Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B-kortilla yhdistelmän vetäminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jos saat palkkaa hinaamisesta, pitäisi olla liikennöintiluvat kunnossa. Vastikkeetta saat hinata auton vaikka kotipihaan.

    Comment


      Jatketaans tähän ketjuun kärryn rengastukseen liittyen. Meinaan nyt lauantaina hakea kärryyn talvipyörät, sen verran on kuitenkin talvisinkin käyttöä tulossa. Mitäs tässä sitten tekisi kun omaan autoon tulee kitkarenkaat ja appiukkokokelaalle (joka kärryä myös käyttää) tulee omaan veturiinsa nastat. Jarruttomassa kärryssähän saa olla vaikka kesärenkaat mutta jos veturissa on kitkat niin saako kärryssä olla nastat?

      Yli 750Kg kärryssähän pitää aina olla vetoautoa vastaavat renkaat.

      *muoks* Äkkiseltään liikenneturvallisuutta ajatellen en mitenkään pysty näkemään järkevänä että tien päällä kitkarenkain vedetty kesärenkaallinen kärry olisi parempi vaihtoehto kuin kitkoilla vedetty nastarenkaallinen kärry. Jos tässä siis mitään lakiteknistä kompaa yleensäkään ottaen on olemassa. Katsastuskonttori ei osannut antaa mitään tyhjentävää vastausta kysymykseen. Sanoi että tien päällä tilanne riippuu viime kädessä poliisimiehestä. Eihän se näin voi olla, säädökset ja lait ovat olemassaolevia faktoja, eivät jonkun mielipiteitä.
      Viimeksi muokannut hopsis; 23.10.2014, 12:08.

      Comment


      • Niinhän se pitäisi olla. Yhtä kurssia oli vetämässä entinen liikkuvan poliisin kouluttaja joka meinasi että kentällä on sen verran jästipäitä että vetävät sakot suunnilleen hatusta, sen takia sen sakon voi kiistää että saa oikeudenmukaisen kohtelun.

        Comment


          Yleinen konsensus tuntuu olevan yhdistelmien kanssa tämä:

          Autossa nastarenkaat - kärryssä nastarenkaat
          Autossa kitkat - kärryssä kitkat

          Noilla rengastuksilla ei ainakaan sakkoja tule. Siihen en ole kyllä saanut selvyyttä mitä tapahtuu jos autossa on eri tyypin talvirenkaat mitä kärryssä. Tunteeko laki erikseen nasta- ja kitkarenkaat vai puhutaanko siellä yleisesti jostain M+S renkaista, kun tarkoitetaan talvikumeja.

          Kevytkärryt sitten erikseen, ne menee kesäkumeilla läpi vuoden pl. jarrulliset kevytkärryt joihin kyllä kannattaisi yleisen turvallisuuden nimissä laittaa talvella talvikumit vaikka se ei ole pakollista.

          Edit: Jos ajatellaan kaupunkilaisjärjellä, niin minun mielestä kärryssä tulisi olla vetoautoon verrattuna paremmat talvirenkaat. Ettei käy niin, että jarrutuksessa kärry alkaa näkymään sivuikkunasta.
          Viimeksi muokannut Ilkka L; 23.10.2014, 12:45.

          Comment


          • Kyllä nastarenkaiden (vaunussa) täytyisi kelvata joka yhdistelmällä, kun niissä on paras pito.
            Viimeksi muokannut audiq; 23.10.2014, 13:13. Perustelu: Tarkennus

            Comment


              Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä, 16 ja 17 pykälät:

              Henkilö- ja pakettiautossa (M1- ja N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm.

              Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.

              Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1-luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1- ja O2-luokka) taikka erikoisautossa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin.

              Comment


                Ihmetystä herättää nykyään kaikki ihmeelliset kesärenkaan näköiset M&S renkaat kärryissä. Vaimon hevoskopissa esim kesärenkaat M&S merkityt ja lisäksi M&S merkityt nastarenkaat talvea varten. Kummatkin olisi lailliset talvella, mutta vain toisilla mitään järkeä ajella talvikeleillä
                Viimeksi muokannut Benkku; 23.10.2014, 13:09. Perustelu: Hidas, Tero ehti tuon rengastuksen säännöt kaivaa

                Comment


                  Ei näistä vieläkään selvinnyt onko "kitkat vetoautossa, nastat jarruttomassa kärryssä" kombo lainvastainen, vai olenko vain hidasälyinen?

                  Audiq:n viestissä on juurikin tuo yksi tarpeeton konditionaalimuoto liikaa. Paras pito ei ole automaattisesti yhtä kuin laillinen pito.

                  Comment


                    En löytänyt laista kohtaa, jonka perusteella alle 750kg kärryssä ei saisi olla nastallisia renkaita vaikka veturissa olisi kitkat.

                    Comment


                      Kevytkärryssä (alle 750kg kärry) saa olla kesärenkaat ympäri vuoden, oli vetoautossa mitkä renkaat vain. Luulisin, että voi niissä nastoja/kitkoja käyttää talvella, jos niin haluaa.

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                        Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
                        Kyllä minäkin sen niin ymmärtäisin, että vetoautossa voi olla kitkatkin, vaikka kärryssä olisi nastat. Ja onhan se nyt ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna järkeenkäypää, että kärryssä tulee olla vähintään yhtä hyvät kuin autossa. Toisaalta, onhan noita vähemmän järkeviäkin lakeja olemassa...

                        edit: no nyt vasta huomasin, että kysyttiin jarruttoman kärryn renkaista. Mutta eipä tossa nyt varsinaisesti niissäkään kielletty nastoja.

                        Comment


                          Näiden speksien perusteella:

                          Henkilö- ja pakettiautossa (M1- ja N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm.

                          Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
                          Väittäisin, että yhdistelmä: vetoautossa kitkat - kärryssä nastat, olisi laillinen.

                          Mutta saatan olla väärässäkin.

                          Comment


                            Tuolla saabistien puolellakin on tästä väännetty.

                            http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=142859

                            Ja ei, en omista saabia, enkä ole semmoista ikinä omistanut ;) ...jotenkin toi google vaan johdatti taas sinne :)

                            Comment


                              Kysyin asiaa tutulta rengaskauppiaalta ja vastaus tuli kuin tykin suusta. Jarruttoman kärryn kanssa on aivan sama mitä siellä alla pyörii. Ei riipu veturin rengastuksesta millään tavalla.

                              Ainoa ehto on tietenkin akselikohtainen 30% nastoitusero eli kärryn renkaiden pitää olla keskenään joko nastat tai nastattomat, ei yhtä nastaa ja yhtä kesäistä :)

                              Comment


                                No sellainen korjaus tuohon edelliseen, että kevytperävaunussa (jarrullinen tai jarruton, alle 750kg kärry) ei saa käyttää nastarenkaita kesällä vaikka muuten rengastus on koko lailla vapaa.

                                Comment


                                  Tämä selvitettiin edellisessä työpaikassa. Yli 750 kg kärryssä ("jarrullinen") on oltava nastarenkaat, jos vetäjässäkin on, mutta saa olla nastarenkaat, vaikka vetäjässä olisi kitkarenkaatkin.

                                  Comment


                                    Juuri noin. Siinä Teron lainaamassa lakitekstissähän se lukee ihan selvästi:
                                    - 750-3500kg jarrullisessa kärryssä pitää olla talvella talvirenkaat (vähintään yksi talvirengas per napa :) )
                                    - Jos vetoautossa on nastat, pitää kärryssäkin olla.

                                    Comment


                                      Sanokaa nyt te viisaammat että olen ymmärtänyt väärin.
                                      http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1451385469816.html
                                      Eli eikö ilman E:tä saa enää vetää kunnon kärryä traktorillakaan?

                                      Comment


                                        En tunne lain kiemuroita traktorien suhteen, mutta niinhän tuossa artikkelissa sanotaan. Ilman BE-, C1E tai CE-korttia ei saa vetää traktorilla perävaunua. Tosin IS:tä luettua en pitäisi ihan heti lopullisena totuutena.

                                        Comment


                                        • Ministeriö on laatinut hieman huonon teksti, johon ei oikein voi hakea lisätietoakaan, kun valtioneuvoston sivut ovat joko nurin tai sitten ministeriön linkitykset ovat virheellisiä. Finlexiinkään ei ole ehtinyt laki päivittyä.

                                          Oma tulkintani ministeriön tiedotteen perusteella olisi se, että BE/CE/C1E-kortin vaatimus koskee niitä traktoreita, joille vaaditaan B-, C- tai C1-kortti. Eli perinteisellä maataloustraktorilla (T-kortti, alle 40 kmh) ja myös liikennetraktorilla (T-kortti, alle 60kmh) saisi kärryä vetää.

                                          Mutta eiköhän tuo tarkennu, kunhan saavat lain nettiin saakka julkiseksi.

                                          Comment


                                          • Vasta pari viikkoa sitten kiskoin kuopiosta ouluun ja takaisin 1300kg kokonaismassan vaunua tuolla avf etuveto automaatti passatilla. Ihan hyvin se jaksaa, harvoin halusi kolmoselle asti tiputtaa. Hieman isompiin mäkiin vähän meinaa vauhti hyytyä, mutta ihmeen hyvin jaksaa kiskoa. Tuulisella kelillä sitten heiluttaa melkoisesti yhdistelmää ja kiihtyvyys on melko onneton muutenkin mutta lienee tässä tapauksessa tuon automaatin syytä enimmäkseen. Suht ongelmaton kuitenkin loppupelissä. Passatti on siis aivan vakio. 130hp pumppari 5v tomaatilla. Lakeuksilla kulki hämmästyttävästi alle kympin kulutuksella, mutta mäkisillä seuduilla hörppii kuin iso poika, eli nintendo näyttää yli 12 lukemia.

                                            Miksi en vetänyt tuolla touaregilla mikä jaksaa kiskoa vaikka puolenkymmentä tuommoista koppia yhtäaikaa? No kun kortti ei piisaa. Jo itse vetoauton kokonaismassa on liki kolme tonnia. Passatilla yhdistelmän kokonaismassa jäi sentään 3,4 tonniin.

                                            Comment


                                              On tää Suomi hieno maa. :)

                                              Comment


                                              • Älä muuta sano. Etenkin hienoa asiassa on että teillä liikkuu paljon sellaisia jotka sen kortin sai pientä rahallista korvausta vastaan. Nyt tuollaiseen yksinkertaiseen asiaan tarvitaan poliisilta lupa, lääkörintodistus, teoriakoe ja ajokoe. Reilua? Not.

                                                Comment


                                                  Itsehän olisin aikanaan saanut ihan vain hakemalla pikku-E:n, mutta jostain käsittämättömästä syystä en hakenut... no se korjautui kyllä, kun ajoi C:n perään E kirjaimen (se muuten kopioituisi vaikka sitten D kirjaimen perään jos kävisin ajamassa bussikortin)

                                                  Comment


                                                  • Mikä pikku-e :0 Parit veneensiirrot hoitanut ihan AB-kortilla :D

                                                    Ei vain jaksa / viitsi tuota byrogratiaa perkl....

                                                    Nykyään elämää ilman traileria. Ammattilaiset saa hoitaa veneen laskut, nostot, siirrot jne. Käy jotenkin kätevästi ja eikä pelkoa pikku-e:n "ratsaamisesta".

                                                    Comment


                                                      Onneks on valtion tarjoama iso E, niin ei tarvitse vaivata päätään kortin riittävyydellä vaikkei sitä nykyään täysin pääsee hyödyntämäänkään :/ Lisäksi kun joutui aikoinaan tahkoamaan täysperää kulmaan, niin pikkukärry menee lähes heittämällä haluttuun suuntaan

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viesti
                                                        --Nyt tuollaiseen yksinkertaiseen asiaan tarvitaan poliisilta lupa, lääkörintodistus, teoriakoe ja ajokoe. Reilua? Not.
                                                        Kun katselee perävaunujen kuntoa, lastausta ja auton varustusta vetäessä, niin voisi olla kattavampikin koulutus perävaunun vetämiseen tarpeen. Irroitettava koukkuosa vaatisi aseenkantolupaa vastaavan luvan ja sitä pitäisi säilyttää lattiaan pultatussa lukitussa koukkukaapissa. Koukkuja ei myytäisi muille kuin kortillisille. Perävaunun vuosikatsastus pitäisi suorittaa 6kk välein ja valot pitäisi käydä tarkistuttamassa katsastuskonttorilla aina kuun ensimmäinen maanantai ja tästä toimenpiteestä todistuksena liimattaisiin kärryn vasempaan sivuun tarra, jossa päivämäärä lukisi. Kuljetettava tavara punnittaisiin itse ja aisapaino myös mitattaisiin. Sidonnasta lähetettäisiin kahdeksan kuvaa ja punnitustiedot valvomoon, joka sitten antaisi liikenneluvan kyseiselle kuljetukselle. Siru kortillisen perseessä mahdollistaisi nopeusseurannan ja ylinopeudesta lähtisi välittömästä yhdistelmäkortti kuskilta ja viideltä hänen lähisukulaiseltaan.


                                                        Tänään näin ensimmäisen kerran pitkään aikaan kärryn, jossa näytti toimivan kaikki parkit. Oli ihan uuden näköinen kärry. Aika harvinainen näky kevytperäkärry, jossa toimii kaikki valot. Ihme perseilyä ihmisillä perävaunujen kanssa liikenteessä. Kalusto on epäkuntoista ja kuorma sitomatta, tai huonosti sidottu. Sitten vedetään motarilla 130km/h edellä menevän perseessä kiinni. :/

                                                        Comment


                                                          Nykyään (2016 vuoden alusta alkaen) tuo pikku-e:n hommaaminen B-korttiin on vähän helpottunut. Ajokorttilupa haetaan ajovarman konttorilta ja se tulee voimaan heti. Eli voit varata samalla käynnillä ajan teoriakokeeseen, eikä enään tarvitse jonottaa poliisiasemalle tai lääkkäriin. Teoriakokeen suorittamisen jälkeen varataan ajokokeeseen aika ja sillä selvä.
                                                          Ajokorttilupa 40€
                                                          Teoriakoe 31€
                                                          Ajokoe 99€

                                                          Comment


                                                          • Ai ei tarvii enää sitä lääkärintodistustakaan lupaa varten. Onko jollain virkamiehellä lipsahtanu vahingossa maalaisjärjen puolelle? Silloinpa minä juuri lukitsin tehtävää kesälomalle.
                                                            Viimeksi muokannut LauriJT; 4.7.2016, 06:56.

                                                            Comment


                                                              Ei tarvitse lääkärintodistuksia. Mulla ois ajokoe 18.7, sitte pitäs olla kortissa pikku-e.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X