Siihen ajokokeeseen pitää vissiin viedä oma vaunu? Onko sille jotain rajoituksia tai vaatimuksia? Riittääkö esmes tyhjä jarrullinen telikärry?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
B-kortilla yhdistelmän vetäminen
Collapse
X
-
Pari pätkää jonkun autokoulun sivuilta
Tutkinnon suorittaminen automaattivaihteisella autolla johtaa BE-automaattiehtoon.Ajokokeeseen soveltuvat ajoneuvot
Vetoautona B-luokan ajoneuvo (kokonaismassa enintään 3500 kg)
Ajoneuvoyhdistelmän yhteenlasketun rekisteröidyn kokonaismassan on oltava yli 3500 kg
Perävaunun kokonaismassan on oltava vähintään 1000 kg ja todellisen kokonaismassan vähintään 800 kg
Vetoauton suurin rakenteellinen nopeus on vähintään 100 km/h
Perävaunun korirakenteen tai kuorman kuormatilan leveydeltä ja pituudelta on oltava vähintään vetoauton ohjaamon korkuinen ja levyinen, tai kapeampikin edellyttäen kuitenkin, että kuljettajan näkemä taakse on mahdollinen vain käyttämällä ulkopuolisia taustapeilejä
Comment
-
Menee hiukan ohi aiheen, mutta mitenkäs tuo ajokorttien voimassaolo nyt muuttui? Oma myönnetty vuonna 2002 ja voimassa kortin mukaan 2054 asti, tämähän ei kuitenkaan taida enää pitää paikkaansa? Mutta jos nyt hakisin tuon E-lisäkkeen niin muuttuuko se dedis vieläkin aikasemmalle?
Comment
-
-
Kyllä. Jos kortin kirjaimistossa on C niin aina 5 vuodeksi kerrallaan on kortti voimassa. Itsellä kun on BC kortti niin nyt jos hommaisi A:n tai pikku E:n niin 2021 joutuisi uusimaan korttinsa.
Uusinta prosedyyri sinänsä on ilmeisesti melko kevyt. Olikohan että lääkärin todistus ja tuoreet kuvat. Mutta kyllähän tuohonkin rahaa menee satanen tai pari.
Comment
-
Vaan kun vanhenee. Suora lainaus Trafin tiedotteesta.
Uudet 19.1.2013 jälkeen myönnetyt ajokortit ovat
voimassa seuraavasti:
?? Henkilöautojen, moottoripyörien, mopojen ja
traktorien ajokortit ovat voimassa 15 vuotta
kerrallaan – kuitenkin enintään siihen saakka, kun
ajokortin haltija täyttää 70 vuotta. Tämän jälkeen
ajokortti on voimassa 5 vuotta kerrallaan.
?? Kuorma- ja linja-autojen ajokortit ovat voimassa
5 vuotta ja sen jälkeen, kun ajokortin haltija täyttää
70 vuotta, ne ovat voimassa enintään 2 vuotta
kerrallaan.
Comment
-
Menee ohi aiheen, mutta koskeekos tuo myös tilannetta jossa kortti ainoastaan vaihdetaan ja ajokorttiluokkaan ei tule muutoksia? Tekisi mieli vaihtaa tuo postikortin kokoinen läpyskä pienempään, mutta jos sitten joutuu uusimaan viiden vuoden välein niin ei taida jaksaa.
Comment
-
Kaksoiskappale kortti voimassa 2033 asti, vaihdoin talvella. Vanhassa kortissa oli 2038 voimassa-olo, mutta kuten tuossa ylempänä mainittiin kaikki kortit pitää uusia viimeistään 2033.
Sen verran täytyy kehua trafia että kahdessa-kolmessa päivässä nettitilauksesta oli uusi kortti postilaatikossa
Comment
-
Eli koskee vaan ammattipätevyyksiä... Mietin vaan että onko tullut jotain muutoksia tähänkin uudistusten myötä. Exän vaarin uusiessa korttia muistaakseni pyydettiin omaisilta joku lausunto siitä että on ajanut ja kykenee ajamaan autoa.
Muistelen että joltain ois iso-E pudonnut 7-kymppisenä automaattisesti pois. Ois kyllä jollain erillisellä hakemuksella vissiin saanut pidettyä.
Comment
-
On muuten suht perseestä, jos sattuu C-kortti ja ammattipätevyyden uusimissyklit olemaan epäsynkassa. Molemmissa nimittäin pitää maksaa kuitenkin uusi ajokortti ja kesken syklin et voi etukäteen tehdä, että saisit synkkaan.
Viranomaisille tuntui olevan niin käsittämätön muna vs. kana -tilanne, että oksat pois. Et voi tehdä toista ilman toista, ja et tuota ennen tätä koska tämä on myöhemmin... Muuttuu hyvin pian tunkin palautussessioksi. :)
Comment
-
Vieras
Niin, se on kumma että muualla maailmassa saa pakulla ajaa kuten henkilöautolla eikä kärryäkään tarvitse hinata 80kmh vauhdilla. Jopa rekat voi ajaa satasta. No ehkä euroopassa ja suomessa vaan on huonot kuskit ja vielä huonompi kalusto...
Comment
-
Herkempi hanuri huomaa, että on hitonmoinen eri vetääkö kärryä 80km/h vai 90km/h. Selvä raja menee 83km/h, jolloin meno muuttuu ihan erilaiseksi kuin alhaisemmissa vauhdeissa. Eikö se ole hyvä juttu, että vaikka me muuten olemmekin melko tyhmä kansa, niin tuossa asiassa olemme olleet monia muita maita viisaampia? :)
Comment
-
Jeren kanssa samaa mieltä kyllä, mitäs jos ne kaikki "turhat" ohitukset näistä hitaammasta liikenteestä jäisi pois?
Se kai kaikille on selvää että kärryä ei voi hinata jotain serpenttini mutka tietä samaa vauhtia kun ilman kärryä mutta suoraan motaria ajaessa?
Comment
-
Sepä vaan kun ajoneuvoyhdistelmän paino kasvaa niin pysähtymismatka kasvaa, oli jarruja vaunussa tai ei. Ja kun sitä kevytperävaunua harvoin vedetään päivittäin ammatikseen niin se kokemus ja tuntuma siihen vaunun vetoon jää pakostakin heikoksi, poikkeuksiakin varmaan löytyy mutta enemmistö... Ihan hyvä vaan että ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus on rajoitettu siihen kahdeksaan kymppiin. Hurjan näköistä menoa välillä kun mennään reilua ylinopeutta ohitse, varsinkin asuntovaunut on herkkiä sivutuulelle ja tienpinnan urille.
Comment
-
Juuri kävin vetämässä tuolla T5 4Motion (Nyt painoa 3100-3200kg)+5m lavapituudella+aisa oleva autotraileri (Kantavuus 2700kg), sekä päällä b6 1.8tq avant. Ei tuntunut vetoautossa millään lailla 80km/h -> 100km/h nosto. Meno oli vakaata Hki->K-ala.. Kiitos vetoauton riittävän painon. Mieluummin ajaisin suuremmalla nopeudella, kuin hyysäisin tuolla 80km/h nopeudella moottoritiellä. Toki muu liikenne huomioiden.
Comment
-
Kaikilla ei valitettavasti ole "oikeaa" vetoautoa sen kärrin vetämiseen vaan (kärjistäen) micralla vedetään jäähallin kokoista asuntovaunua. Vaikka yhdistelmä painojen mukaan olisikin laillinen niin turvallinen se ei ole liian suurella nopeudella. Kyllä suoraan hyvällä tiellä mennään mutta kun liikenteessä voi sattua kaikkea, aina ei ole omasta suorituksesta kiinni.
Ja kun laki on kaikille sama niin "keskivertoa paremmat" kuljettajat joutuvat noudattamaan samoja sääntöjä kuin "keskivertoa huonommat" kuljettajat.
Comment
-
Sepä vaan kun ajoneuvoyhdistelmän paino kasvaa niin pysähtymismatka kasvaa, oli jarruja vaunussa tai ei.
Comment
-
Teknisistä syistä väärin lastattu traileri aiheutti melko metkan heijaamis-ilmiön, vaikka traikku oli asiallinen ja vetoauto oli A63.0tdi ja se oli kyllä tasan tarkkaan muutaman kilometrin sisään, missä se alkoi, 75 pysty ajaa hienosti, 80 ei kyl enään tuntunut yhtään turvalliselta. Tossa viimeviikollako se oli, katselin pakua ja traileria ja kyydissä ollutta autoa hämeenlinnantien ojassa, aika rujoksi oli suoralla motarilla mennyt. En muuten ole mikään nopeusrajoitushihhuli, mutta yhdistelmän kanssa tuo 80 on ihan asiallinen rajoitus, koska me kaikki muut ei välttämättä olla keskivertoa parempia kuskeja.
Comment
-
No joo, ihan hyviä pointteja. Olen myös itse ollut kyydissä pelkääjän paikalla kun kärry perässä alkaa elää omaa elämää hyppien puolelta toiselle. Ei ollu kiva fiilis.
Mutta esim. uudemmilla pakuilla verrattuna johinkin 70 luvun henkilö autoihin?
Sais olla joku lastatun painon perusteella mukautuva nopeuden rajoitin. :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viestiHerkempi hanuri huomaa, että on hitonmoinen eri vetääkö kärryä 80km/h vai 90km/h. Selvä raja menee 83km/h, jolloin meno muuttuu ihan erilaiseksi kuin alhaisemmissa vauhdeissa. Eikö se ole hyvä juttu, että vaikka me muuten olemmekin melko tyhmä kansa, niin tuossa asiassa olemme olleet monia muita maita viisaampia? :)
Comment
Comment