Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B-kortilla yhdistelmän vetäminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Ajokortin riittävyys katsotaan kokonaismassoista ja vetoauton vetokyvyn riittävyys kärryn todellisen painon mukaan.

    Comment


    • #92
      Alkuperäinen kirjoittaja Juissijv Näytä viesti
      Missä kohdassa lakia tällainen löytyy Jari?
      Minun käsitykseni mukaan kyse on todellisesta kokonaismassasta eikä teoreettisesta mahdollisesta maksimista.
      Ajokorttilaki, 3§ ja 11 momentti
      11) ajoneuvon kokonaismassalla ajoneuvon rekisteriin merkittyä ja sen rekisteröimisestä annetusta todistuksesta ilmenevää kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa;

      Comment


        #93
        Käytännön kysymys. Millä henkilöautolla voi vetää autokärryä, jossa on esim 2000kg kokonaismassan omaava raato?

        Kärryn paino tietysti vaikuttaa myös, mutta olenko kaukana totuudesta, että aika harvassa henkilöautossa riittää kokonaismassa autojen vetämiseen ylensäkkään?

        Comment


        • #94
          LR Discovery3 tai 4. Korttina BE.
          Tuon omamassa on jotain 2700kg luokkaa. Kärry painaa 900kg ja päällä oli reilu 2t kuormaa.
          Max. kuulakuorma 3500kg.

          Mielestäni tuolloin (2006) oli täysin laillinen yhdistelmä, ja miksei olisi vieläkin.

          Comment


            #95
            Täällä on faktat kerrottu moneen otteeseen. Pitää tietää kärryn omamassa ja sen kuorma. Todellinen kytketty massa on se, joka merkitsee.
            Kuormana olevan auton kokonaismassa ei ole erityisen kiinnostava.

            Comment


              #96
              Puntarilla ei paljon virtuaalikilot merkkaa, eli omamassasta kyse. Sitä tietysti tarkoitin.

              Kysymys ei kuitenkaan suoraan koskenut kärryä ja sen vaakapainoa lasteineen, vaan sitä missä henkilöautossa ylensä riittää kyltissä vetokyky.
              Turha miettiä riittääkö kortti, jos ei ole käytössä maasturia tai pakettiautoa. Esim omalla C4:lla ei vedetä juuri mitään autokärryä autoineen, koska maksimi kilot taisi olla jotain 1500kg.

              Comment


                #97
                Osoitteesta www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm löytyy eri autoihin sallittuja perävaunupainoja. Tietojen oikeellisuudesta ei ole varmuutta, mutta ovat varmasti suuntaa-antavia.

                Comment


                  #98
                  Sattuu naapurissa olemaan autokoulu, näin open tuossa parkkipaikalla ja kävin vielä kysymässä asiasta. Sain varmuuden että kortin puolesta on kyse pikku-eestä ja sen saa anoa poliisilta. Jatkokysymys: Tarviiko pikkueen ajokokeessa käytettävän trailerin olla oikeasti yli 750Kg kantavuudella vai voiko sinne mennä tuolla jarruttomalla pikkukärryllä? Jatkokysymyksen jatkokysymys: Jos pitää mennä ison kärryn kanssa niin riittääkö tyhjä kärry vai pitääkö sinne joku ajaa siksi aika kuormaksi?

                  Comment


                    #99
                    Pitää olla näkyvyyden peittävä ja jarrullinen. Onpahan tehty hankalaksi. Pitäisi olla oma kärry, jos autokoululla ei ole lainakärryä, tai semmonen pitää lainata/vuokrata.
                    Onneksi sentään yhdistelmän ei tarvitse painaa yli 3500kg tai kokeeseen ajaminen pitäs tehdä sakon uhalla. Tai etsiä kuski kuskaamaan yhdistelmän testipaikkaan.

                    Hitto, kun ei jaksanu jonottaa aikoinaan poliisin tiskillä sitä korttia.

                    Comment


                    • Vinkkinä sitten karavaanareille yms. perheen kanssa vaunureissaajille. Jos yhdistelmä on Be-kortin vaativa, niin kannattaa ajattaa kartturillekin pikku-e, jotta yllätysten sattuessa (sairastuminen, tapaturma yms.) matka ei katkea varakuskin kortin loppumiseen.

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                        Pitää olla näkyvyyden peittävä ja jarrullinen. Onpahan tehty hankalaksi. Pitäisi olla oma kärry, jos autokoululla ei ole lainakärryä, tai semmonen pitää lainata/vuokrata.
                        Onneksi sentään yhdistelmän ei tarvitse painaa yli 3500kg tai kokeeseen ajaminen pitäs tehdä sakon uhalla. Tai etsiä kuski kuskaamaan yhdistelmän testipaikkaan.
                        Ajo-opettaja mainitsi että ajokokeeseen saa ajaa sen kärryn kanssa vaikka kortissa ei siihen virta vielä riittäisikään.

                        Comment


                        • Mikko sen sanoikin.. Tämä oli kielen päällä, mutta en saanut kakistettua ulos. Näin se meni itsellänikin kun kärryä hain autokoululta ja lähdin ajamaan kohti harjoitteluja jäähallin pihaan.

                          Sain jeepin ja hevoskärry lainaksi, joilla piti se pikku-e inssi-ajokin suorittaa.

                          Comment


                            Itsellä oli aiemmalla kortilla (ABC) nimenomaan niin kenkkua, että jos Sprinteri oli kuorma-autoksi rekisteröity, en saanut laillisesti vetää perässä oikeastaan mitään. Jos taas rekisteröity pakettiautoksi, olisin saanut. Yhdistelmien ero käytännössähän on yksi lehti takajousissa enemmän. Ja kyse nimenomaan paperiin merkatuista painoista, ei väliä oliko kuormaa vai ei.

                            Aiheeseen liittyen ihan vain vinkiksi peräkärryllä multaa, soraa jne. noutaville. Sellaiseen yleiseen jarruttomaan peruskärryyn saa kuormaa ottaa yleensä max. 600kg. Tämä tarkoittaa multaa noin 0,6m^3 ja soraa/hiekkaa jne. alle puoli kuutiota! Tarkoittaa siis karkeasti noin 5 kottikärryllistä, joka ei kovin montaa lapiollista ole.

                            Näin kesän tullen näkee aivan liikaa akselit kierona ajelevia, kun haetaan kauhan alta tai ihan vain itsekin lapioiden tavaraa. Sen ylikuorman lappaa oikeasti todella nopeasti käsinkin.

                            Comment


                              Sen ylikuorman todellakin lapioi aika helposti. Itsellä on ollut tapana katsoa, missä vaiheessa lehtijouset alkaa olemaan suorana. Epäilen että silloin on ainakin suurin sallittu kuorma tullut täyteen :)

                              Comment


                                Onkos pahakin ylikuorma, kun kalliomusrketta lapioi tasalaidoille yksakseliseen peräkärryyn?

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                  Sattuu naapurissa olemaan autokoulu, näin open tuossa parkkipaikalla ja kävin vielä kysymässä asiasta. Sain varmuuden että kortin puolesta on kyse pikku-eestä ja sen saa anoa poliisilta. Jatkokysymys: Tarviiko pikkueen ajokokeessa käytettävän trailerin olla oikeasti yli 750Kg kantavuudella vai voiko sinne mennä tuolla jarruttomalla pikkukärryllä? Jatkokysymyksen jatkokysymys: Jos pitää mennä ison kärryn kanssa niin riittääkö tyhjä kärry vai pitääkö sinne joku ajaa siksi aika kuormaksi?
                                  Taitaa selvitä varmuudella kun käy katsastuskonttorilla kysymässä ;)

                                  Comment


                                    Touché.

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                      --
                                      Aiheeseen liittyen ihan vain vinkiksi peräkärryllä multaa, soraa jne. noutaville.--
                                      Hevosenpaska tarjosi kanssa kivan yllätyksen. Myyjä sanoi, että 150-200kg/kuutio painaa, niin käskin sitten kippaamaan pari kuutiota lavalle. Olikin vähän normaalia kusisempaa tavaraa, niin kyykkäsi aika hyvin kärry ja tavara painoikin yli 600kg/kuutio, kun tarkistettiin vaa-alla. Kyllähän sen lähtiessä heti huomasi, että nyt on painoa, mutta oli lyhyt matka, niin en alkanut lapioimaan kevyemmäksi kuormaa. Seuraavalla kerralla tarkempana!

                                      Comment


                                      • Itse korotin kärrystä laitoja, jotta saa kuivaa multaa riittävästi. Ajellaan siististi ja ennakoiden :)

                                        Comment


                                          Ei noita painoja "normi"ihmiset, kuten meikäläinen, tajua niin helposti.
                                          Oli se aika läjä vetää melkeen 700metriä kyllästettyä märkää lautaa ja 120 metriä kyllästettyä kakkosnelosta normi 3 metrisellä kärryllä. Kahdessa erässä joutu sen vetään.

                                          Kärry vaan paukku kuopissa. Ei kyllä mitään käryä paljonko oli painoa.

                                          Comment


                                          • Vertailuarvoksi, haettiin noin 250 metriä kosteaa painekyllästettyä jarrullisella kärryllä ja vetoautona Jeep. Perstuntumalla todettiin oikeaksi ratkaisuksi. Olisi ollut jarruttomalle kärrylle liian painava kuorma yhdellä keikalla heittää.

                                            Comment


                                            • Ilmakuiva kuusi painaa vajaat 500 kg/kiintokuutio ja ilmakuiva mänty runsaat 500 kg/kiintokuutio.
                                              500 m 23x95 mm raakaponttia painaa likimain tuon 500 kg.
                                              Viimeksi muokannut Juissijv; 1.7.2014, 23:24. Perustelu: Lisäys

                                              Comment


                                                Sitten kun niillä kevytkärryillä kuitenkin ylikuormia ajellaan, olen huomannut että tukeva teli tulee todella paljon mukavammin x3 kuormalla kuin markkinoiden edullisin yksiakselinen x1,5 kuormalla.

                                                Tietysti pitää huomioida että tukevan kevyttelin kantavuus on 400kg ja edullisen yksiakselisen kantavuus 620kg, joten 1200 kg vs. 930kg, ero ei ole enää niin suuri.

                                                Esimerkkitilanteessa piti siirtää useammalla ajokerralla kappale sahattua tuoretta metsää ja muuta kalustoa ei ollut saatavilla.

                                                Comment


                                                  Telikärry on vaan melko paljon kankeampi käsitellä jos kärryä joutuu käsipelin siirtelemään. Mietin tuota ylikuormaa vielä, appiukon Focuksen rekisteriotteessa seisoo tosiaan max vetopaino 580Kg. Toi oma jarruton kärry painaa kuomun kanssa tasan 200Kg. Siinä jää se 380Kg hyötykuormalle sijaa ja sen lapioi vielä nopeammin. Lapsellisia leluja, välillä näkee kun on jossain Corsassa vetokoukku. Mitä sillä siinä tekee?

                                                  Comment


                                                    Pikkukakkosella saa vetää 1000kg jarrullista. :)

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja Juissijv Näytä viesti
                                                      Missä kohdassa lakia tällainen löytyy Jari?
                                                      Minun käsitykseni mukaan kyse on todellisesta kokonaismassasta eikä teoreettisesta mahdollisesta maksimista.
                                                      Kun puhutaan yhdistelmän laillisuudesta, katsotaan aina todellisia massoja. Kun puhutaan ajokortin riittävyydestä, katsotaan aina paperilla olevia massoja. Eli jos kortti riittää varmasti (esim. kuljettajalla on vaikka yhdistelmäkortti eli iso E taskussa), silloin saat vetää autolla papereiden mukaan liian suurta kärryä, jos sen todellinen sen hetkinen massa on kuitenkin laillinen.

                                                      Hypoteettinen esimerkki:

                                                      Auton omapaino on 1820kg. Autolla saa rekisteriotteen mukaan vetää 1800kg jarrullista kärryä, jolloin yhdistelmän suurin sallittu kokonaispaino on 1820kg + 1800kg = 3620kg. Tämä vaatii siis kuljettajalta vähintään pikku-E:n, koska yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500kg.


                                                      Kärryn kokonaispainoksi papereissa on merkitty 2200kg, mutta sen ko. hetkellä oleva paino kuormineen on 1790kg. Mikäli ajokorttiluokka kuljettajalla on vähintään tuo pikku-E, saa yhdistelmää vetää laillisesti, vaikka papereilla yhdistelmän paino onkin 1820kg + 2200kg = 4020kg, koska yhdistelmän todellinen kokonaispaino 1800kg + 1790kg = 3610kg jää alle ajoneuvokohtaisen rajan, 3620kg.

                                                      Tämän olen monen monta kertaa vanhasta liikkuvasta poliisista tarkistanut, koska itselläni on BECE-kortti, mutta kaverilla rallihommissa mukana olleena on ollut epäselvyyttä vuosia siitä, millaisella autolla heidän traileria ja kilpuria saan vetää.

                                                      Edit. Sori vaan, kysymykseen olikin vastattu jo pariin otteeseen ja enpähän epähuomiossa lukenut kaikkia viestejä kysymyksen jälkeen, mutta olisikohan tämä selventävä esimerkki?
                                                      Viimeksi muokannut ilkkapoika; 3.7.2014, 19:06. Perustelu: Lisäsin samaan, kun luin vasta muut vastaukset kysymyksen jälkeen...

                                                      Comment


                                                        Kun puhutaan yhdistelmän laillisuudesta, katsotaan aina paperilla olevia massoja. Kun puhutaan ajokortin riittävyydestä, katsotaan vaakan näyttämiä todellisia massoja.
                                                        Ei kun juuri toisinpäin.

                                                        Ajokortin riittävyys näkyy rekisteriotteista, yhdistelmän kytkentämassojen laillisuus vaa'alta.

                                                        Comment


                                                        • V#%¤u. Ei pitäisi tehdä mitään tarkkaa näin väsyneenä. Korjasin asian edelliseen viestiini.

                                                          Comment


                                                            Lisätään nyt vielä, että ylikuormaa saa olla 10% asti esim juuri nollan pinnassa, koska sitä pakkautunutta jäätä+loskaa on paha kesken ajon saada pois.

                                                            Tokihan moni sora/multa/puu yhdistelmä on ihan tietoisesti tätä rajaa käyttänyt jopa kesäkelillä.

                                                            Comment


                                                              Tarviiko pikkueen ajokokeessa käytettävän trailerin olla oikeasti yli 750Kg kantavuudella vai voiko sinne mennä tuolla jarruttomalla pikkukärryllä?
                                                              Kevytperävaunu (=jarruton kärry, edit: onhan 750kg jarrullisiakin, mutta ne on silti kevytperävaunuja) ei kelpaa ajokokeessa. Siinä pitää olla yli 750kg jarrukärry ja myös kärryn + kuorman pitää painaa yli 800kg kokeessa. Tästä oltiin hyvinkin tarkkoja. Näin oli ainakin syksyllä 2012 Espoossa, kun oman pikku e:n kävin ajamassa. Itse ajelin kokeen Audilla + hevoskärryllä, kärry painoi ilman lastia vaaditun rajan ja muutkin yhdistelmän painot ja mitat olivat sopivat.
                                                              Viimeksi muokannut Ilkka L; 7.7.2014, 06:21.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X