Ajokortin riittävyys katsotaan kokonaismassoista ja vetoauton vetokyvyn riittävyys kärryn todellisen painon mukaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
B-kortilla yhdistelmän vetäminen
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Juissijv Näytä viestiMissä kohdassa lakia tällainen löytyy Jari?
Minun käsitykseni mukaan kyse on todellisesta kokonaismassasta eikä teoreettisesta mahdollisesta maksimista.
11) ajoneuvon kokonaismassalla ajoneuvon rekisteriin merkittyä ja sen rekisteröimisestä annetusta todistuksesta ilmenevää kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa;
Comment
-
Käytännön kysymys. Millä henkilöautolla voi vetää autokärryä, jossa on esim 2000kg kokonaismassan omaava raato?
Kärryn paino tietysti vaikuttaa myös, mutta olenko kaukana totuudesta, että aika harvassa henkilöautossa riittää kokonaismassa autojen vetämiseen ylensäkkään?
Comment
-
Puntarilla ei paljon virtuaalikilot merkkaa, eli omamassasta kyse. Sitä tietysti tarkoitin.
Kysymys ei kuitenkaan suoraan koskenut kärryä ja sen vaakapainoa lasteineen, vaan sitä missä henkilöautossa ylensä riittää kyltissä vetokyky.
Turha miettiä riittääkö kortti, jos ei ole käytössä maasturia tai pakettiautoa. Esim omalla C4:lla ei vedetä juuri mitään autokärryä autoineen, koska maksimi kilot taisi olla jotain 1500kg.
Comment
-
Osoitteesta www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm löytyy eri autoihin sallittuja perävaunupainoja. Tietojen oikeellisuudesta ei ole varmuutta, mutta ovat varmasti suuntaa-antavia.
Comment
-
Sattuu naapurissa olemaan autokoulu, näin open tuossa parkkipaikalla ja kävin vielä kysymässä asiasta. Sain varmuuden että kortin puolesta on kyse pikku-eestä ja sen saa anoa poliisilta. Jatkokysymys: Tarviiko pikkueen ajokokeessa käytettävän trailerin olla oikeasti yli 750Kg kantavuudella vai voiko sinne mennä tuolla jarruttomalla pikkukärryllä? Jatkokysymyksen jatkokysymys: Jos pitää mennä ison kärryn kanssa niin riittääkö tyhjä kärry vai pitääkö sinne joku ajaa siksi aika kuormaksi?
Comment
-
Pitää olla näkyvyyden peittävä ja jarrullinen. Onpahan tehty hankalaksi. Pitäisi olla oma kärry, jos autokoululla ei ole lainakärryä, tai semmonen pitää lainata/vuokrata.
Onneksi sentään yhdistelmän ei tarvitse painaa yli 3500kg tai kokeeseen ajaminen pitäs tehdä sakon uhalla. Tai etsiä kuski kuskaamaan yhdistelmän testipaikkaan.
Hitto, kun ei jaksanu jonottaa aikoinaan poliisin tiskillä sitä korttia.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viestiPitää olla näkyvyyden peittävä ja jarrullinen. Onpahan tehty hankalaksi. Pitäisi olla oma kärry, jos autokoululla ei ole lainakärryä, tai semmonen pitää lainata/vuokrata.
Onneksi sentään yhdistelmän ei tarvitse painaa yli 3500kg tai kokeeseen ajaminen pitäs tehdä sakon uhalla. Tai etsiä kuski kuskaamaan yhdistelmän testipaikkaan.
Comment
-
Itsellä oli aiemmalla kortilla (ABC) nimenomaan niin kenkkua, että jos Sprinteri oli kuorma-autoksi rekisteröity, en saanut laillisesti vetää perässä oikeastaan mitään. Jos taas rekisteröity pakettiautoksi, olisin saanut. Yhdistelmien ero käytännössähän on yksi lehti takajousissa enemmän. Ja kyse nimenomaan paperiin merkatuista painoista, ei väliä oliko kuormaa vai ei.
Aiheeseen liittyen ihan vain vinkiksi peräkärryllä multaa, soraa jne. noutaville. Sellaiseen yleiseen jarruttomaan peruskärryyn saa kuormaa ottaa yleensä max. 600kg. Tämä tarkoittaa multaa noin 0,6m^3 ja soraa/hiekkaa jne. alle puoli kuutiota! Tarkoittaa siis karkeasti noin 5 kottikärryllistä, joka ei kovin montaa lapiollista ole.
Näin kesän tullen näkee aivan liikaa akselit kierona ajelevia, kun haetaan kauhan alta tai ihan vain itsekin lapioiden tavaraa. Sen ylikuorman lappaa oikeasti todella nopeasti käsinkin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiSattuu naapurissa olemaan autokoulu, näin open tuossa parkkipaikalla ja kävin vielä kysymässä asiasta. Sain varmuuden että kortin puolesta on kyse pikku-eestä ja sen saa anoa poliisilta. Jatkokysymys: Tarviiko pikkueen ajokokeessa käytettävän trailerin olla oikeasti yli 750Kg kantavuudella vai voiko sinne mennä tuolla jarruttomalla pikkukärryllä? Jatkokysymyksen jatkokysymys: Jos pitää mennä ison kärryn kanssa niin riittääkö tyhjä kärry vai pitääkö sinne joku ajaa siksi aika kuormaksi?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti--
Aiheeseen liittyen ihan vain vinkiksi peräkärryllä multaa, soraa jne. noutaville.--
Comment
-
Ei noita painoja "normi"ihmiset, kuten meikäläinen, tajua niin helposti.
Oli se aika läjä vetää melkeen 700metriä kyllästettyä märkää lautaa ja 120 metriä kyllästettyä kakkosnelosta normi 3 metrisellä kärryllä. Kahdessa erässä joutu sen vetään.
Kärry vaan paukku kuopissa. Ei kyllä mitään käryä paljonko oli painoa.
Comment
-
Sitten kun niillä kevytkärryillä kuitenkin ylikuormia ajellaan, olen huomannut että tukeva teli tulee todella paljon mukavammin x3 kuormalla kuin markkinoiden edullisin yksiakselinen x1,5 kuormalla.
Tietysti pitää huomioida että tukevan kevyttelin kantavuus on 400kg ja edullisen yksiakselisen kantavuus 620kg, joten 1200 kg vs. 930kg, ero ei ole enää niin suuri.
Esimerkkitilanteessa piti siirtää useammalla ajokerralla kappale sahattua tuoretta metsää ja muuta kalustoa ei ollut saatavilla.
Comment
-
Telikärry on vaan melko paljon kankeampi käsitellä jos kärryä joutuu käsipelin siirtelemään. Mietin tuota ylikuormaa vielä, appiukon Focuksen rekisteriotteessa seisoo tosiaan max vetopaino 580Kg. Toi oma jarruton kärry painaa kuomun kanssa tasan 200Kg. Siinä jää se 380Kg hyötykuormalle sijaa ja sen lapioi vielä nopeammin. Lapsellisia leluja, välillä näkee kun on jossain Corsassa vetokoukku. Mitä sillä siinä tekee?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Juissijv Näytä viestiMissä kohdassa lakia tällainen löytyy Jari?
Minun käsitykseni mukaan kyse on todellisesta kokonaismassasta eikä teoreettisesta mahdollisesta maksimista.
Hypoteettinen esimerkki:
Auton omapaino on 1820kg. Autolla saa rekisteriotteen mukaan vetää 1800kg jarrullista kärryä, jolloin yhdistelmän suurin sallittu kokonaispaino on 1820kg + 1800kg = 3620kg. Tämä vaatii siis kuljettajalta vähintään pikku-E:n, koska yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500kg.
Kärryn kokonaispainoksi papereissa on merkitty 2200kg, mutta sen ko. hetkellä oleva paino kuormineen on 1790kg. Mikäli ajokorttiluokka kuljettajalla on vähintään tuo pikku-E, saa yhdistelmää vetää laillisesti, vaikka papereilla yhdistelmän paino onkin 1820kg + 2200kg = 4020kg, koska yhdistelmän todellinen kokonaispaino 1800kg + 1790kg = 3610kg jää alle ajoneuvokohtaisen rajan, 3620kg.
Tämän olen monen monta kertaa vanhasta liikkuvasta poliisista tarkistanut, koska itselläni on BECE-kortti, mutta kaverilla rallihommissa mukana olleena on ollut epäselvyyttä vuosia siitä, millaisella autolla heidän traileria ja kilpuria saan vetää.
Edit. Sori vaan, kysymykseen olikin vastattu jo pariin otteeseen ja enpähän epähuomiossa lukenut kaikkia viestejä kysymyksen jälkeen, mutta olisikohan tämä selventävä esimerkki?Viimeksi muokannut ilkkapoika; 3.7.2014, 19:06. Perustelu: Lisäsin samaan, kun luin vasta muut vastaukset kysymyksen jälkeen...
Comment
-
Kun puhutaan yhdistelmän laillisuudesta, katsotaan aina paperilla olevia massoja. Kun puhutaan ajokortin riittävyydestä, katsotaan vaakan näyttämiä todellisia massoja.
Ajokortin riittävyys näkyy rekisteriotteista, yhdistelmän kytkentämassojen laillisuus vaa'alta.
Comment
-
Comment
-
Tarviiko pikkueen ajokokeessa käytettävän trailerin olla oikeasti yli 750Kg kantavuudella vai voiko sinne mennä tuolla jarruttomalla pikkukärryllä?Viimeksi muokannut Ilkka L; 7.7.2014, 06:21.
Comment
Comment