Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kännykkä ja ajaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Omalla luurilla autossa soittaen yritän muistaa laittaa BT-HF:n korvaan. Työluurin kanssa pitäisi olla toinen HF, että ei tarvitsisi aina säätää asetuksien kanssa kun HF arpoo käynnistyessään kumpaan luuriin yhdistyy, jos molemmissa BT päällä. Valitettavasti luurin soidessa ei aina jaksa kaivaa HF:ää esille ja korvaan, vaan tulee kaivettua luuri korvalle. Toki luonnollisesti olen ennen sitä ajanut sopivaan turvalliseen paikkaan ja pysähtynyt. =)

    Itse en ehkä ole niitä ihmisiä, joilla onnistuu kaikki yhtäaikaa. Jotkut ajotilanteet olisi voinut hoitaa turvallisemmin ilman kännykkää. Onneksi ei ole kolissut.

    Comment


    • #32
      Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti

      Ja sitten haluaisin tarttua tähän "kaksin käsin" ohjaukseen. Miksi yleistetään että se on se oikea tapa? Joo, autokoulussa opetetaan niin. Mutta itse ainakin omasta mielestä käsittelen rattia nopeammin yhdellä, kuin kahdella kädellä.
      Ajan minäkin yleensä yhdellä kädellä ja vaihteita vaihtaessahan tuo on toki välttämätöntä. Tiukassa väistötilanteessa tosin pidän mielelläni molemmat kädet ratissa ja nopeasti se käsi siihen rattiin siirtyykin tarvittaessa. Itselläni on hyvä ohjaustehostin, mutta ei kaikilla, ja tuolloin en oikein tajua miten yhdellä kädellä ohjaat tehokkaasti. Ei me täydellisiä olla, kunhan vain esitin että kun luuri on kädessä niin kovin hitaasti se siitä luultavasti rattiin tarttuu vrt. toinen käsi valppaana tarttumaan rattiin. Ja kun yhtälöön lisätään puhuminen niin kyllä se vie huomiota hieman ajamisesta.

      Ja itse aiheeseen palaten vielä. Kuten aikaisemminkin on tuotu esille, miksi juuri kännykkä on se kaiken paha lain silmissä?
      Kännykkää tässä "paholaisena" pidetään kun se on aiheena. Kyllä kartan tai kirjan lukeminen ajon aikana on mielestäni vielä pahempi juttu.

      Ja Artolta haluaisin kysyä, kun hän niin kärkkäästi kirjoittaa, että säädätkö itse koskaan radiota tai mitään muitakaan hallintalaitteita ajon aikana? Tai puhutko kanssa matkustajille koskaan?
      Kyllä minäkin töppäilen, säätelen radiota sekä juttelen kanssamatkustajille. Mutta radion näppäilyä en ihan vertaisi siihen että pidetään luuria kädessä ja jutellaan. Eiköhän se keskiverto puhelu kestä huomattavasti pidempään kuin joku 2-3s pituinen kanavan/volan-säätö. Onhan niitä häiriötekijöitä vaikka millä mitalla.


      Mutta eikös se ole hyvä että asiasta keskustellaan ja jopa väitellään? Tylsää tämä minusta olisi jos tänne eri osapuolet eivät esittäisi omia näkemyksiään, ja jopa kärkkäästikin. Kunhan ei aleta haukkumaan tai muuten heittäydytä törkeiksi. Sanoin aiemmin että toivoisin ankarinta mahdollista sanktiota sille, joka aiheuttaa kolarin kännykän takia, mutta tämä pätee kyllä myös muihin tilanteisiin joissa omaa ajokykyä on tietoisesti huononnettu. En minä ketään yksilöinä täällä ole tuomitsemassa, mutta esitinpä vain omat henk.koht mielipiteet asiasta ja tulkintatapa on jokaisen osalta vapaa.

      Jos joku uskoo vahvasti että oma kännykän käyttö ilman hf:tä ei vaaranna liikennettä, niin kunnioitan tätä mielipidettä ja en minä voi alkaa mitään absoluuttisia totuuksia asian suhteen laukomaan. Kaikkihan me ollaan yksilöitä ja ei me tarkoituksella mitään kolareita ajeta.

      Comment


      • #33
        Eli perseestä moinen laki minun mielestäni.
        Ei kai sitä lakia olekaan säädetty ihmisten takia, jotka osaavat puhumisen kännykkään ja ajamisen taidon yhtaikaa, vaan ihmisten takia, jotka sitä eivät osaa tehdä vaarantamatta muuta liikennettä.

        Valitettavasti näitä lakeja on Suomen valtiossa kaikkien sitten noudatettava.

        Comment


          #34
          Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
          Ja sitten haluaisin tarttua tähän "kaksin käsin" ohjaukseen. Miksi yleistetään että se on se oikea tapa? Joo, autokoulussa opetetaan niin. Mutta itse ainakin omasta mielestä käsittelen rattia nopeammin yhdellä, kuin kahdella kädellä. Myönnän toki, että se on tarkempaa kahdella kädellä. Mutta itse ainakin olen huomannut toimivani paremmin yhdellä kädellä äkillisissä tilanteissa (ei tieteellisesti testattu). Olenko siis täysin yksin ja väärässä tämän asian suhteen vai löytyykö kaltaisiani myös täältä?
          Ajelen siis itse 99% ajosta yksi käsi ratissa.
          Kun käännetään rattia yli sen puolisen kierrosta niin kyllä se nopeammin ja varmemmin sujuu kahdella kädellä kuin yhdellä. Siinä vaiheessa kun yhdellä kädellä tulee nivelten rajat vastaan ja otetaan ote uusiksi ratista niin siinähän melkein irroitetaan ote hetkeksi ratista, ainakin kevennetään reilusti. Sama juttu sitten kun kämmenpohjalla ohjaillaan autoa. Ei siinä mitään, varmasti sujuu arkiajot hyvin mutta sitten taas siinä vaaratilanteessa saattaakin käsi lipsua :) Tämä siis näitä jossitteluja, samassa sarjassa kännykkään puhumisen kanssa. Toissa talvena tuli oltua Tahkolla clubin ajokoulussa niin kyllähän se kouluttaja siellä uskottavasti kertoili ajoasennosta jne, kuten että kahdella kädellä ote ratista ei irtoa koskaan vaan vähintään toinen käsi on kokoajan ratissa. Makuasioita ja osittain kyllä faktojakin :) Itse pyörittelen rattia useimmiten kahdella kädellä paitsi silloin kun puhun ajaessa puhelimeen.

          Comment


            #35
            Alkuperäinen kirjoittaja Hifisti Näytä viesti
            Aika jännä muuten huomata kun töissä (ajan rekkaa) menee esim. puhallusratsiaan kännykkä korvalla poliisit ei ole moksiskaan mutta kun menee omalla henk. autolla niin johan kirjottavat sakon samantein =)

            Eli kysymykseen vastaten; itse en koe vaaralliseksi (poislukien taajama) puhua puhelimeen ajaessa mutta tienpäällä on niiiiin paljon kuskeja joille pelkkä auton ajaminenkin tuottaa ongelmia niin nämä sankarit voisivat jättää kännykän kotiin.
            Ehkä jotkut virkavallan edustajat osaavat päätellä että ammatikseen ajavan ajokokemuksella on vaikutusta havainnointikykyyn. Minuakaan ei ole töissä koskaan pysäytetty kännykkä korvalla ajamisesta. Varmasti se vaikuttaa toisiin enemmän kuin toisiin ja vaikeahan poliisin on jokaisen kykyjä ja ajokokemusta tietää. Itse en koe kännykkä korvalla ajamista sen vaarallisemmaksi kuin intensiivistä keskustelua auton sisällä olevien kanssa. Eikä sekään ole kiellettyä, vielä.
            Kaksin käsin ohjauksesta 100% samat kokemukset RistoEe:n kanssa.

            Comment


            • #36
              pätkä Dr. Philiä
              En mä tollasesta osaa palkokasvia nenuun vetää :) Mutsi kyl kerran meinas vetästä ku katteli(taas) kyseistä ohjelmaa ja mun oli pakko kommentoida jtn tyyliin että "et sit mitään etukäteen suunnitellumpaa/enemmän näyteltyä ohjelmaa keksi katella" :D

              Mitä yhdellä kädellä ajamiseen tulee ni sillä tyylillä tulee ajeltua valtaosa ajoista, oli kyseessä sit "normiajo", kuatrolla kylki eellä ajaminen tai woimanpesä-ankalla rallipoluilla ajelu. Jälkimmäisessä tapauksessa on kyl tullu yritettyä opetella kaksin käsin ajamista, mut melko helposti se oikea kätönen unohtuu sinne vaihdekepin nuppiin tai sit moikkailemaan pakalla kattelevia tuttuja...
              Viimeksi muokannut Kenda; 1.6.2011, 19:50.

              Comment


                #37
                Itse olen subjektiivisesti huomannut, että kyllä se perhanan puhelimeen puhuminen siirtää huomiota ihan muuhun kuin pitäisi. On tullut vaimollekin ärähdettyä kuskin paikalta, että turpa kiinni kun rupesi tivaamaan vastausta johonkin kysymykseen. En sinänsä koe olevani parempi kuski kuin muut, toki aina välillä tulee kirottua näitä eksyneitä yksilöitä, mutta niinpä sitä on jopa navin kanssa itse täysin eksynyt vieraassa kaupungissa.

                Comment


                • #38
                  Vastasin kyllä. Olosuhteet ja ollaanko taajamassa vai moottoritiellä muuttavat asiaa mahdollisesti taas toiseen suuntaan. Itsekin ennen tämän lain voimaan tuloa puhuin osan puheluista ilman HF:ää, nyt kai se on pakko viimeistään hommata. Ammatikseen kun ajaa, ei ole varaa ajokieltoihin.
                  Ja ehkä myös se paljon puhuttu liikenneturvallisuus paranee meikäläisen osalta.

                  Comment


                    #39
                    Kyllä tuli vastattua, päivittäin näkee liikenteessä melko sompailua, kun kännykkä korvalla arvotaan vaihteita ja samalla auto sinkoilee minne tahansa yms. Varsinkin vähemmän ajavat säätää ja kunnolla :)

                    Ja huomaa sen itsekkin, jos puhelin korvalla ajaa, niin kyllä se huomio siirtyy muualle. Tullut ajettua nappi korvalla todella pitkään, ensimmäinen duuni vuosi meni nappi tyypeille nauraen mutta sitten alkoi tajuamaan, että melko hukassa tulee ajettua känny korvalla pitkin pääkaupunkiseutua.

                    Ei kyllä kännyä halua ottaa ajossa käteen, ellei perhanan nappikuulokkeet mene välillä tilttiin :)

                    Comment


                      #40
                      Kiitoksia Artolle asiallisista vastauksista. Keskustelua tässä itsekkin hain.

                      Ja itse viime talvena olin myös tuolla Tahkolla kuuntelemassa/opettelemassa. Ja en sielläkään osannut kaksin käsin ajaa. Kokeilin kyllä, mutta ei kädet käyneet tarpeeksi nopeasti. Ja siis kun puhun yhdellä kädellä ajamisesta, tarkoitan juurikin kämmenellä pyörittämistä (ja ohjaustehostinkin löytyy). Toki jos tulisi ajettua tehostamattomalla autolla, niin varmaan tulisi herkemmin käytettyä kumpaakin kättä.

                      Ja toki myönnän sen, että jos etsii jotain paikkaa, tai on tuntemattomassa kaupungissa niin, kyllä se puhuminen/mikä tahansa häiriö häiritsee keskittymistä, mutta jos taas ollaan niillä paha maineisilla tutuilla kulmilla, niin en kyllä kovinkaan helposti häiriinny muista häiriöistä. Itse en myöskään sen takia tykkää käyttää nappeja, kun vasta puoli ei tunnu kuulevan normaali puhetta, eikä tee mieli huutaakkaan autossa. Ja sen myös huomaa itse samoin tein jos vastapuoli puhuu napin kautta. Tekniikka jos olisi parempi, eli ei huomaisi eroa napin ja puhelimen välillä, niin varmasti käyttäisin. Onhan se mukavampikin puhua jos ei tarvisi kättä pitää korvalla.

                      Comment


                        #41
                        Ja itse viime talvena olin myös tuolla Tahkolla kuuntelemassa/opettelemassa.
                        Ja kuten oppeja kuunnellessa selvisi, ei pidä ajaa kuten hän, vaan kuten opettaa. Oli ajellut toinen käsi vänkärin penkin takana, kun liukas mutka iski ja tilanne päällä.
                        Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:11.

                        Comment


                          #42
                          Kyllähän tämä on todellakin kaksipiippuinen juttu. Itellä tulee ajeltua välillä pitkää matkaa (600km suunta) reilustikin. Hieman väsyneenä ajellessa ei muista yhtään mitään viimesen 50km ajalta, puhelin korvalle ja sama juttu silloinkin, mutta pysyy ainakin hereillä. Paras tietty ois jos pysähtyisi ja torkahtaisi hieman, mutta eihän sitä kiireinen mies sellaisiin jouda. Rekkoja ja muita hitaampia sattuu matkalle kohtuullisesti ja silloin olisi kyllä HF tarpeen kun ohi aletaan painua, manuaalilla kun tulee ajeltua.

                          Helvetin vaikeahan tuota HF:een käyttöä on kenenkään kytätä. Omassa harkinnassa tulisi jokaisella olla miten tykkää toimia luurin kanssa jotta oma ajokäyttäytyminen olisi mahdollisimman turvallista itelle ja kanssa-autoileville.
                          Viimeksi muokannut oopee; 2.6.2011, 00:11.

                          Comment


                          • #43
                            Jos ei osaa tehdä kahta asiaa yhtä aikaa, niin ei varmaan kannata lähteä auton rattiin ollenkaan.

                            Comment


                              #44
                              Muistaminen ja tilanteiden havainnointi ovat kaksi eri asiaa. Hyvä puhelu kyllä vie tapahtumien pysyvään muistiin siirron pois ja on sitä itsekin tullut ajettua ihan muualle minne piti. Mutta sama käy kyllä ihan yksikseen ajatuksiaan pohtimalla. Se ei kuitenkaan minusta tarkoita sitä, etteikö ajaessa havainnoisi ympäristöä. Sitä vain ei talleta sitä tietoa tarpeettomana ylös.

                              Minun jotenkin vaikea ymmärtää, miten kännykän pitäminen korvan ja käden välissä tekee tilanteen jotenkin ongelmallisemmaksi. Voin pitää käden ja jutut täsmälleen samoina, mutta vaihtaa vain sen luurin pienempään korvakuulokkeeseen. Senkö jälkeen se ei enää olekaan vaarallista, kö?

                              Vaaratilanteisiin varautuminen ennakkoon on varmaan 80% kuljettajista ihan yhtä hitaan toiminnan takana oli kännykkää tai ei. Vai kuinka moni pitää rata-asennon jatkuvasti ja molemmat kädet tiukasti lihakset jännitettyinä ratissa? Toinen käsi lepuuttaa jossain ja cruisen kanssa oikea jalkakin on pois polkimilta. Jota en muuten itse tee juurikin syystä, että jarrujalan koordinaatisto hukkuu hitaanpuoleiseksi.


                              Ajamista häiritsevä toissijainen toiminta on aina ollut laissa tuomittua ja niin se pitää ollakin. Jos ajat kolarin kännykän käytön takia, saat tuomion sen mukaan ja toivottavasti riittävän. Mutta en ymmärrä, että se laitetaan käymään kortin päälle ilman sitä ajamisen häiritsevyyttäkin. Radion räplääminen kyllä ainakin omalla kohdallani häiritsee ajamista ihan selvästi. Kännykkään puhuttaessa en siirrä katsetta pois liikenteestä, että onko nyt treblen taso kohdillaan. Vaikka se viekin vain pari sekunttia, koen sen aiheuttavan selvästi jo jotain haittaa omaan havainnointiini. Kännykkään puhuminen ei puolestaan ainakaan omalla kohdallani vaadi katseen irrottamista liikenteestä, joka on minusta se ylivoimaisesti tärkein aisti ajamisessa.
                              Viimeksi muokannut jasso; 2.6.2011, 02:18.

                              Comment


                              • #45
                                Jasso puhuu asiaa. Omalla kohdalla olen huomannut sellaisenkin seikan, että puhelimeen puhuttaessa tulee jopa entistä tarkemmin seurattua mitä ympärillä tapahtuu, myös turvaväli yleensä hieman pitenee edelläajavaan sekä monesti olen myös jättänyt sen ohituksen tekemättä, ellei ole todella ihanteelliset olosuhteet tehdä se turvallisesti.

                                Mutta kuten sanottua, ei tähän taida sitä yhtä ja ainoata totuutta olla.

                                Comment


                                  #46
                                  Meinaako kansa tosiaan, ettei känny korvalla vaihteita arpoen tai tiukempia käännöksiä tehdessä ei ole sen vaarallisempi homma ? Mielestäni aika hurja väite, jos vähänkään katsoo liikenteessä näitä arpojia, toki itsehän on aina paras ja mitään vaaraa ei tietenkään aiheuta ja yllättäviä tilanteita on helppo väistää känny korvalla nopeasti.

                                  Puhelun puhuminen vie huomion muualle joka tapauksessa eli vaikka korvanapilla puhuttununa. Seuraaksi tilannetta huononnetaan entisestään pitämällä kännyä korvalla ja aletaan arpomaan tosissaan. Puhelu on paha joka tapauksessa mutta en näe järkeä pahentaa sitä vielä vajaalla auton hallinnalla samalla.

                                  Tosiaan noita kaistoilta sinkoiluja, kylkeen ajamisen yrittämistä, mutkissa hetkisen näköistä menoa ja muita ihmettelemisen arvoisia suorituksia näkee päivittäin kännykorvalla säätämisessä. Mutta happamia nämäkin mielipiteet :)

                                  Comment


                                    #47
                                    Niinkuin on jo mainittu niin toisten kohdalla vaikutus on suurempi kuin toisten. Varsinkaan maantiellä ajellessa en pidä sitä kovinkaan suurena rikoksena jos puhuu kännykkään. Kaupunkiruuhkassa pyöritellessä tilanne on hieman eri. Olisi hyvä jos poliisillekin sallittaisiin järjen käyttö tilanteesta riippuen.
                                    Jondetskin tavoin väittäisin itsekin seurailevan tarkemmin ympäristöäni kännykän ajellessa kanssa kuin ilman. Onpa muuten joskus tullut ajettua jääradallakin kun kaveri soittaa ja tullut valiteltua puhelimen toiseen päähän kun muut ajaa niin hiljaa. :)

                                    Comment


                                    • #48
                                      Meitä kun on joka lähtöön ja vielä asemalle jääjiäkin, joiltakin ajo ja puhuminen onnistuu yhtäaikaa mut joiltakin ei. Pitäsköhän suorittaa inssiajo kännykän kanssa jos sais luvan korttiin, oishan siinä taas rahastuksen paikka. Tuo laki on kai tehty siltä pohjalta ettei osaa ajaa kännykkä korvalla, eli siitä saa kärsiä nekin joilla on homma hanskassa. Ite oon sitä mieltä, että maantiellä ajaessa siitä ei ole haittaa niinkään paljon kuin tupakoitaessa.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Nyt on kyllä pakko pyytää hieman lisää perusteluita tuohon tupakoimisasiaan..?

                                        Comment


                                          #50
                                          Kännykkä korvalla

                                          Päättäjät ovat ottaneet tiukan linjan matkapuhelimen käytön suhteen ajaessa:

                                          Matkapuhelimen käyttön ajon aikana
                                          Liikenneturvallisuuden vaarantaminen:
                                          - 3 rikettä/vuosi tai 4/2 vuotta, on puhelimeen puhuminen lisätty vakavaan piittaamattomuuteen ja siitä voidaan määrätä väliaikaiseen ajokieltoon

                                          Eli jos saat kolme sakkoa puhelimeen puhumisesta voidaan kortti ottaa hyllylle.

                                          Kovat on seuraamukset...

                                          Comment


                                          • #51
                                            No kaivetaan tupakit esiin, sytytetään, puhalletaan savut silmiin, karistellaan porot, tiputetaan tulipesä penkille tai syliin, kaupunki tai taajamaajossa väännät rattia tupakka huulessa vaihdat samalla vaihteita ja vilkkua , menee savu silmiin. Siinä aluks. Puhun kokemuksesta, poltin tosin viimeksi 30 vuotta sitten, mut sitä ennen aika paljon myös ajaessa. Olin työelämässä ammattikuskina, eli ajoin 60000- 120000km vuodessa 45 vuoden ajan.

                                            Comment


                                              #52
                                              Meinaako kansa tosiaan, ettei känny korvalla vaihteita arpoen tai tiukempia käännöksiä tehdessä ei ole sen vaarallisempi homma?
                                              En minä ainakaan. En puhu puhelimeen silloin, kun olen moisessa tilanteessa, joita on suhteellisen harvoin. En ole puhelimessa silloin kun pitää tosissaan arpoa soppakauhaa tai rattia. Ihan yhtälailla minä ainakin seuraan peilejä, nopeusmittaria ja tulevaa siinä missä ilman puhelintakin. Jos niitä ei seuraa säännöllisesti ilman puhelintakaan, niin silloin toki puhelimen kanssa voi mennä vielä huonommin. Mutta silloin ei ole syy puhelimessa vaan arpominen tapahtuu kyllä ilmankin.

                                              Kyllä tupakointi minusta vaatii ihan saman verran käden irrottamista kuin puhelinkin. Jatkuvasti pitää ropauttaa tuhkat ikkunasta tai tuhkakuppiin. Kovempi kynnys taitaa olla irrottaa hehkuva tupakka syliin kuin puhelin, jos pitää ottaa se toinen käsi rattiin. Tosin eipä kumpaakaan tarvitse välttämättä irrottaa, vaikka ratista pitäisikin samalla kädellä vähän aikaa.

                                              Eniten tässä melkein kampeaa se, ettei ole mitään loogista pohjaa lain linjassa. Kännykkään puhuminen on hengenvaarallista, mutta langalliseen luuriin ei. Ja jos kännykän tilalla kädessä on jotain muuta, mutta liikkeet aivan samat, sekään ei ole.

                                              Jos puhelimeen puhuminen aiheuttaa arpomista ajamiseen, silloin se on vakavaa piittaamattomuutta. Mutta kun ei aiheuta, niin mikä oikeuttaa sen vakavaan piittaamattomuuteen syyllistämisen? Korpeaa tälläinen "nollatoleranssimentaliteetti", että se on vaarallista, piste. Vastatodisteita ei hyväksytä ja vaarallisuusmantraa on hoettava mukana tai viedään saunan taakse.

                                              Minusta jos kännykkään puhumisessa on vaarallista se kännykän kädessä pitäminen, pitää kieltää kaikki kädessä pitäminen. Jos taas puhuminen on, niin kieltää puhuminen yhtälailla myös siihen handsfreehen. Muuten perustelut on pelkkää paskanjauhantaa, joilla ei saa olla mitään pohjaa lakeja määriteltäessä.
                                              Viimeksi muokannut jasso; 2.6.2011, 15:28.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Kylläpäs siitä tupakoinnistakin pitää tehdä niin pirun vaikeaa ajaessa. Tupakan voi kaivaa esiin ja sytyttää irroittamatta katsettaan tiestä. Myöskin kääntäminen ja vilkun käyttö on onnistunut. Karistaminen vie huomiota saman verran kuin vilkaisu nopeusmittariin.

                                                My two cents. Nyt lopetan OT:n jauhamisen.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Aivan yhtä vaivattomasti voi vastata myös siihen kännykkään. En koe kumpaakaan asiaa vakavaksi piittaamattomuudeksi, joista pitäisi ottaa kortti pois.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Pitää hommata lankaliittymä ja vanha kunnon luuri autoon. Sitähän laki ei vissiin kiellä...? :)

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja RS2 Näytä viesti
                                                      Pitää hommata lankaliittymä ja vanha kunnon luuri autoon. Sitähän laki ei vissiin kiellä...? :)
                                                      Retro handsfree on myös laillinen. Mikä tekee tästä kännykkä asiasta aivan huuhaata. Onks se sit turvallisempaa kun tuijotetaan puhelinta ja alataan ton lankahässäkän kanssa touhuamaan :)

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Onko jätkillä tosissaan niin kalliit kännykät ettei niitä voi kädestä vaaratilanteessa pudottaa? :)

                                                        Kännykkään puhumisesta sen verran että maanteillä ok, hesan keskustassa ruuhkassa ei. Tosin ne jotka autoillessaan tahtoo jotain ylimääräistä härvätä, härväävät siellä jotain jokatapauksessa. Esim. meikkaavat, syövät, säätävät poppeja, lukevat, puhuvat muiden autossaolijoiden kanssa paskaa, runkkaavat yms.. Kaikkia näitä on tullut todistettua.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Oiskohan tuolla eu direktiivillä jotain tekemistä asian kanssa,( eihän kurkutkaan saanut olla vääriä,)liekkö suhteellista. Uskon että suurin osa osaa pystyy ajamaan, vaikka polttais tai puhuis kännykkään, mutta ei olla kaikki samasta puusta tehtyjä. Jospa joku päättäjä keksis, että eihän sitä saa puhuu autossa kenenkään kanssa. Joskus tais linjaautoissa lukee, kuljettajan kanssa puhuminen kielletty.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            EU:n direktiiveillä taitaa suurimmassa osassa asioista olla loppujen lopuksi aika vähän merkitystä. Kyllä ne ihan kotimaisten virkamiesten toimesta väännetään, mitä nyt vain pieni idea saatetaan ottaa jostain EUn suosituksesta. Sillä on tosin helppo peittää perimmäiset valmistelijat, kun vain toteaa lain tulevan EUsta...

                                                            Oliko tuo nyt niin, että jos luurissa ei ole näppäimiä, niin silloin se on laillista? Vai riittääkö pelkkä kiinteä autopuhelin, vaikka luurissa olisikin näppäimet?
                                                            Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää «matkapuhelinta» siten, että pitää sitä kädessään.
                                                            Mikä on matkapuhelin ja mikä ei?

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Artsi1 Näytä viesti
                                                              Olen hämmästynyt tuloksista ja argumenteista. Porukka perustelee kännykän vähäistä merkitystä ajon aikana sillä, että ei niitä vaaratilanteita ole paljoa ja että suurin osa ajosta on "helppoa". No mikäs siinä jos ei voi vilkkua laittaa päälle tai ohjata rattia molemmin käsin äkkitilanteissa, kun eihän niitä vaaratilanteita tosiaankaan usein ole.

                                                              Suoraan sydämestäni teille jotka äänestitte "Ei." Jos joskus aiheutatte kolarin, jossa pahimmassa tapauksessa ihmishenki menetetään, ja osasyynä oli kännykän käyttö, niin toivottavasti saatte kovimman mahdollisen rangaistuksen mitä laki sallii ja muistatte ikuisesti millaisen kärsimyksen olette aiheuttaneet. Voitte jeesustella takaisin minkä jaksatte, mutta minä en hyväksy sitä ajatusta että kännykän käyttöä yritetään oikeuttaa typerillä perusteluilla. Tietenkin nämä kuskit joilla on yliluonnolliset reaktioajat, vahvat käsivarret ja täydellinen tilannetaju, ovat poikkeuksia. Tällaisia sankareita on onneksi teillämme paljon, joten ei syytä huoleen.

                                                              Jos ette koe kännykän käyttöä vaaralliseksi ajon aikana, niin ette varmaan sitten ole katkeria sille kuskille joka kännykkään puhuessaan ajaa läheisenne päälle. Eihän kukaan voi pitää itseään oletuksena parempana kuskina kuin muut, joten omakohtaiset näkemykset kännykän käytöstä ajaessa, tulee yleistää myös muihinkin liikenteessä ajaviin yksilöihin. Kolarin aiheuttanut kuski kun on varmaan kokenut että ei kännykkään puhuminen ole ajon aikana vaarallista. Ergo hän on toiminut oikein ja hänen näkemyksiään tulee kunnioittaa.
                                                              Täysin samaa mieltä kanssasi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X