Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6/S6 ostamassa [C6/4F, (T)FSI]

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6/S6 ostamassa [C6/4F, (T)FSI]

    Moi!
    Olen vaihtamassa nykyistä menopeliäni tuoreempaan, 4-vetoiseen malliin, ja Audiltahan niitä nelikkoja näyttää löytyvän. Sopivin olisi vm. 2004 tai 2005 4.2 V8 bensakoneinen malli. En ole ennen omistanut Audia. Olen toki tätä palstaa jo lueskellut, mutta ko. mallista on aika vähän juttua. Muutama kysymys asiantuntijoille:

    1. Onko erityisiä tyyppivikoja?
    2. Mitä kannattaisi erityisesti tarkastaa ostettavasta autosta?
    3. Onko koneessa nokkahihna vai -ketju ja onko sillä vaihtoväli?
    4. Kulutukseksi ilmoitetaan monessa ilmoituksessa 12l/100km, onkohan se edes lähellä todellisia lukemia?
    5. Onko erityisen kalliita huoltokohteita?
    6. Kaikki muukin tieto tai mielipide on tervetullutta!
    Viimeksi muokannut arto s; 26.3.2013, 11:34. Perustelu: Aiheiden niputusta ja otsikon muokkaus.

    #2
    Tervetuloa foorumille!
    Selaile foorumia, käytä hakua (ei paras mahdollinen), kysy lisää jo olevissa keskusteluissa.
    Tarkoitatko C5, vai C6 mallia? C5 löytyy kyllä keskustelua varmasti.
    Viimeksi muokannut Killeri; 28.5.2018, 20:04.

    Comment


    • #3
      Tarkoitan korimallia C6. Auton tulee olla sedan-mallinen. Pahoittelut, jos viestiketju osui väärään paikkaan!

      Comment


        #4
        1. vaikka ja kuinka. Pyöränlaakerit, pyöräntuenta jne. Jopa helposti ruostuvia.
        2. Vikakoodien luku pakollsita
        3. Jakoketju ja tyypillinen vikakohde. Korjausarvio useita tuhansia.
        5. V8 maksaa huoltaa 2.5 kertaa neloskoneen verran. Akun vaihto vain merkkiliikkeessä.
        6. Voimansiirrosta ei tarvitse olla huolissaan.

        Comment


          #5
          Olipa Jarkko masentava.

          1. Foorumilta luettua että etupyöränlaakereita menee. Ei nyt ainakaan joka päivä, kun omastani ei 25tkm aikana ole mennyt. Ohjauslukoissa ollut vikoja. Voi olla hapettumaa+maalivikaa ovien alalistojen alla ja joissakin autoissa takavalojenkin alla ihan näkyvää.
          3. Ketju koneen takapäässä. Jakopään kiristimiä on jo vaihdettu tai pitää vaihtaa joskus ellei ole. Ääni kuulemma on järkyttävän paha että ei tarvitse pohtia auton käynnistä onko vika päällä vai ei. Tämä koskee ainakin 2.4, 3.2 ja 4.2 koneita.
          4. CO2 on 3.2:ssa 264g/km ja sillä oma sekalainen kulutus on 11 paikkeilla ja maantiellä pääsee parhaimmillaan noin 8.3:lla. 4.2:ssa co2 on hyvin vähän korkeampi, 270 jotain. co2 = kulutus. Tästä voidaan päätellä että mullakin pitäisi olla mielummin 4.2 :)
          Realistisesti arvioiden rauhallisessa maantieajossa pääset varmasti alle ysillä ja ihan keskusta-ajossa menee varmasti yli 15.
          5. Eipä oikeastaan. Akunkin voi vaihtaa ihan itse, jos asiaan vähän perehtyy. Minäkin olen vaihtanut.
          6. Kannattaa lukea esson baarista C6 3.0tdi ostamassa -ketju. Siellä on paljon kaikkea korimalliin liittyvää. Kaukovalot on ihan paskat. Ilmajousitusta monet kehuu ja lienee kestävämpi kuin C5 allroadissa, jossa ollut paljon murheita. Vakuutukset on aika arvokkaita tähän koriin ison moottorin kanssa, mutta varmaan myös mahdollisissa vaihtoehdoissasi.

          Pähkäilin jo aiemmin moista 4.2 nykyisen tilalle, mutta päätin odotella mekaanisesti ahdetun 3.0:n hintatason laskemista tasolle, johon rahkeet riittää.

          Comment


            #6
            1. V8 ja V10 malleissa tukevammat tukivarret kuin pienemmillä koneilla. Meneekö myös 92mm pyöränlaakereita samaan tapaan kuin 85mm?

            Comment


            • #7
              Sain kuin sainkin kulkupelin hankittua n. kuukausi sitten. Tein kaupat yksityishenkilön kanssa, joka oli tuonut auton maahan kesällä. Kyseessä on siis 4F A6 4.2 vm. 2005, ajettu 180tkm.

              Auto on musta päältä ja vaalea sisältä. Edelliset omistajat ovat tuunanneet RS-grillin ja alumiinin väriset ulkopeilien kuoret.

              Auton pohjaa pääsin vilkaisemaan viime viikolla. Oli melko perusteellisesti peitetty muoviosilla, paljasta peltiä ei paljon näkynyt. Pitäisikö silti teetättää ruostesuojaus? Vai onko tehtaan jälki niin hyvää ettei tartte?

              Voiko vaihdekepin vetää D-asennosta S-asentoon ajon aikana? Ei - en ole uskaltanut kokeilla...

              Etuistuinten alunen on valaistu kun ovet avaa, onko kyseessä vakiovaruste? Hyvä keksintö talvi- ja syyshämärissä kun tavaroita kumminkin tipuu taakse jalkatilaan.

              Mukavaa syksyn jatkoa foorumilaisille!

              Comment


                #8
                Ruostesuojauksella kauheasti merkitystä liene, kori on sinkitty.
                Vaihdevipua voi vapaasti liikutella D-S sekä manuaalipuolelle siihen oikealle sektorille.
                Muista käyttää kaasupoljinta syvälle, siitä se auto kuin kuljettajakin pitävät.

                Comment


                  #9
                  Onneksi olkoon hyvästä hankinnasta!!

                  C6 4.2 koneella ei taida löytyä joka kylästä, hyvä,hyvä.
                  Ei muuta kun osallistumaan ahkerästi forumiin, ja kertomaan kokemuksista Audin kanssa.

                  Kiitos ja hyvää syksyä sinullekkin :) !!

                  Comment


                    #10
                    Pitää vain painaa sitä lukitusnäppäintä. Muuten ei mee S:lle. Ainakaan minulla. Ja onnea uudelle. Varmasti hieno laitos.

                    Comment


                    • #11
                      Audi A6 4F 2.8FSI avant multitronic vm08

                      olen ajatellu hankkia kyseisen vempeleen. mutta haluaisin tietää mitä porukalla on ollu kulutus tollases autos ja mikä sellases on yleisin tyyppivika , onko kokemuksia??
                      Viimeksi muokannut Killeri; 12.1.2025, 21:09. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

                      Comment


                        #12
                        En muista että kenelläkään foorumilaisella olisi ollut tällaista autoa joten valitettavasti vastausten määrä on varmaan aika vähäinen. FSI-moottoreissa on ollut ongelmana imusarjan likaantuminen pakokaasujen takaisinkierrätyksen ja suoraruiskutuksen takia. Multitronic toiminee jo näissä vuosimalleissa melkoisen luotettavasti.

                        Oma valinta olisi 3.0 TDI quattro tai jos bensakoneisissa pitää pysyä niin 4.2 quattro.

                        Comment


                        • #13
                          Onko likaantumis ongelma myös 2.0tfsi moottorissa??

                          Comment


                            #14
                            Kaikissa FSI ja TFSI -moottoreissa on tuota ongelmaa.

                            Comment


                            • #15
                              Menee hieman offariksi mutta miten tuon mömmön saisi puhdistettua?

                              Comment


                                #16
                                Tuossa on lisää mähmäaiheesta: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=73438

                                Comment


                                • #17
                                  Miten on 2.4 v6 laita onko sama homma vai onko muita murheita??

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kuinka kalliiksi tulee kyseinen puhdistus 2.8fsi koneeseen ja onko siinä muita yleisiä vikoja?

                                    Comment


                                    • #19
                                      A6 ostoaikeissa (A6 C6 FSI)

                                      Hei vaan kaikille!

                                      Tässä kevään korvalla pukkaa autokuumetta, ja ajattelin siirtyä hyvin palvelleesta Mersusta takaisin Audin pariin. Kävin tuossa kokeilemassa mielenkiintoista A6:sta 2.4 V6 koneella, auto vuosimallia 2006. Auto on tosi siisti ja vaikuttaa muuten kunnossa olevalta, paitsi, että "vedättäessä" kuuluu sisälle raksutusta. Raksutus on samankuuloista kuin se, mikä kuuluu kylmästä autosta kovan pakkasen jäljiltä hetken liikkeelle lähdön jälkeen. Paitsi että koeajamassani autossa tämä raksutus kuuluu myös lämpimänä, kun antaa kierroksia. Kuuluu pelkästään sisällä, ulkona ei kuuluu, kun kaveri kävi autoa ajamassa. Ei kuulu myöskään tyhjäkäynnillä. Autossa käytetty long-life huolto-ohjelmaa. Mielestäni raksutus kuulostaa aika selvästi venttiilinnostajilta. Kannattaako siis kyseiseen auton sekaantua ollenkaan? Miten hyvin toimivia nuo 2.4-litraiset koneet ovat olleet? Goolettamalla löysin ainakin, että nokkavikoja olisi ollut.
                                      Viimeksi muokannut arto s; 20.3.2013, 09:06. Perustelu: Otsikko yleispätevämpään.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Venttiilikoneiston ongelmat kuuluvat kyllä kovempaa konepelti auki ja korva venttiilikopassa. Eivät voi kuulua sisälle kovempaa. Vikaa voi olla hydraulisissa venttiilinvälyksen säätäjissä, lopettavat välyksen poiston ja nostajat tikittää. Osa kympin kappale mutta vaihto vaatii nokka-akselin irroituksen eli ~150€:llä tiivisteitä ja pultteja ja massoja ja 8h duuni.

                                        Säätäjien ongelma voi olla öljynsuodatinjalan takaiskun vuotaminen ja tällöin käynnistyksessä kuuluu hetken rallatus ennenkuin saa paineita.
                                        Elsa neuvoo lämpimällä moottorilla, nostamaan kierrokset paikallaan 2500rpm:ään 2 minuutiksi. Tämän jälkeen jos ei rallatus lopu niin osia vaihtoon. Voi myös mitata välyksen venttiilikopan aukaisemalla liuskalla perinteiseen tyyliin.

                                        Raksutus voi olla myös jakoketjun kiristäjät:
                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=121891

                                        Comment


                                        • #21
                                          Huh huh, kiitokset vastauksesta. Venttiilikopasta en kyllä kuullut mitään erityisesti poikkeavaa, enkä kyllä muutenkaan konehuoneesta mitään ylimääräisiä ääniä havainnut, ja kokeilin eri kierrosalueilla. Raksutus kuuluu pelkästään ajossa ja sisälle. Esim, kun lähtee kiihdyttämään, niin siinä 1500rpm-5000rpm kuuluu. Jakoketjun rallatuksen kyllä tunnistan, ja sitä tämä ei ole. :) Kertomasi perusteella vaikuttaisi siis vahvasti, että raksutus tulee tuolta venttiilinvälyksen säätäjistä. Mitenkäs jos kyseisen vian omaavalla autolla vain ajelisi? Onko vähän kuin tikittävä aikapommi? "Uutta" autoa kun ei heti viitsisi alkaa remppaamaan. Sinänsä harmi, jos kyseisen auton hankinnasta joutuu luopumaan tuon vian vuoksi, sillä auto vaikutti muuten hyvältä ja värimaailmakin olisi itselle mieluinen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itse tuollaisella vuotta vanhemmalla 5 vuotta ajaneena sanoisin että etsi terve yksilö, ei tuon pitäisi pitää mitään ääntä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jep. Katsoin auton historiatiedot, ja kyseinen lotja seissyt liikkeessä pian vuoden päivät. Varmaan tuota käynnistys-sammutus "ajoa" kertynyt liikaa.. Mutta eipä siinä muuta kuin siirrytään seuraavaan vaihtoehtoon, ja lisätään kriteereihin vielä neliveto. :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                A6 F4 3.2FSI

                                                Mitäs ongelmia tämän moottorin kanssa ollut tai mitä kannattaa ottaa huomioon?

                                                Nokkaketjuissa kai yleisesti ongelmaa joten mitä yleensä nokkaketjujen vaihtojen yhteydessä vaihdetaan? Vaihdetaanko kaikki ketjut, ohjurit ja kiristimet vai säästetäänkö merkkihuollossakin jossakin kohtaa?

                                                Onko tällä foorumilla ollut samoja ongelmia tuon tiptronicin (6v ZF laatikko) kanssa kuin Bemareiden (myös Land Roverin ja Jaquarin) kanssa eli turbiinin lukituksen ongelmista johtuvat humppaamiset ja nykimiset?

                                                Entäs tuo quatron jakolaatikot / haldex (oliko tässä haldex?) Onko noissa ollut pahasti ongelmia?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Auto on A6 4F ja on torsen nelivedolla. Voimansiirroissa ei ole mitään ongelmia (poislukien se tiptronic)

                                                  Oikein huollettuna laatikko kestää, mutta outoja ominaisuuksia niissä kyllä kieltämättä on. Sama laatikko kuin saman ikäluokan bmw, jaguar...
                                                  Viimeksi muokannut arto s; 26.3.2013, 11:33. Perustelu: Aiheiden niputuksen yhteydessä tehtyä säätöä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Joo, sama laatikko kun kyseessä niin yleensä myös ongelmat. Itsellä E61 BMW joten tuttu laatikko. Ajeetin vain kysäistä tuoko tuo quatro jotain erityisiä ongelmia laatikon toimintaan mikä ei todellakaan hyvä ole vaikka olisi ehjäkin.

                                                    Onko tuosta 3.2 koneesta kommentteja? En löytänyt haulla juurikaan kokemuksia tällä foorumilla?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuo 3.2 FSI kone on vähän väliinputoaja. Käytännössä samalla kulutuksella voi hankkia myös 4.2:n (vanhemmat epäsuoralla suihkutuksella, uudemmat FSI) taikka 2.4:n. Tottakai 2.4 kuluttaa vähän vähemmän kuin 3.2 ja selvästi vähemmän kuin 4.2 mutta vastaavasti suorituskyvyssä ero on suurempi kuin kulutuksessa. Myös 4.2:n äänieristys ja varustelu on paremmat kuin pikkukoneissa joten senkin vuoksi 4.2 on monen valinta +200hv bensakoneisissa. Monelle myös uudempi 3.0T (kirjaimesta huolimatta kompressoriahdettu) on kiinnostampi vaihtoehto 3.2 FSI:n sijaan.

                                                      Tässä keskustelua tuosta 4.2-koneesta ja yleisesti muutenkin 4F -korisista autoista:
                                                      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=114012
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 12.1.2025, 21:24.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nyt kaikki S6:sta.. (C6 5.2 FSI)

                                                        Emännän takinkäännön takia auton hankinta muuttui tosimaasturista "normaali" henkilöautoon. Eli ei G-maasturia tule. Parin viikon Saksan komennuksen aikana tuli mielleyhtymä, että olisiko S6 käyttöautona mahdoton ajatus. Trebsenissä hotellin pihalla tupakilla olleessani, Audi s6 starttasi itsensä pienestä kohmeesta. Ääni sai aikaiseksi, että mitä vittua? mikä tuo on?. En uskokkaan, että oli vakioputkisto paikoillaan, mutta aiheutti sellaiset fipat, että oksat pois. Autossahan ei onneksi ole turboja, joita karsastan kovasti autossa. --> suoraan verrannollinen huolto/korjaus kustannuksiin. Sylintereitä, s.tulppia, puolia yms. autossa on 10kpl. Bensaakin varmasti kuluttaa rajusti, mutta alle 10.000km vuosisuorituksella ei ole ongelma ja kun sitä saa vielä. Vaihteisto on pakosti automaatti, mutta kuinka kauan se haluaa vaihtaa vaihteita silloin kun pitää? Auton hankintahinta on tänäpäivänä sellainen, että sen pystyy ostamaan velaton ja lapseton reissumies. Mutta jaarittelu sikseen. Miten on tämän auton huolto/korjaus kustannukset. Niitä tuskin on ajateltu tämän hintaluokan laitteessa suunnittelupöydällä. Mutta ne asiat konkretisoituu siinä vaiheessa kun normaali palkansaaja hankkii tämän auton. Vaatiiko S6 toisen työn päätyön rinnalle, niin kuin kuulemma RS6 C5 vaatiin käyttökustannuksien takia?. Normaali kustannuksin selviäminen ei varmasti ole mahdollista, mutta miten paljon sitä rahaa pitää olla valmiina isoa huolta varten? Alustan kestävyys kiinnostaa myös, onhan auto aikamoinen malmikasa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ota yhteyksia oliver-nimimerkkiseen henkiloon talla foorumilla, lienee kattavin tieto siella.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Pimpelipom, Oliver ilmoittautuu.
                                                            Iso-ässä on hiton hieno perheauto. Instant voimaa kaikkiin tilanteisiin ilman turboviiveitä. Pitää mukavaa ääntä eikä kiinnosta ulkonäöllään kateellista naapuria tai marketin parkkipaikkaväkeä. Lähtee paikaltaan kuin sukupuolitauti opiskelija-asuntolasta ja jää turbolaitteille vasta laittomien nopeuksien alueella.
                                                            Neljän vuoden ajeluiden aikana kulutus seka-ajossa 50/50 kaupunki/maantie kotimaassa kesällä 12+ ja talvella litran enemmän. Enkä ikinä kaasua painaessa ajatellut kulutusta. Renkaita kuluu kyllä koska kaksi tonnia ja kamala vääntömomentti vaativat veronsa (pintakaasulla ei kuulu kympin juttelua). Ainoa merkittävämpi huoltokulu muodostuu suuresta öljytilavuudesta. Tulpat vaihdetaan kerran ihmiselämässä. Jarruosat eivät maksa munuaisia. Iskarit vaihdoin satkussa koska olen neuroottinen alustan toiminnasta, nekin ovat ihan tavallisia kaasuiskareita. Orggis alustan parantaminen ei ole helppoa, on niin hyvä vakiona.
                                                            Ajokortti täytyy vetää sinkilänaulaimella oikeaan reiteen kiinni että muistaa painaa vain vähän. Rouvani sanoin: "kamala auto, siinä kun muilla kiihdytetään suurimpaan sallittuun nopeuteen, tällä jarrutetaan siihen!" Voima tulee kuin sähkömoottorista. Tyhjäkäynniltä yli seitsemässä tonnissa olevaan rajoittimeen veto on täysin saumatonta ja helppoa, eli ei tunnu miltään mutta menee kyllä. Rajoittimen poistamalla n.295 todellista, kapeilla renkailla enemmänkin.
                                                            Parhaita arkiautoja mitä olen ajanut ja referenssiä on paljon.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X