Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Reilun kaupan tuotteet

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Reilun kaupan tuotteet

Pakko avautua. Olen markkinoinnin uhri ja mennyt vipuun nyt liian monta kertaa. Nuo reilun kaupan tuotteet kun on nykyään pakattu kivan näköisiin pakkauksiin ja tuoteselosteet lupaavat vaikka mitä herkkuja. Tähän asti kokeiltuna on reilun kaupan banaaniolut, pari kolme erilaista keksipakettia fair trade rommi ja jotain mutakin, mikä nyt ei tule mieleen.

Banaaniolut oli aivan hirveää kiljua. Ainoa olut jonka juominen on tuottanut suunnattomia tuskia. Todella harvinaista tämöiselle oluiden ystävälle. Vastaavan kaltaiseen p*skaan en ole törmännyt missään (luultavasti siksi, että kilju on edelleen kokeilematta).

Keksit eivät sentään ole olleet ihan yhtä kamalia. Muistuttivat lähinnä halvimpia mahdollisia Fourre keksejä joita saa honkkarista ja tarjoustalosta. Leivontaan käytetty tietysti hienoimpia raaka-aineita, kuten palmuöljyä. Niille, jotka eivät tiedä, voidaa kertoa, että tuo öljy on ihan täyttä transrasvapaskaa. Halvimman mahdollisen ruoan sidosainetta. Tullikoulun elintarvikepuoleen erikoistuneen opettajan vinkki oli jättää hyllyyn kaikki tuotteet missä tuota on.

Kaverille vein lahjaksi tuon romilekan. Ajattelin, että ostan jotain semmosta, jota se ei itse ostaisi. Tykkää pirusti rommista kuitenkin, niin otin lekan reilun kaupan rommia. Etiketti lupasi taas vaikka mitä herkkua. Kaveri kertoi, että ko. tuote oli ensimmäinen rommi, jota ei pysty juomaan edes kolan kanssa. Harmitti pirusti. Juuri oli mennyt 30e tuohon lekaan.

Tässä nyt herääkin sitten kysymys, että onko noiden tuotteiden perimmäinen tarkoitusmyydä paskaa kalliilla? Ymmärrän toki työvoiman reilumman kohtelun ja ehkä siksi noita olen ostanutkin. Monesti kutsuva pakkaus on viimeistellyt päätöksen. Ennen tuotteen käyttöä on ollut hyvä mieli, kun on ikään kuin tehnyt jotain hyvää. Pettymykset vat kuitenkin olleet lähes 100% seuraus noiden tuotteiden ostosta. Yhtään hyvää reilun kaupan tuotetta en ole ostanut kaakaojauhetta ja teetä lukuunottamatta. Kahvikin on ollut aika karseeta. Mundo vai mikä lie... Banaanit ovat aina tummillä läikillä ja kuivahtaneen oloisia. Millaisia kokemuksia muilla on?

P.S. Tänään ostin juuri paskoja fair trade pikkuleipiä... Kohta en taida ostaa enää mitään missä tuo merkki on.

En ehkä nautintoaineiksi lähtisi tavan vuoksi ostamaan. Kahvit ja rommit yms. välttämättömyydet kun kuuluu olla niin hyviä kuin mahdollista, meilläkin juodaan kotona pressaa vaikka maksaakin jo ~6 euroa paketti.

Jotain taloustuotteita voisi ehkä harkitakin mutta elintarvikkeissa en lähde laadusta/mausta tinkimään edes hyvän asian puolesta.

Comment

Itse suosin pääosin paikallisia kotimaisia luomutuotteita ja jos vain mahdollista, ostan suoraan tuottajalta. Kahvi ja alkoholituotteet ei tosin kuulu mukaan tähän touhuun.

Comment

Ei varmana tarkotus ole myydä roskaa.
        Sinänsä Olutta ja alkoholia ylensä on ihan merkkitavaranakin joka maistuu sonnalle. Banaanioluelta ei varmasti lähtökohtasesti voi odottaa samaa kuin perinteisiltä oluilta?

Itse yritän ostaa fair trade banaaneja yms vaikka hieman kalliimpia onkin. Eroa ei kuitenkaan ole kauhean paljon.
        Ne mitä ite olen ostellut on ollut melkein paremmassa kuosissa kuin viereiset eldoradot yms.

Kahvi on vähän toinen juttu. Suomalainen kahvi on melko mietoa ja ulkomaiset sekotukset on monasti meidän makuun hieman vahvoja. Ei tartte mennä kuin Ruotsiin ja Tanskaan kun kahvi on jo selkeesti vahvempaa.

Comment

Joo, on vahvempaa, mutta maistuu sentään kahvilta. Toi on jotain juurista keitettyä korviketta. No toi rommi ja olut nyt oli semmosia päähän pistoja, mutta kaipa se on niin, että ainoat reilunkaupan tuoteet joita kannattaa ostaa, ovat ne, joita ei ole jalostettu mihinkään muotoon. Eli tee, kaakao ja kahvi varauksin (jos sattuis saamaan ihan oikeita papuja). Toisaalta on kovin eätodennäköistä, että ne peittoasivat pienpaahtimoiden tuotteet. Itse olen aika varma, että kauniista ajatuksesta on tehty kaupallisesti kannattavaa nostamalla vain hintaa. Sisällöllä ei tunnu olevan väliä. Mielummin osta Chiquitaa kuin reilun kaupan tavaraa. Ovat sentään kunnollisia.

Comment

No nuo kaupan halvat sekotukset on kyllä suht pahoja monasti, mutta kuinka pahaa toi FT kahvi on sitten ollu :)

Comment

Baanaaniolut kuulostaakin jo niin mielenkiintoiselta, että taitaisi jäädä mulla ostamati. Sen sijaan kahvit sun muut tulee kyllä aika usein ostettua Pirkan/Reilun Kaupan/vastaavan merkkisinä. Varsinkaan kahveissa en huomaa oikein mitään eroa ja ovatpa usein jonkin verran halvempiakin. Johtuneeko sitten huonosta kahvinkeittimestä vai huonosta makuaistista, en osaa sanoa.

Banaanit sen sijaan tulee kuitenkin ostettua mieluummin Chiquitana, pysyvät paremman näköisiä ja makuisina pidemmän aikaan kuin muut merkit. Tosin halvemman merkkiset banaanit maistuvat kahdelle jyrsijälle ihan mukisematta. Vihannekset ovat kaikki suomalaisia, mitä tulee itse syötyä.

Comment

No nuo kaupan halvat sekotukset on kyllä suht pahoja monasti, mutta kuinka pahaa toi FT kahvi on sitten ollu :)
                Sanos muuta, kauppojen halpiskahvit; pirkka, x-tra yms. gevaliat on kyllä ihan kauheaa kuraa, ainakin jos verrataan obamaan, jota meillä yleensä juodaan.

Reilun kaupan kaffetta on osteltu aina joskus ja ei se mielestäni tummalle pressalle häviä. Mutta saattaapi olla, että FT-kahvi tulee eri tuottajilta/paahtimoista ja eroja valmistuserissä voi tietysti olla.

Tosin itsekään en näe mitään järkeä ostaa laadullisesti huonoja FT-tuotteita kalliiseen hintaan. Mielummin hoitaa oman osuuden kehitysavusta muilla keinoilla.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Otto. Näytä viesti
                  Itse suosin pääosin paikallisia kotimaisia luomutuotteita ja jos vain mahdollista, ostan suoraan tuottajalta.
                  Joillakin tiloilla on vain sikamaiset hinnat verrattuna esim. kaupan hintoihin. Hintavertailua kannattaa tehdä, kun muutaman kilometrin päässä voi toisella tilalla olla puolet halvemmalla samoja tuotteita myynnissä.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                    Joillakin tiloilla on vain sikamaiset hinnat verrattuna esim. kaupan hintoihin. Hintavertailua kannattaa tehdä, kun muutaman kilometrin päässä voi toisella tilalla olla puolet halvemmalla samoja tuotteita myynnissä.
                    Tottakai hintavertailua pitää tehdä ja mikään pakko tuo luomun tai paikallisen ostaminen ei ole. Silloin kun se on järkevää.

Comment

Working...
                    X