Jos saat palkkaa hinaamisesta, pitäisi olla liikennöintiluvat kunnossa. Vastikkeetta saat hinata auton vaikka kotipihaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
B-kortilla yhdistelmän vetäminen
Collapse
X
-
Jatketaans tähän ketjuun kärryn rengastukseen liittyen. Meinaan nyt lauantaina hakea kärryyn talvipyörät, sen verran on kuitenkin talvisinkin käyttöä tulossa. Mitäs tässä sitten tekisi kun omaan autoon tulee kitkarenkaat ja appiukkokokelaalle (joka kärryä myös käyttää) tulee omaan veturiinsa nastat. Jarruttomassa kärryssähän saa olla vaikka kesärenkaat mutta jos veturissa on kitkat niin saako kärryssä olla nastat?
Yli 750Kg kärryssähän pitää aina olla vetoautoa vastaavat renkaat.
*muoks* Äkkiseltään liikenneturvallisuutta ajatellen en mitenkään pysty näkemään järkevänä että tien päällä kitkarenkain vedetty kesärenkaallinen kärry olisi parempi vaihtoehto kuin kitkoilla vedetty nastarenkaallinen kärry. Jos tässä siis mitään lakiteknistä kompaa yleensäkään ottaen on olemassa. Katsastuskonttori ei osannut antaa mitään tyhjentävää vastausta kysymykseen. Sanoi että tien päällä tilanne riippuu viime kädessä poliisimiehestä. Eihän se näin voi olla, säädökset ja lait ovat olemassaolevia faktoja, eivät jonkun mielipiteitä.Viimeksi muokannut hopsis; 23.10.2014, 12:08.
Comment
-
Yleinen konsensus tuntuu olevan yhdistelmien kanssa tämä:
Autossa nastarenkaat - kärryssä nastarenkaat
Autossa kitkat - kärryssä kitkat
Noilla rengastuksilla ei ainakaan sakkoja tule. Siihen en ole kyllä saanut selvyyttä mitä tapahtuu jos autossa on eri tyypin talvirenkaat mitä kärryssä. Tunteeko laki erikseen nasta- ja kitkarenkaat vai puhutaanko siellä yleisesti jostain M+S renkaista, kun tarkoitetaan talvikumeja.
Kevytkärryt sitten erikseen, ne menee kesäkumeilla läpi vuoden pl. jarrulliset kevytkärryt joihin kyllä kannattaisi yleisen turvallisuuden nimissä laittaa talvella talvikumit vaikka se ei ole pakollista.
Edit: Jos ajatellaan kaupunkilaisjärjellä, niin minun mielestä kärryssä tulisi olla vetoautoon verrattuna paremmat talvirenkaat. Ettei käy niin, että jarrutuksessa kärry alkaa näkymään sivuikkunasta.Viimeksi muokannut Ilkka L; 23.10.2014, 12:45.
Comment
-
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä, 16 ja 17 pykälät:
Henkilö- ja pakettiautossa (M1- ja N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm.
Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1-luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1- ja O2-luokka) taikka erikoisautossa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin.
Comment
-
Ihmetystä herättää nykyään kaikki ihmeelliset kesärenkaan näköiset M&S renkaat kärryissä. Vaimon hevoskopissa esim kesärenkaat M&S merkityt ja lisäksi M&S merkityt nastarenkaat talvea varten. Kummatkin olisi lailliset talvella, mutta vain toisilla mitään järkeä ajella talvikeleilläViimeksi muokannut Benkku; 23.10.2014, 13:09. Perustelu: Hidas, Tero ehti tuon rengastuksen säännöt kaivaa
Comment
-
Ei näistä vieläkään selvinnyt onko "kitkat vetoautossa, nastat jarruttomassa kärryssä" kombo lainvastainen, vai olenko vain hidasälyinen?
Audiq:n viestissä on juurikin tuo yksi tarpeeton konditionaalimuoto liikaa. Paras pito ei ole automaattisesti yhtä kuin laillinen pito.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viestiKokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
edit: no nyt vasta huomasin, että kysyttiin jarruttoman kärryn renkaista. Mutta eipä tossa nyt varsinaisesti niissäkään kielletty nastoja.
Comment
-
Näiden speksien perusteella:
Henkilö- ja pakettiautossa (M1- ja N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm.
Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
Mutta saatan olla väärässäkin.
Comment
-
Tuolla saabistien puolellakin on tästä väännetty.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=142859
Ja ei, en omista saabia, enkä ole semmoista ikinä omistanut ;) ...jotenkin toi google vaan johdatti taas sinne :)
Comment
-
Kysyin asiaa tutulta rengaskauppiaalta ja vastaus tuli kuin tykin suusta. Jarruttoman kärryn kanssa on aivan sama mitä siellä alla pyörii. Ei riipu veturin rengastuksesta millään tavalla.
Ainoa ehto on tietenkin akselikohtainen 30% nastoitusero eli kärryn renkaiden pitää olla keskenään joko nastat tai nastattomat, ei yhtä nastaa ja yhtä kesäistä :)
Comment
-
Sanokaa nyt te viisaammat että olen ymmärtänyt väärin.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1451385469816.html
Eli eikö ilman E:tä saa enää vetää kunnon kärryä traktorillakaan?
Comment
-
Ministeriö on laatinut hieman huonon teksti, johon ei oikein voi hakea lisätietoakaan, kun valtioneuvoston sivut ovat joko nurin tai sitten ministeriön linkitykset ovat virheellisiä. Finlexiinkään ei ole ehtinyt laki päivittyä.
Oma tulkintani ministeriön tiedotteen perusteella olisi se, että BE/CE/C1E-kortin vaatimus koskee niitä traktoreita, joille vaaditaan B-, C- tai C1-kortti. Eli perinteisellä maataloustraktorilla (T-kortti, alle 40 kmh) ja myös liikennetraktorilla (T-kortti, alle 60kmh) saisi kärryä vetää.
Mutta eiköhän tuo tarkennu, kunhan saavat lain nettiin saakka julkiseksi.
Comment
-
Vasta pari viikkoa sitten kiskoin kuopiosta ouluun ja takaisin 1300kg kokonaismassan vaunua tuolla avf etuveto automaatti passatilla. Ihan hyvin se jaksaa, harvoin halusi kolmoselle asti tiputtaa. Hieman isompiin mäkiin vähän meinaa vauhti hyytyä, mutta ihmeen hyvin jaksaa kiskoa. Tuulisella kelillä sitten heiluttaa melkoisesti yhdistelmää ja kiihtyvyys on melko onneton muutenkin mutta lienee tässä tapauksessa tuon automaatin syytä enimmäkseen. Suht ongelmaton kuitenkin loppupelissä. Passatti on siis aivan vakio. 130hp pumppari 5v tomaatilla. Lakeuksilla kulki hämmästyttävästi alle kympin kulutuksella, mutta mäkisillä seuduilla hörppii kuin iso poika, eli nintendo näyttää yli 12 lukemia.
Miksi en vetänyt tuolla touaregilla mikä jaksaa kiskoa vaikka puolenkymmentä tuommoista koppia yhtäaikaa? No kun kortti ei piisaa. Jo itse vetoauton kokonaismassa on liki kolme tonnia. Passatilla yhdistelmän kokonaismassa jäi sentään 3,4 tonniin.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viesti--Nyt tuollaiseen yksinkertaiseen asiaan tarvitaan poliisilta lupa, lääkörintodistus, teoriakoe ja ajokoe. Reilua? Not.
Tänään näin ensimmäisen kerran pitkään aikaan kärryn, jossa näytti toimivan kaikki parkit. Oli ihan uuden näköinen kärry. Aika harvinainen näky kevytperäkärry, jossa toimii kaikki valot. Ihme perseilyä ihmisillä perävaunujen kanssa liikenteessä. Kalusto on epäkuntoista ja kuorma sitomatta, tai huonosti sidottu. Sitten vedetään motarilla 130km/h edellä menevän perseessä kiinni. :/
Comment
-
Nykyään (2016 vuoden alusta alkaen) tuo pikku-e:n hommaaminen B-korttiin on vähän helpottunut. Ajokorttilupa haetaan ajovarman konttorilta ja se tulee voimaan heti. Eli voit varata samalla käynnillä ajan teoriakokeeseen, eikä enään tarvitse jonottaa poliisiasemalle tai lääkkäriin. Teoriakokeen suorittamisen jälkeen varataan ajokokeeseen aika ja sillä selvä.
Ajokorttilupa 40€
Teoriakoe 31€
Ajokoe 99€
Comment
Comment