Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Peltipoliisi vai oikea poliisi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Peltipoliisi vai oikea poliisi

    Peltipoliisista hengenpelastajan sijaan liikenneturvariskiksi.


    (Liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang kirjoitti Turun Sanomien mielipidesivulla 5.9. Peltipoliisista hengenpelastajaksi).




    En puutu nopeusrajoituksiin koska niiden tarve on kyseenalaistamaton.


    Sen sijaan omiin pitkäaikaisiin havaintoihini perustaen puutun Klangin kirjoituksen väitteisiin:


    ”Liikenneturvallisuuskameroilla varustetuilla teillä keskinopeus on laskenut viisi prosenttia.”
    Varmasti, johtuen liikennettä vaarantavasta haitariliikkeestä koska kaikki hereillä olevat tai edes navigaattorin varoituksilla varustautuneet kuljettajat hiljentävät varmuuden vuoksi 10km alle suurimman sallitun nopeuden kameratolpan kohdalla. Tolppien välillä ajetaan ylinopeutta edelleen.


    ”Ylinopeutta vähintään 10km/h tai enemmän ajaneiden osuus on pienentynyt 30-50%.”
    Selkeä seuraamus jo kaukaa havaittavasta valvontalaitteesta jonka kohdalle on helppo hidastaa.'
    Tilastollinen tieto kertonee vain ylinopeudesta kiinnijääneiden tuloksia, ei todellisia nopeuksia valvontakameroiden välisellä alueella.


    ”Kuolonkolareiden määrä näillä teillä on laskenut 32%.”
    Kuinka paljon määrä on laskenut samalla aikavälillä muilla tieosuuksilla?


    ”Kuusi kymmenestä autoilijasta ajaa liian lujaa.”
    Liian lujaa on monesta muuttujasta riippuva yhtälö. Liikenne, säätila, käytettävä ajoneuvo, omat kyvyt, tieolosuhteet, jne..
    Tähän ongelmaan peltipoliisit eivät tarjoa vastausta koska kykenevät valvomaan vain asetetun nopeusrajoituksen ylityksiä. Ja sitäkin lähinnä turistien ja ”nukkuvien kuljettajien” kohdalla.


    Omakohtaisen kokemukseni perusteella ylinopeus muodostaa vain yhden osa-alueen liikenteen moninaisista ongelmista.
    Peltipoliisilla ei saada yhtään päihtynyttä, varastettua tai katsastamatonta autoa, ulkomaan rekisteristä, rekisteritöntä, puhelimeen puhujaa, valotonta, turvavyötöntä, perässä roikkujaa, kiilaajaa, tieliikennehäirikköä, ajokyvytöntä, ym. riskitekijää pois liikenteestä saati vastuuseen teoistaan.
    Tähän ongelmaan kuten yleiseen asennekäyttäytymiseenkin on ainoana lääkkeenä näkyvä valvonta.
    Jalankulkijat pääsevät suojatietä kadun ylitse, punavaloihin pysähdytään, pyöräilijät ja mopoilijat kulkevat lain mukaan, nopeusrajoituksia noudatetaan, kännykkä ei ole korvalla, jne... kun on kiinnijäämisriski, eli näkyvää valvontaa. Ihminen – rehellinenkin – mukautuu massaan, toimii se sitten lain mukaan tai sen vastaisesti.


    Peltipoliisi, ts. robottikamera on erinomainen valvontalaite liikennevalojen noudattamisen valvontaan. Samoin sisääntuloväylillä maantien muuttuessa taajamaksi. Näissä kohdissa puhutaan todellisesta liikenneturvallisuustyöstä. Euroopassa käytetään myös liikuteltavia peltikameroita joita on helppo sijoittaa tärkeisiin kohteisiin kuten esim. koulun kulmalle päivällä. Kalliiden kiinteiden tolppien rakentamisen maantieverkon varteen näen valtion varojen väärinkäyttönä, jolla saadaan aikaan tilastollisia harhakuvia sekä vaarallista haitariliikettä liikenteeseen.


    Eduskunnan jatkuvien säästötoimien kohdistaminen Poliisin budjettiin olisi myös ensi tilassa korjattava. Poliisin resurssien vähentäminen ei luo todellisia säästöjä, vaan päin vastoin kohottaa yhteiskunnan kustannuksia laaja-alaisesti. Yleinen turvallisuustaso on hälyttävästi laskenut jo vuosia.


    Peltipoliisi ei ole tavoittanyt yhtään raiskaajaa, ryöstäjää, varasta tai ilkivallan tekijää saati selvittänyt rikosta.


    Haluaisin nähdä Suomen turvallisena ja terveellisenä paikkana myös lapsillemme.
    Siihen tarvitsemme Oikean Poliisin antamaa turvallisuutta.
    Jätetään pelti autoille ja säilykkeille.


    Olli Kalske

  • #2
    Pelkkää asiaa, kait meinaat pistää tuon eteenpäin muuallekkin, kuin pelkästi tänne palstalle?

    Comment


    • #3
      Todella hyvä teksti! Jos ymmärsin oikein, lähetit tuon Turun Sanomien toimitukseen?

      Comment


      • #4
        Tämän päiväisessä Turkkarissa.
        Hesariin ei kelpaa kun on liian pitkä mielipide.

        Comment


        • #5
          Itse toivoisin myös noiden peltisten arvontalaitteiden tilalle niitä oikeita poliiseja tai vaihtoehtoisesti juuri tilanteeseen sopivia liikutettavia kameroita. Esimerkiksi koulujen lähettyville. Mikään kun ei olisi niin hirveää, kuin jonkun tohelon auton alle jäänyt lapsi tai ajelulla olevan perheen auton kylkeen törmännyt rattijuoppo. Ensisijaisesti niitä oikeita poliiseja tietenkin.

          Toivottavasti päättäjät laittaisivat kunnolla rattaat raksuttamaan, eikä vain vaihtaisi noiden nykyisten tilalle keskinopeutta valvovia järjestelmiä. Mentäisiin vakavasti ojasta allikkoon, eikä edes yritettäisi korjata tilannetta vaan lakaistaisiin maton alle.

          Comment


          • #6
            Asiaa, ja hyvin perusteltuna.

            Valitettavasti taitaa tämänhetkinen taloustilannekin aiheuttaa painetta lisätä peltipoliiseja ja vähentää oikeita: tolpathan maksavat, ainakin keskimäärin, itsensä ja tuottavat jopa voittoa. Ihmispoliisit (kyllä, poliisitkin ovat ihmisiä...) ovat pakollinen menoerä. Tämän tästähän sitä saa lukea paineesta vähentää virkapukuisia milloin missäkin päin Suomea.

            Comment


            • #7
              Täyttä asiaa. Tuo propaganda ajonopeuksia laskemisesta on kyllä huvittavaa. Ei oikeasti tarvitse kuin käydä ajamassa peltipoliisein valvotulla tiellä, niin huomaa, että kyllä siellä ajetaan vähintään niin kovaa kuin aina ennenkin. Ajokäyttäytyminen on korkeintaan mennyt heikompaan suuntaan, kun jatkuva haitariliike ja turha hidastelu kiristää autoilijoiden hermoja.

              Comment


              • #8
                Tänä aamuna oli oikein malliesimerkkiä tarjolla. 25km työmatkalleni osuu neljä tolppaa. Kaikki suht uusia joten ovat sentään semijärkevästi risteysalueilla joissa pudotetaan 100->80 km/h.

                Se siitä, tolpat ovat kaikki hyvin näkyvissä monen sadan metrin päästä joten minkäänlaista tarvetta jarrun käytölle ei kuitenkaan pitäisi olla. Tänä aamuna seuraava tilanne toistui lähes identtisenä:

                1. Auto ajaa edellä ~100 vauhtia eli samaa kuin minäkin.
                2. Tolppa näkyy ja nopeus alkaa pikkuhiljaa hidastumaan.
                3. Tolpan kohdalla tai vahän ennen syttyy jarruvalot ja nopeus leikataan ~70-75 tuntumaan.
                4. Tolppa jää taakse, Audissa vaihtuu 3. tupaan ja pedaali pohjassa edellä ajavasta ohi.
                5. Pedaali nousee ylös kun on sallittu sata lasissa ja vaihde vaihtuu isommalle.

                Nuokin ohitukset lähinnä sen takia että osaamattomat apinat pidän mieluummin takana kuin edessä. Toisekseen, miksei sitä kaasua voi painaa kunnolla siinä vaiheessa kun nopeus muuttuu. Joku paha Astrakin koitti nyykyttää vissiin vitosella sieltä 70 nopeudesta alkavaan ylämäkeen. Siinähän menee jumalauta monta kilometriä että saa nopeuden kelattua takas.

                Comment


                  #9
                  Asialista tekstiä! Kamerat Suomeen hommannut yksilö tai yhteisö ei varmaan omaa ajokorttia ja autoa. Ja taitaa se liikkuminenkin pääsääntöisesti tapahtua "mehtiämyöten". Ei siinä, onhan luonnossa liikkuminen kivaa ja terveellistä.

                  Comment


                  • #10
                    Kun ei ole lukenut kokonaan tuota alkuperäistä kirjoitusta, on hankala kommentoida.

                    Mutta sen peltipoliisin tehtävä ei ole ottaa kiinni varkaita, raiskaajia yms tai ratkoa rikoksia vaan valvoa ylinopeuksia.

                    Comment


                    • #11
                      Samaa voidi todeta ettei se peltipoliisi valvo jalankulkijoiden turvallisuutta taajama-alueella suojateillä, vai olisiko suojatontie parempi nimi sille kuviolle..

                      Comment


                      • #12
                        Mutta sen peltipoliisin tehtävä ei ole ottaa kiinni varkaita, raiskaajia yms tai ratkoa rikoksia vaan valvoa ylinopeuksia.
                        Mikä sen tehtävä on? Kerätä rahaa? Se taitaa olla ainut tehtävä mihin purkki pystyy.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja jannes Näytä viesti
                          Ei oikeasti tarvitse kuin käydä ajamassa peltipoliisein valvotulla tiellä, niin huomaa, että kyllä siellä ajetaan vähintään niin kovaa kuin aina ennenkin. Ajokäyttäytyminen on korkeintaan mennyt heikompaan suuntaan, kun jatkuva haitariliike ja turha hidastelu kiristää autoilijoiden hermoja.
                          VT25:lla parani liikennekäyttäytyminen sen jälkeen kun oli tullut kameratolpat. Selkeästi sujuvampaa liikennettä nyt, kun asennevammaiset eivät uskalla vetää enää ihan niin reikäpäistä vauhtia ja ohituksia kuin aiemmin. Heitä ymmärrettävästi närästää tolpat, mutta ei tolppien pitäisi häiritä ketään tavan autoilijaa.


                          Alkuperäinen kirjoittaja Paranormalix Näytä viesti
                          Mutta sen peltipoliisin tehtävä ei ole ottaa kiinni varkaita, raiskaajia yms tai ratkoa rikoksia vaan valvoa ylinopeuksia.
                          Kuulostaa tosiaan melko heikolta perustelut, jos aletaan miettimään peltipoliisien tehottomuutta raiskausrikosten selvittämisessä.
                          Mutta olihan se turvavyön käyttöpakonkin tullessa samanlaista venkoilua ja selittelyä. "Ei tarvitse vyötä, kun pitää ratista kiinni".

                          Comment


                          • #14
                            VT25:lla parani liikennekäyttäytyminen sen jälkeen kun oli tullut kameratolpat. Selkeästi sujuvampaa liikennettä nyt, kun asennevammaiset eivät uskalla vetää enää ihan niin reikäpäistä vauhtia ja ohituksia kuin aiemmin. Heitä ymmärrettävästi närästää tolpat, mutta ei tolppien pitäisi häiritä ketään tavan autoilijaa.
                            Tämä lume-efekti kestää tasan niin kauan, kun työmatkaliikenteen reikäpäät oppii kamerapaikat ulkoa.

                            Comment


                            • #15
                              VT25:lla parani liikennekäyttäytyminen sen jälkeen kun oli tullut kameratolpat
                              Mutta paraniko liikenneturvallisuus? Lohjalla on kuollut tänä vuonna kaksi ihmistä eri onnettomuuksissa VT25:llä noin puolen kilometrin päässä peltipoliisista ja sen lisäksi yksi kuorma-auto jyräsi henkilöauton yli vajaan 100m päässä kamerasta. Ironista eikö?

                              http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.s...rissa-lohjalla
                              http://m.yle.fi/w/uutiset/yle24/ns-yduu-3-2303953
                              http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/yk...402944981.html
                              http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.s...uhrin-vihdissa

                              E: linkkejä
                              Viimeksi muokannut Jusaberg; 8.9.2011, 17:16. Perustelu: linkit lisätty

                              Comment


                              • #16
                                Täytyy aina muistaa, että; valhe, emovalhe, tilasto. :)

                                Comment


                                • #17
                                  Itseäni on pitkään hämmästyttänyt tämä asia, että ylinopeutta ja kännykän käyttöä tai muita riskitekiöitä sakotetaan todella rankasti ja otetaan korttia pois sun muuta.
                                  Mutta kun ihminen ajaa useita peltikolareita vuodessa niin välttämättä ei tule edes sakkoja jos onnistuu vastapuolen kanssa sopimaan. Kumpi siis on vaarallisempi? Ihminen joka kulkee 10km/h nopeammin kuin muut ja puhuu jonkun kanssa vai huono kuski joka törmäilee joka paikkaan?
                                  Ennemminkin vaatisivat korvaustietoja vakuutusyhtiöiltä ja ottaisivat kortteja pois ihmisiltä jotka kolaroivat usein kuin ylinopeudesta. Vaikkakin välillä syylistyn lievään ylinopeuteen maanteillä ja joskus ei jaksa sitä nappia tunkea korvaan niin silti noudatan yllättävän hyvin sääntöjä, mutta ei minua ainakaan vituta se toinen vierellä kännykkä korvalla joka menee ohi jos se vain muuten ajaa hyvin.
                                  Itseänikin hieman ihmetyttää se, miten nuo peltipoliisit on sijoitettu: Maantiealue missä ei jalankulkijoita ole lähimaillakaan ja juuri on rajoitus muuttunut. Kuulostaa enemmän rahan keruulta kuin liikenteenvalvonnalta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Täytyy aina muistaa, että; valhe, emovalhe, tilasto. :)
                                    Tilastosoftan kurssilla hoettiin mantraa "know the data, know the data, know the data".

                                    Jos toi ei oo hallussa, tulee just näitä aivopieruja, että hukkumiskuolemat korreloi suoraan jäätelömyynnin kanssa, joten jäätelönmyynti pitäs kieltää.
                                    Viimeksi muokannut amalin; 8.9.2011, 22:04.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mikä sen tehtävä on? Kerätä rahaa? Se taitaa olla ainut tehtävä mihin purkki pystyy.
                                      Kyllä. ja sen tajuaa, kun seurailee pitkillä taipaleilla varsinkin, mihin se peltinen wc-pönttö on yleensä sijoitettu. Heti siihen, kun rajoitus vaihtuu...hitaammaksi. Ole, ole kuski paha, anna kassaan sakkoraha...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Heti siihen, kun rajoitus vaihtuu...hitaammaksi
                                        Juuri näin. Toinen vaihtoehto on keskellä 5km suoraa jossa ei ole edes risteystä. Näitä em paikkoja on aika paljon nelostiellä.
                                        Peltipoliiseita vastaan minulla ei ole mitään, mutta niiden sijoittelussa olisi roimasti parantamisen varaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Jusaberg Näytä viesti
                                          Mutta paraniko liikenneturvallisuus? Lohjalla on kuollut tänä vuonna kaksi ihmistä eri onnettomuuksissa VT25:llä noin puolen kilometrin päässä peltipoliisista ja sen lisäksi yksi kuorma-auto jyräsi henkilöauton yli vajaan 100m päässä kamerasta. Ironista eikö?

                                          E: linkkejä
                                          Ainakin osa noista linkkien onnettomuuksista oli asennevammaisten aiheuttamia. Ei heihin kaikkiin tehoa kameratolpat tai mikään järkipuhe.Iät ajat luonto on epäkelvoimpaa porukkaa karsinut. Mielestäni suistumisjälkiä ei enää ole kameratolppien asentamisen jälkeen näkynyt niin paljon kuin aiemmin. Näkyy niitä vieläkin välillä, mutta ennen niitä oli erikoisen paljon tien kuntoon nähden. Ja onko se liikenneturvallisuus ainoa haettava asia. Jos turvallisuus pysyy samana ja ajomukavuus paranee, niin onhan sekin positiivista kehitystä. Se parantunut ajomukavuus heijastelee taatusti liikenneturvallisuudenkin puolelle, mutta se voi tilastoissa näkyä vasta 25:lta haarautuvalla tiellä.

                                          Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
                                          Tämä lume-efekti kestää tasan niin kauan, kun työmatkaliikenteen reikäpäät oppii kamerapaikat ulkoa.
                                          Työmatkaliikenteestä en osaa sanoa tuolla tiellä, kun yleensä olen hieman eri aikaan liikenteessä, mutta tolpat on olleet paikoillaan jo muutaman vuoden. Ja edelleen niiden vaikutus tuntuu. Ensin oli hidastelua tolppien kohdalla havaittavissa, mutta pitkään aikaan en ole sellaiseen enää törmännyt, vaan liikenne sujuu melko tasaista vauhtia ilman pumppaamista. Ennen kameratolppia pumppausta aiheuttivat reikäpäiset ohittelijat, jotka tunkivat väleihin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Asiallista tekstiä. Itsellä hyvinkin samankaltaisia tuntemuksia. Itse jokseenkin ajan ammttikseni niin tuo tolppa effekti välillä jaksaa ärsyttää joskus jopa naurattaa. Esimerkkinä kun itse ajelee rekkaa 80km/h alueella vakkariin 82, on ohipyrkijää kokoajan, silti kyseiset autot sitten seuraavan kameratolpan kohdalla tulevat perä edellä vastaan, sujuvaa? Toisaalta itseäkin hirvittää "nollatoleranssi" siksi varkkarissa kyseinen nopeus nököttääkin.

                                            Sinänsä tuo juuri rajoituksen vaihtumisen jälkeen tutkan asentaminen on asianmukaista, toisaalta armotonta. Kuinkahan suuri prosentti näistäkin sakoista on täysin tahattomia? Mutta silti juuri risteysalueellahan nopeutta pitää laskea.

                                            Kuinka usein muuten olette oikeasti nähneet tiellä tutkaratsian? Monta kertaa olette ajaneet nopeuskameran ohitse? Itse ajan reilusti yli 50tkm vuoteen, eri vehkeillä, ajokortti ollut taskussa nelisen vuotta, ja kerran korkeintaan kaksi vuoteen olen ihmistutkan tienvarressa nähyt. Peltipoliisin ohi tulee ajettua viikossa pyöreästi 50 kertaa. Todennäköisyys, että narahdan ylinopeudessta on aika paljon suurempi kun nuo pelitpoliisit ovat olemassa. Niihin se vahinko ylinopeus yönpimeinä tunteina joskus varmaan sitten tulee ajettua. eli joku 82@70...

                                            Eli poliisille lisää määrärahoja!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ollin tekstin luin päivän turkkarista ja oli tosi asiallinen kirjotus :) Ton ku sais päättäjätki tajuumaan, tai ehkä ne jotain siitä tajuukin, jos ovat ikinä itse kuskeina liikenteessä olleet. Mutku se raha, raha, raha, ja valtion verotulot. -> ihan käsittämättömiä päätöksiä(siis liikenneturvallisuuden kannalta).

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kuinka usein muuten olette oikeasti nähneet tiellä tutkaratsian?
                                                Aika usein tuossa 5-tietä viikonloppuisin ajellessa. Tuossa Mikkeli-Lusi välillä on todella usein perjantaisin ja sunnuntaisin tutkaratsioita, joskus jopa useammassa paikassa. Nämä tutkapaikat ovat ihan aina ohituskaistojen kohdalla ja pysäytyspaikat ohituskaistojen jälkeen yleensä turvoksissa. Muilla osuuksilla tutkaamista ei suoriteta koskaan ja tällä poliisi antaa minun mielestä erittäin selkeän signaalin autoilijoille: turvallista ohittamista varten rakennetut ohituskaistat ovat vaarallisia paikkoja ohituksille, ohita muualla. Nopeusvalvontaahan suoritetaan virallisesti vain liikenneturvallisuuden nimissä, eikä missään tapauksessa maksimaalinen tuotto mielessä?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Tero V. Näytä viesti
                                                  Aika usein tuossa 5-tietä viikonloppuisin ajellessa. Tuossa Mikkeli-Lusi välillä on todella usein perjantaisin ja sunnuntaisin tutkaratsioita, joskus jopa useammassa paikassa. Nämä tutkapaikat ovat ihan aina ohituskaistojen kohdalla ja pysäytyspaikat ohituskaistojen jälkeen yleensä turvoksissa. Muilla osuuksilla tutkaamista ei suoriteta koskaan ja tällä poliisi antaa minun mielestä erittäin selkeän signaalin autoilijoille: turvallista ohittamista varten rakennetut ohituskaistat ovat vaarallisia paikkoja ohituksille, ohita muualla. Nopeusvalvontaahan suoritetaan virallisesti vain liikenneturvallisuuden nimissä, eikä missään tapauksessa maksimaalinen tuotto mielessä?
                                                  Sama efekti jyväskylän suunnalla. Tutkaratsiat olen nähnyt Muuramen ja Äänekosken ohituskaistojen kohdalla, jossa molemmissa tutka on puskassa ja pysäytys hetken päästä rampissa, eli sokko tutkaus. Sitten Jyväskylässä vaajakosken ja palokan motareilla niin, että tutka on sillan päällä.
                                                  Voi hyvää päivää on se hyvä et näin saadaan ne rahat sinne kreikkaan kerättyä, kun poliisille ja tiestöön se raha ei mene. Muualla ei olekkaan näkynyt hetkeen. Kilsoja tulee riittävästi. Lomalla tuli yli 2500km 2 viikon sisään joka suuntaan Keski-Suomesta ja yhtään tutkaratsiaa ei näkynyt :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Paranormalix Näytä viesti
                                                    Mutta sen peltipoliisin tehtävä ei ole ottaa kiinni varkaita, raiskaajia yms tai ratkoa rikoksia vaan valvoa ylinopeuksia.
                                                    Ei niin. Siksi ne olisikin syytä korvata sellaisella versiolla joka osaa tehdä muutakin, siis ihmisellä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mutta kun peltipoliisille ei tarvi tarjota sitä kahviakaan ilmaseks mistä on tämä viikko kitisty. On kiva huomata miten kateellista kansaa suomi on. Noh toivon vain että poliisit syövät tästä lähin vaikka asemallaan aina, niin ovat entistä enemmän vain näkyvyydeltä pois. Tää kun on kitisijöiden mukaan se parempi vaihtoehto.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Koko politiikan aivopieruhan on myös siinä, että seuraavaa budjettia laadittaessa siihen on jo laskettu sakoilla kerätyt varat. Viitä on vaan saatava, että valtiontalous pyörii. Sitten tutkataan ohituskaistoilla, moottoriteiden päissä, suorilla teillä keskellä yötä jne... No tuota tutkaamishimoa varmaan vähän hillitsee ihan oikeat työtkin. Jossain maaseudulla yksi partio saattaa partioida useiden kuntien kokoista aluetta.

                                                        Asiasta kertoo hyvin esim kamera-auton sijoittelu Turussa. VT1 päättyy turussa Tyksin liikennevaloihin. Sitä ennen oli aikaisemmin pitkä siivu 60km/h auetta, jonka valvomisen poliisi näki erittäin tärkeäksi ja vei sinne kamera-auton räiskymään. Nyt sitten kaikessa hiljaisuudessa tuo 60km/h on otettu pois ja nykyään se alue alkaa n. 100m ennen liikennevaloja. Oli varmaan ihan hemmetin perusteltua tutkata tieosuudella aamuruuhkaa, kun tuolla alueella ei ollut edes liittymiä. Yksi opastuspiste oli, mutta eipä siellä koskaan ruuhkaa kyllä näkynyt. Pääasia oli, että kassavirtaa riittää.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tuo poliisipartioiden vähyys on huomattu. Tälläkin kylällä kulkee tasan yksi partio kerrallaan ellei satu jostain syystä olemaan lentäviä ohikulkumatkalla.

                                                          Tarkoittaa lähinnä sitä että jos poliisiauto tulee vastaan eikä heti käänny perään niin saa tehdä ihan mitä vaan ilman pelkoa lain kourasta. Ei käy kateeksi kun juoppoputkakin vietiin pois. Tai kai se putka paikallaan on mutta juopot viedään 50km päähän. Siinähän sitten valvot liikennettä kun pitää jotain tenukeppejä ja myymälävarkaita ajeluttaa pitkin Pirkanmaata.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jäälissä oli turvallisuus maksimoitu. Peltipoliisin rinnalla oli ihkaelävä poliisi tutkalla siviilimaijassa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X