ) ja seisoi siellä vajaa viisi tuntia.

                                                          Kaksi vuotta nyt siis ilman merkkikorjaamoa eikä pätkääkään ikävä :) Onnistuin kaivamaan taskunpohjalta rahat laskuun eli siitä ei pohjimmiltaan ollut kyse vaan periaatteesta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Eli vastaus kysymykseen, mikä nykyisiä autokorjaamoja vaivaa, on AHNEUS! Kohta menee ohi lääkärin tuntipalkoista. Miekin maksoin kaasuläpän ohjelmoinnista 80€./ 30min työstä. Meneeköhän tuo osaamishomma, että koulusta isoon firmaan töihin ja muutaman vuoden päästä oma yritys, kun alkaa olla oppia kaalissa. Kannattaa kiertää semmoset firmat kaukaa, missä ei saa olla ite vieressä kahtomassa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X