Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Peilin päivä/yökäyttö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Peilin päivä/yökäyttö

    Tosi tyhmä juttu mutta kun ei ymmärrä... Meidän A4:ssa on taustapeilissä päivä/yötoiminto. Peilissä on myös nappula, josta kyseinen toiminto suoritetaan. Koomista on se, että liikkeelle lähtiessä joudutaan peilin nappulaa AINA painamaan, jotta sen saa päiväkäytölle (muuten on liian tumma). Ei kai voi olla niin, että se on tarkoitettukin toimimaan näin? Onko olemassa jokin keino, jolla peilin saa ohjelmallisesti toimimaan toisin päin eli oletusarvona olisi päiväasento?

  • #2
    Se on automaattisesti himmenevä ainakin omassani. Eli päällä ollessaan on kyllä ihan kirkas kokoajan, ellei takana olevan auton valot "osu" siihen, jolloin se haistelee takaa tulevan kirkkauden ja himmentää/tummentaa kaikki peilit. Jollainhan tuo myös haistelee ympäristön kirkkautta, ettei tummenna päivällä peilejä. Itselläni oletan tämän tapahtuvan muistinvaraisesti peilin etupuolella olevan aukon kautta, jolla se kytkee päivävalojen tilalle hämärtyessä ajovalot.

    Comment


    • #3
      Tutkin lisää: Peili joudutaan siis kytkemään pois päältä siinä olevassa nappulasta ajoon lähdettäessä riippumatta ulkoilman kirkkaudesta. Nappulan vieressä oleva vihreä valo sammuu. Silloin peili on ilmeisesti "pois päältä" ja se on kirkkaana päiväasennossa. Mutta kun auton sammuttaa, niin vihreä valo syttyy heti vaikka ei nappulaa painakkaan.
      Kun "peili on päällä" ja ulkona on kirkasta, niin se on kuitenkin yöasennossa, mutta kun laittaa sisävalon päälle, niin peili muuttuu automaattisesti kirkkaaksi.
      Mitenkähän ja millä tuntoelimellä tuo kirkkauden tunnistaminen tapahtuu tämmösessä 2003 mallisessa?

      Comment


        #4
        Peilin takana (tuulilasiin kohdistettu) 2 tunnistinta. Toinen peilin jalassa ja toinen peilin takamuovissa.
        Ja peilin sammutusnapin vieressä tunnistin taaksepäin.

        Nopea testi päivänvalossa:
        Molemmat eteenpäin olevat tunnistimet täytyy olla pimeässä, ennen kuin peili alkaa tummua takaapäin kohdistuvasta valosta.
        Muuten en saanut peiliä tummaksi, kun molemmat tuulilasin tunnistimet peitettynä ja taskulampulla valoa peilin alle tunnistimeen.

        Ettei siellä oo sulla teippiä tai jotain muuta peittämässä eteenpäin olevia tunnistimia?

        E: Ja testasin myös, että kun laittaa sisävalon päälle, niin peili kirkastuu heti.
        Viimeksi muokannut Marqs; 25.8.2011, 11:39.

        Comment


        • #5
          Mulla menee autokatoksessa peili tummaksi, kun auton keula on varjossa ja takalasi on valossa. Eli auto kuvittelee, että ulkona on pimeää ja takana joku kirkkailla valoilla. No se "joku" on aurinko ;)

          Välillä tummuu myös talvella, kun on hämärää ja lunta maassa. Tällöin ko. ominaisuus pitää kytkeä pois. Yleensä toimii ok.

          Comment


          • #6
            KIITOS!!! Siellä oli tosiaan teippiä peittämässä eteenpäin olevia tunnistimia :) En tosin tiedä, että miksi moinen on sitten joskus tehty?
            Mutta nyt se tuntuu toimivan niin kuin pitääkin!
            Vielä kerran kiitos!

            Comment


              #7
              Kyllä sinulla on peilissä vikaa tai jotenkin täysin väärin kytketty. Peilin ollessa pois päältä (ts. valo pimeänä), se ei tummu missään olosuhteissa. Peilin ollessa päällä (ts. valo palaa), peili on kirkas aina muuten, paitsi jos takatunnistimeen kohdistuu valoa ja etutunnistin on pimeässä.

              Markuksen kuvaama tapa testaukseen toimii, ja katso tosiaan tunnistimet läpi.

              Jos edelleen toimii tosiaan väärinpäin, mikä on ilmeistä, lukisin seuraavaksi vikakoodit. Jos nyt oikein käy häiritsemään esim. uutta peiliä odottaessa, voit irrottaa peililtä piuhan. Helpointa on muistaakseni irrottaa ikkunaa vasten oleva johdon kätkevä suojamuovi (irtoaa ilman työkaluja), ja sitten vaan liitin irti. (Jos muistan väärin etkä tuolta liitintä löydä, sitten se on kattovalon alla jemmassa - myös helppo irrottaa).

              Edit: Hittolainen, olinpas hidas :)

              Comment


              • #8
                joo olin niin innostuneen nopea :)

                Comment


                • #9
                  Heh, heh. Nyt tuli pientä takapakkia, kun huomasin tyttären ajavan ilman valoja päivällä kotipihaan. Näköjään siinä on myös tuo valoautomatiikka eli kun valokytkin on "auto" asennossa, niin valoisalla eivät ajovalot pala. Tämähän ei tietenkään käy Suomessa. Eli siinä on selitys miksi valoisuustunnistin oli peitetty.
                  Nyt täytyy vain miettiä, että kumpi on tosiaan helpompaa: Kääntää ajovaloja manuaalisesti päälle vai painaa taustapeilin nappulaa :) :) :)
                  Vai löytyisikö Esson baarista neuvoa muunlaiseen toimintatapaan?

                  Comment


                  • #10
                    Asennat DRL:t keulaan, ei tartte edes automatiikkaa poistaa.

                    Comment


                    • #11
                      Eikös ton ajovaloasian vois koodaa vag-comilla/merkkiliikkeessä?

                      Comment


                      • #12
                        Nyt kun kirjoitetaan täällä näistä himmenevien peilien toiminnasta ja samalla puhutaan DRL:stä. Niin itsellä on nuo himmenevät peilit ja CH/LH, sekä "AUTO" löytyy ajovalokatkaisijasta. Ajovalot kyllä palaa päivälläkin, eli mun B6:ssa ei taida olla tuota DRL toimintoa, kuten B7:ssa on??

                        Comment


                          #13
                          VCDS:llä onnistunee. Maa-asetus skandinaaviksi ja/tai DRL:t päälle, niin toimii "oikein".

                          Comment


                            #14
                            Eikös ton ajovaloasian vois koodaa vag-comilla/merkkiliikkeessä?
                            Voi koodata. Ainut huono homma tossa on, että valot palaa aina ku virrat on päällä. Eli 0 ja AUTO asennolla ei ole mitään eroa. Eipä tuo isommin oo haitannu, mutta joskus ois mukava saada kaikki valot pois, ku virrat päällä.

                            Ei taida olla vakiona tota DRL:ää, mutta voishan sen periaatteessa rakentaa yhdellä vaihtokärkireleellä.
                            Kun katkaisija on AUTO asennossa palaisi DRL:t ja kun hämärä koittaa, niin auton omat ajovalot syttyy ja DRL:t sammuu.

                            Ainut, ettei ainakaan mun silmiin fiksun näkösiä oo vielä näkyny :(

                            Comment


                              #15
                              Markus: Aivan normaali toimintatapa tuon ikäluokan konserniautoissa. Enpä ole vielä kertaakaan kaivannut "kaikki pois"-asentoa, enkä kyllä millään keksi mihin sitä ikinä voisi tarvitakaan.

                              Helpoimmalla tosiaan selviää koodaamalla. Merkkiliikettä huomattavasti edullisempaa palvelua voi saada kerhon jäseniltä - jäseneksi itsekin liittymällä.

                              Comment


                              • #16
                                Nyt kun kirjoitetaan täällä näistä himmenevien peilien toiminnasta ja samalla puhutaan DRL:stä. Niin itsellä on nuo himmenevät peilit ja CH/LH, sekä "AUTO" löytyy ajovalokatkaisijasta. Ajovalot kyllä palaa päivälläkin, eli mun B6:ssa ei taida olla tuota DRL toimintoa, kuten B7:ssa on??
                                Toiminnosta en osaa sanoa, mutta umpioissahan ei taida olla erillistä huomiovaloa, eli varsinaisia huomiovaloja ei voi saada. Ei ole huomiovaloja muuten B7-mallissakaan kuin xenon-valojen yhteydessä. Jos toiminto löytyy VCDS:llä B6-mallistakin, valot voi todennäköisesti koodata siten, että ajovalot palavat päivällä himmeänä, jos haluaa jonkinlaisen DRL-toiminnon.

                                Comment


                                  #17
                                  Niissä B6-mallisissa Audeissa joissa on tuo AUTO-asento, on aina valoisuustunnistin (peilin yhteydessä). Tuo "tunnelivalotoiminto" on tehty niihin maihin, joissa ajovaloja ei ole ollut tarvis käyttää valoisalla, mutta pimeällä ja tunneleissa kyllä. Päivävaloja tosiaan ei ole ollut, eikä muistaakseni jännitteelle mitään tehdä. Xenoneilla ei jännitteen pudotus ihan noin vain kaiketi onnistuisikaan.

                                  B6:ssa tuo toiminto on siis Suomessa täysin turha, ja Suomiautoissa toki jo valmiiksi koodattu pohjoismaiseen asentoon jossa valot palavat myös 0-asennossa.

                                  Releviritelmällä voi asentaa oikeat DRL:t, mutta umpion sisään sisään sitä ei laillisesti saa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Enpä ole vielä kertaakaan kaivannut "kaikki pois"-asentoa, enkä kyllä millään keksi mihin sitä ikinä voisi tarvitakaan.
                                    Kyllä sitä muutamat kerrat on kaivannut, kun jotain remonttia tehny ja pitäny käyttää virtoja päällä jonkin aikaa. Sitten kun käännät valot parkki asentoon, niin ettei ksenonit helota, niin kun käännät virrat taas pois, niin valomuistutus muistuttaa palavista parkeista. Ei tosiaan ole kyllä iso vaiva, mutta kun siitä se 0 asentokin lytyy, niin miksei se voi toimia oikein. :D

                                    Comment


                                      #19
                                      Markus: Nojoo, vaan sitten pitäisi olla sama systeemi kuin esim. Alfassa: Valot voi jättää päällä-asentoon kun auton sammuttaa - ja ne toki sammuvat. Nolla-asennossa valot ovat aina pois.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin unohdin mainita, että mulla on autossa nuo alunperin D1S ksenon umpiot (Headlight Aim Control, Dynamic Light, 4Z7-907-357.LBL), eli turhaa edes sen enempää ajatella koko DRL:lää satoi tai paistoi..

                                        Comment

                                        Working...
                                        X