C4 tuolla moottorilla on mun mielestä todella hyvä valinta. Pyöräntuenta kestää ja muutenki pätevästi rakennettu auto. Sedanina vielä todella hyvän näkönen vaikka oliski aiva karvalakki.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 100/A6 C4 ostamassa.
Collapse
X
-
Onhan näitä pikkuvikoja näissä vitoskarvahatuissakin. Yleiset ehkä lämppärin moottori, joskus jopa kennokin, vaihteiston äänet, takajarrut, mutta ei ne nyt niin vakavia ole.
Pienellä vaivannäöllä mm. isv:n putsauksella ja huohotinletkunpuhdistusella ihan ajettava.
No bensapumppu saattaa varoittamatta pettää, mutta senkin voi vaihtaa ajoissa jos epäilee, niin ei sitten jätä välille.
Kaikin puolin mukava auto ajella, jos vähänkin työkalu pysyy kädessä.
Alustahan on tosi varma, mutta lötkömäisen vakaa;), (siksipä kutsunkin sitä evolötköksi) (( tuo ei ollut tarkoitettu moitteeksi ))
Comment
-
Pikkuvikoja löytyy ihan varmasti kaikista tuon ikäluokan autoista, ja esim. lämppäriviat eivät ole akuutisti haittaavia.. Satanen Audi on kuitenkin ikäisekseen kiva ja tukeva ajettava, moneen muuhun ikäiseensä verrattuna tuntuu uudemmalta kuin onkaan.
Mitä eroa on Audin NG- ja AAR (satasessa kai tuo jälkimmäinen?) –moottoreilla?
Comment
-
Villeä lainaan "Motti itsessään ydinpommin kestävä", mutta miten siitä uskaltais moottorin pestä puhtaaksi? (anturit, johdot, yms. hirvittää)
Meinaan, että vielä tulille lähtis rykimättä ja tulis puhasta jälkee.
Painepesuria en edes uskalla tarjota ja hammasharjallakaan ei viittis nylkyttää.
Sitä vaan vuosien varrella kaikenlaista möhnää kertyy ja ei oo mukava, jos kädet on sitten paskaisena, jos jotain letkua vaikka puristelis todetakseen eheyden etc. (joku hyvä konsti kun olis olemassa)
Comment
-
Niistä vanhemmista koneista tiedä, mutta käykö sama homma juuri näihin sisäänajettuihin vitosiin? (370000 km) ;)
Eihän näissä paljon nykyelektroniikaa ole, mutta tarpeeksi persoja vedelle saatavat olla, kun muutenkin joskus kenkkuilevat, kun sillätuulella sattuvat olemaan.Viimeksi muokannut kapaz; 10.4.2010, 02:27.
Comment
-
C4 100 2.8 v6:sta ostamassa
Kaipailen neuvoa otsikon mukaiseen kamppeeseen vihkiytyneiltä. Hakusassa isompi Audi ja tuollainen tarttui verkkokalvolle nettiautosta:
http://www.nettiauto.com/audi/100/3186331
Siistiltä näyttää, on automaatti ja vetokoukkukin löytyy, jolla olisi tuoreelle omakotiasujalle käyttöä. Tiedän, että 5-syl "pikku"lohkot ovat niitä ydinpommin kestäviä vehkeitä ja nämä v6-moottorit täynnä ongelmia...näin ainakin muutaman illan surffailun mutuna. Kyseinen yksilö kuvien mukaan fiksattu tosi nätiksi, tuotu kuulemma takavuosina Saksasta. Jotenkin ajatus tuosta isosta kutoskoneesta automaattilaatikolla viehättää niin paljon, että meinaa järjen ääni hukkua.
Kaipailisin nyt käyttökokemuksia kyseisen pelin omistajilta. Ajokustannukset, vakuutukset, ajettavuus, varaosahinnat jne kiinnostaa tässä vaiheessa. Tyyppivikaa varmasti löytyy ja kaikenlaisia kauhukertomuksia laatikon mossahtamisesta miljoonan euron varaosiin. Onko tuo kutonen ihan oikeasti niin vikaherkkä ja kallis laitos kuin netti antaa ymmärtää?
Ovien alalistat ja kylkilistat näyttää pääsääntöisesti tuossa korimallissa repsottavan, mistähän tuo johtuu ja onko asiaan pysyvä ratkaisu? Sinkkikori tuossa lienee niinkuin muissakin vastaavan ikäluokan Audi-tuotoksissa eli ruoste ei liene suurin ongelma?
Laitetaan loppuun vielä vähän myyntipuhetta, vaikka väärässä osiossa foorumilla ollaankin...Tarkoitus olisi vaihtaa oma C3 80 ratsu isompaan automaattivaihteiseen vetokoukulliseen Audiin, joten jos jollakulla on ylimääräisenä halutunlainen kampe ja kaipailee vaihdossa pienempää autoa niin yhteyksiä saa ottaa. Omassa autossani kahdet alut hyvillä renkailla (16" ja 15"), keulalla Hellaa, remonttia tehty silloin kun on tarvittu, leimat haettu ajallaan ja muuten kuskattu itseä ja perhettä ilman ongelmia. Peli on kulkenut n.220 000 (matkamittari stoppasi viime kesänä, joten tarkkaa lukemaa en tiedä).
Kaikkien kilpailuun osallistuneiden kesken arvotaan piippalakki ja vihellyspilli. Voittajalle ilmoitetaan henkilökohtaisesti. Eli kiitokset niille, jotka vaivautuvat vastaamaan!
ps. aiheen saa siirtää jos tämä tuli nyt väärään osioon, sopivampaakaan en löytänyt.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Roadrunner Näytä viestiOnko tuo kutonen ihan oikeasti niin vikaherkkä ja kallis laitos kuin netti antaa ymmärtää?
Äkkiseltään C4 korisen tyyppivioista tulee mieleen takajarrut ja nuo mainitsemasi ovilistat.
Mitään rakettia on sitten turha odottaa, varsinkaan automaattilaatikolla ;)
Comment
-
Minulla oli manuaalilla samanmoinen yksilö, takajarrusatuloista meni käsijarrun automaattisäätö rikki mutta niihin saa vaihtosatuloita aika edukkaasti. Minulta meni myös katti rikki, AM-Works teki koko putkiston uudestaan tarvikekateilla edullisemmin kuin pelkät orginaali katit olisi maksaneet. Muuten ei ollut mitään suurempia ongelmia, ei se ollut tykki manuaalillakaan.
Comment
-
Mutta kyllä sillä kortin saa hyllylle... sen verran eleettömästi ja huomaamattomasti se kelaa nopeutta.
Comment
-
Tässä lyhyesti aamupäivän ratoksi. Öljyvuodot on korjattavissa ja yleensä ne vuotavat aina perinteisistä V6 12v paikoista. Katso imusarjan alla olevaa aluetta, niin näet onko havaittavaa kosteutta. Pahimmat paikat lienevät venttiilikoppien tiivisteet vanhemmiten (apukuskin päädystä vuotaa suoraan pakosarjan viimeisen pinnapultin alueelle ja savu/haju on odotettavissa) ; koppatiivisteiden vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa myös sylinterikansien öljylinjonen ylipaineventtiilit. Kuskinpuoleisen Venakopan päässä on hall-anturi ja vastaavassa kohdassa apukuskin puolen tulppastefa vuotaa vanhemmiten varmasti juurikin tuohon pakosarjan päälle ! Parhaiten saa nuo vuodot/hajut sillä esille, että koeajolenkillä koneen saa mahdollisimman kuumaksi. Nosturilla vuodot huomaa muovisen pohjapanssarin takareunasta.
Koneremppa noihin ei maksa kohtuuttomuuksia, koska vaihdettavia liikkuvia osia on niin vähän. Tästä mäntäsarja kahvirahalla (sis hyvän konjakin;-). Onhan tuo toki monimutkaisempi kuin 5 cyl.
Samalla kun tarkistat nuo venakoppien päädyt niin näet onko muovihaitarihuohotusputket kuivuneet ja repaleiset. Ne saa korjattua joko uusilla alkuperäisillä tai tekemällä päätyliitosten väliin letkuista uudet. Kuskinpuoleiseen tarvitset 90 asteen mutkavirityksen. Alipaineletkutusta riittää V6:ssa ja letkut vanhemmiten menevät vaihtokuntoon autosta kuin autosta malliin katsomatta.
Kateista on tarinaa toisaalla ja haulla AAH katit löytynee. Hyvät metallikatit tuplana saa kohtuu rahalla. Tukkoisia biltemakatteja ei kannata laittaa. Tuohon lienee laitettu ahdistava yksikattinen putki isolla ulostulolla ? AAH on kokonaisuutena mukavuusorientoitunut paketti, joten siihen ei pidä laittaa teiniputkea. Sen valtteja on hiljaisuus ja vaivattomuus.
2.8 AAH on kuminauhamaisen pitkäalueinen, mutta hyvinkin alavääntöinen ja nöyrä laiskalle kuljettajalle. Voimaakin on sen verran, että autobaanalla (B4 AAH nelivetoversio, 205-55-16) se kelaa manuaalina mittariin noin 240km/h ja kierrokset on 6k:n paremmalla. Vakaata menoa. Lastulla siihen saa noin 15-20hp lisää tehoa ja keskialueherkkyyttä ja alavääntöä lisää. Automaattinakin sen lastuttaminen kannattaa, koska herkkyyttä saa lisää.
AAH on hyvä käynnistymään -20C kovemmilla pakkasilla ja lämpötuotanto talvella on riittävä. Vanhemmiten noista menee vesilämpömittarin sensori takuuvarmasti rikki ja silloin vaihdettava ns. "multivika-anturi".
Vanhaan yksilöön joutunet vaihtamaan lambdat, joista kuskinpuoleinen hieman työläämpi vaihtaa. Uusilla lambdoilla käynti paranee ja meno herkistyy. Käytä hakua AAH lambda. Takajarrusatulat on vaihtokamaa noin 6-8v välein käytöstä toki riippuen. Mutta vaihtosatulat eivät ole kalliita.
Ajokustannukset C4:
- pieni pääomakulu, bensaan menee eniten !
- hyvin tehty lujarakenteinen kori
- Etuvetomanuaali lastutettuna lienisi kaikkein taloudellisin
- vakuutukset bonuksilla ok
- etuvedon ajettavuudesta en tiedä, mutta quattro menee kuin kiskoilla
- Varaosat Motonet ja Koivusen, Öhrumin ja Arvidsonin jälleenmyyjät
Muuten lienee samat haasteet mitä vanhemmissa autoissa. Onhan tuolla jo aika paljon ajettu ja ei ne maailman tappiin kestä ilman isoja huoltoja.
Comment
-
Tässä on jo hyvin selostettu ko. autoa. Katteja on kyllä kaiketi aina kaksi , 2,6:ssa taisi olla yksikattisia versiota.
Sytytys ja ruiskutus ovat 2,8:n vahvoja puolia, todettakoon 2,6 on aikapaljon erilainen ja paljon vikaherkempi. 2,3:set on KE3 jettejä eli niissäkin on enemmän ruiskutusongelmia, vaikka kone on muuten luja. 2,8 jää matkalla yleensä vain bensapumpun hajottua. Bensapumppu kestää ainakin noin 200 tkm.
Usein venttiilit naputtavat eli oil pressure valvet pitää vaihtaa .
C4:ssa alkaa bensaputket vuotaa , syöpyvät kumikiinnikeiden alta.
Pakosarja voi murtua. Vian pystyy hitsaamalla korjaamaan
Automaatti voi hajota noilla kilometreillä koska tahansa . Automaatin ominaisuuksiin kuuluu pienet nykäykset vaihtamisessa , varsinkin kolmoselta neloselle.
Kyseinen auto on kuvassa vähän liiankin hyvässä maalissa eli onkohan uudelleen maalattu.
Comment
-
Besaa nimittäin toi hörppii sen ~10l/100km , että jos tulee kilometrejä paljon, niin kannattaa tuo huomioida, ei tuu paha mieli jos sen ajatteleen noin.
Olen ajanu ilmastoimattomalla autolla kasin kulutuksia matka-ajossa (tehtiin bensa-asematestinä), mutta se oli yrittämällä yritetty ja ohituksia ei ollut kuin 2 kpl testilenkillä.
Comment
-
Näen unta vielä noin matalista kerrotuista kulutuksista. C4 tai B4, niin kori on painava ja bensaa vaan menee. Huonosti toimivan vesilämpömittarin syyksi paljastui huonossa hapessa oleva Multifunken sensori. Sensorin Vaihdon jälkeen selvisi, että vesitermari ei toimi kunnolla ja ryypyttää pitkään näin kesäkeleilläkin, joten ei kannanottoa kulutukseen. Tiedossa siis mukava termarivaihtojumppa. Laskisin tuon termarin hölmön sijainnin niihin ei mukaviin piirteisiin AAH ympäristössä.
Comment
-
Minkaslainen automaatti tuossa ko. autossa on, kestaako? Unkarisssa asun ja tammone ois tarjolla. ARR koneesta mullakin kokemusta, oli 490tkm ajettu ja kavi kuin sveitsilainen kello. JA upeat aanet!
http://www.hasznaltauto.hu/auto/audi/a6/audi_a6-4283304
Comment
-
Iteltä kans ääni c4: selle vitos koneella!! Ei ole huonoja kokemuksia, ainoastaan ruisku/alipaine ongelmia, mutta onhan ne täällä foorumilla puitu moneen kertaan;)
Korikin taitaa olla kaikkein kovinta peltiä mitä on Ingolstadista tullut.
Comment
-
Profiilin satkulla kohta 500tkm mittarissa, konetta ei ole aukastu koskaan paitsi viimekesenä vaihdoin venttiilikopan tiivisteen ku hiukan hikoili.
Isäni ostanu auton uuten ikaalisista jonka jälkeen se tuli minulle ajoon -06 - -10 ja nykyisin toimii äiten kauppakassina.
Mitään erikoisia vikoja ei ole auton historiassa paitsi tämä päällä oleva, PA painetta hukkaava vika mikä ei tosin ajoa haittaa.
Vikaa täytyisi alkaa tutkimaan, mutta mistähän lähtis liikkeelle, olisko suuttimet tullu tiensä päähän?
Edit: Elikkäs hyvä auto on, olen pitäny kovasti tuosta. Laiska se vähä tahtoo olla ja bensa maittaa, mutta on siinä oma pieni vitoskoneen murina mikä hymyilyttää.
Comment
-
A6 C4:sta ostamassa
Tämmöisiä kysymyksiä taitaa tulla aika paljon, mutta pikaisella haulla en löytänyt vastausta. Mietiskelin tuossa, että taitaapa tuon kasikympin leimaaminen tulla liian kalliiksi. Tarkoitus olisi siis hankkia kasikympin tilalle joku käyttökustannuksiltaan halvempi auto, jossa leimaa olisi jäljellä vielä pitkään. Päällimmäisenä nousi mieleen pakettiautoksi rekisteröity auto. Pikaisen nettiauton selaamisen jälkeen löytyi ainoastaan yksi sopiva auto. A6 C4 1.9TDi.
http://www.nettiauto.com/audi/a6/4064736
Onko tämä järkevä ostos? Ilmoituksen mukaan pientä fiksattavaa on, mutta kunhan ei kovin kalliiksi käy niin ne ei minua haittaa. Hieman kuitenkin epäilyttää tuo hinta. Kuvien perusteella autossa näyttäisi olevan myös ilmastointi (näin veikkaisin tuosta mankan alapuolella olevasta paneelista) ja nahkapenkit. Autolla ei aivan kauheita ole ajettu ja leimakin on saatu huhtikuussa. Onko tässä siis havaittavissa jotain fiilunkia? Voisin tänään soitella myyjälle ja kysellä enemmän.
Mitäs mieltä muut siis ovat tästä? Onko kellään ehdottaa mitään muuta autoa, joka olisi sopiva minulle? Eli pieni kulutus, halvat vakuutukset (n.600e), hinta max. 1500e, mielellään Audi, mutta muutkin VAG-konsernilaiset käy. Ilmastointi plussaa, mutta menee ilmankin.
Comment
-
Eihän nuo pikkukoneella ja etuvetoisena enää mahdottomia maksa. Itseltäni vahva suositus, tuossa saa aika hyvin vastinetta rahalle. Automaatti-ilmastointi tuossa tosiaan näyttäisi olevan. Simppeli auto tekniikastaan kuitenkin, ihan mahdottoman kalliita remontteja tuohon tuskin on odotettavissa.
Comment
Comment