Peltipoliisista hengenpelastajan sijaan liikenneturvariskiksi.
(Liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang kirjoitti Turun Sanomien mielipidesivulla 5.9. Peltipoliisista hengenpelastajaksi).
En puutu nopeusrajoituksiin koska niiden tarve on kyseenalaistamaton.
Sen sijaan omiin pitkäaikaisiin havaintoihini perustaen puutun Klangin kirjoituksen väitteisiin:
”Liikenneturvallisuuskameroilla varustetuilla teillä keskinopeus on laskenut viisi prosenttia.”
Varmasti, johtuen liikennettä vaarantavasta haitariliikkeestä koska kaikki hereillä olevat tai edes navigaattorin varoituksilla varustautuneet kuljettajat hiljentävät varmuuden vuoksi 10km alle suurimman sallitun nopeuden kameratolpan kohdalla. Tolppien välillä ajetaan ylinopeutta edelleen.
”Ylinopeutta vähintään 10km/h tai enemmän ajaneiden osuus on pienentynyt 30-50%.”
Selkeä seuraamus jo kaukaa havaittavasta valvontalaitteesta jonka kohdalle on helppo hidastaa.'
Tilastollinen tieto kertonee vain ylinopeudesta kiinnijääneiden tuloksia, ei todellisia nopeuksia valvontakameroiden välisellä alueella.
”Kuolonkolareiden määrä näillä teillä on laskenut 32%.”
Kuinka paljon määrä on laskenut samalla aikavälillä muilla tieosuuksilla?
”Kuusi kymmenestä autoilijasta ajaa liian lujaa.”
Liian lujaa on monesta muuttujasta riippuva yhtälö. Liikenne, säätila, käytettävä ajoneuvo, omat kyvyt, tieolosuhteet, jne..
Tähän ongelmaan peltipoliisit eivät tarjoa vastausta koska kykenevät valvomaan vain asetetun nopeusrajoituksen ylityksiä. Ja sitäkin lähinnä turistien ja ”nukkuvien kuljettajien” kohdalla.
Omakohtaisen kokemukseni perusteella ylinopeus muodostaa vain yhden osa-alueen liikenteen moninaisista ongelmista.
Peltipoliisilla ei saada yhtään päihtynyttä, varastettua tai katsastamatonta autoa, ulkomaan rekisteristä, rekisteritöntä, puhelimeen puhujaa, valotonta, turvavyötöntä, perässä roikkujaa, kiilaajaa, tieliikennehäirikköä, ajokyvytöntä, ym. riskitekijää pois liikenteestä saati vastuuseen teoistaan.
Tähän ongelmaan kuten yleiseen asennekäyttäytymiseenkin on ainoana lääkkeenä näkyvä valvonta.
Jalankulkijat pääsevät suojatietä kadun ylitse, punavaloihin pysähdytään, pyöräilijät ja mopoilijat kulkevat lain mukaan, nopeusrajoituksia noudatetaan, kännykkä ei ole korvalla, jne... kun on kiinnijäämisriski, eli näkyvää valvontaa. Ihminen – rehellinenkin – mukautuu massaan, toimii se sitten lain mukaan tai sen vastaisesti.
Peltipoliisi, ts. robottikamera on erinomainen valvontalaite liikennevalojen noudattamisen valvontaan. Samoin sisääntuloväylillä maantien muuttuessa taajamaksi. Näissä kohdissa puhutaan todellisesta liikenneturvallisuustyöstä. Euroopassa käytetään myös liikuteltavia peltikameroita joita on helppo sijoittaa tärkeisiin kohteisiin kuten esim. koulun kulmalle päivällä. Kalliiden kiinteiden tolppien rakentamisen maantieverkon varteen näen valtion varojen väärinkäyttönä, jolla saadaan aikaan tilastollisia harhakuvia sekä vaarallista haitariliikettä liikenteeseen.
Eduskunnan jatkuvien säästötoimien kohdistaminen Poliisin budjettiin olisi myös ensi tilassa korjattava. Poliisin resurssien vähentäminen ei luo todellisia säästöjä, vaan päin vastoin kohottaa yhteiskunnan kustannuksia laaja-alaisesti. Yleinen turvallisuustaso on hälyttävästi laskenut jo vuosia.
Peltipoliisi ei ole tavoittanyt yhtään raiskaajaa, ryöstäjää, varasta tai ilkivallan tekijää saati selvittänyt rikosta.
Haluaisin nähdä Suomen turvallisena ja terveellisenä paikkana myös lapsillemme.
Siihen tarvitsemme Oikean Poliisin antamaa turvallisuutta.
Jätetään pelti autoille ja säilykkeille.
Olli Kalske
(Liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang kirjoitti Turun Sanomien mielipidesivulla 5.9. Peltipoliisista hengenpelastajaksi).
En puutu nopeusrajoituksiin koska niiden tarve on kyseenalaistamaton.
Sen sijaan omiin pitkäaikaisiin havaintoihini perustaen puutun Klangin kirjoituksen väitteisiin:
”Liikenneturvallisuuskameroilla varustetuilla teillä keskinopeus on laskenut viisi prosenttia.”
Varmasti, johtuen liikennettä vaarantavasta haitariliikkeestä koska kaikki hereillä olevat tai edes navigaattorin varoituksilla varustautuneet kuljettajat hiljentävät varmuuden vuoksi 10km alle suurimman sallitun nopeuden kameratolpan kohdalla. Tolppien välillä ajetaan ylinopeutta edelleen.
”Ylinopeutta vähintään 10km/h tai enemmän ajaneiden osuus on pienentynyt 30-50%.”
Selkeä seuraamus jo kaukaa havaittavasta valvontalaitteesta jonka kohdalle on helppo hidastaa.'
Tilastollinen tieto kertonee vain ylinopeudesta kiinnijääneiden tuloksia, ei todellisia nopeuksia valvontakameroiden välisellä alueella.
”Kuolonkolareiden määrä näillä teillä on laskenut 32%.”
Kuinka paljon määrä on laskenut samalla aikavälillä muilla tieosuuksilla?
”Kuusi kymmenestä autoilijasta ajaa liian lujaa.”
Liian lujaa on monesta muuttujasta riippuva yhtälö. Liikenne, säätila, käytettävä ajoneuvo, omat kyvyt, tieolosuhteet, jne..
Tähän ongelmaan peltipoliisit eivät tarjoa vastausta koska kykenevät valvomaan vain asetetun nopeusrajoituksen ylityksiä. Ja sitäkin lähinnä turistien ja ”nukkuvien kuljettajien” kohdalla.
Omakohtaisen kokemukseni perusteella ylinopeus muodostaa vain yhden osa-alueen liikenteen moninaisista ongelmista.
Peltipoliisilla ei saada yhtään päihtynyttä, varastettua tai katsastamatonta autoa, ulkomaan rekisteristä, rekisteritöntä, puhelimeen puhujaa, valotonta, turvavyötöntä, perässä roikkujaa, kiilaajaa, tieliikennehäirikköä, ajokyvytöntä, ym. riskitekijää pois liikenteestä saati vastuuseen teoistaan.
Tähän ongelmaan kuten yleiseen asennekäyttäytymiseenkin on ainoana lääkkeenä näkyvä valvonta.
Jalankulkijat pääsevät suojatietä kadun ylitse, punavaloihin pysähdytään, pyöräilijät ja mopoilijat kulkevat lain mukaan, nopeusrajoituksia noudatetaan, kännykkä ei ole korvalla, jne... kun on kiinnijäämisriski, eli näkyvää valvontaa. Ihminen – rehellinenkin – mukautuu massaan, toimii se sitten lain mukaan tai sen vastaisesti.
Peltipoliisi, ts. robottikamera on erinomainen valvontalaite liikennevalojen noudattamisen valvontaan. Samoin sisääntuloväylillä maantien muuttuessa taajamaksi. Näissä kohdissa puhutaan todellisesta liikenneturvallisuustyöstä. Euroopassa käytetään myös liikuteltavia peltikameroita joita on helppo sijoittaa tärkeisiin kohteisiin kuten esim. koulun kulmalle päivällä. Kalliiden kiinteiden tolppien rakentamisen maantieverkon varteen näen valtion varojen väärinkäyttönä, jolla saadaan aikaan tilastollisia harhakuvia sekä vaarallista haitariliikettä liikenteeseen.
Eduskunnan jatkuvien säästötoimien kohdistaminen Poliisin budjettiin olisi myös ensi tilassa korjattava. Poliisin resurssien vähentäminen ei luo todellisia säästöjä, vaan päin vastoin kohottaa yhteiskunnan kustannuksia laaja-alaisesti. Yleinen turvallisuustaso on hälyttävästi laskenut jo vuosia.
Peltipoliisi ei ole tavoittanyt yhtään raiskaajaa, ryöstäjää, varasta tai ilkivallan tekijää saati selvittänyt rikosta.
Haluaisin nähdä Suomen turvallisena ja terveellisenä paikkana myös lapsillemme.
Siihen tarvitsemme Oikean Poliisin antamaa turvallisuutta.
Jätetään pelti autoille ja säilykkeille.
Olli Kalske
Comment