Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Liittymässä kerhoon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Liittymässä kerhoon

    Morjensta!

    Kohtapuoliin tulee ajankohtaiseksi kuljetuskaluston uusiminen ja ajattelin liittyä Audin ylpeisiin(kö?) omistajiin :)

    Tuossa olen hieman jo tutkaillut foorumeita ja nettiautoa ja nettiä muutenkin, ja alkaa näyttämään siltä että A4 B6 1.8T Quattro olisi lähimpänä hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan joita autolta haen.

    Haluaisinkin nyt kuulla risuja ja ruusuja kyseisestä autosta, Ihan omia mielipiteitä myöden kaiken faktan mitä autosta vaan mieleen juolahtaa.

    Myös jonkinnäköinen "tyyppivikalista" olisi hieno saada koottua, niin pystyn hieman laskeskelemaan että paljonko pitää sukanvarteen varata rahaa kun tuommoisin täräyttää pihaan :D

    Budjetti olisi max.15k e, riippuen ihan siitä miten myötämielinen pankki on :o

    Tuo auto juuri siksi, että se miellyttää sisältä silmää, vetotekniikka on torsen (2. vaihtoehtona on s3 mutta juuri tuon seikan takia kallistuin a4:sta kohti). Kilometrejä saa olla mutta mieluusti jos 150tkm hujakoilla pyörittäisiin niin mukava olisi.

    Kiitos ja anteeks jo etukäteen!
    Viimeksi muokannut 8866; 4.8.2011, 22:37. Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia, nimi näkyy profiilissa.

  • #2
    tätä foorumia lueskelemaan vaan.. vähän kun jaksaa etsiä ni varmasti löytyy vastauksia :)

    Comment


    • #3
      Foorumeista..

      No jos rehellisiä ollaan niin oon viikon yöt pyöriny täälä ja en silti ole haulla tai muullakaan löytänyt mitään esim. tyyppivioista kyseisen auton kohdalta :o

      Comment


        #4
        Noh,

        kiteytettynä taitaa olla vikalista siinä, että jos vaihdettu k04 puhallin voi huohotuksesta tulla jääklimppia joka paskoo turbon lähes takuuvarmasti.

        Yksittäinen tapaus on tiedossa, jossa meni koko kone vaihtoon kun oli ilmeisesti ensimmäiset omistajat tykänneet lepuuttaa jalkaa kytkinpolkimella -> lohko päittäislaakereiden kohdalta romuksi.

        Toki myös LL huolto-ohjelma on pannassa tällä forumilla, aika paljon on tainnut tulla remppoja kun on öljypumpun sihti mennyt tukkoon -> ei öljynpainetta -> välitön konerikko.

        Comment


          #5
          Varsin tyypilliset audien vikakohteet pyörivät myös B6:ssa:
          - etutukivarret - etenkin jos käytetty isompaa vannekokoa
          - sytytyspuolat (onneksi halpoja)
          - bypass (710N)
          - ahtopainesolenoidi (N75)
          - ilmamäärämittari
          - lambda
          - venttiilikopantiiviste
          - lastutetuissa mahdollisesti ahdin (mainitut huohottimen jäätymisongelmat)
          - LongLife huolletuissa voiteluongelmat ja jopa täydelliset moottoririkot

          Perheessä on 3kpl. Kaikesta huolimatta erittäin hyviä autoja, etenkin jos perustyökalut pysyvät kädessä.

          Comment


          • #6
            pohdintaa

            noista vioista voisin päätellä että kuitenkin suht varmatoiminen kokonaisuus on kyseessä. Toki olen asennoitunut siihen että kun on ahdettu neliveto niin sitä saa kyllä huoltaa ja osia uusia väkisinkin jossain vaiheessa auton elämänkaarta.

            Löytyisikö tuolle A4:lle teidän mielestänne vastaavaa samasta konsernista tai amhdollisesti muilta merkeilä? Samanikäinen S3 ainakin sopisi mukaan vertailuun ja kenties volkkarin vr6 ja seat leon vt ts. Toki volkkarilta voisi passattejakin katsella jos sopiva osuisi kohdalle.

            Audia pidän itse, ilman minkäänlaista omaa kokemusta, kuitenkin jotenkin "laadukkaampana" kuin muut vag-konsernin autot. Johtuneeko siitä että on aina tullut rinnastettua sitä bmw:n ja mersun kanssa samalle tasolle.

            Ja tuohon viimeisimpään kommenttiin lisävaloa sen verran että isäntä itse on autoasentaja koulutukseltaan, ja kyllä itsekin perustekniikan hallitsen. Eli kehtaan jopa sanoa että toimenpiteet jossa ei tarvitse autoa kokonaan nostaa ilmaan tai kajota itse lohkon sisään hoituvat omin avuin kyllä (esim. alustan osien vaihdot ja sähkövikojen korjaukset jne).

            Comment


            • #7
              Tuohon Jarkon laittamaan listaan voisi vielä lisätä nämä tyyppiviat/ominaisuudet:

              - ylävesiletkun muovimutkalaippa (vuotaa nestettä)
              - nokka-akselien välisen ketjun kiristin ja ketjunkiristimentiiviste (tiputtaa öljyä katin päälle)
              - jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
              - bleeder-valve (oireet: epätasainen tyhjäkäynti, venttiilikopassa kova alipaine, moottorinmerkkivalo syttyy)
              - tuulilasinpyyhkijöidenmekanismi jumittaa (rasvaus auttaa)
              - takalasinpyyhkiä jumittaa (tätä nyt ei tarvitse muutenkaan)
              - hansikaslokeron aukaisumekanismi ja saranat heikkoja
              - etuovien johtosarjat menee poikki (kolvi käteen ja tinaamaan)
              - pientä mittaristo vikaa (esim. varoitussummeri ei toimi)

              Tällaisia ominaisuuksia löytynyt omasta kiulusta ja tuntuu näitä löytyvän muidenkin laitteista.
              Mutta jos löytyy yhtään tee se itse-meininkiä niin suurin osa näistäkin vioista on varsin helppo korjata.

              Comment


                #8
                Yleiset viat kun hyväksyy ja niiden mukaan elää. Eli maskiin muistaa laittaa pakkasella suojan ja muutenkin huoltaa auton niin kuin se kuuluu, eikä säästele sen 5€ osan takia, niin hyvä tulee. Itsellä siis korimallilta aavistuksen uudempi, mutta samalle pohjalle rakennettu auto. Ja on erittäin mukava ajaa. Tosin en suosittele mitään 20" vannetta alle mikäli haluaa rangasmelun pysyvän pois ohjaamosta (suomen tiet ovat kuitenkin aika huonot).

                Avaimien kanssa saattaa olla pientä ongelmaa(kauko-ohjaimessa), mutta ei se nyt niin haittaa (koitan perehtyä asiaan mahd. pian. taitaa olla kosketushäiriö vastaanottimessa tai sen antennissa).

                Todellakin mukava auto ajaa ja vakionakin taipuu niin radalla kuin maantielläkin tiukasti tienpintaan mikäli tarvitsee väistää peuroja tai hirviä, kuten itse tein("teit siis mitä? siis miten se oikeasti pystyi kääntymään? En kyllä uskois mikäli ruho ei tuossa makaisi" -Heinolan poliisi).

                Ei tuota yllätyksiä liukkaallakaan kelillä, mikä saattaa sinänsä olla pettymyt jos on uhkapeluri. Menee hienosti sivumyötäisessä, kun muistaa painaa kaasun pohjaan eikä jarrun. Oikeaa hienosti, eikä haittaa jos joutuu väistämään papparaisia, jotka ajavat keskellä tietä(kauniimpi osapuoli ajeli lumipenkkaa pitkin, kun vanha herra ei tajunnut muuta liikennettä).

                Lopuksi todettakoon, että 1.8T (q) on täällä nimetty "jumalmoottoriksi" joten se kertoo varmaan omaa tarinaansa.

                Comment


                • #9
                  Kyllä tosiaan olisi tarkoitus saada se jakoavain pysymään omassakin kädessä, ja kolvi näiden äänentoistohommien jäljiltä jo käsissä pysyykin :) oviin tulee uudet piuhat kuitenkin vedettyä niin samalla tulee tarkastettua muidenkin piuhojen yleiskunto.

                  Ja tosiaan näin aion asennoitua että jos/kun tuollainen pihassa makoilee niin kaikki huollot on ajallaan tarkoitus tehdä, lisäksi öljyjä tulee vaihdeltua todennäköisesti 10tkm välein. Ja noista vanteista sen verran, että itselle ei nuo vanteet koskaan niin tärkeät ole olleet (vaikka autosta auton näköisen tekevätkin), joten tarkoitus olisi jotain 16-17" palloa alle laittaa. ja hillityllä profiilillakin vielä :o sport-alusta on itselle aivan tarpeeksi matala, eli vakiosta sen 20-30mm olen valmis pudottamaan :)

                  Kyllähän tuosta 1.8tq:sta on täältä saanut sellaisen käsityksen että ei pitäisi ainakaan pahasti metsään mennä :D tokihan kohdalle voi aina se huono yksilö rivistä sattua, sen kanssa on elettävä.

                  Tuosta moottorista tarkemmin vielä sen verran, että mitäs sitten kun se tehonnälkä kuitenkin iskee ja kun se ei tarpeeksi vaivattomasti siirry kylkimyyryyn tai pihan päästä toiseen, tarvitseeko ensiksi hommata kunnon kytkin ennenkuin voi edes elätellä haaveita 2** määrästä hevosia pellin alla? Itse aion autoon todennäköisesti putkiston ja lastun asentaa ( mikäli ei jo ole laitettu).

                  Comment


                    #10
                    putkistolla ja rankalla lastulla saa sen 200hp irti vakio hiluilla ilman, että mitään hajoaa, siitä ylöspäin alkaa rahaa kulumaan ja osaa vaihtumaan :)
                    Viritys optioita on vaikka kuinka paljon kirjoiteltu tännekin. Googlettamalla sekä vierailemalla kansainvälisillä audi clubien sivuilla löytyy viellä paljon lisää tarinoita projekteista.

                    Comment


                      #11
                      Kait se ois hyvä päivitellä vauhtipyörä+kytkin jos haluaa yli 200hp tehoja. Kannattaa sitten ostaa sellanen auto missä on sporttipenkit, ne on äärettömän mukavat istua.

                      Comment


                      • #12
                        Nojuu kyllä tuo 200hp on täysin riittävästi, tälläkin hetkellä kortti on kuivumassa ja siihen ei tarvittu kuin 170hp etuveto ;) ja tosiaan olisi sporttipenkeillä hommata kyseinen kapistus, tai sitten lähteä bongailemaan sisustaa jostakin erikseen jos muuten huokealla auto löytyy. Ja nahka on aina nahkaa, eli ensisijaisesti sitä ^^

                        Comment


                          #13
                          Alle 190hv versiot ainakin kärsii alimittaisesta kytkimestä ja jo peruslastuviritykset tavallisesti ovat liikaa kytkimelle.

                          Comment


                          • #14
                            Moni tietämätön myös varoittelee: "Älä osta nelivetoa, sittenku jotain poksahtaa niin kyllä maksaa."

                            Yhden Torsenin oon kuullu hajonneen tällä forumilla, kun oli ajettu eripari renkailla. (Takana oli isompikehäiset kun edessä)

                            Comment


                              #15
                              putkistolla ja rankalla lastulla saa sen 200hp irti
                              BEX:ssä vakoina 190hv, niin ei kovin rankkaa lastua tarvitse.
                              Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:18.

                              Comment


                                #16
                                Kyllä tosiaan olisi tarkoitus saada se jakoavain pysymään omassakin kädessä, ja kolvi näiden äänentoistohommien jäljiltä jo käsissä pysyykin :) oviin tulee uudet piuhat kuitenkin vedettyä niin samalla tulee tarkastettua muidenkin piuhojen yleiskunto.
                                Sivuhuomautuksena voisi todeta, että jos sen jakoavaimen kuitenkin jättäisi kauppaan ja hankkisi mielummin satsin laadukkaita lenkki/kiintoavaimia, niin jonkun elämä on joskus jatkossa helpompaa :)

                                Mitä tulee B6:seen niin muutama huomioitava asia. Lyhyestä virsi kaunis, hanki auto seuraavilla varusteilla:

                                1. quattro
                                2. sporttipenkit
                                3. sporttialusta

                                Em. varusteilla auto on varsin mainio kilometrinnielijä ja ajettavuudeltaan ihan huippuluokkaa. A4 B6 on mielestäni melko laadukkaasti rakennettu auto, jossa myös laatu näkyy ja tuntuu.

                                On kuitenkin syytä muistaa, ettei B6 ole enää uusi auto ja vikoja niissä tulee olemaan - ennemmin tai myöhemmin, niinkuin jokaisessa autossa.

                                Torsenista ja quattroista on foorumilla paljon puhuttu ja eiköhän se konsensus torsen-quattrosta ole edelleenkin se, että on pomminvarma keksintö ja sitä ei saa rikki muuten kuin rikkomalla. Öljyt kuitenkin kannattaa vaihtaa laatikkoon/torseniin heti kun auton hankit, jos ei ole luotettavaa tietoa siitä, että näin olisi hiljattain/edes joskus tehty. Audin huolto-ohjelma kun ei tunne laatikon öljynvaihtoa. Jos askissa vielä tehtaalla laitetut liemet sisällä, niin ei sen voitelu varmasti enää toimi parhaalla mahdollisella tavalla.

                                Viidellätoista kilorahalla pitäisi tänä päivänä irrota jo hyvin varustettuja loppupään B6:sia. Ostoa tehdessä en kuitenkaan katsoisi niinkään vuosimallia vaan auton yleistä kuntoa ja tunnettua huoltohistoriaa.

                                Onnea vaan auton etsintään.

                                Comment


                                • #17
                                  Toki BEX:ssä myös välijäähdyttimet tuplana, isompi turbo ja isommat suuttimet.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuo jakoavain oli lähinnä kielikuva, laadukkaat työkalusetit löytyvät toki :).

                                    Tarkoitus olisi juurikin ainakin noilla varusteilla auto hankkia, niin ei tarvitse alustaan omalta osalta koskea mikäli ei ole loppuunajettu. Ja kuten tuola aikaisemmin totesin niin maltilliset vanteet aion autoon hankkia ja samalla samankokiset renkaat ja koko kierroksen aina kerrallaan. Itselläkin on tuollainen yllämainittu kuva B6:sta, että olisi laadukas auto ja hyvä ajaa. Vielä kun jossain tulisi koeajon mahdollisuus niin pääsisi itse laadun toteamaan :D

                                    Comment


                                      #19
                                      Tästä kannattaa myös lukea: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...3&highlight=b6

                                      Tosiaankin 200hp on aika äärirajoilla vakiohiluilla (ahdin, suuttimet, kytkin), eikä vakioahtimen ja kytkimen elinikä todellakaan ainakaan lisäänny (btdt). BEX:ssä on tosiaan hyvinkin merkittäviä eroja ja toki näin ~30hp enemmän potentiaalia vakiorojuilla kuin mitä AVJ/BFB-koneissa. IMO en lähtisi putkistosta liikenteeseen varsinkaan vakiokoneen ja katin kanssa, ellei sitten pörinän perässä.

                                      Vikojahan näissä on vähintään yhtä paljon kuin muissakin autoissa kun kilometrejä tulee mittariin riittävästi. Kulutusosien lisäksi oma vaihdettujen osien lista / vikalista viimeisen 70tkm ajalta sisältää ainakin mm. pari ahdinta, puolat, N75, bypass, MAF, lambda, venakopan tiiviste, huohotusletkut yms. rojut, lämpöanturi, kytkin, vauhtipyörä, pyyhkijänmekanismi, hanskalokeron mekanismi, ovien piuhat, ylävesiletkun muoviosa, kuskin penkin sähk. ristiseläntuki, laturi, moottori. Nytkin katti rämisee ja uutta osaa odotellaan...

                                      Eli hyvä on jonkun verran jättää budjettiin varaa myös huolloille ja korjauksille, ettei tarvitse pankinjohtajalle viikoittain soitella lisärahoituksen toivossa. Vaan sehän varmasti on tiedossa että vanhempi ahdettu "premiumauto" ei tosiaan ole edullisin ylläpitää.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X