Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4/S6 V8 harrasteeksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    UrS4/S6 V8 harrasteeksi?

    50-vee rajapyykin lähestyessä olen jo jonkin aikaa miettinyt (uutta) harrasteajokkia. Nykyisissä kimppaomisteisissa 70-luvun Skodissa (-76 ja -79) ei sinänsä ole mitään vikaa, herättävät huomiota/hilpeyttä muissa ja ovat kerrassaan mainioita laitteita lajissaan kesäautoina. Talvikäytössä puolestaan vaaditaan melkoisen spartalaista luonnetta, eikä noita millään raaski talvella rääkätäkään. Lisäksi olen jo hieman väsynyt kurjuuden maksimointiin jopa harrastekalustossa ;)

    Niinpä mielessä onkin kummitellut toistuvasti S4/S6 Ässä ja nimen omaan kasikoneisena, joten turbokoneisen ehdottaminen vaihtoehtona on aivan turhaa (V8 kiinnostanut moottorina piiiiitkään, mutta jenkit eivät ole niinkään iskeneet). Itselleni olen perustellut tätä C4 V8 -syndroomaa mm. seuraavilla:

    - tuttu korimalli
    - toimisi myös perheen kakkospirssinä --> rouvan Golf myyntiin, vajaaovinen ja -vetoinen phyi
    - mikäs ettei vaikka ratapäivilläkin kurvailisi?

    Veekasihan tässä eniten kysymyksiä herättää. Laittakaapas hyvät listaveljet ja -sisaret käytännössä koettuja havaintoja kasikoneen hyvistä ja huonoista puolista. Kulutuksesta sen verran, että ajokilometrit jäävät kuitenkin niin pieniksi, ettei bensankulutuksella ole juurikaan merkitystä. Vaihteistopuolella olen kahden vaiheilla. Jos automaatti on kestävää laatua, niin se on vaihtoehto siinä missä manuaalikin.
    Viimeksi muokannut Jari Kanerva; 3.8.2011, 21:22. Perustelu: Ceet ja ässät sekaisin, korjailtu...

    #2
    Automaatin kohdallahan on sellainen tilanne, että V8 urssihan on perinyt 4HP24 lootan eliittilötköstä (V8) keskitasureineen. Tuo on ainoa C4 korimalli missä tuota vahvempaa versiota on käytetty, toki alkupään A8 on samalla lodjulla ja tasurilla.

    Koneesta sen verran, että osta mielummin S6, on kestävämpi pinnoite pytyissä ilmeisesti.

    Letkeä herrasmiespelihän tuo V8 urssi on laatikosta riippumatta :)

    Comment


      #3
      + Lämpiää ja käynnistyy hyvin kovallakin pakkasella. Muutenkin lujaa tekoa. Tarjoaa voimaa nöyrän tasaisesti ja tarvittaessa paljon. Halpoja nykyään hankkia.

      - Nokkaremontti maksaa maltaita jos ei ole just tehty.

      Comment


        #4
        Jos haluaa V8-urssilla erottua niin etsi sedan-korinen automaatti. Niitä ei riesaksi asti pyöri. Harrasteenhan pitää olla jossain määrin vähän ei-niin-tavanomainen ratkaisu. :)

        Comment


        • #5
          Tai sitten haet minulta.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja gedu Näytä viesti
            Automaatin kohdallahan on sellainen tilanne, että V8 urssihan on perinyt 4HP24 lootan eliittilötköstä (V8) keskitasureineen. Tuo on ainoa C4 korimalli missä tuota vahvempaa versiota on käytetty, toki alkupään A8 on samalla lodjulla ja tasurilla.

            Koneesta sen verran, että osta mielummin S6, on kestävämpi pinnoite pytyissä ilmeisesti.

            Letkeä herrasmiespelihän tuo V8 urssi on laatikosta riippumatta :)
            Olen samoilla linjoilla Jussin kanssa, S6 mieluummin jo konetyypin takia. Nelosen ABH kone vaikuttaa valitettavasti kutosessa olevaa AEC konetta heikommalta.

            Comment


              #7
              Automaatin kohdallahan on sellainen tilanne, että V8 urssihan on perinyt 4HP24 lootan eliittilötköstä (V8) keskitasureineen. Tuo on ainoa C4 korimalli missä tuota vahvempaa versiota on käytetty, toki alkupään A8 on samalla lodjulla ja tasurilla.
              Onkos tuossa Torsen?

              Comment


              • #8
                Onkos tuossa Torsen?
                Onhan siinä.

                Comment


                  #9
                  Saisikos tuolle tiedolle lähdeviittauksen? Ainakin V8:n perässä käytetyssä automaattiaskissa on sähköisesti ohjattu, automaattisesti kytkeytyävä on/off tyyppinen keskilukko, ei torsenia. Tämä tieto peräisin Audin SSP:stä.

                  Comment


                  • #10
                    Saisikos tuolle tiedolle lähdeviittauksen?
                    Äh ja anteeksi, pitää avata silmät ja lukea tarkemmin. :D Jotenkin silmäni sanoivat tuossa aiemmin että puhuttiin ainoastaan alkupään A8 4-vaihteisista, joissa käsitykseni mukaan oli kuitenkin aina Torsen (ainakin omassa on)

                    Comment


                      #11
                      Tuolla on selitelty noita torseneita eri versioissa / koreissa, mikäli mistään mitään taaskaan ymmärsin:
                      http://www.awdwiki.com/en/quattro/

                      Comment


                        #12
                        Ei ole automaatti V8 urssissa torsenia missään kohtaa voimansiirtoa, jos tehtaan korjausohjelmiin on uskominen ;)

                        Uudemmissa s6:ssa on sitten kyllä torsen palannut taas keskitasuriksi.

                        Comment


                          #13
                          Kiitoksia valaisevista tiedoista. Onko sylinterin pinnoitteessa havaittu ihan konkreettista kulumista esim. ABH:ssa, väljistyykö pannu? Vai onko harmina ainoastaan ylimääräisen öljyn lisäys? Mietin jälleen siitä näkökulmasta, että harraste/kakkosautossa öljyn ajoittainen lisäys ei paljoakaan meikäläisen stressipisteitä nosta.

                          Liekö varustelussa ollut eroja V8/2.2t peruslähtökohdiltaan?

                          Comment


                            #14
                            Mitenkä mää olisin siinä uskossa, että lohkon pinnoite olisi sama, mutta ABH:n ja AEC:n välinen öljynkulutukseen vaikuttava rakenne-ero olisi männänrenkaissa. Repsahan ainakin telkkusi tämän asian parissa.

                            Veekasihan tässä eniten kysymyksiä herättää. Laittakaapas hyvät listaveljet ja -sisaret käytännössä koettuja havaintoja kasikoneen hyvistä ja huonoista puolista. Kulutuksesta sen verran, että ajokilometrit jäävät kuitenkin niin pieniksi, ettei bensankulutuksella ole juurikaan merkitystä.
                            No jos kulutuksella ei ole väliä, jää huonojen puolien lista sitten kokolailla lyhyeksi. Virittämään sitä ei järkibudjetilla pysty, mutta onhan se luonteeltaan aivan ihana, vääntökäyrä ei laske alle 300 Nm:n välillä 1200-6200 rpm. Kaikki ahtovuotomurheet loistavat poissaolollaan myöskin. Sopivalla putkistolla käynnistys julkisella paikalla saa ihmisten päät pyörimään tyyliin "Mikä se oli?" :) Urssin painoisesta autosta kasi ei tee rakettia, mutta kivan harrastepelin siitä varmasti saa.

                            Comment


                            • #15
                              joo, taitaa olla se männänrengas-juttu olla se suurin syy.

                              omani on juuri leimattu & huollettu ja vielä tuota aec:ta uudemmalla koneella, osta siitä harraste veekasi </mainos>

                              mittaristot on erilaiset 2.2 ja v8, kaseissa aina pitäs olla normilevyt, kun taas 2.2 voi olla uhvoilla.
                              salkku on kasissa kaiketi kestävempi, 6spd manual, siis cmg, on varustettu semmosellakin outoudella kuin salkun öljynjäähdyttimellä.

                              mieti sitä öljyjuttua siltä näkökulmalta että se pilaa katalysaattorit ja kokoajan haisee vitusti öljy. siitä on kyllä harrasteautoilun hienous kuule kaukana kun kokoajan perässä hiihtää sininen kummitus mikä haisee pahalle..

                              Comment


                                #16
                                Mikähän mahtaa olla oikeasti ero Nikasil ja Alusil pinnotteilla mitä noissa lohkoissa on käytetty?

                                Comment


                                • #17
                                  toinen ei tykkää jostain vanhasta bensan lisäaineesta, syöpyy pois ja männänrengas pääsee kaapimaan pinnoitteen pois > seuraavaksi lohkon perusalumiini häviää näkyvistä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Nikasil ei pidä rikistä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      ABH kasin heikko kohta on männänrenkaat, joiden öljyämänä menee sitten katalysaattorit. Alkuperäisputkisto on vahvaa tekoa, joten ei kannata silputa, jos pysyy vielä mukana. Vaihtaa vaan liitosten pultit ja mutterit happoterästavaraksi. Kytkin saattaa olla aika valmis, jos autolla on leikitty "kuminpolttoa" tms. Nahkasisustus on tosi hyvä ja vahva, ja moottori on miellyttävä kaikilla kierrosalueilla. Osat maksaa mansikoita, jos niitä tarvitsee, mutta se paljon pelätty nokkaremppa ei ole suinkaan mahdoton tehdä itse. Nokkaremppaan tarvittavat osat maksaa 600-800€, riippuen ostopaikasta. Pari erikoistyökalua on hyvä itse tehdä sitä varten, eli vähän raakarautaa ja hitsaamista...

                                      ...ja minulta löytyy vielä vähan kaikenlaisia osia, ässän ihan oma vetokoukkukin ässään tarkoiteulla sähkösarjalla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        etsi sedan-korinen automaatti
                                        Onko olemassa jotain muitakin korimalleja? ;)

                                        Comment


                                          #21
                                          On toki, sitä kai kutsutaan RS:ksi..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Paljonkos muuten V8 sedaneita on tehty automaatteina?
                                            Itselläni manuaali ja jostain löysin tiedon, että V8 manuaalisedaneita ois tehty ale 790kpl.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jos C4 korisesta V8:sta puhutaan niin S4:sta on tehty 502 kpl ja S6:sta 745 kpl. Audi Typenatlas ei erottele manuaalin ja automaatin määriä, mutta ei siis kovin paljon missään tapauksessa. Miksei sitten suoraan etsisi S6 plus sedanin, niitä on vain 97, tosin kaikki manuaaleja.

                                              Comment


                                                #24
                                                Komppaan :)

                                                Tää farkku on niin tusinakamaa ~850 kpl valmistusmäärällä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ruotsista olen silloin tällöin kuikuillut tuollaista s6+:aa, mutta järkiään kaikki ovat olleet jotain "nuorison raiskaamia" yksilöitä tms.

                                                  Pari sedaniakin on joukossa ollut. Hinnat ei ole pahoja, tosin laittamistahan niissä on kaikissa.

                                                  Aiheen alkuperäiselle aloittajalle, onko tämän tulevan kiesin pakko olla c4 korinen kasi, kävisikö vanhempi v8? ;)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    onko tämän tulevan kiesin pakko olla c4 korinen
                                                    Ei mikään pakko, näissä C4-korisissa vaan tuntuu tarjontaa ja valinnanvaraa olevan enemmän. Lisäksi korimalli on tullut jo tutuksi + tietty sleeper-henkisyys (jota toki V8:ssakin on).

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                      Komppaan :)

                                                      Tää farkku on niin tusinakamaa ~850 kpl valmistusmäärällä.
                                                      Samaa mieltä ;)

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X